Gå til innhold

Kjører fortsatt på vinterdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil jeg knapt bruker. For en stund siden var jeg i bilulykke og venter på nye piggdekk. Fikk derfor låne piggfrie fra verkstedet inntil de mottar nye piggdekk til meg (de drøyer og drøyer..). 

Men kom på nå at jeg fortsatt kjører på de piggfrie vinterdekka. Gjør det noe? Jeg driter i dekka, er ikke mine, men tenker på om jeg blir stoppa, noe skjer eller om bilen kan bli ødelagt på noe vis?

 

jeg har null peiling på bil og dekk generelt.. Hilsen uviten jente på 20 år

Anonymkode: ada73...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint kjøre med piggfrie vinterdekk. Det er kun de med pigger som er ulovlige på sommeren 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvinne87Rogaland skrev:

Du kan fint kjøre med piggfrie vinterdekk. Det er kun de med pigger som er ulovlige på sommeren 😉

Så bra!🙈 Utgjør det noe forskjell fra sommerdekk? 

Og er piggfrie det samme som helårsdekk?

Anonymkode: ada73...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er piggfrie gjør det ikke noe i forhold til å bli stoppet av politi etc, de kunne ikke ha brydd seg mindre. 

Det du dog må tenke på er faren ved å kjøre på vinterdekk på sommerføre, både når det kommer til vannplaning, bremselengde etc og dekkegenskapen ved varmere vær. 

svarer nå på det siste innlegget ditt; 

piggfrie dekk er ikke helårsdekk, helårsdekk er beregnet på både kulde og varmt vær, men har dårligere egenskaper på is, snø fungerer de helt greit på, sommer er de ikke supre, men bedre enn vinterdekk. 

Egenskapene leser du over her. 

/Jeg kjører på helårsdekk på sommer, og vinterdekk på vinter. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie vinterdekk har jo mer mønsterdybde enn sommerdekk. Men nå på sommerhalvåret er det kun krav om å ha minimum 1,6 mm mønsterdybde 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Piggfrie vinterdekk har jo mer mønsterdybde enn sommerdekk. Men nå på sommerhalvåret er det kun krav om å ha minimum 1,6 mm mønsterdybde 😊

Å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommer er galematias! Har selv kjørt ned fra påskefjellet på de en gang, det var +18 da jeg kom hjem, og bilen var langt i fra trygg å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bilen kan bli ødelagt. Vannplaning skjer mye tidligere på slike dekk, du har lengre bremselengde enn alle med fornuftige dekk, osv. Hvis du krasjer blir bilen fort ødelagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tdm900 skrev:

Å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommer er galematias! Har selv kjørt ned fra påskefjellet på de en gang, det var +18 da jeg kom hjem, og bilen var langt i fra trygg å kjøre!

Nå skrev jeg bare fakta da, ikke noe om risiko. Det stemmer at det er tryggere å kjøre med sommerdekk, men hun spør vel helst om det er ulovlig eller om det skader bilen. Det er jo en grunn til at vi har sommerdekk og vinterdekk, det håper jeg TS forstår selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Nå skrev jeg bare fakta da, ikke noe om risiko. Det stemmer at det er tryggere å kjøre med sommerdekk, men hun spør vel helst om det er ulovlig eller om det skader bilen. Det er jo en grunn til at vi har sommerdekk og vinterdekk, det håper jeg TS forstår selv.

Når man krasjer skader det normalt sett bilen. I mange tilfeller skader det også de inni bilen.

Dårlige eller feil dekk er medvirkende årsak i sånn en tredjedel av ulykkene. En tredjedel! Det er helt absurd, dekk er det enkleste å fikse, bare kjør ned til dekksenteret og be dem bytte dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at dette høres snodig ut i sin helhet. Hvordan verksted er det som "låner" deg dekk?

Viktig å ha sesongtilpassa dekk. Skal du ha sommerdekk, er utvalget også ganske varierende. På Vestlandet f.eks. er UniRoyal RainExpert/RainSport perfekt. På Østlandet derimot blir det nesten litt for varmt for de igjen, og jeg ville ha gått for Michelin Energysaver.

Anonymkode: b88ba...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jo si at dette høres snodig ut i sin helhet. Hvordan verksted er det som "låner" deg dekk?

Viktig å ha sesongtilpassa dekk. Skal du ha sommerdekk, er utvalget også ganske varierende. På Vestlandet f.eks. er UniRoyal RainExpert/RainSport perfekt. På Østlandet derimot blir det nesten litt for varmt for de igjen, og jeg ville ha gått for Michelin Energysaver.

Anonymkode: b88ba...9cb

Du må parkere bilen når det er opp mot 25grd på vestlandet da, siden du mener de ikke passer å bruke på østlandet siden det er varmere der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov og fungerer greit på tørt føre, men på våt asfalt får du en del dårligere veigrep nå om sommeren

Anonymkode: f4575...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bil jeg knapt bruker. For en stund siden var jeg i bilulykke og venter på nye piggdekk. Fikk derfor låne piggfrie fra verkstedet inntil de mottar nye piggdekk til meg (de drøyer og drøyer..). 

Men kom på nå at jeg fortsatt kjører på de piggfrie vinterdekka. Gjør det noe? Jeg driter i dekka, er ikke mine, men tenker på om jeg blir stoppa, noe skjer eller om bilen kan bli ødelagt på noe vis?

 

jeg har null peiling på bil og dekk generelt.. Hilsen uviten jente på 20 år

Anonymkode: ada73...564

Hei. Det er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk uten om vintesesongen.  Men det er ikke å anbefale. 

Bakgrunnen er at vinterdekk har egenskaper som vektlegger vinteregenskaper. Om sommeren er det høyere temperaturer, dette gir større slitasje på vinterdekk, enn sommerdekk. Videre gir sommerdekk bedre grep ved sommertempraturer. Dette gjør at det blir lenger stoppelengde bruk av vinterdekk om sommeren. Vinterdekkene slipper lettere ved skens og I gang setting av bilen.

https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§1-4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ikke kjøre når det regner eller er vått i veibanen på grunn av at bremselengden blir sinnssykt lang! Kjempefarlig!

Anonymkode: f01ca...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 7.43, tdm900 skrev:

Du må parkere bilen når det er opp mot 25grd på vestlandet da, siden du mener de ikke passer å bruke på østlandet siden det er varmere der? 

Føler du at du bidrar med noe fornuftig her nå, gamle nettroll? Selvfølgelig kjører man med de dekkene man har, og de selges som sommerdekk. Men gummiblandingen og utformingen gjør at disse dekka mange steder er mest egnet til vår/høstdekk som i varmen slites litt for fort ned. Det betyr selvsagt ikke at man skal parkere bilen på varme dager.

Anonymkode: b88ba...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler du at du bidrar med noe fornuftig her nå, gamle nettroll? Selvfølgelig kjører man med de dekkene man har, og de selges som sommerdekk. Men gummiblandingen og utformingen gjør at disse dekka mange steder er mest egnet til vår/høstdekk som i varmen slites litt for fort ned. Det betyr selvsagt ikke at man skal parkere bilen på varme dager.

Anonymkode: b88ba...9cb

Da prater du bare tull om de dekkene, enten fungere de eller ikke på alt av sommerføre. Og troll kan du dessuten være selv når du ikke står fra med nicket ditt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.6.2017 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Føler du at du bidrar med noe fornuftig her nå, gamle nettroll? Selvfølgelig kjører man med de dekkene man har, og de selges som sommerdekk. Men gummiblandingen og utformingen gjør at disse dekka mange steder er mest egnet til vår/høstdekk som i varmen slites litt for fort ned. Det betyr selvsagt ikke at man skal parkere bilen på varme dager.

Anonymkode: b88ba...9cb

Litt sent nå kanskje, men det blir jo helt feil. Som nevnt så kjører jeg på helårsdekk (som ikke er det samme som piggfrie vinterdekk), og de blir nå kjørt sin 5(!) sommer-sesong (de har aldri blitt brukt i vintersesong, men det har blitt strukket til starten av en mild høst, desember) og dekkene, og gummien er forsatt like fin, selv etter i hetetempraturer over 30grader bl.a i Tyskland hvor bilen er importert fra. 

Hadde de dekkene vært såpass dårlige etter så få sesonger, selv ikke egnet som fulle sommerdekk, så hadde neppe pappa latt meg kjøre så langt som jeg kjører (han jobber i statens vegvesen, og har nettopp kontroll ute på veiene nå for både dekk, forsikring, eu etc er i orden). Sommerdekk er sommerdekk, uavhening av egenskapen til regn. Blir de slitt ned fort, er det heller kjørestilen man må se på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...