Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Roma med eldste barn og samboer i juli. Noen som har vært der og har tips til hva vi bør se, hvor vi bør spise eller bare noe de vil dele om byen? 😊

Anonymkode: 5d37e...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første så bør dere revurdere planen. Roma i juli er så varmt at italienerne rømmer til kysten. Ellers er de store attraksjonene vel verdt å se, ikke sett dere ned på kafeer for da blir det svindyrt, styr unna restauranter som har bilder av maten utenfor, gå hvor som helst og over alt for plutselig finner dere noe fint/rart.

Anonymkode: 4dd35...36d

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Roma i juli er kjempedigg, det er bare å kose seg!

Skrevet

Roma er en nydelig by! Juli er varmt, men om man tar gode pauser og drikker nok skal det gå fint :) 

Tripadvisor har vært gull de gangene vi har vært i Roma. Spesielt når det gjelder spisesteder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig (!!!) lange køer til stort sett alt av de store turistattraksjonene. Vi snakker gjerne et par timer i kø. Så dere gjør lurt i å planlegge litt på forhånd, og forhåndskjøpe billetter til ting som Colloseum på forhånd. Da kommer dere i fast-track køen. Og vær forberedt på mye køståing. Alle veier. 

Det kan være greit å ha alternativer til de største turistfellene om dere blir dritlei av kø. 

Vi var i noen katakomber litt utenfor Roma. Det var både interessant og behagelig, kjølig og godt nede under bakken og ikke i nærheten av så mye folk som midt på spansketrappen. I tillegg fikk vi sett litt av de omkringliggende områdene på bussturen ut dit. 

Vi tok også en dagstur til Pompeii fra Roma, med tog, og det var kjempestas. 

Anonymkode: ac243...ca7

• Liker 2
Skrevet

Utrolig mye fint å se på i Roma, og det er umulig å rekke over alt. Her finner du tips til noen av toppattraksjonene i Roma: http://dinstorbyferie.no/10-severdigheter-du-ma-fa-med-deg-i-roma/

Den aller fineste opplevelsen syntes jeg var toppen av Peterskirken i Vatikanstaten. Det kan være litt trangt å klaustrofobisk å gå trappene oppover, men det er utrolig fascinerende og utsikten på toppen er helt utrolig.

Ellers anbefaler jeg deg å sjekke Tripadvisor før du spiser på retauranter. De aller fleste er brukbare, men det finnes noen skikkelig dårlige restauranter som driver med direkte svindel i turistgatene. Et søk på Tripadvisor avslører disse raskt.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg er meget skeptisk til Tripadvisor, og man må ikke bruke dette blindt. Prøv andre kilder, snakk med lokalt kjente, eller bare gå på måfå og finn et sted som ser hyggelig ut. 

En bekjent har en bekjent som har en bekjent som opprettet en falsk restaurantprofil for et ikke-eksisterende spisested i en småby i Italia. Spisestedet endte opp på første plass på Tripadvisor uten engang å eksistere!

Man kan nemlig betale data-sentre i lavkostland et lite beløp for å manipulere rangeringene, og realiteten er at for alle store destinasjoner i verden er flere av de øverste plasseringene kjøpt og betalt.

Da Tripadvisor var nytt var det en genuin informasjonsskilde. Nå er det bare like falskt som det meste annet på internett. Legg til at mange av de ekte vurderingene er skrevet av amatører som ikke vet hva de skal se etter på et rent objektivt grunnlag. De går inn på et sted på topp 10-listen fra Tripadvisor, har et helt greit måltid, og lager en vurdering uten egentlig å vite hva man skal skrive om for å formidle nyttig, objektiv informasjon til andre. 

Nei, bryt ut av denne massemediebaserte reisemåten! Vær litt eventyrlysten, ikke følg alle andres topp 10-lister. Ellers ender vi alle opp med å gjøre nøyaktig det samme på hvert eneste sted. Kanskje nettopp du går glipp av det som passer deg best fordi du så deg blind på rangeringer på internett? Lev livet, ta en sjanse. Kanskje du finner et sted som naboen ikke allerede har vært på.

Skrevet

Har vært i Roma tre ganger på to år nå, senest i februar.

Mine tips: bruk https://www.thefork.com/ til å booke restauranter  for å få rabatter. Ikke spis rett ved de store turistattraksjonene, det er dyrt og dårlig. Trastevere er et flott område og finne litt mer autentisk mat. Kom deg til Pompei, helt fantastisk og også Ostia et fint besøksmål (Romas havneby i antikken). Om du har lyst til å booke en guidet tur anbefaler jeg "With locals" og turen The ten tastes of Rome- trenger ikke å tenke på middag den dagen for å si det sånn.

God Tur! Jeg elsker Roma og gleder meg allerede til å dra tilbake i oktober :-)

Skrevet

Som flere andre sier: Planlegg og forhåndskjøp billetter om dere vil inn på severdigheter som f.eks. Vatikanmuseet, Peterskirken eller Colosseum.  Køene er LANGE!!!

Et museum jeg ble begeistret for var Centrale Montemartini.  Det er et nedlagt kraftverk litt i utkanten av Roma som er museum for antikke skulpturer.  Kontrasten mellom de hvite marmorskulpturene og maskinene gjør det verdt et besøk. Var null kø da jeg var der og generelt stille.  http://www.centralemontemartini.org

Skrevet

Roma er nydelig! Tidenes turistsverm og 30-35 grader i juli, men byen er kjempeflott. 

Anbefaler å forhåndskjøpe billetter til Colosseum. Angret kke på at vi gjorde dette da vi kom frem og så køen, som vi fikk gå rett forbi grunnet forhåndskjøpe billetter. Ville besøkt Forum Romanum etterpå.

Peterskirken er fantastisk, men køene er LANGE!! Her må man dekke skuldre og knær,  som blir veldig varmt i juli, men dette gjelder bare inne i kirken, ikke i køen, eller på toppen/på vei opp. Når man først er der må man nesten gå opp på toppen også, helt nydelig utsikt derfra (dropp det om noen har klaustrofobi!) Vatikanmuseet anbefales også, men lange køer.

Spansketrappen er veldig fint, men det kryr av mennesker der. Besøkte trappen kl 06 om morgenen og opplevde folketom trapp med fin utsikt i soloppgang, det anbefales virkelig! Midt på dagen er det bare å holde seg unna. Ellers er Pantheon verdt å ta en titt innom. Mye fint å se i Roma utenom de typiske turistattraksjonene også.

Hold dere unna restauranter og kafeer i nærheten av turistattraksjoner, her er det DYRT. God tur!

Gjest morhjertegod
Skrevet

Bruke turistbussene, de stopper på alle kjente steder, så velger du hvor du vil hoppe av og på. Skal du opleve virkelige Roma, be taxisjåførene kjøre deg til steder inbyggerne spiser. Da vil du oppleve ekte italiensk matglede, mye moro og god stemning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...