Gå til innhold

Betale for p-piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i førstegangstjenesten og har hittil fått utlevert p-piller gratis. I dag fikk jeg plutselig beskjed om at saniteten er stengt til over sommeren, og jeg er nesten tom for piller. Leste på nettsiden til apotek 1 at p-piller ikke er gratis å få utlevert der, selv om man er vernepliktig. Stemmer dette?

Anonymkode: 2c8a4...929

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster jo typ 100 kr for en pakke som varer i 3 mnd da :P 

Anonymkode: ed90d...00e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det koster jo typ 100 kr for en pakke som varer i 3 mnd da :P 

Anonymkode: ed90d...00e

Jeg vet det, men det er kjipt å måtte betale når alle andre får gratis bare fordi jeg er på en leir med utrolig dårlig tilbud.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, men det er kjipt å måtte betale når alle andre får gratis bare fordi jeg er på en leir med utrolig dårlig tilbud.

Du for vurdere alternativet og sette opp 100kr opp mot det ;) 

du for vel ikke p-piller på apotek uten videre uten resept.

Anonymkode: d8293...a5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får p-piller for 6kr. Er ikke så dyrt, så slutt å klag.

Anonymkode: 4f95f...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Blir det så mye action på deg i leir/felt ts?
Husker at vi hadde en Nk som nesten fikk pusten til å stoppe på folk når han gav ordre. Sex var et fy-fy i "hans" leir:fnise:

Anonymkode: 22419...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du for vurdere alternativet og sette opp 100kr opp mot det ;) 

du for vel ikke p-piller på apotek uten videre uten resept.

Anonymkode: d8293...a5a

Jeg har jo resept fra før av.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker at vi hadde en Nk som nesten fikk pusten til å stoppe på folk når han gav ordre. Sex var et fy-fy i "hans" leir:fnise:

Handler vel mest om å ikke blø så mye😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør ikke hoppe av og på p-piller. 

Anonymkode: d85a0...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruke noe mer langvarig o.l, som p-stav etc? 

Men uansett alle andre betaler på prevensjon, skjønner ikke hvorfor dere skal ha unntak. Fattige studenter å betale, da kan vel du betale 100 kr... Og dersom du ikke er i forhold eller har sex, så kan jo mannen bruke kondom.

Anonymkode: bb3dd...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i førstegangstjenesten og har hittil fått utlevert p-piller gratis. I dag fikk jeg plutselig beskjed om at saniteten er stengt til over sommeren, og jeg er nesten tom for piller. Leste på nettsiden til apotek 1 at p-piller ikke er gratis å få utlevert der, selv om man er vernepliktig. Stemmer dette?

P piller er aldri gratis. Det gis støtte fra det offentlige til p piller med kr. 100 for hver tremåneders periode. Men du må ha resept og være under 20 år. 

Du får finne ut om der er noen helsestasjon for ungdom i nærheten av der du holder til og som du kan oppsøke, ringe fastlegen eller på annen måte skaffe deg resept. 

Å være nesten tom før du ordner med resept er mange som opplever, men det er dårlig planlegging og noe du bør endre på. 

Anonymkode: cb3b8...833

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett alle andre betaler på prevensjon, skjønner ikke hvorfor dere skal ha unntak. Fattige studenter å betale, da kan vel du betale 100 kr... Og dersom du ikke er i forhold eller har sex, så kan jo mannen bruke kondom.

Kondom er ikke effektivt som prevensjonsmiddel.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Kondom er ikke effektivt som prevensjonsmiddel.

Nå er dette en avsproing, men kondom brukt riktig er sikkert som prevensjon, både mot seksuelt overførbare sykdommer (enste prevensjonsmiddel) og mot uønsket svangerskap. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er dette en avsproing, men kondom brukt riktig er sikkert som prevensjon, både mot seksuelt overførbare sykdommer (enste prevensjonsmiddel) og mot uønsket svangerskap. 

Kondom brukt perfekt. Som i en utopisk verden med kun perfekte mennesker. Kondomer brukes ikke i et vakum av rasjonelle tålmodige mennesker. Den eneste statistikken som er er relevant er typisk bruk.

Tenk et kjøleskap der 18% eksploderte ved normal typisk bruk hvert år. Ingen ville akseptert det selv om man ved perfekt bruk ikke ville oppleve det.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P piller er aldri gratis. Det gis støtte fra det offentlige til p piller med kr. 100 for hver tremåneders periode. Men du må ha resept og være under 20 år. 

Du får finne ut om der er noen helsestasjon for ungdom i nærheten av der du holder til og som du kan oppsøke, ringe fastlegen eller på annen måte skaffe deg resept. 

Å være nesten tom før du ordner med resept er mange som opplever, men det er dårlig planlegging og noe du bør endre på. 

Du aner jo ikke hva jeg snakker om. 

For det første så er jeg over 20, så det er ikke noe alternativ. For det andre så får alle vernepliktige i førstegangstjenesten gratis p-piller utlevert av saniteten. Dette har jeg gjort hittil, helt til jeg plutselig fikk beskjed i dag om at saniteten er stengt fra i dag av og til over sommeren. Hittil har jeg alltid fått en ny pakke på dagen når jeg har vært innom, fordi man ikke trenger å ordne med resept eller noe. Dessuten har jeg resept også siden jeg gikk på p-piller før førstegangstjenesten også. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg bruke noe mer langvarig når jeg egentlig har rett på å få p-piller gratis fra Forsvaret? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du aner jo ikke hva jeg snakker om. 

For det første så er jeg over 20, så det er ikke noe alternativ. For det andre så får alle vernepliktige i førstegangstjenesten gratis p-piller utlevert av saniteten. Dette har jeg gjort hittil, helt til jeg plutselig fikk beskjed i dag om at saniteten er stengt fra i dag av og til over sommeren. Hittil har jeg alltid fått en ny pakke på dagen når jeg har vært innom, fordi man ikke trenger å ordne med resept eller noe. Dessuten har jeg resept også siden jeg gikk på p-piller før førstegangstjenesten også. 

Hvorfor skal jeg bruke noe mer langvarig når jeg egentlig har rett på å få p-piller gratis fra Forsvaret? 

Fordi det er bedre for kroppen din og sikrere. (?) 
Og du kommer jo ikke til å få gratis p-piller for resten av livet + du får jo ikke nå i sommer. Så enten må du betale selv som normale folk, eller bytte til noe annet. Er et ikke-problem, da du bare er overpriviligert og heldig. Enkle løsninger uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen merkelige svar du får i denne tråden. TS spurte ikke om p-stav, hvordan hun skal bruke prevensjon eller spørsmål om hvordan hun skulle planlegge å skaffe prevensjon. Er da ikke hennes skyld at de ikke ga beskjed i forkant at de stengte saniteten for sommeren. 

Uansett, det stemmer at du må legge ut selv for prevensjon fra apoteket og at du ikke får penger igjen. Så da må du nesten bare velge mellom å betale den 100 lappen eller gå uten inntil de åpner igjen i leiren din. Kjipt, men dessverre ikke mye å få gjort med det.

Anonymkode: 58d99...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...