Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ganske fersk i styrketrening, trent litt over 2 mnd. Trener helkropp 2 ganger i uka, to ulike økter. Løfta 40 kg forrige uke i markløft, det er litt for lett. Prøvde 50 kg her om dagen, jeg klarer det, men sliter litt med første løftet. Klarer 6 reps, står 6-8 i programmet. Bør jeg gå ned noen kilo? Siden teknikken ikke er heelt god på første løft, pluss at jeg ikke er heeelt sikker på om jeg gjør riktig😬 Men kjipt å løfte for lett også.

Anonymkode: ad0a2...eca

Videoannonse
Annonse
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Teknikk er viktigere enn tyngde når du er ny i markløft. Ikke stress, jobb heller med antall reps og få inn teknikken så den sitter, enn å kjøre på med mange kilo. (Ps; er det 40kg medregnet stang eller 40kg + stang?) har snakket med flere nybegynnere som ikke tenker på at stanga i seg selv veier 20 kg :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Teknikk er viktigere enn tyngde når du er ny i markløft. Ikke stress, jobb heller med antall reps og få inn teknikken så den sitter, enn å kjøre på med mange kilo. (Ps; er det 40kg medregnet stang eller 40kg + stang?) har snakket med flere nybegynnere som ikke tenker på at stanga i seg selv veier 20 kg :) 

Det er med stang! Erru gæren, er ikke så sterk, dessverre😉 Ja, du har rett, vet jo egentlig dette. Men er litt gøy å løfte tungt og, føler meg så barsk 🙊

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er med stang! Erru gæren, er ikke så sterk, dessverre😉 Ja, du har rett, vet jo egentlig dette. Men er litt gøy å løfte tungt og, føler meg så barsk 🙊

Markløft er en fantastisk øvelse, du vil ganske kjapt merke fordelene av det, så bare fortsett. :) Men løfter du feil (med rygg) så kan du fort skade deg. Teknikk teknikk teknikk :) 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Markløft er en fantastisk øvelse, du vil ganske kjapt merke fordelene av det, så bare fortsett. :) Men løfter du feil (med rygg) så kan du fort skade deg. Teknikk teknikk teknikk :) 

Jaa, elsker den! 👊 Hadde aldri trodd jeg kom til å si det om nooe treningsrelatert noen gang. Takk takk, skal prøve å prente det inn og ikke være så rastløs/utålmodig.

Endret av kjøttkaker
Der jeg ble brått ikke anonym lenger. Yeye
Gjest Cyrus
Skrevet

Sjekk hvor mye du klarer å løfte 1 gang. Altså maxløftet ditt.

Deretter kan du løfte:

60% 10-12reps for hypertfrofi

75% 6-8reps for styrke og hypertrofi

85-90%  3-5reps for styrke

Skrevet

Du trenger ikke terpe teknikk i markløft. Er et rimelig enkelt og lite krevende løft, og trener du nok kjerne og lar være å bruke belter og reimer så er det nesten umulig å skade seg i løftet.  Man er alltid litt rusten på første rep, man må lære seg å løfte selv om ikke alt kjennes knirkefritt alltid.

Skrevet
10 minutter siden, Uffda skrev:

Du trenger ikke terpe teknikk i markløft. Er et rimelig enkelt og lite krevende løft, og trener du nok kjerne og lar være å bruke belter og reimer så er det nesten umulig å skade seg i løftet.  Man er alltid litt rusten på første rep, man må lære seg å løfte selv om ikke alt kjennes knirkefritt alltid.

Kanskje det mest villedende tipset jeg har sett på en god stund. 

• Liker 19
Skrevet
12 minutter siden, debattanten skrev:

Det er ikke det gitt. Passer du på at du starter me stange over midtre fot og at skulderbladene ligger direkte over stange, mens du plasserer hoftene mht nettopp de to kriteriene, så er det nærmest umulig å skade deg i løftet. Gitt at du da ikke løfter vekter som er for tung for kjernmuskulaturen din, gjennom belter, reimer ol. Markløft er et eksplosivt løft. Du må kunne ha alt på plass enkelt gjennom startposisjonen din og hvor godt du spenner mage/kjernemuskulaturen. Er du ikke trygg på løftet ved hjelp av det anbefaler jeg deg å holde deg unna det. Du kaster bort tiden din

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Cyrus skrev:

Sjekk hvor mye du klarer å løfte 1 gang. Altså maxløftet ditt.

Deretter kan du løfte:

60% 10-12reps for hypertfrofi

75% 6-8reps for styrke og hypertrofi

85-90%  3-5reps for styrke

Nei, en person som er så fersk at løftet ikke sitter inne skikkelig skal ikke ta maksløft. Det er som å be om å bli skadet. Teknikktrening er viktig i markløft og man bør ikke øke før man kan teknikken. 50 kilo er greit for TS og h*n kan ta 5x5 i dette. Når teknikken er inne kan man øke. 

Anonymkode: e4394...9d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, debattanten skrev:

Helt enig! 

Anonymkode: e4394...9d8

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg gå ned noen kilo? Siden teknikken ikke er heelt god på første løft, 

For å svare helt konkret på det egentlige, spesifikke spørsmålet: Ja. 

Endret av Overrasket
Skrevet
7 minutter siden, Overrasket skrev:

For å svare helt konkret på det egentlige, spesifikke spørsmålet: Ja. 

Dette svaret forstod jeg. Konkret, kort og godt! Sånn vi blondiner likært 😉 Takk! 

Skrevet

Trener du et sted hvor det er noen som er PT? Spør i såfall de om de bare kan se på deg når du løfter, for å se om du gjør det riktig. Gjør du det, så trenger du ikke å gå ned i vekt.

Løfter du derimot feil, så gå litt ned igjen, og få inn teknikken,så legg på vekter igjen :) 

Lykke til! 

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet
10 minutter siden, kjøttkaker skrev:

Dette svaret forstod jeg. Konkret, kort og godt! Sånn vi blondiner likært 😉 Takk! 

Så ille bra!

Har de en slik stang der du trener?: Trap-Bar1.jpg 

Prøv den for markløft. ;)

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og helsefarlige råd, samt svar til dette

sofie777, mod

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske fersk i styrketrening, trent litt over 2 mnd. Trener helkropp 2 ganger i uka, to ulike økter. Løfta 40 kg forrige uke i markløft, det er litt for lett. Prøvde 50 kg her om dagen, jeg klarer det, men sliter litt med første løftet. Klarer 6 reps, står 6-8 i programmet. Bør jeg gå ned noen kilo? Siden teknikken ikke er heelt god på første løft, pluss at jeg ikke er heeelt sikker på om jeg gjør riktig😬 Men kjipt å løfte for lett også.

Det er mye kjipere å løfte feil enn å løfte lavere vekter riktig. Jeg vil anbefale at du bruker vekter der du klarer å holde teknikken hele veien. Man får god effekt av å trene på vekter som er rundt 50-60% av maks, selv om det høres lite ut.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Overrasket skrev:

Så ille bra!

Har de en slik stang der du trener?: Trap-Bar1.jpg 

Prøv den for markløft. ;)

Haha! Tæller på vollæne, se!

Jaa, så den i stad faktisk, men ante ikke hva det var. Fortsatt litt usikker 😳 Brukes på det stativet? Kan forsåvidt bare søke det opp sjøl😊

Skrevet
23 minutter siden, Erazor skrev:

Det er mye kjipere å løfte feil enn å løfte lavere vekter riktig. Jeg vil anbefale at du bruker vekter der du klarer å holde teknikken hele veien. Man får god effekt av å trene på vekter som er rundt 50-60% av maks, selv om det høres lite ut.

Ja, veit jo egentlig dette innerst inne, så er bare å gjøre det. Men redd for å ikke få fremgang også, og å trene altfor lett da jeg har en tendens til å være litt lat. Så vil liksom ikke lure meg sjøl. Om du skjønner. Men skal gå litt ned på kilo, merker at det ikke er bra.

Skrevet

Teknikk er meget viktig i markløft.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...