Gå til innhold

4 år og bruker bleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har ei venninne som har et barn på 4 år som fortsatt bruker bleie! Er ikke det i det seneste laget? Jeg har prøvd flere ganger å gi henne tips, men hun har så mye stolthet så hun later som at hun har alt under kontroll. Første gangen jeg spurte sa hun at de hadde begynt med klistermerker som belønning når ungen brukte toalettet. Men noen måneder senere forsnakket hun seg og sa hun skulle skfite bleie. Da spurte jeg igjen om hun fortsatt bruker bleie, men nå er de på siste pakken så det er stopp. Jeg selv trenger ikke si så mye at jeg er veldig sikker på at ungen fortsatt har bleie på, i hvert fall til tider. Hvis det er tilfellet hvordan kan jeg som venninne få henne til å forstå at hun ikke kan dra det ut lenger? Ungen er 4 år! Reagerer ikke de i barnehagen på det?

Jeg har ikke unge selv, så jeg føler hun ikke 100% vil ta seg til det jeg sier. Men hun og samboeren gjør jo bare ungen sin en bjørnetjeneste...

Noen tips til hvordan jeg kan gå frem? :) uten å være for sukkersøt haha.

Anonymkode: 9b961...161

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å legg deg opp i oppdragelsen til et barn som ikke er ditt. Skjønner at det er velmenende, men ærlig talt, hva godt skal det gjøre for forholdet dere imellom å ha den samtalen (igjen). Det er kritikk, og upassende også, ettersom de er foreldrene og ikke du. 

Anonymkode: 8be62...93c

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å bry deg 

Anonymkode: b0357...a60

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være gode grunner til at barnet fortsatt trenger bleie. Putt nesa di et annet sted.

Anonymkode: 2b44e...734

• Liker 12
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har ei venninne som har et barn på 4 år som fortsatt bruker bleie! Er ikke det i det seneste laget? Jeg har prøvd flere ganger å gi henne tips, men hun har så mye stolthet så hun later som at hun har alt under kontroll. Første gangen jeg spurte sa hun at de hadde begynt med klistermerker som belønning når ungen brukte toalettet. Men noen måneder senere forsnakket hun seg og sa hun skulle skfite bleie. Da spurte jeg igjen om hun fortsatt bruker bleie, men nå er de på siste pakken så det er stopp. Jeg selv trenger ikke si så mye at jeg er veldig sikker på at ungen fortsatt har bleie på, i hvert fall til tider. Hvis det er tilfellet hvordan kan jeg som venninne få henne til å forstå at hun ikke kan dra det ut lenger? Ungen er 4 år! Reagerer ikke de i barnehagen på det?

Jeg har ikke unge selv, så jeg føler hun ikke 100% vil ta seg til det jeg sier. Men hun og samboeren gjør jo bare ungen sin en bjørnetjeneste...

Jeg tenker at dette har du ingenting med. Dette er en privatsak mellom far, mor og barn. Det kan være gode grunner til at barnet fremdeles bruker bleie, og at hun forklarer årsaken bort med for eksempel "siste pakken" osv når du spør.. Du har ingenting med dette å gjøre, lukk igjen munnen ..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Du skal la det ligge. Barnet går vel i barnehagen? Er barnet friskt og bruker bleier fortsatt så vil barnehagen reagere. Det samme vil helsestasjonen. Dette er ikke din sak, ts. 

Anonymkode: ec613...ef0

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er sjelden man ser konfirmanter som bruker bleier - det er et problem som går over.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Som barnløs kan jeg under meg over mangt og meget som foreldre gjør. Jeg er dog veldig forsiktig med å si det høyt. De er foreldrene til barnet og jeg er ikke det. At noe er litt rart for meg betyr ikke at foreldrene gjør noe galt. Det kan være mange grunner til at en fireåring fortsatt bruker bleie! Å komme som bedrevitende og kritisk når man ikke egentlig har peiling selv faller sjelden i god jord. 

Anonymkode: 5843c...4b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som brukte bleie til hun begynte på skolen. Kort tid etter at jeg traff familien første gang begynte moren å legge ut om datterens fordøyelsesproblemer, leger som ikke fant ut noe, henvisninger videre osv. Moren hadde tydeligvis behov for å forklare/forsvare seg. Jeg tenkte stakkars jente som blir utlevert sånn til fremmede. Kanskje venninnen din er smartere.

Anonymkode: ac679...e15

• Liker 3
Skrevet

Kjente ei jente som brukte bleie fram til 6-7.klasse.
Var først på ungdomskolen hun fikk stomi :) 

Så..
At ett barn bruker bleie lenge-kan være en grunn for det.
Og moren trenger faktisk ikke å fortelle deg hvorfor barnet bruker bleie :) 

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt. Dette er ikke din sak, og de har ingen forklaringsplikt overfor deg. Spør moren om din mening eller råd så kan du si noe, ellers holder du kjeft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som barnløs kan jeg under meg over mangt og meget som foreldre gjør. Jeg er dog veldig forsiktig med å si det høyt. De er foreldrene til barnet og jeg er ikke det. At noe er litt rart for meg betyr ikke at foreldrene gjør noe galt. Det kan være mange grunner til at en fireåring fortsatt bruker bleie! Å komme som bedrevitende og kritisk når man ikke egentlig har peiling selv faller sjelden i god jord. 

Anonymkode: 5843c...4b0

Skrevet

Herlighet. Her er det du som er på bærtur! Du har absolutt ikke noe med dette, og du har ingen peiling.

Tipper grunnen til at hun forsøker å unngå temaet er fordi du bryr deg om ting du ikke har noe med- og at det føles ubehagelig.

AnonymBruker
Skrevet

Ungen kan ha en sykdom eller være sen eller utviklingshemmet. Du får nok vite det etterhvert hvis det er venninna di. Men det er vel lov å spørre da eller? Det er jo venninna hennes. Virker rart hvis foreldrene er unnvikende. 

Anonymkode: 86577...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2017 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Det kan være gode grunner til at barnet fortsatt trenger bleie. Putt nesa di et annet sted.

Anonymkode: 2b44e...734

Uansett hvor hun putter nesa, så vil hun jo kjenne bæsjelukta fra bleia

Anonymkode: 1dc50...fbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg sier som min gamle mor alltid sa " det er ingenting som er så lett som å oppdra andre sine barn☺" 

Har selv ei dattet som ikke sluttet med bleie før hun var nærmere 5 år. Og tro meg jeg prøvde alt. Å glemner aldri ordene til ei av tantene i barnehagen da jeg hentet henne. Hun sa høyt og tydelig   " nå har hu bæsja i bleia igjen!! Må da være mulig og få slutt på det"

Men plutselig en dag kom hun og sa " mamma..nå skal jeg ikke bruke bleie mer" å det gjorde hun heller ikke. Så da var hun klar.

Anonymkode: da0f8...c8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke TS moren til jenta som det er snakk om her, men når det gjaldt min sønn og bleie slutt så satte vi i gang over påsken da vi hadde fri. Tok på en myk fleece bukse uten bleie og uten truse. Han syntes det var så herlig og mykt at etter det så ville han ikke bruke den klamme bleia.

Anonymkode: 9ef93...72b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om 5/6 åringer som bruker bleie.

Han på 6 år ble det brukt mye trening og belønning på. Stadig kom det i buksen. 

Var på flere utredninger,etter det var naturlig å kutte ut bleien.altså sommeren han var vel 2.5 år. Det ble hufset vekk av legene. Han trengte bare litt mere tid enn andre barn. Sånn pågikk det til han var over 4 år. Familie og venner kom med hint om det ikke var på tide å kutte bleien. Veldig sårt fir foreldre og ikke minst barnet. Barnet begynner å bli flau selv. 

Til slutt tok foreldre barnet med til en privatklinikk. Husker ikke diagnosen,men det skulle bare et lite inngrep til, så var problemet over. Så slutt å vite mer enn foreldrene. Du bør ha skien på,for å kjenne hvor den klemmer.

Anonymkode: 035e3...647

AnonymBruker
Skrevet

Tro meg... hvis man kan velge mellom at barnet bruker bleie eller ikke så tviler jeg på at mange vil velge bleie. Det er så absolutt ikke enkelt med bleieskifting at foreldre vil velge å la barnet fortsette med bleie fremfor å ta noen uker med pottetrening. Det er nok en grunn til at barnet ikke har sluttet ennå. 

Min sønn er snart 7 år og bruker fortsatt bleier. Dette er på grunn av psykisk utviklingshemming og fordi han har problemer med mage/tarm/fordøyelse. Han er altså inkontinent på grunn av manglende kognitiv utvikling. Jeg kan fint sette han på do, la han gå uten bleie osv, men det vil ikke på magisk vis føre til at han plutselig får tatt igjen den manglende utviklingen. Han er ikke i stand til å kjenne at han må på do, han merker heller ikke alltid at han tisser. Han er ikke i stand til å holde seg fordi han mangler den normale kognitive utviklingen. Vi kan heller ikke forklare dette for han. 

Hvis han hadde gått uten bleie så ville han konstant vært våt av urin. Det er ikke bedre for han enn å gå med bleie og iallfall ikke bedre for oss. 

Hvis jeg kunne velge bort bleiene så ville jeg så absolutt foretrekke at han gikk på do og at han slapp å bruke bleier. 

Det hender at svigermor kommenterer det at det nå er på tide med å slutte med bleier og at det må være så fælt for han å gå med bleie osv. Det er utrolig slitsomt å hele tiden måtte forsvare seg og forklare for folk at det ikke er noe vi har valgt. Og tro meg jeg ville blitt ennå mer provosert om det kom fra noen som ikke har barn selv... "det er jo bare å..." nei, det er ikke bare... prøv selv da så kan du se? 

Husk at for å kunne kutte ut bleia må barnet også være klar for det. Og hvis det er noe å reagere på så vil BHG eller helsesøster ta det opp med moren. og husk barn er forskjellige. Noen slutter med bleie når de er 1,5 år gamle og noen slutter når de er 5 år gamle. 

Anonymkode: af614...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unger utvikler seg forskjellig på forskjellige ting, og det kan gå i rykk og napp. Noen er bare ikke klar til å slutte med bleier. Og det er enklere å gjøre dette nå om sommeren når man har mindre klær på. Vår sluttet da han var 4 år. Han var rett og slett ikke klar, og kjente ikke når det kom. Eller skjønte ikke  (Han har en del sanseforstyrrelser, så dette kan være relatert). Så når han måtte på do, så kom nesten alt. Gang på gang på gang. Så fikk han urinveisinfeksjon, og han kjente veldig godt når han skulle tisse fordi det gjorde vondt, og da var det akkurat som at han skjønte mer hvilken følelse og hvor han skulle kjenne etter, og på null komma nix, så ble han klar! Han var også sen med språk, men når det først løsnet, så kom det i setninger som var på lik linje med jevnaldrene. Så han er sånn i rykk og napp.

Anonymkode: f202d...1b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...