AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #1 Skrevet 22. juni 2017 Det siste halve året har jeg gått igjennom et brudd (med barn involvert), kjempet meg gjennom et studie med relativt høy belastning (deltid allikevel) pluss full jobb. Ingen ferie i år heller, da jeg har lagt alt til studier. Sliter med tankene mine for tiden, har heller ikke råd å slutte i studie eller jobb. Hvor lang ventetid er det hos psykolog via fastlege? Anonymkode: c8a7f...550
bobleplast_ Skrevet 22. juni 2017 #2 Skrevet 22. juni 2017 Det kommer helt an på alvorlighetsgrad og hvordan dps eller psykologen tolker henvisningen de mottar. Det er mange som trenger hjelp, og for å være helt ærlig så syns jeg ikke at det høres ut som at du er en av de som stiller først i køen. Jeg sier ikke at problemene dine ikke er store nok til å få hjelp av psykolog, men du kan måtte belage deg på litt ventetid. Hvis du studerer så har du vel tilgang på psykolog via studentskipnaden? De har ofte kortere ventetid enn det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #3 Skrevet 22. juni 2017 Det kommer an på om du søker offentlig eller privat. Sjekk www.frittsykehusvalg.no for å se estimert ventetid i sykehusene. https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/undersokelser-og-behandlinger-innen?bkid=VOP Dersom du søker hos avtalespesialister varierer det utifra hvor god kapasitet den aktuelle psykologen har. Dersom du velger en helprivat psykolog, som du selv betaler for, kan du få time veldig raskt. Anonymkode: f0827...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #4 Skrevet 22. juni 2017 På dps'n her var det tre mnd, men fikk komme inn etter ca 1mnd og da med kontakt med ambuteam i mellomtiden. Anonymkode: 213ad...39b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #5 Skrevet 22. juni 2017 Det kommer an på hvor du holder til også. For min del: bor i en kommune i akershus. Var i kontakt med fastlege for noen uker siden, da jeg har fått plutselig kraftig angst. DPS hadde 2-3 måneder ventetid. Privat psykolog med avtale 9 måneder, og kommunens "lavterskeltilbud" har vanligvis 6-8 uker, men grunnet sommerferie hadde dem også 2-3 måneder. Jeg har valgt å gå til privat psykolog uten avtale i ventetiden, for å komme i gang fort, og forhåpentligvis komme meg i jobb igjen snart. Anonymkode: 60320...fa4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #6 Skrevet 22. juni 2017 Det kommer an på alvorlighetsgrad. Det kan godt ligge mer her en det du uttrykker i teksten, men vanlige livskriser som alle må igjennom er egentlig ikke en grunn til at du skal henvises til spesialhelsethenesten i det hele tatt. Vil tro at hvis du får et tilbud, vil du måtte belage deg på lang ventetid, så dersom du har råd til noen timer privat, er nok det en mulighet du bør vurdere. Om ikke annet ville du jo finne ut med noen timer hos en privat psykolog, om psykolog er noe du kan ha nytte av, fremfor å vente mange, mange måneder med forhåpninger en psykolog kanskje ikke engang kan innfri. Det høres ut som du har mye på deg rent praktisk i tillegg til stor mental belastning og virkelig kunne trengt at noen tok litt vare på deg og kanskje avlastet deg litt. Hvis du har et godt nettverk, er det kanskje tiden for å spørre om litt hjelp fra de rundt deg også? Anonymkode: 76500...92f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #7 Skrevet 22. juni 2017 De nye reglene sier man skal få svar innen ti dager. Så er det opp til 6 uker ventetid etter det før man får time. Men som alt kommunalt overholder de aldri reglene sine. Kjenner til flere som har tatt selvmord i kø på dps. Også i behandlingen for dps er nesten helt udugelig. Jeg ville gått privat om jeg var deg. Kortere ventetid, og mange private psykologer har offentlig avtale slik at du betaler kun samme egenandel som hos offentlig psykolog. De bryr seg også mye mer om deg som menneske og ser deg ikke som "nok en person som kommer". Anonymkode: d335e...e37
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå