AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #1 Skrevet 24. juni 2017 Som vanlig i tiden da det er sommerferie, dukker denne sutringa opp. Folk som ikke får "kabalen" til å gå opp. Barna har alt for mye fri, og det skaper kjempetrøbbel for foreldrene som ikke har like mye ferie. http://gjest.blogg.no/1498116987_vi_er_i_gang_med_rets_feriekabal_fotballskole_bestemor_delt_ferie_og_klump_i_magen_det_gr_jo_ikke_opp.html Jeg kjenner jeg blir provosert! Dette er sutring. Det er et forslag som setter foreldrene i fokus, og ikke barna. Det er altså barna som skal presses til 8-timersskole, i praksis både 9 og 10 timer for mange, og bare 5 ukers ferie. Jada, la oss fjerne høstferien og vinterferien og barbere sommerferien. Ta vekk disse gulrøttene som barna ser fram til. Som gir dem motivasjonen til å yte det lille ekstra frem til ferien. Forslaget er absurd dårlig. Barn trenger selvsagt veldig mye mer fri enn voksne. Skolen i Norge har aldri vært, og vil aldri bli en avlastningsinstitusjon for slitne foreldre som opplever tidsklemma. Skole er et tilbud til alle norske skolebarn. Man skulle tro at alle voksne setter sine barn først, og ikke seg selv. Tydeligvis ikke alle. Nei, får man barn, får man ta ansvaret, og finne løsninger. Vi har to barn i skolen, og vi jobber begge fulltid. Har aldri vært noe problem, og hvis den ene forelderen må gå ned i stillingsprosent i noen få år mens skolebarna er så små at de ikke kan være på SFO eller alene hjemme, så får de se på det som et bidrag til sine egne barn. Synes folk skal sette barnas behov foran sine egne de få årene det er snakk om. Plutselig er de ute av reiret, og man aner ikke hvor tiden ble av.... Anonymkode: 55a8c...8ff 23
applestories Skrevet 24. juni 2017 #2 Skrevet 24. juni 2017 (endret) Enig. Foreslår at vi tier hele saken i hjel. Vi starter nå. Endret 24. juni 2017 av applestories 8
Fru Uperfekt Skrevet 24. juni 2017 #3 Skrevet 24. juni 2017 Syns faktisk varmmat i skolen er viktigere enn heldagsskole. 16
strynejenta Skrevet 24. juni 2017 #4 Skrevet 24. juni 2017 Heldagsskole burde innføres. Det er for barnas beste å ha mer skole. 1
Fru Uperfekt Skrevet 24. juni 2017 #5 Skrevet 24. juni 2017 1 minutt siden, strynejenta skrev: Heldagsskole burde innføres. Det er for barnas beste å ha mer skole. Kan du utgreie det svaret? 6
strynejenta Skrevet 24. juni 2017 #6 Skrevet 24. juni 2017 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Kan du utgreie det svaret? Det er jo helt klart at mere skole er bra for barna. De lærer mer og bedre, med heldagsskole slipper de kanskje også lekser. De voksne slipper å ha med de å gjøre slik at de kan slappe av litt før barna er ferdige på skolen.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #7 Skrevet 24. juni 2017 Heldagsskoledebatten er absolutt interessant. Kanskje det er en god ide å ha lengre skoledager og kutte lekser, kanskje skoleåret bør legges opp annerledes. Men da skal det diskuteres ut fra hensynet til barnas og lærernes arbeidssituasjon, ikke fordi det er så vanskelig for mor og far å planlegge ferien. Jeg synes dette er vanvittig sutrete, så ærlig må jeg være. Jepp, jeg har barn selv, og jobber fullt, og mannen min og jeg må ha overlappende ferier og har ikke alltid ferie samtidig. Det er fremdeles helt levelig. Vi har SFO, kommunen har gratis sommerskole, det er andre tilbud (betaltilbud, riktignok, men det er jo betalingsfri måned på alt annet i juli), og vi har ferie selv. Jeg gikk på barneskolen på åttitallet. Moren min måtte, som veldig mange andre, stole på at jeg kunne klokka som førsteklasse, kom meg av gårde i tide og husket å låse døra. Åtte ukers ferie om sommeren VAR åtte uker, for noe SFO fantes ikke. Det kan jeg forstå er en vanskelig situasjon, men "uff og isj og dette er så vanskelig"-foreldre i 2017 får lite sympati fra meg. Det fremstår bare utrolig lite løsningsorientert. Eller vent, de har jo en løsning: barna skal inn i den formen som passer foreldrenes tidskabal best. Anonymkode: 00f01...d12 13
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #8 Skrevet 24. juni 2017 25 minutter siden, strynejenta skrev: Heldagsskole burde innføres. Det er for barnas beste å ha mer skole. Det er ingen sammenheng mellom god skole og mer skole. Se til den finske skolen. Finske skoler har et lavere antall skoletimer enn den norske skolen og finnene har to uker lenger sommerferie enn norske elever. De har også færre tester og mindre foreldreinflytelse. Kvalitet over kvantitet, sier jeg Anonymkode: b2747...eef 13
Maleficenta Skrevet 24. juni 2017 #9 Skrevet 24. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heldagsskoledebatten er absolutt interessant. Kanskje det er en god ide å ha lengre skoledager og kutte lekser, kanskje skoleåret bør legges opp annerledes. Men da skal det diskuteres ut fra hensynet til barnas og lærernes arbeidssituasjon, ikke fordi det er så vanskelig for mor og far å planlegge ferien. Jeg synes dette er vanvittig sutrete, så ærlig må jeg være. Jepp, jeg har barn selv, og jobber fullt, og mannen min og jeg må ha overlappende ferier og har ikke alltid ferie samtidig. Det er fremdeles helt levelig. Vi har SFO, kommunen har gratis sommerskole, det er andre tilbud (betaltilbud, riktignok, men det er jo betalingsfri måned på alt annet i juli), og vi har ferie selv. Jeg gikk på barneskolen på åttitallet. Moren min måtte, som veldig mange andre, stole på at jeg kunne klokka som førsteklasse, kom meg av gårde i tide og husket å låse døra. Åtte ukers ferie om sommeren VAR åtte uker, for noe SFO fantes ikke. Det kan jeg forstå er en vanskelig situasjon, men "uff og isj og dette er så vanskelig"-foreldre i 2017 får lite sympati fra meg. Det fremstår bare utrolig lite løsningsorientert. Eller vent, de har jo en løsning: barna skal inn i den formen som passer foreldrenes tidskabal best. Anonymkode: 00f01...d12 Man kan ikke forvente annet av dessert generasjonen
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #10 Skrevet 24. juni 2017 En ting er at foreldrene som uffer seg over dette, sjeldent ser noe annet enn egen situasjon. Planleggingsdager, hvorfor trengs egentlig det? Må perioder og timer i løpet av året planlegges? En annen ting er at de tilsynelatende planlegger "feriekabalen" siste skoledag. At ungen din har åtte uker ferie er ikke noe som kommer plutselig kastet på deg. Dessuten skriver hun at tilbudene er der, men at de ikke ønsker å bruke dem, fordi det ikke er "pedagogiske opplegg". Hva skjedde med å møte kompisene for fotball og moro? Ungen har FERIE, la dem koble av! Anonymkode: 54c39...3c8 13
strynejenta Skrevet 24. juni 2017 #11 Skrevet 24. juni 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen sammenheng mellom god skole og mer skole. Se til den finske skolen. Finske skoler har et lavere antall skoletimer enn den norske skolen og finnene har to uker lenger sommerferie enn norske elever. De har også færre tester og mindre foreldreinflytelse. Kvalitet over kvantitet, sier jeg Anonymkode: b2747...eef Avlastning for foreldre er jo det viktigste
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #12 Skrevet 24. juni 2017 La barn være barn. Det er vi som har valgt å få barn, og da kan vi ikke stue dem unna for at det ikke "passer" vår hverdag. Anonymkode: be557...508 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #13 Skrevet 24. juni 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er at foreldrene som uffer seg over dette, sjeldent ser noe annet enn egen situasjon. Planleggingsdager, hvorfor trengs egentlig det? Må perioder og timer i løpet av året planlegges? En annen ting er at de tilsynelatende planlegger "feriekabalen" siste skoledag. At ungen din har åtte uker ferie er ikke noe som kommer plutselig kastet på deg. Dessuten skriver hun at tilbudene er der, men at de ikke ønsker å bruke dem, fordi det ikke er "pedagogiske opplegg". Hva skjedde med å møte kompisene for fotball og moro? Ungen har FERIE, la dem koble av! Anonymkode: 54c39...3c8 Den norske skolen har et ansvar her. Vi vet alle at for å få "folk flest" oppe og gå på info må det til tung markedsføring av konseptet. Skolen må retg og slett ta høyde for at foreldre må fortelles, repititivt, at de har ansvaret for oppdragelsen. Folk flest tar læring av å møtes med et fornuftens "nei, dette er faktisk ditt ansvar" men lærere og rektorer flest sier de ikke tørr (!) å gå foreldre imot. Så da har vi status quo. Ingen motstand - ingen respekt. (Tilføy "avspassering", umålt arbeidstid og ukesvis med skole uten læring og foreldre flest ser på skole som det det er - gratis lavterskel barneoppbevaring) Anonymkode: f5d8b...330
Perle Skrevet 24. juni 2017 #14 Skrevet 24. juni 2017 Hvorfor kan ikke barn være alene hjemme lenger? Er selv født på midten av åttitallet og da jeg var liten var vi ungene alene støtt. Husker det som en enorm frihet og vi alltid syklet til den som som hadde huset for seg selv. Ikke hadde vi mobil heller og kunne svime rundt i vår egen verden i timevis. 6
Fru Uperfekt Skrevet 24. juni 2017 #15 Skrevet 24. juni 2017 3 timer siden, strynejenta skrev: Det er jo helt klart at mere skole er bra for barna. De lærer mer og bedre, med heldagsskole slipper de kanskje også lekser. De voksne slipper å ha med de å gjøre slik at de kan slappe av litt før barna er ferdige på skolen. Tviler på at det blir mindre lekser. En har blitt foreldre av en grunn og det er ikke å slippe unna sine barn 1
Hubro Skrevet 24. juni 2017 #16 Skrevet 24. juni 2017 Liker hvordan hun klager over at SFO ikke er noe alternativ, da det er et for dårlig tilbud innholdsmessig "fordi kommunen ikke vil bruke mer penger på det", og klager på at fotballskolen de selv velger å sende barnet på koster penger. Nei, jeg vil heller ikke at kommunen skal bruke ennå mer penger for å overta flere deler av foreldreansvaret til den enkelte. Barnepass koster faktisk penger, og hadde kommunen skulle økt kvaliteten på SFO-tilbudet ville vel det blitt ramaskrik fordi det ble for dyrt. Ellers er jeg ikke helt negativ til heldagsskole. Er enig i at barn trenger mer fri enn voksne, så klart, men jeg er ikke overbevist om at denne fritiden må være fordelt slik den er i dag. Kanskje kunne 8-16-skole gått fint om man hadde mer gymnastikk, lek, turer i naturen, ha en time midt på dagen hvor alle lager varm lunsj sammen etc. som gjerne er mindre krevende for barna, men som samtidig er bra (og gøy?) for dem. En annen ting er leksene de fleste barn må gjøre på ettermiddagen. Selv om de går fra skolen i 13-14-tiden går det jo fort en time eller to til lekser på ettermiddagen, slik at totalbelastningen gjerne blir den samme uansett som ved en 8-16-dag. En annen ting er sommerferien. Trenger barna virkelig 8 uker i strekk? Å la dem gå tre uker ekstra før sommeravslutningen tviler jeg på at er noen krise. Bare så det er sagt, så er jeg så klart 100% enig i at det er foreldrene, og ikke det offentlige, som skal oppdra barna sine. Reelt sett er nok skolen en viktig bidragsyter (her lærer de f.eks. konflikthåndtering, sosiale normer og så videre), men skal dette bidraget være effektivt må jo foreldrene som ansvarlige legge grunnlaget og ta de store kampene. Samtidig, så lenge det ikke går negativt utover barna, ser jeg ikke noe problem i at skolegangen tilpasses det moderne samfunnet i større grad, f.eks. ved å innføre 8-16-dager og korte ned sommerferien. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #17 Skrevet 25. juni 2017 Jepp, innfør 5 uker sommerferie så får foreldre etterpå klage på den korte skoleferien som gir dem et så lite vindu å reise til syden på at de må betale toppriser i de varmeste sommerukene.. Norske barn har jo ikke engang spesielt mye ferie i løpet av året heller, sammenlignet med resten av Europa er det vel midt på treet. Anonymkode: 3652f...d28 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #18 Skrevet 25. juni 2017 Det er sutring på høyt nivå. Her argumenterer en dame for å hverdagen lettere for henne, hun har for mye som hun ikke takler og dermed så vil hun at samfunnet skal endre seg etter hennes hverdag. Hun skal ikke sende barna på SFO, for et luksusliv hun har som kan velge at hun at barna ikke skal gå på SFO i sommerferien. Hun klager over lekser fordi at de blir gjort mellom middag og fritidsaktiviteter. Jaså, ja, fritidsaktiviteter har de tid til, men ikke leksene. Hvordan tror hun det egentlig er for oss som er alene med barn som går på skolen og som er i full jobb? Ikke fått hetta etter alle årene, men kanskje det handler om evnen til å organisere seg. Anonymkode: 09a51...6b4 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #19 Skrevet 25. juni 2017 På 24.6.2017 den 18.42, AnonymBruker skrev: Men da skal det diskuteres ut fra hensynet til barnas og lærernes arbeidssituasjon, ikke fordi det er så vanskelig for mor og far å planlegge ferien. Anonymkode: 00f01...d12 Jeg er enig med deg. Anonymkode: 09a51...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #20 Skrevet 25. juni 2017 På 6/24/2017 den 18.42, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på barneskolen på åttitallet. Moren min måtte, som veldig mange andre, stole på at jeg kunne klokka som førsteklasse, kom meg av gårde i tide og husket å låse døra. Åtte ukers ferie om sommeren VAR åtte uker, for noe SFO fantes ikke. Det kan jeg forstå er en vanskelig situasjon, men "uff og isj og dette er så vanskelig"-foreldre i 2017 får lite sympati fra meg. Det fremstår bare utrolig lite løsningsorientert. Eller vent, de har jo en løsning: barna skal inn i den formen som passer foreldrenes tidskabal best. Anonymkode: 00f01...d12 Husker selv da jeg vokste opp. Pappa jobbet på Nordsjøen og var derfor borte flere uker av gangen. Mamma måtte da ordne med oss ungene alene. Husker vi var med mamma på jobb mange ganger Satt på kontoret og tegnet, eller utforsket bygget. Det hadde vel ikke vært greit nå tenker jeg.. Vi ble sendt bort til familiemedlemmer i blant, noen ganger inviterte mamma søstra si hjem til oss for å være barnevakt. Ble også sendt på sommeraktiviteter i byen. Det gjelder å bare være kreativ. Men folk blir mer og mer vant til å sutre seg til unødvendig hjelp og tilrettelegging. Får man barn så blir det mye mer utfordringer i livet. Det burde ikke komme som noe overraskelse. Anonymkode: 20768...8c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå