AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Jeg har nå gått å slitt med en halsbetennelse som ikke går over, i to hele måneder! Det hele startet som en virusinfeksjon, hadde veldig sår og vond hals. Etter ca 2-3 uker kjente jeg en enorm smerte i halsen og oppsøkte lege med en gang. Da hadde jeg fått streptokokker. Ble også tatt en prøve av halsen min som ble sendt på dyrking. Fikk først en kur med pencilin. Smerten dempet seg veldig fort, men kjente det fortsatt når jeg var ferdig med kuren. Fikk ny kur, og ble da mye bedre. Hadde ingen smerter i ca en uke, men så ble jeg dårlig igjen. Fikk ekstremt tørr og vond hals, det var utrolig ubehagelig å puste og snakke fordi det svidde sånn i luftveiene. Fikk også en forskjølelse samtidig så regnet med at det var en ny virusinfeksjon. Hadde også vurdert at det kunne vært feil ab jeg hadde fått. Dro da til legen igjen, og da viste det ingen streptokokker. Legen sa også at de to bakteriene som viste på prøven som ble sendt inn, skulle vanligvis dø ut med pencilinen. Vi tok en ny test og jeg har ikke hørt noe mer siden (dette var to uker siden, og en slik test tar bare en uke å få svar på) så regner med at den ikke ga noe utslag. Har nesten ikke kjent noe den siste uken, men etter helgens festligheter (var på festival hvor det regnet mye, frøs ikke og hadde regnklær på men ble litt våt, og kjente at halsen ble litt sår igjen) ble halsen verre. En ting jeg også må tilføye er at hver gang jeg har kjent smerter i halsen etter antibiotikakuren, har det vært smerter som minnet veldig om den gangen jeg hadde streptokokker. Altså store smerter på ene siden av halsen, bare ikke så store lengre. Nå er jeg igjen litt bedre, men er redd for at jeg kan bli verre igjen, da dette har vært en berg og dal-bane helt fra starten av. Legene ser ikke ut til å syntes dette er noe spesielt, og sier virusinfeksjoner går over av seg selv, men det må da være en grense på hvor lenge man skal gå å hangle med dette. Det går veldig mye utover helsen min og hverdagen min. Kan ikke trene, må hele tiden passe på at jeg ikke fryser, eller er for varm (for å ikke skape temperaturforskjeller) osv. Er utrolig slitsomt. Er det noen som har opplevd noe lignende før som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å "kurere" dette selv? Tar paravix, en naturlig kosttilskudd mot virus og bakterier, men vet ikke om det hjelper. Anonymkode: 5fdce...b58
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Du må la deg selv bli bra igjen. Leger er fryktelig dårlige på å kommunisere at det tar (lang) tid for kroppen å komme seg på beina igjen. Du bør legge til grunn at du trenger 1-2 måneder med ro. Med "ro" forstås normalt lavt alkoholkonsum og ingen eventer av typen utmattende. Og 6 mnd til sammen med rekonvalesens av typen du beskriver - passe på å holde deg varm og behagelig. Du kan trene normalt, men bør nok unngå jogging/løping og annen aktivitet som er til påkjenning for halsen nå til over sommeren. Etter det - gradvis opptrapping. Legene legger liksom til grunn at pasienter forstår sånt ved å Google eller noe. Anonymkode: 5c710...964 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må la deg selv bli bra igjen. Leger er fryktelig dårlige på å kommunisere at det tar (lang) tid for kroppen å komme seg på beina igjen. Du bør legge til grunn at du trenger 1-2 måneder med ro. Med "ro" forstås normalt lavt alkoholkonsum og ingen eventer av typen utmattende. Og 6 mnd til sammen med rekonvalesens av typen du beskriver - passe på å holde deg varm og behagelig. Du kan trene normalt, men bør nok unngå jogging/løping og annen aktivitet som er til påkjenning for halsen nå til over sommeren. Etter det - gradvis opptrapping. Legene legger liksom til grunn at pasienter forstår sånt ved å Google eller noe. Anonymkode: 5c710...964 Åh, tusen takk! Dette er det mest logiske svaret jeg har fått hittill. Har søkt mye på nettet, men der finner jeg bare at slike betennelser går over av seg selv etter noen uker. Og det eneste legene har sagt er at det går over av seg selv, ikke hvor lang tid det kan ta eller hva jeg bør gjøre. Når jeg har gått så lenge med det uten noe permanent bedring, begynner jeg jo å stusse på om det er noe alvorlig galt med meg. En ting jeg ikke forstår dog er hvorfor de fleste jeg kjenner blir helt bra igjen etter ca 1 uke? Kan kanskje hende det er fordi mitt imunnforsvar har blitt veldig svekket av mye stress i det siste(spesielt før jeg fikk betennelsen), så får bare slappe av mest mulig og hjelpe kroppen å "bygge seg opp" igjen Anonymkode: 5fdce...b58
Solivagant Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Når legen ikke sender meg svar på prøver, ringer jeg alltid. Det skjer fort en glipp eller to, og jeg vil ha bekreftet at prøvene er fine dersom de er det. Så jeg ville ringt og hørt angående prøven du aldri hørte noe om God bedring!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå