Gå til innhold

Antibiotika spørsmål


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lørdag forrige uke hadde jeg ubeskyttet samleie med en, og for å ikke risikere å få klamydia fikk jeg en antibiotikakur som jeg har gått på siden tirsdag kveld, og skal gå til og med tirsdag morgen. Hvis denne personen jeg var med hadde klamydia, er det noe sjanse for at jeg kan ha fått smitten og at jeg fortsatt kan smitte andre tross tidlig antibiotikabehandling? Begynte på antibiotika 3/4 dager etter samleiet. 

Takk for svar!

Anonymkode: 38e09...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har legen virkelig skrevet ut antibiotika som profylakse for klamydia? Ikke rart at det er alt for høy antibiotikabruk i Norge og verden for øvrig.

Det som ville vært riktig her med mindre det er noe spesielt i ditt tilfelle at evt. infeksjon ville vært farlig, så ville det ha vært å vente til en urinprøve kunne påvist smitte eller ikke. For deretter å starte behandling hvis du var smittet.

For å svare på spørsmålet ditt så vil evt. smitte sannsynligvis ha blitt avverget på samme måte som at man kan få profylaktisk (forebyggende) Diclocil-kur i forbindelse med uren kuttskade og dermed unngår infeksjon. Likevel bør du ta en urinprøve i etterkant for å dobbeltsjekke.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også forebyggende mot klamydia, men det var bare 3-dagerskur. Hm. Høres jævlig lite nødvendig ut.

Anonymkode: 497f2...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått antibiotika uten uten at det er påvist? For en elendig lege. 

Måtte teste meg etter antibiotikakur for å være sikker på at kuren fungerte. Så sikkert lurt å gjøre for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 0f9fc...042

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Anonymkode: 38e09...2d1

AnonymBruker
Skrevet

Har du begynt på en antibiotika uten å ha fått påvist en sykdom? Antibiotika er ikke forebyggende medisin.

Du har vel ikke vært hos legen, men kanskje fått en kur som noen hadde liggende?

Anonymkode: d80bb...557

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du begynt på en antibiotika uten å ha fått påvist en sykdom? Antibiotika er ikke forebyggende medisin.

Du har vel ikke vært hos legen, men kanskje fått en kur som noen hadde liggende?

Anonymkode: d80bb...557

Jo, i noen tilfeller gir man profylaktisk antibiotika, men dette er ikke et tilfelle der det synes forsvarlig. Dessuten er genital chlamydiainfeksjon nominativt meldepliktig, så det blir dobbelt feil om man ikke får påvist diagnosen. Smitteoppsporing er obligatorisk.

ER det en lege som har skrevet ut dette? Eller har man fått noe av en velmenende venn? Dette er i strid med nasjonale retningslinjer for behandling, og med nominativt meldepliktig smittsom almenfarlig sykdom med lovpålagt smitteoppsporing er det enda verre.

Jeg tror det er noe som ikke blir formidlet her.

 

Og til ts: Ja, du er i prinsippet smittefarlig frem til endt kur dersom du har fått overført smitte. Det er enda en grunn til at jeg mistenker at denne kuren din ikke er skrevet ut av en lege, for da ville du blitt instruert i at du ikke skal ha sex før kuren er over - noen forfekter også frem til negativ prøve er avlagt.

Hvilket preparat er det du har tatt, og i hvilken dose?

Anonymkode: 5653d...f2d

Skrevet (endret)

Hei

Endret av Trening8965
AnonymBruker
Skrevet

Hei ja!

Medisinen er ikke noe jeg har fått fra noen jeg kjenner men av lege etter eget ønske for å ikke risikrerere smitte. som jeg skreiv i første innlegg er kuren en 7dagers kur som jeg har tatt i 4 dager.

Anonymkode: 38e09...2d1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei ja!

Medisinen er ikke noe jeg har fått fra noen jeg kjenner men av lege etter eget ønske for å ikke risikrerere smitte. som jeg skreiv i første innlegg er kuren en 7dagers kur som jeg har tatt i 4 dager.

Anonymkode: 38e09...2d1

Det jeg har fått som medisin er Doksycyklin, glemte å svare på det...

Anonymkode: 38e09...2d1

Skrevet

Er det virkelig sannsynlig at vedkommande har klamydia? Har han/hun antydet det/sagt det eller er det bare antagelse? Uansett ganske drøyt å ta forebyggende antibiotika når du ikke vet at du har det, og bare får det fordi DU ønsker det. Dårlig av legen å skrive det ut uten videre. Jeg har også hatt mistanke om at jeg kan hatt klamydia på bakgrunn av en jeg lå med visste seg å ligge med mange. Jeg gikk likevel ikke til legen og ba om antibiotika. Jeg gikk til legen og tok en test, og den var negativ. Helt unødvendig å gå på antibiotika når du ikke vet om du har fått smitten. Du burde være kritisk med tanke på overforbruk av antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei ja!

Medisinen er ikke noe jeg har fått fra noen jeg kjenner men av lege etter eget ønske for å ikke risikrerere smitte. som jeg skreiv i første innlegg er kuren en 7dagers kur som jeg har tatt i 4 dager.

Anonymkode: 38e09...2d1

Smitten har du allerede risikert. Det er sykdomsutvikling dersom partner var smittet, man søker å eliminere. Doxycyclin er riktig medisin etter oppdaterte retningslinjer, og 7 dager er standard varighet. Du skriver ikke dose, men vi får anta at den er korrekt forskrevet. Imidlertid er dette meget slett legearbeid, og på grensen av hva som bør meldes til tilsynsmyndighetene, med tanke på at det både underminerer nasjonalt smittevernarbeide OG er uforsvarlig overforskrivning av antibiotika. Denne type forskrivninger er noe av det vi søker å eliminere i dagens smittevernbilde med betydelig resistensutvikling.

Jeg slulle gjerne visst hvem denne legen er.

Anonymkode: 5653d...f2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...