Gå til innhold

Operere hemoroider og mariske

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal operere dette i morgen på sykehuset. I innkallingen sto det at jeg skal sette klyx 120 på kvelden og faste etter dette, men overalt på nettet leser jeg at folk som skal gjennomføre en slik operasjon tar 1 om kvelden og 1 om morgenen. Er det noen flere som har erfaring med dette og hvordan var det der du gjorde det? Gruer meg skikkelig nå og vil bare at alt skal bli riktig...

Anonymkode: 01ed4...c87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det du har fått beskjed om fra dem som skal operere deg. Andre operatører og sykehus har sine prosedyrer som kan avvike fra der du skal inn. 

Les for sikkerhetsskyld en gang til det som står i skrivet fra sykehuset og følg den. 

Anonymkode: 1af51...958

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei vil du oppdatere oss med hvordan det gikk? Jeg ønsker også å operere for dette men ble frarådet av spesialisten. 

Ville tatt klyx kveld og morgen uavhengig hva de sa. Bedre å være helt tom. Tok hvertfall kveld og morgen når jeg var til undersøkelse. 

Masse lykke til med operasjonen! 

Anonymkode: 85c9a...b92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei vil du oppdatere oss med hvordan det gikk? Jeg ønsker også å operere for dette men ble frarådet av spesialisten. 

Ville tatt klyx kveld og morgen uavhengig hva de sa. Bedre å være helt tom. Tok hvertfall kveld og morgen når jeg var til undersøkelse. 

Masse lykke til med operasjonen! 

Ja jeg skal prøve å huske å gjøre det. Kan jeg spørre hvorfor du ble frarådet det? Når jeg var til undersøkelse tok jeg bare klyx morgen etter beskjed fra sykehuset. Ringte sykehuset i sta og de sa at jeg skulle bare ta på kvelden hvis ikke ville jeg få det "travelt om morgenen". Jeg spurte om det holdt og det sa hun ja til. Når jeg skulle ta undersøkelsen sto det at jeg skulle ta klyx 2 timer før undersøkelsen og da måtte jeg løpe på do og smådrite flere ganger rett før jeg skulle dra så ser jo greia med det :fnise:

Men i og med jeg leser flere steder at de tar kveld og morgen får jeg litt hetta altså. Noe inni meg sier at det likevel er feil haha. Men de kan ikke ha skrevet feil i brevet og samtidig sagt feil på tlf så da får jeg bare stole på det. Har grua meg sånn i dag at jeg har allerede vært ørten ganger på do. Nå er jeg på vei inn på badet med en stor flaske klyx og et blad :ler:

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skal prøve å huske å gjøre det. Kan jeg spørre hvorfor du ble frarådet det? Når jeg var til undersøkelse tok jeg bare klyx morgen etter beskjed fra sykehuset. Ringte sykehuset i sta og de sa at jeg skulle bare ta på kvelden hvis ikke ville jeg få det "travelt om morgenen". Jeg spurte om det holdt og det sa hun ja til. Når jeg skulle ta undersøkelsen sto det at jeg skulle ta klyx 2 timer før undersøkelsen og da måtte jeg løpe på do og smådrite flere ganger rett før jeg skulle dra så ser jo greia med det :fnise:

Men i og med jeg leser flere steder at de tar kveld og morgen får jeg litt hetta altså. Noe inni meg sier at det likevel er feil haha. Men de kan ikke ha skrevet feil i brevet og samtidig sagt feil på tlf så da får jeg bare stole på det. Har grua meg sånn i dag at jeg har allerede vært ørten ganger på do. Nå er jeg på vei inn på badet med en stor flaske klyx og et blad :ler:

Jeg ble også frarådet da det har mange alvolige risikioer. Å lekke avføring, ikke klage å holde seg og kanskje ikkeklage å kontrollere noe med tamen er ikke noe som frister for meg ivartfall. + kommer jo tilbake når man går gravid/føde/får forstoppelse o.l.

Anonymkode: 0a2c4...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet en marisk som var 1 cm lang. Var hos spesialist på sykehuset, men hun frarådet meg det. Fortalte om komplikasjoner, smerter og blødninger som kunne være i to måneder, og dessuten så hadde jeg en lang hemoroide som gikk etter "taket" i endetarmen. Jeg slo meg til ro med konklusjonen hennes, men den var fremdeles til bry og sjenanse. 

På en vanlig GU hos min fastlege sa jeg at den irriterte meg og at jeg ville ha den bort. Han sa det ikke var noe problem, at det sjeldent var komplikasjoner og at man hadde vondt i en uke.  

Trengte ikke ta klyster, noe jeg måtte før undersøkelsen på sykehuset, og fikk lokalbedøvelse. Det var nok litt ubehagelig når han skar den bort, men det verste var bedøvelsen. Hadde vondt i litt mindre enn en uke, blødde litt i to dager, men så var det fint. 

Angrer ikke og forstår ikke hvorfor jeg ikke fikk den fjernet for ni år siden. 

Kan jo selvsagt være dere har en annen situasjon der nede enn meg. Likefullt synes jeg det kunne virke som spesialisten overdrev en smule.

Anonymkode: 58740...af4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fjernet en marisk som var 1 cm lang. Var hos spesialist på sykehuset, men hun frarådet meg det. Fortalte om komplikasjoner, smerter og blødninger som kunne være i to måneder, og dessuten så hadde jeg en lang hemoroide som gikk etter "taket" i endetarmen. Jeg slo meg til ro med konklusjonen hennes, men den var fremdeles til bry og sjenanse. 

På en vanlig GU hos min fastlege sa jeg at den irriterte meg og at jeg ville ha den bort. Han sa det ikke var noe problem, at det sjeldent var komplikasjoner og at man hadde vondt i en uke.  

Trengte ikke ta klyster, noe jeg måtte før undersøkelsen på sykehuset, og fikk lokalbedøvelse. Det var nok litt ubehagelig når han skar den bort, men det verste var bedøvelsen. Hadde vondt i litt mindre enn en uke, blødde litt i to dager, men så var det fint. 

Angrer ikke og forstår ikke hvorfor jeg ikke fikk den fjernet for ni år siden. 

Kan jo selvsagt være dere har en annen situasjon der nede enn meg. Likefullt synes jeg det kunne virke som spesialisten overdrev en smule.

Jeg mistenker det har å gjøre med at det koster mye penger for jeg har lest om nøyaktig det samme som du skriver her og så viser det seg at det ikke er så smertefullt og man er glad for at man gjorde det. Jeg har en stor mariske som det du hadde og selv om jeg har vært med min kjære i mange år og har barn sammen hemmer det meg seksuelt. Jeg føler meg ekkel med bavianrumpe og skitten fordi det er vanskelig å gjøre rent etter dobesøk. Gastrokirurgen sa at det ikke var noe problem å fjerne dem men sykehuset gjør det kun av ikkr kosmetiske årsaker noe det er i mitt tilfelle (vanskelig å holde rent) så nå når jeg det stå til. I brevet sto det full narkose Og med tanke på at de bruker en varm kniv er det like greit å slippe lukten av sin egen brente hud :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker det har å gjøre med at det koster mye penger for jeg har lest om nøyaktig det samme som du skriver her og så viser det seg at det ikke er så smertefullt og man er glad for at man gjorde det. Jeg har en stor mariske som det du hadde og selv om jeg har vært med min kjære i mange år og har barn sammen hemmer det meg seksuelt. Jeg føler meg ekkel med bavianrumpe og skitten fordi det er vanskelig å gjøre rent etter dobesøk. Gastrokirurgen sa at det ikke var noe problem å fjerne dem men sykehuset gjør det kun av ikkr kosmetiske årsaker noe det er i mitt tilfelle (vanskelig å holde rent) så nå når jeg det stå til. I brevet sto det full narkose Og med tanke på at de bruker en varm kniv er det like greit å slippe lukten av sin egen brente hud :fnise:

Det kan være noe i det. Spesialisten sa at jeg måtte fjerne hemoroider på innsiden hvis jeg skulle fjerne marisken, og da må man jo selvsagt i narkose. Det blir anestesilege, sykepleier og kirurg. For ikke å snakke om utstyret og alt det. 

Fastlegen min skar den bort med skalpell inne på undersøkelsesrommet som var tilknyttet kontoret hans. Jeg betalte kun 160 kr, men vet ikke hvorfor, hadde bestilt en dobbeltime. 

Jeg forstår veldig godt hva du snakker om når det kommer til seg! Syntes det var ekkelt at han kunne se den. Nå trenger jeg ikke tenke på det mer! :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Huff  "når det kommer til sex" skal det stå. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Da var operasjonen vel overstått og jeg tenkte derfor skrive litt om min opplevelse av det.

Onsdag formiddag var jeg innom apoteket og fikk regelrett sjokk over prisen på en flaske klyx. Hele 199 kroner skulle de ha for en flaske såpevann! Ikke videre fornøyd var jeg heller da jeg sjekket nettet og så at et annet apotek tok 90 kroner mindre for samme greiene. Jaja ikke noe en skal handle inn hver dag så det får stå til. En flaske dulphalac ble også kjøpt inn. Kl 00.00 Gikk jeg på badet. Satte flasken en stund i varmt vann og klødde meg i hodet. Før undersøkelsen sist fikk jeg så vidt inn halvparten av væsken så nå håpte jeg det skulle gå litt bedre. Jeg fant meg til rette på gulvet stående på et håndkle på huk. Trykket ut litt av tuten for å smøre den og dyttet den inn. Da fikk jeg brukt begge hender til å klemme så mye som mulig inn. Faktisk fikk jeg nesten hele flasken inn denne gangen. Hurra! :ler: Jeg sto rett opp og ned og holdt meg så lenge som mulig. Godt og vel 7 min klarte jeg før jeg satte meg på do. Deretter tok jeg en dusj og la meg. 

Torsdag morgen måtte jeg på do igjen. En blanding av ekstreme nerver og rester etter klyx gjorde at jeg var relativt mange ganger på do før jeg dro hjemmefra og ankom dagkirurgien klokken 10. Jeg fikk en samtale med gastrokirurgen og han sa det ikke var noen komplikasjoner knyttet til inngrepet og at de holdt seg langt unna lukkemuskelen. Men klart var det ikke det beste stedet å utføre kirurgi så den største plagen ville være smerter og han påpekte at renhold er ekstremt viktig. Ettersom det er et område utsatt for mye bakterier syr de ikke og det kunne ta tid før det grodde ordentlig. Grønnsåpebad, klapptørking og dusj etter hvert toalettbesøk var Alpha omega.

Hjertet dunket i hundre av nervøsitet så jeg var sånn 3 ganger og tisset på kort tid :fnise: magen rumlet av sult, men det gikk foreløpig bra :) En hyggelig sykepleier tok meg med for å skifte. Jeg hang klærne mine inn i et skap og fikk lagt mobil og bankkort i et låst skap. Så gikk jeg inn på badet og byttet til nettingtruse og sykehusskjorte. Sokkene beholdt jeg på og gikk på til sengen. Det eneste jeg hadde med av skift var truse og sokker og det holdt. Var glad for at jeg tok med meg det. 

Da jeg kom til sengen tok jeg av sokkene og hadde en liten samtale med sykepleier om helse og historikk. Fikk Paracet og noen piller mot hevelse. Så lå jeg der og ventet lenge. Tror jeg rakk å lese et helt blad og da kom 2 stykker og hentet meg og tok meg med på kirurgirommet. Jeg la meg over på en spesiell seng med nedsøkk til rumpa. De tok veneflon på innsiden av albuen og ga meg først noe kvalmestillende og deretter noe bedøvende som var litt ubehagelig. Det føltes kaldt i kinnene og tungt i hodet og baki halsen. Så sa hun at nå ville jeg snart sovne. Så sovnet jeg og ble vekket etterpå. De tok ikke av trusen før jeg sovnet.

Fikk beskjed om at de hadde barbert litt bak. Det var litt mer der enn notatet fra undersøkelsen. En ganske stor mariske og en mindre samt en hemoroide i tilknytning til en av disse. Han hadde derfor satt et par sting for at sårflaten  ikke skulle bli så stor, men de var fremdeles ikke lukket helt ettersom det er viktig å rense godt bak hele tiden. Han hadde satt lokalbedøvelse bak så når jeg våknet hadde jeg ingen smerter men kjente litt ømhet før jeg skulle dra og fikk derfor litt smertestillende. Han syntes det var helt riktig med operasjon ettersom den var så stor og plagsom. Og det gikk veldig fint. Utrolig medmenneskelig og hyggelig lege! Følte meg utrolig godt ivaretatt. Fikk 2 uker sykemelding og resept på smertestillende. Grønnsåpe fra butikken  fungerer like fint som fra apotek fikk jeg også beskjed om. Veldig greit å kunne bruke noe man har stående ;)

Foreløpig er jeg bare susete i hodet av smertestillende og litt fjern. Kan oppdatere etterhvert. Gruer meg allerede til første dobesøk så har blandet en god dose dulphalac i saft alt haha. Og eventuelt smertene så skal passe på å ta når jeg begynner å kjenne antydning til vondt etter instruksjon fra legen. 

Dette ble veldig detaljert rett og slett fordi jeg savner å lese samme info i forkant av operasjonen. Så håper det kan være til nytte for andre som vurderer det samme.

Jeg betalte faktisk ingenting og fikk heller ingen faktura men det kan jo hende det dukker opp i posten. Vi får bare se :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

I går var dagen jeg fryktet. Dagen jeg endelig måtte på do etter operasjonen. Siden operasjonen hadde jeg tatt om lag 30 ml lactulose og drukket masse hver dag og jeg var derfor ved godt mot. Vel, disse sterke smertestillende har en bivirkning som gir forstoppelse. Det å ta lactulose virker som å ikke ha den største effekten mot denne bivirkningen antar jeg. Det var ubehagelig og jeg kjente det sprakk opp. Og ja, det blødde godt. Smertene kom mer i etterkant av toalettbesøket. Ganske så likt som smertene ved en sår hemoroide. En velkjent smerte med andre ord. 

Jeg klappet med våte baby wipes og dusjet og la meg litt nedpå. Utover dagen var det bedre og det kjentes som det begynte å gro igjen. 

Fra operasjonen til mandag har jeg tatt jevnlige doser Paracet og de sterke på resept. Jeg har hvilt en del da jeg har vært litt svimmel og kvalm og så har det selvsagt vært vondt men overkommelig. Jeg angrer enda ikke på operasjonen. Selv ikke etter toalettbesøket i går. Og etter å ha sett på meg selv i speilet må jeg si at det hele ser ganske så pent ut også :) Nå føles det bare som en sår hemoroide og jeg har sluttet å ta tabletter ca 1 døgn nå :)

AnonymBruker
Skrevet

I dag bestemte alle dosene lactulose jeg har tatt de siste dagene å slå ut. 3 ganger har jeg vært på do og måttet dusje og styre. Jeg krøp til korset og inntok 2 Paracet og 1 Ibux da jeg på et tidspunkt ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Etter det har jeg hatt det fint. Fikk faktura for operasjonen på knappe 400 kroner i posten også. Norge ass :nigo:og en epikrise det ikke går an å tyde :hoho:

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor store var de for at du fikk operasjon? Jeg vurderer også å søke. Jeg har en på ca 2 cm og en på 1.5. Veldig vondt i perioder og vanskelig å føle seg skikkelig "ren". 

Anonymkode: 075af...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert hemorroider og fikk gjennomført det som heter "Longos procedure" på Sandvika sykehus. Anbefaler folk å sjekke ut dette og prøve å finne et sykehus hvor de bruker denne metoden. Da gjøres hele inngrepet innenfra tarmen (hemorroidene heises inn) og de skjærer ikke bort noe utvendig. 

Anonymkode: b5afb...7b0

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store var de for at du fikk operasjon? Jeg vurderer også å søke. Jeg har en på ca 2 cm og en på 1.5. Veldig vondt i perioder og vanskelig å føle seg skikkelig "ren". 

Anonymkode: 075af...5a6

Jeg fikk henvisning til gastro undersøkelse på sykehuset og de henviste videre til operasjon. Mariskene var av betydelig størrelse står det i epikrisen. Den ene gang ganske mye ut og man kunne se den bare jeg bøyde meg litt så ja ikke særlig flatterende. Ville anbefalt deg å få henvisning.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert hemorroider og fikk gjennomført det som heter "Longos procedure" på Sandvika sykehus. Anbefaler folk å sjekke ut dette og prøve å finne et sykehus hvor de bruker denne metoden. Da gjøres hele inngrepet innenfra tarmen (hemorroidene heises inn) og de skjærer ikke bort noe utvendig. 

Anonymkode: b5afb...7b0

Tror ikke de klarer å trekke mariske inn i tarmen når det er flere cm flapp som henger ut bak. Men godt du fant en metode som fungerer for deg og den fungerer sikkert godt på hemoroider :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du skriver oppdatering ts!

! :)

Håper det heler raskt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...