AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Er det noen automatikk i at hvis man har et barn i fosterhjem, at barnevernet etter flere år senere kommer og henter et evt nytt barn? Situasjonen rundt har endret seg betraktelig, vel og merke seg. Er det sånn at hvis man har et barn i fosterhjem (nå kun pga tilknytning og for stor belastning for barnet å bytte skole, etc) så kan man bare glemme å starte på nytt? Jeg har vært med min mann i 4 år nå, og hans største ønske er et barn. Mitt også, med han. Jeg bekymrer meg sånn over om barnevernet skal komme på sykehuset og hente dette barnet tvert, hører jo så mye sinnsykt rundt dette, at jeg er redd for å i det hele tatt bli gravid:'( noen som har noe erfaring rundt dette - evt jobber i barnevernet? Anonymkode: 90c90...d93
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 NAV sender automatisk info om deg til Barnevernet og Helsestasjonen. De vil følge med på deg i og med at du tidligere har blitt fratatt et barn! Anonymkode: 00068...647 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: NAV sender automatisk info om deg til Barnevernet og Helsestasjonen. De vil følge med på deg i og med at du tidligere har blitt fratatt et barn! Anonymkode: 00068...647 Vet dette fordi en venninne jobber som barnevernskonsulent. Anonymkode: 00068...647
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Nei, det er ikke automatikk i det. Men du må regne med å bli holdt litt ekstra under oppsyn. Burde ikke du først prøve å få tilbake barnet ditt som allerede er plassert bort? Høres ut som advokatmat den saken dersom de begrunner med tilknytning. Anonymkode: a2801...3a7 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet dette fordi en venninne jobber som barnevernskonsulent. Anonymkode: 00068...647 Det er jo forsåvidt greit - jeg har ingenting å skjule, ei heller noe å frykte ved at de følger med. Jeg har ofte samvær, annenhver helg og ferier, og hatt i mange år. Men spørsmålet mitt var mer om det er noen automatikk i at de bare henter et evt nytt barn, eller om de vurderer situasjonen ut ifra nyere tid, enn sånn den var for 8 år siden? TS Anonymkode: 90c90...d93
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke automatikk i det. Men du må regne med å bli holdt litt ekstra under oppsyn. Burde ikke du først prøve å få tilbake barnet ditt som allerede er plassert bort? Høres ut som advokatmat den saken dersom de begrunner med tilknytning. Anonymkode: a2801...3a7 Jo, det skulle jeg veldig gjerne gjort. Men jeg har også lært disse årene og sette barnets behov foran mine egne - og jeg vet barnet har det best der det er, og at endringer i dette vil være belastende for barnet. Jeg skulle uten tvil ønske dette ikke var tilfellet, men det er egoistisk tankegang. Anonymkode: 90c90...d93 33
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Oppfølgingsspørsmål - om noen har giddet lese så langt: Hvem snakker man med om dette? Kan jeg ordne en samtale hos barnevernet feks - for å snakke med dem før en evt graviditet? Saken er vel egentlig den at jeg var alt for ung den gang, så når barnefar døde, så var jeg rådvill og taklet alt helt feil. Det var også jeg som tok første kontakt med barnevernet, da jeg så at jeg ikke klarte ta vare på barnet, jeg klarte ikke ta vare på meg selv engang. Jeg vet veldig godt at den jeg var den gang var ung, dum, uten jobb og utdanning, uten noe spesielt hjelpeapparat rundt meg til å takle sorgen. Men omsorgsevnen min nå er jeg ikke i tvil om. Livet mitt idag er et helt annet. Utdanning, i full jobb, og håndtert mine problemer gjennom noen år ved DPS. Jeg ønsker mer enn noe annet å få barnet mitt hjem - men som sagt, det vil være alt for belastende for barnet. Det vil da miste venner, skolen, fritidsaktivitetene det er vant til, og ikke minst familien barnet ser på som sin ekstra familie. Barnet nærmer seg ungdomsskole alder og jeg ønsker ikke endre hele livet til barnet i et sånt sårbar alder og livssituasjon. Mannen jeg lever med er en veldig god farsfigur for barnet jeg har, men han ønsker selvsagt sitt eget også. Vet hvor viktig dette er for han, og jeg er derfor der nå at jeg må vurdere å gå fra dette forholdet sånn at han kan få de tingene han ønsker her i livet - eller om jeg faktisk tør å satse og starte en familie sammen med han. Jeg elsker han, barnet mitt forguder han, så jeg ønsker virkelig å gi han det livet han fortjener. Føler meg så rådvill her.. Anonymkode: 90c90...d93 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 Det er ingen automatikk i det. Barnevernet er avhengig av en bekymringsmelding. Når det gjelder det offentlige, så skal de ha mistanke om alvorlig omsorgssvikt, melder de uten dette er det brudd på taushetsplikt. Jeg ville tatt en samtale med barnevernet, spilt med åpne kort og hørt om de fremdeles er bekymret for omsorgsevnen din. Hilsen barnevernspedagog. Anonymkode: a67b3...ff3 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #9 Skrevet 21. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i det. Barnevernet er avhengig av en bekymringsmelding. Når det gjelder det offentlige, så skal de ha mistanke om alvorlig omsorgssvikt, melder de uten dette er det brudd på taushetsplikt. Jeg ville tatt en samtale med barnevernet, spilt med åpne kort og hørt om de fremdeles er bekymret for omsorgsevnen din. Hilsen barnevernspedagog. Anonymkode: a67b3...ff3 Tusen takk for ditt svar - det skal jeg virkelig gjøre. Anonymkode: 90c90...d93 2
Sensi Skrevet 21. juni 2017 #10 Skrevet 21. juni 2017 Først. God klem til deg. Så tøft du må ha hatt det. Glad for at det virker som du har kommet deg godt på beina igjen. Syns ikke det høres ut som du trenger å bekymre deg. Spesielt også fordi mannen din nå er en god farsfigur iflg deg selv 😊 Kan du ikke bare ta kontakt med barnevernet og høre da? 1
Gjest NotNaomi Skrevet 21. juni 2017 #11 Skrevet 21. juni 2017 (endret) Nei. Det er ingen automatikk i det. Det er gått åtte år og livet ditt annerledes,som også innebærerer at forutsetningene er andre nå for å ta vare på et barn :-) Og jeg ville ikke stolt helt på de som underskriver som "barnevernspedagog"her. Jeg vet om ei som fikk ti barn etter at første ble satt i fosterhjem. Barnevernet har ikke vært involvert i de to andre. Etter fem år og en helt annen livstil. :-) Uffda. Rettelse : TO barn :-) Endret 21. juni 2017 av NotNaomi
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #12 Skrevet 22. juni 2017 3 timer siden, NotNaomi skrev: Nei. Det er ingen automatikk i det. Det er gått åtte år og livet ditt annerledes,som også innebærerer at forutsetningene er andre nå for å ta vare på et barn :-) Og jeg ville ikke stolt helt på de som underskriver som "barnevernspedagog"her. Jeg vet om ei som fikk ti barn etter at første ble satt i fosterhjem. Barnevernet har ikke vært involvert i de to andre. Etter fem år og en helt annen livstil. :-) Uffda. Rettelse : TO barn :-) Du skriver jo mer eller mindre det samme som de skriver jo.. Anonymkode: 245c9...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #13 Skrevet 22. juni 2017 Nei. Min mor jobber i barnevernet og de har mange familier der ett av f. eks. tre barn er tatt ut av hjemmet bare. Anonymkode: e62aa...91d 2
slagelse Skrevet 22. juni 2017 #14 Skrevet 22. juni 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen automatikk i at hvis man har et barn i fosterhjem, at barnevernet etter flere år senere kommer og henter et evt nytt barn? Situasjonen rundt har endret seg betraktelig, vel og merke seg. Er det sånn at hvis man har et barn i fosterhjem (nå kun pga tilknytning og for stor belastning for barnet å bytte skole, etc) så kan man bare glemme å starte på nytt? Jeg har vært med min mann i 4 år nå, og hans største ønske er et barn. Mitt også, med han. Jeg bekymrer meg sånn over om barnevernet skal komme på sykehuset og hente dette barnet tvert, hører jo så mye sinnsykt rundt dette, at jeg er redd for å i det hele tatt bli gravid:'( noen som har noe erfaring rundt dette - evt jobber i barnevernet? Anonymkode: 90c90...d93 Jeg ser at du blir anbefalt å ta samtale med Barnevernet. Siden du allerede har et barn i fosterhjem, så er de allerede inne i bildet. Og de vil komme mer inn i bildet om du tar kontakt med dem angående ny graviditet. Det er da det nye barnet som er deres fokus. Da kan de bli "bekymret" og ta barnet ditt uten forvarsel etter fødsel og bruke fortiden mot deg. Jeg skjønner at du er bekymret og skeptisk. Dette er realiteten. Her på KG er det normalt å anbefale Barnevernet uansett hva situasjonen er. Derfor hadde jeg vært mer forsiktig med å bruke dette forumet til råd om dette temaet. Klem 3
Bravia Skrevet 26. juni 2017 #15 Skrevet 26. juni 2017 På 21.6.2017 den 21.57, AnonymBruker skrev: Er det noen automatikk i at hvis man har et barn i fosterhjem, at barnevernet etter flere år senere kommer og henter et evt nytt barn? Situasjonen rundt har endret seg betraktelig, vel og merke seg. Er det sånn at hvis man har et barn i fosterhjem (nå kun pga tilknytning og for stor belastning for barnet å bytte skole, etc) så kan man bare glemme å starte på nytt? Jeg har vært med min mann i 4 år nå, og hans største ønske er et barn. Mitt også, med han. Jeg bekymrer meg sånn over om barnevernet skal komme på sykehuset og hente dette barnet tvert, hører jo så mye sinnsykt rundt dette, at jeg er redd for å i det hele tatt bli gravid:'( noen som har noe erfaring rundt dette - evt jobber i barnevernet? Anonymkode: 90c90...d93 Jeg kjenner foreldre som har nettopp opplevd dette. Dersom Barnevernet (BV) først har fått dere inn under lupen er det stor sannsynlighet for at de kommer og henter barn nr 2. Dvs. enten direkte fra fødestuen eller etter en skalkeskjulprosess over noen måneder på et mødrehjem. Jeg har to følgende råd: 1. Flytt til et annet land hvor de har et mindre sinnsvakt BV. Men sjekk dette ut nøye, Norge er ikke helt enestående. 2. Vent med å få barn til ting har endret seg drastisk i Norge. Det begynner å skje ting under overflaten nå. Enkelte BV-ansatte har kommet ut og fortalt om en forferdelig kultur innen BV. Videre har en rekke fagfolk organisert seg (bl.a. psykologer, sakkynindige o.a) for å fortelle om de forferdelige forholdene man kan støte på i BV. Videre dukker den ene saken opp i pressen etter den andre. Men alt dette vil ta tid, sannsynligvis noen år. 3
Bravia Skrevet 26. juni 2017 #16 Skrevet 26. juni 2017 På 21.6.2017 den 23.02, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i det. Barnevernet er avhengig av en bekymringsmelding. Når det gjelder det offentlige, så skal de ha mistanke om alvorlig omsorgssvikt, melder de uten dette er det brudd på taushetsplikt. Jeg ville tatt en samtale med barnevernet, spilt med åpne kort og hørt om de fremdeles er bekymret for omsorgsevnen din. Hilsen barnevernspedagog. Anonymkode: a67b3...ff3 Å snakke med dere (dersom du virkelig er en barnevernspedagog) har liten hensikt. Måten mange av dere argumenterer på er som følgende: "Jeg tenker at ting er som de er". "Jeg føler ikke at vi kommer noe videre her nå". "Dette skal nok gå fint". "Vi har ikke kapasitet til å begrunne avgjørelsene våre". Jeg utfordrer deg som "barnevernspedagog" til å komme med den generelle faglige begrunnelsen som ligger bak omsorgsovertakelser i Norge. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #17 Skrevet 26. juni 2017 På 21.6.2017 den 23.02, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i det. Barnevernet er avhengig av en bekymringsmelding. Når det gjelder det offentlige, så skal de ha mistanke om alvorlig omsorgssvikt, melder de uten dette er det brudd på taushetsplikt. Jeg ville tatt en samtale med barnevernet, spilt med åpne kort og hørt om de fremdeles er bekymret for omsorgsevnen din. Hilsen barnevernspedagog. Anonymkode: a67b3...ff3 Som barnevernspedagog vet du sikkert at Barnevernet kan sende bekymringsmelding - til seg selv. Og jo, det hender at de på eget initiativ følger opp tidligere klienter ved nytt svangerskap. Til andre, tilknyting veier svært tungt. Det hender at barn må bli i fosterhjemmene sine til tross for at det er dokumentert at vedtak er fattet på feil grunnlag. Dette fordi de ikke kjenner foreldrene. Anonymkode: 10fa1...a76 2
Bravia Skrevet 26. juni 2017 #18 Skrevet 26. juni 2017 På 21.6.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev: Tusen takk for ditt svar - det skal jeg virkelig gjøre. Anonymkode: 90c90...d93 Gjør det anonymt i så fall. Du aner ikke hva du begir deg ut på dersom du først viser "svakheter" overfor dem. Jeg vet om foreldre som har fått fratatt ungen sin selv om sakkyndige, psykologer, leger og lokalsamfunn mente at de var dyktige foreldre. Du må prøve å forstå at BV er "big business" og høy prestisje. Det er et "lotteri" angående hvilke konsulenter du støter på og jeg ville absolutt ikke tatt sjansen. Jeg kan gi deg en mengde rapporter som viser barnevernets inkompetanse og lovbrudd om du ikke tror meg. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #19 Skrevet 26. juni 2017 Barnevernet kommer nok til å ville ta en prat med deg, sånn er rutinen, men de kommer ikke busende inn på fødestuen for å ta ungen din. Folk som skriver dette eier ikke selvinnsikt. De som mister ungene, er de som nekter å samarbeide. Jeg kjenner ei som mistet ungen, hun har nå giftet seg og fått en ny unge. Barnevernet ble rutinemessig involvert, og kom på hjemmebesøk for å ta en prat. Hun og mannen mistet ikke omsorgen; de har spilt med åpne kort og hun har endret livsstil. Du husker kanskje Svanhild - saken? Hun har også fått mer ro og stabilitet i livet sitt. Fast jobb, mann som ikke bruker rusmidler, og sønnen hun har fått med den nye mannen får hun beholde. Anonymkode: c7969...c76 5
Sillyline Skrevet 26. juni 2017 #20 Skrevet 26. juni 2017 Du kan jo komme dem i forkjøpet, og ta kontakt med barnevernet før de kontakter deg. Si ifra om alt som har endret seg, og at du nå vil ha barn nr.2 osv. Så kan du fortelle de at de gjerne kan få følge med på dere igjennom svangerskapet og videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå