Gå til innhold

Ville du lest din psykiatriske journal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cyrus
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har lovfestet rett til å lese egen journal.

 

Jeg jobber i yrket, og jeg tror at det i mange tilfeller vil gjøre mer skade enn nytte. Det står ikke noe galt om deg, men å lese så kliniske observasjoner og registreinger om deg selv på et dårlig stadie, tror jeg gjør vondt. Vet ikke helt.

Anonymkode: 97e41...751

Nå spurte jeg ikke om jeg hadde lov eller ikke, men HVORDAN man får tilgang 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har det hjulpet å lese journal, det gjør meg mindre usikker på behandler. Hjelper også å lese hva som var fokus sist jeg var der, glemmer lett, slik at jeg kan fortsette å jobbe i riktig retning fram til neste time. 

Det er uansett greit for meg å vite hva som står der i tilfelle jeg skulle bli innlagt (selv om det ikke er noen grunn til det), da vet jeg hva miljøpersonalet kan lese om meg. 

Dokumentlogg er noe jeg ville ha fulgt med på.

Anonymkode: fdc56...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, muligens. Kommer helt an på hvorfor jeg har vært innlagt. 

Anonymkode: 9f781...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis jeg fikk gjøre det mens jeg var i behandling.

I ettertid tror jeg ikke jeg hadde turt, ville vært ekkelt å lese om meg selv og hvordan jeg fremstår. Kanskje fremstår jeg helt annerledes enn jeg selv ser for meg. Har opplevd at ting har blitt vridd langt ifra det jeg mente og ville vært redd for å rette opp i ting jeg mener er feil, da jeg har opplevd å bli avfeid med at det er "unnskyldninger".

Anonymkode: 15882...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest min. Jeg er ikke ferdig enda, den er skikkelig tykk siden jeg har gått der i flere år. Jeg fikk en tung periode og tok en pause fra å lese journalen. Jeg vet også at den delen som er igjen å lese er den tyngste. Jeg valgte å lese den fordi jeg startet der når jeg var veldig liten, og jeg ville få et innblikk i barndommen min og ungdomsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cyrus skrev:

Nå spurte jeg ikke om jeg hadde lov eller ikke, men HVORDAN man får tilgang 😘

Www.helsenorge.no :) Vel og merke kun helse Nord og vest som har tjenesten foreløpig. Andre steder må du be om utskrift i papirversjon. 

Også er det kun spesialisthelsetjenesten. Ikke fastlege eller private som ikke bruker samme dokumentasjonssystem som det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cyrus
5 timer siden, Skadeskutt skrev:

Www.helsenorge.no :) Vel og merke kun helse Nord og vest som har tjenesten foreløpig. Andre steder må du be om utskrift i papirversjon. 

Også er det kun spesialisthelsetjenesten. Ikke fastlege eller private som ikke bruker samme dokumentasjonssystem som det offentlige. 

Takk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentlogg er noe jeg ville ha fulgt med på.

Anonymkode: fdc56...f71

Hva er dokumentlogg?

Anonymkode: 2ed60...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste min etter jeg hadde avsluttet ti år med behandling. Etterpå har jeg makulert alle papirer og sperret journalene for innsyn. 

Anonymkode: f41b2...d04

Hvordan gjorde du det?

Vil dette si at ingen leger eller andre (nav, barnevern osv) overhodet ikke har tilgang til noe fra din sykehistorie? Eller kan andre instanser oppheve sperren om det blir ansett som nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dokumentlogg?

Anonymkode: 2ed60...d0d

Mener sikkert innsynslogg. Oversikt over alle som har åpnet og evt lest journalen. Det står også da akkurat hvilke dokumenter den ansatte har lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste min i forbindelse med uføresøknad. 

Det er en veldig stor forskjell på å lese journalen og kunne snakke med den aktuelle behandler om det, og å lese gamle journaler - det siste gjorde meg veldig mye verre en stund. Det første var en grei gjennomgang, selv om det også var smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være enormt smertefullt å lese hva andre mener om deg, for ikke alle leger legger to fingre imellom for å skåne noen, for å si det forsiktig.

Men jeg er likevel glad jeg har lest mine. Jeg har ikke lykkes i å få rettet opp eller slettet verken direkte feil eller de styggeste kommentarene, men jeg er i hvertfall i forkant i form av at jeg vet hvilke falske "rykter" som går gjennom journalene mine og ved at jeg kan peke ut og motbevise falske påstander, prøvesvar, diagnoser og øvrige  "fakta" som står der når det er aktuelt.

Ikke minst kan jeg vise fram de styggeste tingene som er skrevet om meg når nåværende leger hevder at tidligere leger har gjort jobben sin. De pleier ikke si noe mer etter å ha lest hvor forbanna uproffe og ondskapsfulle enkelte (jeg våger å påstå mange) kollegaer har vært. 

Anonymkode: 1aa0f...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man for eksempel var innlagt på psykiatrisk for 15 år siden, er journalen slettet da, eller blir den der for evig tid, slik at tipp-tipp-tipp oldebarn kan lese om den gærne damen i slekten? ;) .

Anonymkode: 5f975...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man for eksempel var innlagt på psykiatrisk for 15 år siden, er journalen slettet da, eller blir den der for evig tid, slik at tipp-tipp-tipp oldebarn kan lese om den gærne damen i slekten? ;) .

Anonymkode: 5f975...7aa

Det kan de selvsagt ikke gjøre. De har jo ikke innsynsrett. Hvor lenge en journal blir værende i systemet vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Det kan de selvsagt ikke gjøre. De har jo ikke innsynsrett. Hvor lenge en journal blir værende i systemet vet jeg ikke. 

Jovisst har pårørende innsynsrett i jounalen til avdøde dersom man ikke aktivt sperrer den. 

Anonymkode: 1aa0f...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jovisst har pårørende innsynsrett i jounalen til avdøde dersom man ikke aktivt sperrer den. 

Anonymkode: 1aa0f...85f

Nære pårørende ja. Tviler på at et tipp tipp oldebarn kvalifiserer som det. Men jeg kan selvsagt ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Skadeskutt skrev:

Nære pårørende ja. Tviler på at et tipp tipp oldebarn kvalifiserer som det. Men jeg kan selvsagt ta feil.

De nærmeste pårørende (i flertall) dersom de har en grunn. En grunn er neppe vanskelig å hoste opp (de er ikke strenge og å for eksempel ville kjenne bedre til familiens helsehistorikk holder), og hvor nær nærmeste pårørende er varierer stort. Da jeg jobba på sykehjem, var en pasients nærmeste pårørende pasientens søsters avdøde oldebarns enkemann

Mer sannsynlig er det likevel at en datter/sønns utskrift av mors/fars legejournal blir liggende og slenge og "arves" videre til de neste genrasjonene sammen med andre private papirer. 

Anonymkode: 1aa0f...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De nærmeste pårørende (i flertall) dersom de har en grunn. En grunn er neppe vanskelig å hoste opp (de er ikke strenge og å for eksempel ville kjenne bedre til familiens helsehistorikk holder), og hvor nær nærmeste pårørende er varierer stort. Da jeg jobba på sykehjem, var en pasients nærmeste pårørende pasientens søsters avdøde oldebarns enkemann

Mer sannsynlig er det likevel at en datter/sønns utskrift av mors/fars legejournal blir liggende og slenge og "arves" videre til de neste genrasjonene sammen med andre private papirer. 

Anonymkode: 1aa0f...85f

Ja okei. 

Vel, for meg har det ikke noen betydning. De må gjerne kose seg med den tjukke journalen min når jeg er død. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest min. Ble positivt overrasket! Fikk en følelse av at behandlerne faktisk har brydd seg ordentlig om meg, at de har forstått alt jeg har sagt og at de har gjort hva de kunne for å ivareta meg på best mulig måte. Leste at behandler har rådført seg med kolleger og fastlege når hun har vært ekstra bekymret for meg +++.

Det eneste jeg reagerte litt negativt på var at jeg tydeligvis oppfyller kriterier for en diagnose hun aldri har nevnt for meg. Men jeg er enig i vurderingen, og verken jeg eller behandler er så veldig opptatt av diagnoser så det er greit for meg at hun har "glemt" å si det til meg. 

Hvis man vet at man har hatt mange dårlige erfaringer med behandlere og under innleggelser så vet jeg ikke om jeg ville ha lest journalen. Jeg leste den kun fordi jeg var nysgjerrig, og fordi jeg følte meg rimelig trygg på at jeg ikke ville finne noe krenkende.

Anonymkode: daa3e...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De journalene er jo bare juggel jalla for de idiotene som skriver på maskin innimellom å monge. Står kun helt kokko far out stuff der....de kan ikke diagnosere engang i sykiatrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...