Gå til innhold

Trenger alle søvnråd..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke sovemedisiner av fastlegen min (utover c-preparater som ikke virker og gjør meg dårlig)

Trenger alle råd jeg kan få, jeg døgner flere netter per uke og føler meg syk av dette. 

Jeg trener, har det mørkt og kaldt (så kaldt man kan på sommeren) og gjør alt det mest innlysende, uten at det hjelper i det hele tatt.

Anonymkode: dc887...624

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke sovemedisiner av fastlegen min (utover c-preparater som ikke virker og gjør meg dårlig)

Trenger alle råd jeg kan få, jeg døgner flere netter per uke og føler meg syk av dette. 

Jeg trener, har det mørkt og kaldt (så kaldt man kan på sommeren) og gjør alt det mest innlysende, uten at det hjelper i det hele tatt.

Vel. Utøver du god søvnhygiene?

1. Rydd og vask soverommet. Om du har kontor, rot eller annet der: pælm det ut.

2. Legg deg på samme tid. Feks klokken 23.00

3. Soverommet er til 2 ting: søvn og sex. Du har ikke lov å lese eller se på skjerm i senga. (Noen har dog effekt av å sette på en lydbok i 15-20 min, i så fall er dette ok)

4. Stå opp om du ikke får sove. Sett deg i en stol og les en ikke-opprørende og rolig bok.

5. Stå opp på samme tid. Uavhengig av hvor mye søvn du har fått. Du har ikke lov å sove middag eller legge deg tidlig.

6. Gjennta. Tar trolig en ukes tid før bedring merkes.

(Verden flest sover i varme heller en  kulde, så gi blanke f* i særnorske råd om det - et soverom skal være avslappende og rolig, sengen god og behagelig. Temperaturen er neppe utslaget)

Anonymkode: 040af...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følg alle søvnhygienerådene, hver dag, alltid. Selv om du tror de ikke har noe å si. Føle ALLE. Og først når søvnen er på rett kjør igjen kan du slutte med det. 

Jeg fikk hjelp med søvnrestriksjon og skrev søvndagbok. Begynte med 3 timer søvn i begynnelsen. Det er ubarmhjertig, men det fungerte. Jeg har hatt søvnvansker i 9 år. Brukt flere medisiner, alt var jævlig. Jeg ble psykotisk av for lite søvn. Var våken i flere døgn sammenehengende. 

1 år etter jeg begynte med søvnrestriksjon har jeg nå god søvn, og har sluttet med sovemedisiner, de gjorde bare vondt verre. Nå sover jeg mellom 6-8 timer hver natt. Jeg er friskere, og har ikke like mye plager og sykdom som før. 

Det er skikkelig slitsomt å tvinge seg opp i 8-tiden når du har sovet i 3 timer, men det hjelper. Det er gjort forsøk med denne metoden og 80% som følger planen får bedre søvn og hjelp til søvnen. De som forsker på dette tar mer i bruk slike metoder enn medisin. Medisin er kun et plaster, mens dette kan gjøre noe med søvnen permanent. 

Anonymkode: b28b4...8d1

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter du med innsovning eller avbrutt søvn? Ligger du og kverner mye med egne tanker? Hvilke medisiner bruker du i dag?

Gjest Donniedarko
Skrevet

Melatonin (fås på resept), poteter og rå honning før leggetid.

AnonymBruker
Skrevet

Truxal, har legen din foreslått det? Virker søvnfremkallende som bivirkning. Jeg tar det mot mine søvnproblemer. Ikke vanedannende medisin! (reseptbelagt)

Anonymkode: 08409...532

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Utøver du god søvnhygiene?

1. Rydd og vask soverommet. Om du har kontor, rot eller annet der: pælm det ut.

2. Legg deg på samme tid. Feks klokken 23.00

3. Soverommet er til 2 ting: søvn og sex. Du har ikke lov å lese eller se på skjerm i senga. (Noen har dog effekt av å sette på en lydbok i 15-20 min, i så fall er dette ok)

4. Stå opp om du ikke får sove. Sett deg i en stol og les en ikke-opprørende og rolig bok.

5. Stå opp på samme tid. Uavhengig av hvor mye søvn du har fått. Du har ikke lov å sove middag eller legge deg tidlig.

6. Gjennta. Tar trolig en ukes tid før bedring merkes.

(Verden flest sover i varme heller en  kulde, så gi blanke f* i særnorske råd om det - et soverom skal være avslappende og rolig, sengen god og behagelig. Temperaturen er neppe utslaget)

Anonymkode: 040af...776

Disse to er alfa og omega.

Anonymkode: 7e2e6...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, isw skrev:

Sliter du med innsovning eller avbrutt søvn? Ligger du og kverner mye med egne tanker? Hvilke medisiner bruker du i dag?

Innsovning er verst, men jeg våkner lett også og da får jeg aldri sove mer den natta..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ingen medisiner, men ville helst hatt enten valium eller 5mg imovane i bakhånd om jeg kunne tatt når jeg har døgnet..

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel å bli utredet skikkelig. Dersom du lider av insomni er søvnrestriksjon et viktig prinsipp i behandlingen. Da tar man utgangspunkt i hvor mange timer man faktisk sover og hvilket klokkeslett man står opp. Dersom man for eksempel står opp kl 7 og får gjennomsnittlig fem timer søvn hver natt, så skal man legge seg kl 2. Så vil man klare å bygge opp søvntrykket og flytte innsovningstidspunktet tidligere over tid. Men dette gjelder altså for insomni, og ulike søvnlidelser behandles ulikt. 

Anonymkode: 1c27b...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange anbefaler ulike sovemedisiner, men sovemedisiner løser ikke problemet, det bare dekker over det. Og det å prøve b-preparat eller benzo gir veldig mange flere andre tilleggsproblem. 

Som sagt har søvnrestriksjonsopplegg suksess for 80% av de som gjennomfører det. Det er verdt å prøve. 

Nå gjelder det at du ikke bare søker råd og tips her, men at du gjennomfører det. Noen ganger kan det være vanskelig på egenhånd og da kan du få hjelp av helsepersonell. Jeg fikk selv hjelp til dette av min fastlege, han hadde tilfeldigvis tatt ekstra kursing om dette med søvn, og var den som foreslo denne metoden for meg. Jeg hadde også en held del rare tanker om søvn og soveangst, som jeg hadde lært meg i løpet av 9 år med alvorlige søvnvansker, disse snakket jeg med legen om, og vi brukte vel litt kognitiv eller metakognitiv terapi på disse. 

Ikke bare les her og tenk "men det hjelper sikkert ikke meg" eller "det funker sikkert ikke" eller "jeg orker ikke å gjøre det". Ta tak i det. Det går mest utover deg. Jeg tenkte også "hva om jeg ALDRI får sove skikkelig igjen", og jeg hadde ingen tro på at dette skulle virke. For halvannet år siden hadde jeg ikke trodd på det om noen sa jeg ville sove slik jeg sover nå. Det var ingen quick fix, men det fungerte. 

Gjør det. 

Anonymkode: b28b4...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde soveangst og gikk til søvnterapeut. Det kurerte meg iallefall. Har hatt et par tilbakefall de sister årene, men kortvarig og ikke behov for helsehjelp da. Lykke til!

Anonymkode: 7bec4...bae

Skrevet

Jeg vet noen finner hjelp i å høre på lydbok dersom det er tankespinn som er problemet. På såpass lavt volum at en hører det som blir sagt, men ikke våkner av det igjen. Da vil fokuset på lydboken overta alt tankekjøret og en vil gradvis falle i søvn.

Jeg opplever ikke at det fungerer da jeg har store konsentrasjonsproblemer. Så jeg faller ut av lydboken og inn i tankekjøret igjen og igjen. Også sover jeg bare ikke. De siste nettene har jeg fått henholdsvis to og tre timer søvn, og da har jeg ikke sovet godt. Har snudd mye på meg, drømt mye og rett og slett hatt dårlig søvnkvalitet. Blir helt svimete. Jeg har forsøkt å redusere på sovemedisinen (7,5 mg Imovane og 30 mg Vallergan) da jeg har kronisk suicidalitet og overdoserisiko. Vet akkurat hva som skal til, for å si det sånn. Er egentlig sterkt frarådet å slutte med sovemedisin på grunn av at søvn er så essensielt i min situasjon, men samtidig er det en stadig diskusjon om det er for risikofyllt at jeg har tilgang på så mye medikamenter. Å få forskrevet for en uke av gangen funker ikke for da kan jeg bare samle opp. Så det har vært diskutert om hejmmetjenesten, psykiatri, skal komme hjem til meg hver kveld og SE at jeg tar de, men pga. egen arbeidsplass så lar det seg ikke gjøre.

Uansett, det er fryktelig frustrerende å være så trøtt at en er konstant lyd- og lyssensitiv, blir regelrett irritert og sur for alt, sånn som i går i 01-tiden da jeg gikk i byen og luftet meg for å prøve å få til å sove etterpå. Da møtte jeg vel på tre rom-folk som tigget etter penger i løpet av en halvtime. Vanligvis går jeg bare uanfektet forbi, men det rant over for meg i går og jeg sa klart, tydelig og sint til hun at hun skulle kutte ut med maset sitt. Det er IKKE likt meg. Blir irritert av karakterer på tv, har rykninger i kroppen fra jeg begynner å prøve å sove, har bomull i hodet og ja. Det er ikke noe godt. Jeg er nok en potensiell fare bak rattet også. Merker reaksjonstiden min er lengre enn til vanlig. Kan sitte og høre på folk snakke, men ikke forstå hva de sier osv.

Håper du finner en løsning. Er fælt å ikke få sove.

AnonymBruker
Skrevet

Dropp sovemedisiner hvis du kan. De gjør ingenting godt. Stå opp igjen etter 30-40 min hos du ikke sovner innen den tid. Søk opp type yoga øvelser for søvn som du skal gjennomføre i sengen. Kjøp kamille te. Onanere kan også hjelpe😉

Selv står jeg opp igjen hvis jeg ikke får sove. Sitter da oppe i ca 30 min før jeg legger meg igjen. Fungerer ofte bra meg, men ikke anbefalt generelt. Skal du bruke medisiner, sørg for å kun bruke de unntaksvis og ikke bruk de over uker. Du kan prøve betablokkere hvis du stresser og får høy puls. Selo-zok vet jeg noen bruker ved angsttilstander. Men som ved alt av medisiner har de bivirkninger. Særlig ved bruk over tid. Noen har nytte av meditasjonsmusikk.

Anonymkode: aee8d...e0e

Gjest NotNaomi
Skrevet

Et enkelt råd. Og jeg mener ikke å tulle. Finn den kjedeligste boka om det kjedeligste emnet du vet om. Konsentrer deg om å lese,og blir du ikke utmattet da...

Jeg elsker bøker,men fikk i gave noe av det kjedeligste. Jeg fant ut at den var effektfull om jeg ville sove.

Det enkle kan faktisk være det beste. Eller ihvertfall prøve :)

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin for innsovning eller circadin (depot melatonin) om du sliter med oppvåkninger. Kroppens eget søvnhormon, så er ikke avhengighetsskapende. 

Anonymkode: f0212...5bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsinket døgnfase syndrom, kanskje du har det samme. Lysterapi kan fungere

Skrevet

Ørepropper. God pute. Prøv meditasjon, gjerne guidet meditasjon for å få sove på youtube. Jobb med hva du selv mener og tror. Eks. Slutt å si til andre og deg selv at du ikke kan sove. Begynn å si til deg selv: "jeg kan sove, jeg trenger ikke medisiner for å sove, det er helt naturlig å sove" osv. Ta tilbake kontrollen. Ikke gi kontrollen din over til en pille eller alkohol. Det ligger i hodet, sjeldent i kroppen. Jobb med tanker. Trygghet er viktig, du må få deg selv til å føle deg trygg. Si til deg selv at det er trygt å sove. Når du våkner så mye så er kroppen på vakt, da må du bestemme deg for at du fortjener søvn. Lykke til, fra en med erfaring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...