Gå til innhold

Har dere kontanter i hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ansatt hos DnB ?

Anonymkode: ddce0...b30

Nei. Tror du at alle som ikke ser noe prekært behov for kontanter i dagliglivet må ha en eller annen forbindelse til DNB? I så fall kan jeg informere deg om at dette verdensbildet ditt bør justeres. Hvis ikke sliter jeg med å forstå hvorfor du spør meg om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.6.2017 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Vi bruker kort som aldri før.

Jeg selv hadde aldri kontanter i hus før,men snudde om for et år siden. 

Plutselig trengte jeg kontanter. Det være seg bøssebærere som kom på døren,eller det var bursdager,konfirmasjon. 

Så nå har jeg et skrin i huset. Ligger nesten 5000 kr der. Noe av dette er presang jeg har fått. Har vekslet de inn i 200 og 100 lapper. 

Myndigheter anbefaler også å ha kontanter i hus

Det vil bli 3000 fast liggende her.

Hva med dere?

Anonymkode: 8c9ed...eb5

Jeg har kontanter i hus som er matpenger og nødpenger i tilfelle noe skulle skje. Har ikke penger liggende til tiggere og bøssebærere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg har en "sparebøsse"-boks. En fin liten greie som jeg synes det er skikkelig koselig å telle pengene oppi av og til. Føler meg rik og tilfreds. :fnise: 

Der har jeg spart kontanter jeg har fått i bursdagsgaver og diverse veksel og lignende. Sikkert spart over flere år. Og så skulle jeg ha til å bruke, men jeg bruker jo bare kort. Det ble en sånn der penger som er oppi der KUN kan bli brukt til morsomme ting. 

Tror jeg har ca. 9000. Kanskje det er på tide å telle igjennom sedlene og vifte litt med den igjen? Barnslig! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun parkometerpenger i bilen. Har aldri opplevd å ikke få handle om nettet er nede, da signerer man jo bare. Ingen krise uansett om banken skulle være nede en dag eller to allikevel, jeg har fryseboks. Men aldri opplevd at banken er nede så... 

Anonymkode: a13fd...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, tenker noen ganger at jeg skal ta ut litt, men det blir med tanken. Har aldri erfart at jeg har hatt behov for det, men det er vel en dårlig grunn egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hundrings i portemonnéen og det er det. Er kortterminalene nede blir det reserveløsning, man signerer og den som sitter i kassa fører på kontrollnr på kortet, så blir det trukket litt senere. Har opplevd det flere ganger både som kunde og som butikkmedarbeider, null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
22 minutter siden, Salka skrev:

Har en hundrings i portemonnéen og det er det. Er kortterminalene nede blir det reserveløsning, man signerer og den som sitter i kassa fører på kontrollnr på kortet, så blir det trukket litt senere. Har opplevd det flere ganger både som kunde og som butikkmedarbeider, null problem. 

Portemonnéen. :ninuskapus::sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rainstorm skrev:

Portemonnéen. :ninuskapus::sjenert: 

Hehe, syns det er så kult ord, så kaller lommeboka for portemonnéen. :ninuskapus:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hubro skrev:

Nei. Tror du at alle som ikke ser noe prekært behov for kontanter i dagliglivet må ha en eller annen forbindelse til DNB? I så fall kan jeg informere deg om at dette verdensbildet ditt bør justeres. Hvis ikke sliter jeg med å forstå hvorfor du spør meg om dette.

Bare noen som ikke skjønner viktigheten i kontanter som antageligvis du ikke gjør. 

Anonymkode: ddce0...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare noen som ikke skjønner viktigheten i kontanter som antageligvis du ikke gjør. 

Anonymkode: ddce0...b30

Jeg har ingen problemer med å se at kontanter har positive sider også, og at det må skje utbedringer på visse områder for at vi skal kunne ha et samfunn fritt for kontanter i fremtiden. Kontanter har likevel tilnærmet null praktisk betydning for meg i dagliglivet nå, og det skal skje noe ekstremt alvorlig for at de skal få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker ikke de av dere som har penger liggende i tilfelle katastrofesituasjoner på at om noe virkelig stort skjer slik at folk ikke får tilgang til pengene i banken, så vil også kontanter bli verdiløse? Dersom vi får en så massiv kollaps så kan dere like godt bruke sedlene til å tenne opp i ovnen med, for da vil det være byttehandel med varer av reell verdi som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med kort i det selskapet som behandler nesten alle korttransaksjoner i Norge. 

Etter å ha sett hvordan det virker, har jeg ALLTID et par tusen i kontanter hjemme.... Det er ikke så ofte ting ikke virker, men det har vært hendelser de siste årene hvor det har vært umulig å betale med kort i noen timer. Det er ikke usannsynlig at det kunne vært et par dager. Og da er det greit å kunne kjøpe seg mat og ikke måtte ete makaroni med ketchup tre dager på rad. 

Jeg gir ikke til bøssebærere og loddselgere, så småpenger har jeg aldri. 

Anonymkode: 43598...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med kort i det selskapet som behandler nesten alle korttransaksjoner i Norge. 

Etter å ha sett hvordan det virker, har jeg ALLTID et par tusen i kontanter hjemme.... Det er ikke så ofte ting ikke virker, men det har vært hendelser de siste årene hvor det har vært umulig å betale med kort i noen timer. Det er ikke usannsynlig at det kunne vært et par dager. Og da er det greit å kunne kjøpe seg mat og ikke måtte ete makaroni med ketchup tre dager på rad. 

Jeg gir ikke til bøssebærere og loddselgere, så småpenger har jeg aldri. 

Anonymkode: 43598...649

Hvis man kun har ketchup og makaroni i huset om man ikke får handlet på et par dager, så har man et større problem enn mangel på kontanter hjemme, spør du meg.

Anonymkode: fa704...38e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par tusen liggende som er pengegaver jeg har fått over tid. Disse ligger bare og blir stort sett brukt videre som pengegaver.

Har til dags dato (40+ år) ikke opplevd at jeg ikke har fått betalt for et kjøp pga kortterminalen har vært nede. Har opplevd at terminal har vært nede men da har det blitt benyttet reserveløsning og ikke noe problem å gjør opp for kjøpet.

Anonymkode: 8ced4...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok det, et eller annet sted... fant nylig 2000 kr, godt gjemt (og glemt!). Vet jeg har litt i lommeboka, min del av et salg jeg fikk gjennom. Så fikk det cash.

Normalt sett har jeg overhodet ingenting, men får ofte til jul/bursdag, og glemmer det vekk i konvolutter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid litt kontanter i hus. Hvor mye jeg har nå vet jeg ikke, men noen tusen jeg har fått i gaver bl.a. og litt småpenger/vekslepenger jeg putter på en boks på kjøkkenet nå og da. Jeg synes det er greit å ha litt i reserve om noe skulle skje.

Jeg synes også det er greit å støtte opp om det lokale skolekorpset, idrettslaget og speideren, så boksen på kjøkkenet er mest med tanke på når de kommer på døra og selger lodd ;) 

Endret av Sera D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.6.2017 den 23.00, AnonymBruker skrev:

I vinter gikk strømmen her. Den gikk da jeg var på veg ut til butikken. Det fikk vi jo ikke brukt kort. Da var det kjekt med kontanter

Anonymkode: 8c9ed...eb5

Det der argumentet skjønner jeg ikke. Hvis det ikke var strøm i butikken, funker jo ikke lyset i taket i butikken så det er mørkt i butikken og du får ikke sett varene i hyllene, og ikke minst; kassa-apparatet virker heller ikke, og de får ikke slått inn varene dine og fortalt deg summen....Det er ikke bare bankkortet som ikke kan brukes da, gitt. 

Så hvorfor skulle det da være "kjekt med kontanter"? Du får ikke kjøpt en dritt i butikken om strømmen går, uansett om du står der stinn av seddelbunker.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på hovedinnlegget; nei, jeg har aldri kontanter i hus. Sjekket lommeboka mi nå, og den var det nøyaktig 5 kr i. Har ikke hatt kontanter i hus på årevis. Bruker kort og Vipps til alt.

Tror sønnen min kanskje har hatt noen kontanter liggende, men mulig det bare er mynter der nå.

Ser ingen grunn til å oppbevare cash hjemme. Selger eller kjøper jeg noe på Finn, ber jeg om betaling på Vipps. Nekter vedkommende å bruke Vipps, sier jeg "beklager, da selger jeg til noen som gidder å laste det ned". Det er så mye enklere!

Kommer det noen bøssebærere eller sånt på døra, sier jeg bare fra at jeg støtter via nett eller mobil. Trenger ikke fem øre i kontanter for å støtte de sakene jeg vil støtte. Det bruker jeg nettet til, eller sender en sms til det kodeordet de opplyser om (alle større offentlige innsamlingsaksjoner har dette alternativet).

Jeg er 50 år, og har aldri opplevd å komme til matbutikken og ikke få betale med kort. Noen få ganger har nettforbindelsen vært nede (men strømmen er på) og da tar de bare signatur-løsningen istedet. Man signerer på kvitteringen, sånn som man gjorde med kredittkort før pin-koder ble vanlig.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...