AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Hei. Forrige fredag fjernet jeg min hormonspiral etter å slitt med konstante små blødninger i 1,5 år. Da den ble fjernet fikk jeg også konstatert pågående eggløsning med innvendig UL. Planen er å bli gravid igjen. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å vente en ny blødning før etter 14 dager. Søndag, 2 døgn senere, fikk jeg en "styrtblødning". Alle lag med klær var gjennomvåte i blod. Da det ikke hadde stoppet mandag formiddag ringte jeg legen som utførte uttaket av spiralen. "Det er nok bare en vanlig mens og beklager feilinformasjon" var svaret. Jeg har hatt store blødninger i puberteten, men ingenting slik som dette. Har brukt menskopp siden mandag og målt mengden. Nå har det kommet opp i over 500 ml(!). Det har ikke avtatt noe siden mandag. Har opplevd symptomer på lettere blodtap som svimmelhet og det å fryse lettere enn jeg vanligvis gjør. Litt mer trøtt enn vanlig. Ellers har jeg murringer og stikkninger nederst i magen, slik som i puberteten. Googlet litt og ikke funnet annen info enn st blødninger over 80 ml er mer enn normalen og at gj.snitt blodtap ved et keisersnitt er 460 ml... Begynner selvsagt og bli bekymret med tanke på mengde, at det ikke avtar og at mensen egentlig på ingen måte er ventet før i slutten av neste uke sett ift eggløsningstidspunkt. Gruer jo for at det er noe annet, evt. noe alvorlig. Søstra mi mente legevakt var neste steg, men legevakt fordi man har mensen liksom?? Noen råd? Jeg er 28 år. Anonymkode: 0aad2...f9a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Det er jo ikke vanlig mens når du bruker hormonspiral. Legen kan umulig ha sett begynnende eggløsning da du fjernet spiralen, da gestagenet i spiralen hemmer eggløsning og derved også menstruasjon. Var du hos gyn eller fastlege? Jeg ville ringt legevakt og hørt - 500 ml er temmelig mye blod. Kan spiralen ha evt skadet livmorveggen på vei ut? Anonymkode: f875e...3de 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Her blir det ikke legevakt på grunn av mens, men på grunn av massivt blodtap! Hvis dette pågår lenge nok kan du gå inn i sjokk fordi kroppen ikke klarer å produsere det du mister fort nok. Ring legevakt med en gang du da kan du nok få noe om stopper mensen Anonymkode: a4d8a...7e9 5
Gjest Sugemerke Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Dra til legevakten. Finner de ikke noe galt kan du i det minste få cyklocapron.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Jeg vet ikke om jeg hadde sett på dette som mensen. Du kan jo ringe legevakten å høre, men jeg ville nok uansett kontaktet lege i morgen. Anonymkode: 3863a...547
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 Høres ut som om spiralen har vært delvis inngrodd i livmorveggen, og at du har fått et skikkelig sår i livmora. Ring Legevakta! Anonymkode: 19778...ea8 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 Når du har mistet en halvliter blod over nesten en uke 6/7 dager så kan ikke dette sammenlignes med en styrtblødning der du mister like mye blod i løpet av minutter/få timer. Kroppen kompenserer blodtapet når det går over flere døgn. Du har vel og inntatt væske/drikke i løpet av denne tiden? Men å blø så rikelig og lenge etter fjerning av spiral er urovekkende. Om du vil vente til i morgen og kontakte fastlegen må du nesten vurdere selv. Hva legevakten kan og cil gjøre når dette ikke er akutt, må du nesten høre med legevakten om. Det er og avgjørende om det er lyst nytt blod, eller mørkt gammelt blod. Først nevnte vil gi mer grunn til å reagere enn sistnevnte. Anonymkode: 5264e...049 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 Jeg jobber på legevakt og synes ofte folk ringer for små ting, men akkurat her vil jeg også anbefale deg å ringe. Få tatt en hb i det minste, når du begynner å få symptomer på lav hb er det greit å få sjekket ut hvorfor du blør. Anonymkode: 86291...296 5
boblevann Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 Jeg ville ringt legevakten og hørt med dem. Dette er jo ikke vanlig mensen, dette er enorme blødninger! Ta en tlf, så får du svar på om det er vits å komme
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 Har enn venninne som måtte ha blodoverføring pga mensen då alt er mulig. Ta den telefonen du til legevakta. Anonymkode: 6b504...62b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #11 Skrevet 25. juni 2017 Dette høres på ingen måte normalt ut, jeg ville kontaktet legevakten. Jeg har selv vært innlagt og måttet få overført blod nettopp pga mensen. Jeg skjønner at det ligger nok andre grunner bak hos deg (jeg har en blodsykdom), men mitt poeng er at hematologen "kjeftet" på meg den gangen for å ha ventet så lenge med å ta kontakt; blodtap er nøkkelordet her og ikke mensen! Anonymkode: 142fa...5ce
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #12 Skrevet 25. juni 2017 Man kan alltid ringe legevakten, og spørre deres råd, om man bør komme inn eller ikke. Man drar ikke bare på legevakten. Det utgjør hele forskjellen. Anonymkode: cb275...d6f 1
Pås Skrevet 25. juni 2017 #13 Skrevet 25. juni 2017 Jeg vet ikke noe om det andre du spør om, men ville bare si at når en gir blod tapper de 450 ml på ca 15 minutter, så akkurat blodtapet ville jeg ikke bekymret meg over. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå