Gå til innhold

Oppkjøring snart - nervøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt lenger tid enn de fleste på å ta lappen, og en av grunnene er at jeg rett og slett får prestasjonsangst når en fremmed mann (eller dame for den saks skyld) sitter ved siden av meg og skal se på hver minste bevegelse jeg gjør. Det er selvsagt noe man bare må gjennom, men for meg som har slitt med angst i flere år er ikke dette barebare.

Nå er altså tiden inne for oppkjøring. Og jeg spør meg selv om jeg er klar. Det jeg lurer på er følgende: Hvor vanlig er det å føle seg klar for oppkjøring? Eller hvor klar er det vanlig å føle seg?

Samtidig har jeg en følelse av at jeg kanskje klarer å slappe mer av med sensoren enn med trafikklæreren. 

Så kort oppsummert er jeg et aldri så lite nervevrak. Det som er, er at jeg er sikker på at med én gang jeg får lappen og kan kjøre alene uten et fremmed menneske ved siden av meg, vil jeg føle meg mye sikrere og tryggere som sjåfør. Av en eller annen grunn blir jeg bare så usikker under kjøretimer. 

I tillegg har jeg fått kjøretime 12:00, som jo er da det er mange folk i byen og trafikken generelt (lunsjtider). Kjenner jeg blir så stressa av å tenke på det. :( Setter pris på tips for oppkjøringen.

 

Anonymkode: e445e...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det store spørsmålet er vel egentlig; Føler du deg trygg i trafikken, klarer du å samhandle, se og planlegge? For kan du svare ja på det, er veien til førerkortet veldig kort i det du trer inn på trafikkstasjonen. 

Det er viktig å vite selv at du er trygg, og at du vet hva du holder på med. Vet du ikke det selv, fanger sensorene opp dette rimelig kjapt, og du vil bli fulgt med et haukeblikk. Ellers hjelper det mye å prate med sensorene, de er alle særdeles hyggelig (hvertfall de på Billingstad) og vil at du skal få førerkort, det er bare jobben din i å bevise at du kan det du skal kunne. 

Kan jeg spørre hvor du skal kjøre opp? 

Edit: klokka 12 vil du få en god miks av landevei og by, husk på høyreregel, hastighet på motorvei, og avstand til bilen forran. Det mange får nok poeng til stryk på, er faktisk den enkleste tingen med å kjøre, underlig nok; blinklys. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det store spørsmålet er vel egentlig; Føler du deg trygg i trafikken, klarer du å samhandle, se og planlegge? For kan du svare ja på det, er veien til førerkortet veldig kort i det du trer inn på trafikkstasjonen. 

Det er viktig å vite selv at du er trygg, og at du vet hva du holder på med. Vet du ikke det selv, fanger sensorene opp dette rimelig kjapt, og du vil bli fulgt med et haukeblikk. Ellers hjelper det mye å prate med sensorene, de er alle særdeles hyggelig (hvertfall de på Billingstad) og vil at du skal få førerkort, det er bare jobben din i å bevise at du kan det du skal kunne. 

Kan jeg spørre hvor du skal kjøre opp? 

Edit: klokka 12 vil du få en god miks av landevei og by, husk på høyreregel, hastighet på motorvei, og avstand til bilen forran. Det mange får nok poeng til stryk på, er faktisk den enkleste tingen med å kjøre, underlig nok; blinklys. 

Takk for svar. :) Jeg kjører i en større by i Finnmark. 

Anonymkode: e445e...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :) Jeg kjører i en større by i Finnmark. 

Anonymkode: e445e...d88

Kjenner dessverre ikke til Finnmark, men det jeg skrev gjelder enda, skal du kjøre en tur før du har oppkjøring; tenk på hvordan du føler deg, føler du deg trygg, føler du at du vet hva du skal gjøre om noen bryter vikeplikt etc? 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å være nervøs. Jeg tenker at sensorene er godt vant med nervøse folk.

Det som som oftest skjer er at når du har kommet litt i gang, etter 5 første minuttene, kommer det til å føles mer naturlig.

Du må være konsentrert hele veien, men selve presset kommer til å lette.

Ikke tenk på alt som kan gå gale, tenk på alt som kan gå bra. Der jeg kjørte opp var "drømmesituasjonen" at det var så mye kø at man ble sittende i kø halve oppkjøringen og at man ikke ble prøvd i så mange ulike ting.

OG tenk så kjekt det er å kjøre bil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre sier her. Sensorene vet at elevene er nervøse. Men hvis du gjør alt feil, kan du ikke få bestått. Du bør bare konsentrere deg om ditt når du kjører. Sjekk ofte speil og ikke stress for mye. Ikke la sensoren se du er for stresset i så fall. Da jeg kjørte opp var jeg stresset de første 5 minuttene, så gikk det over. Jeg ba henne om å være stille og jeg besto på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har oppkjøring til uken selv :) Jeg har en spesialtilpasset bil, og du aner ikke hvor nervøs jeg egentlig er :P Men jeg tenker som så at hvis du føler det sitter - stol på deg selv. Her kom det over natta! Først opplevde jeg at det satt her i Fredrikstad, dagen etter opplevde jeg at det satt i Oslo, hvor jeg skal kjøre opp. Men jeg tenker ikke at jeg kommer til å klare det selvom. Hold hodet kaldt, ikke tro du er verdensmester, og se heller på det som en kjøretime, ikke en oppkjøring. Ta pause om du trenger det, for du har lov til det. Jeg har to doble kjøretimer før oppkjøringen, og jeg kjenner veldig på det at jeg må IKKE ha for god tro på meg selv, da ender det dårlig. Prat gjerne med sensoren før du kjører, si du er nervøs, og prat med sensor om hvorfor du er nervøs. Jeg skal kjøre opp 12.35 selv, midt inni Oslo by, så jeg ønsker oss begge lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 14.12, CMHuser skrev:

Jeg har oppkjøring til uken selv :) Jeg har en spesialtilpasset bil, og du aner ikke hvor nervøs jeg egentlig er :P Men jeg tenker som så at hvis du føler det sitter - stol på deg selv. Her kom det over natta! Først opplevde jeg at det satt her i Fredrikstad, dagen etter opplevde jeg at det satt i Oslo, hvor jeg skal kjøre opp. Men jeg tenker ikke at jeg kommer til å klare det selvom. Hold hodet kaldt, ikke tro du er verdensmester, og se heller på det som en kjøretime, ikke en oppkjøring. Ta pause om du trenger det, for du har lov til det. Jeg har to doble kjøretimer før oppkjøringen, og jeg kjenner veldig på det at jeg må IKKE ha for god tro på meg selv, da ender det dårlig. Prat gjerne med sensoren før du kjører, si du er nervøs, og prat med sensor om hvorfor du er nervøs. Jeg skal kjøre opp 12.35 selv, midt inni Oslo by, så jeg ønsker oss begge lykke til! :)

Lykke til til deg og! :) 

 

Anonymkode: e445e...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29. juni 2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 60c57...681

Kjempebra, besto! 😃

Anonymkode: e445e...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...