VeronicaAmanda Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Hei hei førstkommende mens skal jeg for første gang bruke FEMAR. Først en enkel kur, å går ikke det veien skal jeg på dobbel kur i to sykluser til etter det. Litt om meg: 31år. Har ett barn. Henne fikk vi etter 3,5år med utredning/pp. Ble diagnosert som uforklarlig barnløse. Gikk igjennom 3 inseminasjoner + 1 IVF forsøk på riksen før vi ble spontant gravid på egenhånd måneden ETTER mislykket IVF. Nå har vi 11pp bak oss i håp om nr2❤️ Har de siste mnd sjekket EL, uten å finne den. Derfor kontaktet jeg privat gyn (spesialistsenteret for kvinner), hvor vi ble enige om å prøve Femar for å trigge EL å modne et perfekt egg. Ca 2uker til oppstart nå. Er kjempespent Flere i samme situasjon?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Hvis det er det samme som Letrozol (tror det er samme virkestoff?) så går jeg på det nå for å stimulere til eggløsning. Har gått to sykluser nå, av diverse grunner testet jeg meg ikke første gang. Men skal gjøre det denne gangen :-) Har prøvd i to år, begynte å utrede i januar, og fant ut at jeg ikke har jevnlig eggløsning blant annet. Anonymkode: eb8b2...de3
VeronicaAmanda Skrevet 27. juni 2017 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er det samme som Letrozol (tror det er samme virkestoff?) så går jeg på det nå for å stimulere til eggløsning. Har gått to sykluser nå, av diverse grunner testet jeg meg ikke første gang. Men skal gjøre det denne gangen :-) Har prøvd i to år, begynte å utrede i januar, og fant ut at jeg ikke har jevnlig eggløsning blant annet. Anonymkode: eb8b2...de3 Ja, det er samme virkestoff Hvordan er bivirkningene? Er veldig spent på å begynne med første kur. Hvor mange pp skal du bruke tablettene? Enkel / dobbel?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Skal du bruke dette i forbindelse med IVF? For det gjør jeg ikke jeg. Uansett: Jeg fikk beskjed om å prøve dette i et halvt år. Jeg har også en annen "tidsfrist" på å bli gravid grunnet endometriose (blir jeg ikke gravid innen et halvt år, må jeg opereres på nytt for å ta vekk det som sitter dypt), men det er forsåvidt ikke relevant i denne sammenheng. Skal ta en blodprøve sent i syklus for å teste dosen, foreløpig er det en tablett pr. dag. Skulle egentlig testet første syklus, men ventet med det fordi jeg hadde laparoskopi i den perioden, og tenkte at systemet kanskje ikke var helt optimalt etter det. Ble ferdig med andre runde for litt siden, og tar blodprøve i neste uke. Jeg skal ikke male et rosenrødt bilde av bivirkningene... For meg er det skikkelig kjipt i de 5 dagene jeg skal ta tablettene. Veldig humørsvingninger (jeg må anstrenge meg for å være hyggelig), blir skikkelig trøtt og uvel de første par dagene, og har også slitt med hetetokt-aktige greier om natta (våkna opp dyvåt av svette). Mitt alter-ego disse dagene er Hormonella... MEN: Det varierer veldig fra person med bivirkninger, så det er ikke sikkert du får det samme. Men jeg er på det stadiet at det er verdt det hvis det blir unge av det Ønsker deg lykke til videre med prøving, håper at Femar hjelper. Anonymkode: eb8b2...de3
VeronicaAmanda Skrevet 27. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du bruke dette i forbindelse med IVF? For det gjør jeg ikke jeg. Uansett: Jeg fikk beskjed om å prøve dette i et halvt år. Jeg har også en annen "tidsfrist" på å bli gravid grunnet endometriose (blir jeg ikke gravid innen et halvt år, må jeg opereres på nytt for å ta vekk det som sitter dypt), men det er forsåvidt ikke relevant i denne sammenheng. Skal ta en blodprøve sent i syklus for å teste dosen, foreløpig er det en tablett pr. dag. Skulle egentlig testet første syklus, men ventet med det fordi jeg hadde laparoskopi i den perioden, og tenkte at systemet kanskje ikke var helt optimalt etter det. Ble ferdig med andre runde for litt siden, og tar blodprøve i neste uke. Jeg skal ikke male et rosenrødt bilde av bivirkningene... For meg er det skikkelig kjipt i de 5 dagene jeg skal ta tablettene. Veldig humørsvingninger (jeg må anstrenge meg for å være hyggelig), blir skikkelig trøtt og uvel de første par dagene, og har også slitt med hetetokt-aktige greier om natta (våkna opp dyvåt av svette). Mitt alter-ego disse dagene er Hormonella... MEN: Det varierer veldig fra person med bivirkninger, så det er ikke sikkert du får det samme. Men jeg er på det stadiet at det er verdt det hvis det blir unge av det Ønsker deg lykke til videre med prøving, håper at Femar hjelper. Anonymkode: eb8b2...de3 Er ikke pga IVF nei. Dette er forhåpentligvis en løsning før vi må gå videre med IVF. Har ikke EL av meg selv så veldig ofte, selv om jeg har regelmessig menstruasjon. Har jo blitt gravide på egenhånd en gang tidligere (dog med litt hormonhjelp).. så håper virkelig dette vil hjelpe
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 2 timer siden, VeronicaAmanda skrev: Er ikke pga IVF nei. Dette er forhåpentligvis en løsning før vi må gå videre med IVF. Har ikke EL av meg selv så veldig ofte, selv om jeg har regelmessig menstruasjon. Har jo blitt gravide på egenhånd en gang tidligere (dog med litt hormonhjelp).. så håper virkelig dette vil hjelpe Høres litt ut som meg, det. Er samme bruker som svarer deg hele veien. Har rimelig regelmessig mens, men tydeligvis ikke eggløsning hele tiden. Lykke til, håper det er dette som skal til for dere Anonymkode: eb8b2...de3
VeronicaAmanda Skrevet 27. juni 2017 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt ut som meg, det. Er samme bruker som svarer deg hele veien. Har rimelig regelmessig mens, men tydeligvis ikke eggløsning hele tiden. Lykke til, håper det er dette som skal til for dere Anonymkode: eb8b2...de3 Forsto det var samme bruker Ja, håper virkelig det! Er lei meg for flere sier man ikke skal sutre å være lei meg - jeg har jo tross alt et barn. Men sørger virkelig over at jeg er sekundær infertil...... Vil veldig gjerne ha en stor familie, men ligger litt i korta mine Men men. Håper denne hormon behandlingen gjør susen
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 Selvfølgelig kan du være lei deg! Og jeg tror ikke det er noe mindre sårt å slite med å få barn selv om man har barn fra før. I dag slo jeg ut på eggløsningstest, så håper at det stemmer med blodprøvene som skal tas i slutten av uka. For da slipper jeg å øke dosen. Klem til deg <3 Anonymkode: eb8b2...de3
Sanvitalia Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 Jeg tar Letrozol 2 sykluser nå i påvente av nytt ferskforsøk. Hadde ingen bivirkninger første runde. På Pergotime derimot...🙈
Frances Ha Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 På 27.6.2017 den 9.53, VeronicaAmanda skrev: Ja, det er samme virkestoff Hvordan er bivirkningene? Er veldig spent på å begynne med første kur. Hvor mange pp skal du bruke tablettene? Enkel / dobbel? Jeg har nå brukt letrozol 1 tablett i 3 pp, og har ikke hatt voldsomme bivirkninger. Våkner veldig svett om natten, og har ellers vært litt svimmel og trøtt. Hvis jeg ikke blir gravid denne gangen skal jeg øke til dobbel dose i neste omgang.
VeronicaAmanda Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du være lei deg! Og jeg tror ikke det er noe mindre sårt å slite med å få barn selv om man har barn fra før. I dag slo jeg ut på eggløsningstest, så håper at det stemmer med blodprøvene som skal tas i slutten av uka. For da slipper jeg å øke dosen. Klem til deg <3 Anonymkode: eb8b2...de3 Tvi tvi at EL testen din stemmer Jeg skal ta blodprøver på dag 21 i syklusen med Femar for å sjekke om jeg har hatt eggløsning. Om ingenting skjer skal jeg øke til dobbel kur i august Takk. Er et veldig sårt tema. Vil ikke være missfornøyd med ett barn, for hun er MITT LIV å jeg ELSKER det å være en mamma... men ønsker sårt et barn til (minst)!!! <3
VeronicaAmanda Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2017 2 timer siden, Frances Ha skrev: Jeg har nå brukt letrozol 1 tablett i 3 pp, og har ikke hatt voldsomme bivirkninger. Våkner veldig svett om natten, og har ellers vært litt svimmel og trøtt. Hvis jeg ikke blir gravid denne gangen skal jeg øke til dobbel dose i neste omgang. Passer veldig bra med hetetokter nå midt på sommeren.. Hahaha men kjenner meg spent, å gleder meg til prøveperioden! Tvi tvi
magespiren Skrevet 29. juni 2017 #13 Skrevet 29. juni 2017 Jeg har brukt Femar i 3 kurer. Først tok vi en enkel kur, den hadde jeg nesten ikke bivirkninger på. litt kvalm eneste. Det fungerte ikke på denne kuren så vi tok en dobbel kur. Mere kvalm og en god del humørsvigninger.... Har gått igjennom en TRIPPEL kur nå i april/mai og det var ikke noe gøy for mannen som måtte leve med meg nei stakkar fyr... VELDIG hormonell og hadde fryktelig vondt i magen og kvalm... men det går over... er bare for en liten periode. Vi lykktes heller ikke på denne trippelkuren... Jeg har Pco og uregelmessig mens (kan ta opp til 2 ganger i året) og kanskje ikke eggløsning overhode. Aldri vært gravid og har prøvd i 4 år nå... Er starta med Metformin og venter på kikkhullsopprasjon i høst hvor vi skal svi noen hull i eggstokkene mine for at eggene lettere skal få slippe ut Krysser fingrene for at vi får til å bli gravide på egen hånd med hjelp av metformin. Håper du er heldigere enn meg på Femar! Har hørt at mange lykkes selv på 1 kur! :D Krysser alt jeg har for deg Ts.
VeronicaAmanda Skrevet 29. juni 2017 Forfatter #14 Skrevet 29. juni 2017 8 timer siden, magespiren skrev: Jeg har brukt Femar i 3 kurer. Først tok vi en enkel kur, den hadde jeg nesten ikke bivirkninger på. litt kvalm eneste. Det fungerte ikke på denne kuren så vi tok en dobbel kur. Mere kvalm og en god del humørsvigninger.... Har gått igjennom en TRIPPEL kur nå i april/mai og det var ikke noe gøy for mannen som måtte leve med meg nei stakkar fyr... VELDIG hormonell og hadde fryktelig vondt i magen og kvalm... men det går over... er bare for en liten periode. Vi lykktes heller ikke på denne trippelkuren... Jeg har Pco og uregelmessig mens (kan ta opp til 2 ganger i året) og kanskje ikke eggløsning overhode. Aldri vært gravid og har prøvd i 4 år nå... Er starta med Metformin og venter på kikkhullsopprasjon i høst hvor vi skal svi noen hull i eggstokkene mine for at eggene lettere skal få slippe ut Krysser fingrene for at vi får til å bli gravide på egen hånd med hjelp av metformin. Håper du er heldigere enn meg på Femar! Har hørt at mange lykkes selv på 1 kur! :D Krysser alt jeg har for deg Ts. Vært igjennom en lang reise dere også da.... kjedelig at de som virkelig ønsker seg barn sliter med å få ønsker oppfylt Ja, krysser virkelig fingre og tær. Håper Femar gjør susen Vi kommer aldri til å gå så langt som trippel kur, blir max dobbel her. Går ikke det går vi videre med hormon-behandling med sprøyter (litt mildere grad slik at vi slipper IVF men med god oppfølging av gyn/UL). Men vil koste ganske mye fordi infeksjonene er dyre MEN - håper vi slipper å gå sååå langt / at Femar vil funke <3
magespiren Skrevet 29. juni 2017 #15 Skrevet 29. juni 2017 17 minutter siden, VeronicaAmanda skrev: Vært igjennom en lang reise dere også da.... kjedelig at de som virkelig ønsker seg barn sliter med å få ønsker oppfylt Ja, krysser virkelig fingre og tær. Håper Femar gjør susen Vi kommer aldri til å gå så langt som trippel kur, blir max dobbel her. Går ikke det går vi videre med hormon-behandling med sprøyter (litt mildere grad slik at vi slipper IVF men med god oppfølging av gyn/UL). Men vil koste ganske mye fordi infeksjonene er dyre MEN - håper vi slipper å gå sååå langt / at Femar vil funke <3 Okei hvilke sprøyter? Har ikke fått tilbud om noe slikt da det her ble 3 runder femar før eventuelt svi hull i eggstokkene... går dere privat? Ja det håper jeg også! :D krysser fingrene for dere! Spennende å følge med andre i lignende situasjoner
VeronicaAmanda Skrevet 29. juni 2017 Forfatter #16 Skrevet 29. juni 2017 43 minutter siden, magespiren skrev: Okei hvilke sprøyter? Har ikke fått tilbud om noe slikt da det her ble 3 runder femar før eventuelt svi hull i eggstokkene... går dere privat? Ja det håper jeg også! :D krysser fingrene for dere! Spennende å følge med andre i lignende situasjoner Blir ganske likt IVF men uten egguthenting. Lavdose (men like medisiner). Må følges opp tett med UL/gyn. Så settes eggløsningssprøyte - så kan man lage barn på den gode gamledagse måten Denne behandling er jo for de hvor sædkvalitet hos mannen er OK og at kvinnen har åpne eggledere mm Da går vi privat, velger da fertilitetssenteret i Oslo, de tilbyr denne type behandling
magespiren Skrevet 29. juni 2017 #17 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, VeronicaAmanda skrev: Blir ganske likt IVF men uten egguthenting. Lavdose (men like medisiner). Må følges opp tett med UL/gyn. Så settes eggløsningssprøyte - så kan man lage barn på den gode gamledagse måten Denne behandling er jo for de hvor sædkvalitet hos mannen er OK og at kvinnen har åpne eggledere mm Da går vi privat, velger da fertilitetssenteret i Oslo, de tilbyr denne type behandling Okei. Takk for oppklaring Det er jo veldig fint at de kan tilby dette slik at man har prøvd alt før man henter ut egg... Men jeg håper for deres del at dere slipper å komme dit og at Femar fungerer Jeg er så redd for at egglederene mine skal være tette :S Men er veldig glad for at de kommer til å sjekke det under kikkhullsopprasjonen dersom vi kommer dit, og ikke klarer det på egenhånd nå mens vi venter på innkalling. Mannen skårer over gjennomsnittet på sædprøvene så der skal det ikke være noe problem :D
VeronicaAmanda Skrevet 29. juni 2017 Forfatter #18 Skrevet 29. juni 2017 4 minutter siden, magespiren skrev: Okei. Takk for oppklaring Det er jo veldig fint at de kan tilby dette slik at man har prøvd alt før man henter ut egg... Men jeg håper for deres del at dere slipper å komme dit og at Femar fungerer Jeg er så redd for at egglederene mine skal være tette :S Men er veldig glad for at de kommer til å sjekke det under kikkhullsopprasjonen dersom vi kommer dit, og ikke klarer det på egenhånd nå mens vi venter på innkalling. Mannen skårer over gjennomsnittet på sædprøvene så der skal det ikke være noe problem :D Jeg hadde lapraskopi for 7år siden selv... Er veldig greit å gå igjennom all utredning men kjedelig at det er så lang ventetid. Det å være barnløs er ingen sykdom, så helse-Norge ligger laaaangt bak mtp teknikker, kunnskap og forståelse men men. Ønsker dere ihvertfall masse lykke til
magespiren Skrevet 29. juni 2017 #19 Skrevet 29. juni 2017 3 minutter siden, VeronicaAmanda skrev: Jeg hadde lapraskopi for 7år siden selv... Er veldig greit å gå igjennom all utredning men kjedelig at det er så lang ventetid. Det å være barnløs er ingen sykdom, så helse-Norge ligger laaaangt bak mtp teknikker, kunnskap og forståelse men men. Ønsker dere ihvertfall masse lykke til Ja og mens man venter blir man bare eldre og eldre... synes det er forferdelig for de som sliter med at alderen innhenter dem med tanke på barn... Her sa han at det ikke var lang ventetid før vi skulle få komme inn til lapraskopi. er jo bare 2-3 uker siden vi snakka med gyn og da sa han i løpet av høsten... i mitt hode er november og desember vinter, derav max 4 mnd å vente haha jeg er optimist når det kommer til denne opprasjonen Takk i lige måde ^^
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #20 Skrevet 29. juni 2017 20 minutter siden, VeronicaAmanda skrev: Jeg hadde lapraskopi for 7år siden selv... Er veldig greit å gå igjennom all utredning men kjedelig at det er så lang ventetid. Det å være barnløs er ingen sykdom, så helse-Norge ligger laaaangt bak mtp teknikker, kunnskap og forståelse men men. Ønsker dere ihvertfall masse lykke til Jeg lå på operasjonsbordet med laparoskopi for utredning av barnløshet en drøy uke etter at henvisningen ble sendt. Nå hadde jeg litt flaks siden en annen ble syk og jeg kunne stille på kort varsel. Men mitt tips er: Ta kontakt med sykehuset og si at du kan stille på kort varsel hvis det er sykdom e.l. som gjør at folk ikke kan møte opp til timen sin. Du kan spare MYE tid på det (jeg rakk ikke det før de ringte, men det var uansett planen). Anonymkode: eb8b2...de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå