Gå til innhold

Hvor ofte besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder besøk til besteforeldre?

Tenker da på barn og barnebarn.

Prøver å hjelpe min tante og onkel som bor like ved meg. Jeg gjør diverse i huset. Ikke noe offer for meg, men stusser på at ingen stiller opp. De har barn som ikke bor langt vekk,og voksne barnebarn.

Deres ene datter kommer reisende og hjelper de innimellom, men begrenset siden hun er i full jobb. Det er ingen dårlige forhold hos noen. Tante og onkel er gamle og dårlige.  De roser barn og barnebarn. 

Tror ikke barnebarn har vært der i år. De har også 2 sønner. En bor langt vekke,men den andre bor med familie 1.5 t vekke. Ikke noen av de stiller opp til praktisk arbeide, men alle hjelp går til deres svigerdatter familie som er raske,og har flere barn som stiller opp. 

Jeg har fått i oppdrag,og se i avisen etter malere. Nå trengs huset og males. Det er på en etasje,så det kunne vært mulig om de gikk sammen barn og barnebarn. Nå må de leie seg hjelp til flere tusen. Ikke har de nye penger. Nå viser det seg at jeg er venn med svigermor til ene barnet deres. Hun har lagt ut bilde på fb.Der er barn og barnebarn i full sving med å male huset. Hun selv maler også.Så skriver hun: neste helg er det dugnad på hytten også. Flink og snill familie vi har. Jeg reagerer sterkt på dette. De har drevet firma som var lukrativt før de ble pensjonister og er god for x antall millioner.To av barnebarna må kjøre et stykke for å komme dit. De må ta av på en vegstrekning, som er 45 min vekke fra min tante og onkel. 

Ser stadig oppdatering på fb hvor de er på turer med besteforeldre.Både ut og innland. 

Så jeg ser på dette som de har kontakt med de,som de har mest nytte av.

Jeg er ikke så nær med de,at jeg har lyst å si noe heller. Hva hadde du gjort?

 

Anonymkode: beced...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedt tante og onkel BE sine barn og barnebarn om å hjelpe til. Hvis de så foretrekker å ikke spørre, vel, det er deres sak. Hvis det plager deg, spør dem hvorfor ikke barna stiller opp? Kanskje de ikke spør, fordi de ikke trenger, fordi du gjør det som trengs? Hvis du ikke er nær dem, kan du ikke arrangere familuedugnad for å spare andres penger...

Anonymkode: b7307...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at dette provoserer.  De yngre synes å være mest opptatt med seg og sitt, og familien - det er barn og barnebarn.  Foreldrene er ikke med i tankene deres. 

Forstår også godt at det ikke er enkelt å blande seg inn når du "bare" er tantebarn.  Men kanskje har du èn søskenbarna dine, som du kjenner at du kan snakke med dette om?  Jeg ville gjort det.  Ikke henvendt meg med kritikk, men bare enkelt sagt at nå behøver foreldrenes hus å males.  Du er jo nabo, og ser det.  Si at du gjerne deltar på en dugnad. 

Så får du høre hva han/hun svarer og ta det derifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun andre som har barna sine på dugnad og kaller dem "flinke og snille", vel, det er hennes ord. Kanskje de føler seg tvunget og egentlig misliker disse (beste)foreldrene  sterk, men gjør det av plikt og skyldfølelse (får påspandert ferier), og tenker i sitt stille sinn (eller uttalt) at takk og lov at din onkel og tante ikke er slik, så de kan ha et godt og ukomplisert forhold til dem uten press og pengespørsmål og pliktarbeid og pliktferier. Hvem vet, ikke du hvis du ikke snakker med dem. 

Anonymkode: b7307...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke den klassiske med at datter sørger for sine (men bor langt unna), og sønnene ikke tar initiativ til å besøke og hjelpe sine, slik at det blir hennes familie som får mest kontakt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville sendt søskenbarna dine en melding på Facebook og sagt at "jeg ser dere er flinke til å male hus hos x. Nå trenger foreldrene deres hjelp til å male huset i sommer, og de har bedt meg avertere etter firma. Siden jeg vet at de ikke har det romslig økonomisk, hva med en familiedugnad på huset? Det ville de nok sette stor pris på! :-)" 

På den måten kan du foreslå noe positivt, og ved å si noe om at du vet at de deltar i dugnad hos andre blir det forhåpentligvis litt vanskelig å si "nei" til egne foreldre. 

Og så tror jeg Biloba har rett i at det hos mange kan bli slik at mannens foreldre blir lavere prioritert, men jeg synes ærlig talt at folk må tenke seg om - både "han og hun" i forholdet. Dette er synlig, dette er dårlig behandling av familie, og det er veldig leit for de foreldrene som rammes av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...