Gå til innhold

Seksuelle overgrep begått av barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fetter som er seks år eldre enn meg. Da jeg var syv år var han tretten. Vi bodde i samme nabolag og tilbragte derfor mye tid hos onkelen og tanten min. Over en periode på fire år (frem til jeg var elleve) tvang fetteren min meg til å ha sex med han. Husker nesten ikke hvordan det begynte, men husker at han klarte å overbevise meg om at dette var normalt og at det var svært viktig at ingen fikk vite om dette. 

Jeg har ingen kontakt med fetteren min i dag, men har heller ikke fortalt noen det. Han var jo større enn meg, men fremdeles et barn selv. Så kan det kalles overgrep? Jeg husker at jeg sa jeg ikke ville i begynnelsen, men etterhvert ble det "normalt". Det var derfor bare noe vi gjorde. Jeg gruet meg alltid og gråt fordi det gjorde vondt etterpå, men sa aldri noe til noen.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Og har jeg blitt utsatt for overgrep? Jeg kjenner meg igjen i så og si alle "symptomer" som folk opplever når de har blitt utsatt for overgrep, men syns likevel det er vanskelig å definere hva dette var.

Anonymkode: 01587...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et overgrep. Alder på overgriper spiller ingen rolle. 

Jeg anbefaler deg at du tar kontakt med profesjonelle for eventuell hjelp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har en venninne som har nøyaktig samme historie, samme familierelasjon og samme alder. Basert på hennes tanker rundt det vil jeg si at du kan kategorisere det som overgrep. Jeg ville vurdert å søke en behandlingsform som tiltaler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja, det er overgrep. 

Hvis du opplever at livet er vanskelig og ser at dette påvirker deg fysisk og psykisk nå så lenge etterpå er det ganske vanlig for de som har vært utsatt for sånt. Mange spør seg selv gjerne "men kan det ha vært så ille da, siden jeg tenker på det først nå?", men dette er også ganske vanlig. At man blokkerer det ute eller lar være å tenke på det inntil noe tvinger det frem igjen, eller man er sterk nok til å håndtere det, eller slapper av slik at det kommer frem igjen. 

For mange hjelper det å få hjelp til hvordan man skal forholde seg til denne delen av barndommen, og å bearbeide det om det trengs. Uavhengig av alderen på fetteren din har han tvunget deg til seksuelt samkvem når du var ei en svært sårbar alder, der slike tilnærminger ikke er greit overhodet. 

Du sier ingenting om hvordan du har det med dette, men det finnes hjelp å få hvis du føler at du trenger det. Det var ikke din feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:

Jeg har en venninne som har nøyaktig samme historie, samme familierelasjon og samme alder. Basert på hennes tanker rundt det vil jeg si at du kan kategorisere det som overgrep. Jeg ville vurdert å søke en behandlingsform som tiltaler deg.

Er du helt på jordet! Kjenner jeg blir opprørt her. Basert på din venninnes tanker, er det et overgrep? NEI!! Det er et overgrep, et grovt overgrep sådan, uansett hva offeret "tenker"! Jeeezz.

13-åringen visste hva han gjorde og misbrujte sin makt. Da han var 14 var han over kriminell lavalder og da han var 16 og 17, hadde han selv lov til p ha sex. Dette er et veldig stygt overgrep og den lille jenten ble presset, manipulert og tvunget. Ts, oppsøk profesjonell hjelp. Vurder også å anmelde, tenk om han forgriper seg på andre? Noe han som 16-17 åring - dvs nærmest voksen - kunne voldta din kusine på 10-11, mangler han noen sperrer. Og tenk om han blir far til døtre en dag...

Anonymkode: 841fd...413

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt på jordet! Kjenner jeg blir opprørt her. Basert på din venninnes tanker, er det et overgrep? NEI!! Det er et overgrep, et grovt overgrep sådan, uansett hva offeret "tenker"! Jeeezz.

Anonymkode: 841fd...413

Ærlig talt, dette var helt urimelig av deg. Ta deg litt frisk luft nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er overgrep, ja. Vil anbefale deg å oppsøke hjelp!

Dessverre kjenner jeg faktisk to jenter som har gjort det samme, hhv. med lillebror og fetter.

Anonymkode: 08445...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt på jordet! Kjenner jeg blir opprørt her. Basert på din venninnes tanker, er det et overgrep? NEI!! Det er et overgrep, et grovt overgrep sådan, uansett hva offeret "tenker"! Jeeezz.

13-åringen visste hva han gjorde og misbrujte sin makt. Da han var 14 var han over kriminell lavalder og da han var 16 og 17, hadde han selv lov til p ha sex. Dette er et veldig stygt overgrep og den lille jenten ble presset, manipulert og tvunget. Ts, oppsøk profesjonell hjelp. Vurder også å anmelde, tenk om han forgriper seg på andre? Noe han som 16-17 åring - dvs nærmest voksen - kunne voldta din kusine på 10-11, mangler han noen sperrer. Og tenk om han blir far til døtre en dag...

Anonymkode: 841fd...413

15 år er kriminell lavalder i Norge. Sannsynligheten for at han hadde fått fengselsstraff for handlinger han utførte før fylte 18 er særdeles lav, da mindreårige kriminelle i all hovedsak blir ivaretatt av barnevernet. Hvis du skal være så krass og frekk mot andre, så burde du i det minste ha fakta i orden.

Anonymkode: f9cb5...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 år er kriminell lavalder i Norge. Sannsynligheten for at han hadde fått fengselsstraff for handlinger han utførte før fylte 18 er særdeles lav, da mindreårige kriminelle i all hovedsak blir ivaretatt av barnevernet. Hvis du skal være så krass og frekk mot andre, så burde du i det minste ha fakta i orden.

Anonymkode: f9cb5...611

Ok, 15 - men det er en bagatell i forhold til Overrasket sitt resonnement som jeg mener er en grov nedvurdering av både loven og offeret - både egen venninne og Ts. Hvor mange ofre "føler" / "tenker" at de hadde litt skyld? Kan ha blitt manipulert til å tro de var med på det? Reduserer det deres rettsvern og alvorlighetsgrad? Nei, men det er det overrasket indikerer.

Fatter ikke at du ikke ser det, og i steden for å svare Ts, velger å henge deg opp i en mindre faktafeil... 

Anonymkode: 841fd...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre også til en lignende sak, jente 6 og gutt 13. Det ble oppdaget, hadde nok pågått over et år. Politisak og ganske massiv oppfølging på begge ungene over to hele år. Selvsagt er det overgrep, grovt også. Politisaken ble henlagt siden overgriper var under den kriminelle lavalder (og barn selv), men likevel.

Søk hjelp TS, ta kontakt med Smiso i første gang, der kan du velge å bare få pratet om det og sortert dine egne tanker, og på et senere tidspunkt eventuelt vudere anmeldelse.

Lykke til! klem

Anonymkode: f989f...56a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, 15 - men det er en bagatell i forhold til Overrasket sitt resonnement som jeg mener er en grov nedvurdering av både loven og offeret - både egen venninne og Ts. Hvor mange ofre "føler" / "tenker" at de hadde litt skyld? Kan ha blitt manipulert til å tro de var med på det? Reduserer det deres rettsvern og alvorlighetsgrad? Nei, men det er det overrasket indikerer.

Fatter ikke at du ikke ser det, og i steden for å svare Ts, velger å henge deg opp i en mindre faktafeil... 

Anonymkode: 841fd...413

Du gjør det helt klart at du ikke har noen anelse om hva jeg indikerer og jeg anbefaler at du holde deg unna å kommentere hva jeg tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Overrasket skrev:

Ærlig talt, dette var helt urimelig av deg. Ta deg litt frisk luft nå. 

Hva er urimelig? Fint om du kan begrunne resonnementet ditt, om at din venninnes tanker om forholdet begrunner at Ts bøe utsatt for overgrep.

Minner om at jenten var syv år da hun ble voldtatt sv en nesten dobbelt sp gammel gutt. Forbrenne ble de neste årene med misbruk "normalt". Hva skal hun tenke? Bestemmer det om det var voldtekt eller ikke? I steden for frisk luft vil jeg anbefale deg å sette deg inn i både lovverk og overgrepsoffer problematiske forhold til skyld og skam.

Anonymkode: 841fd...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Du gjør det helt klart at du ikke har noen anelse om hva jeg indikerer og jeg anbefaler at du holde deg unna å kommentere hva jeg tenker. 

Det er ikke vanskelig å lese hva du indikerer - tolkningsmulighetene er små. Men forklar da, om du mener noe annet enn du faktisk har skrevet.

Anonymkode: 841fd...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er et overgrep, og vil også kunne kvalifiserer for et pedofilt overgrep dersom gutten var normalt utviklet. Da jeg var 13 var knapt mine jevnaldrende jenter i kikkerten. Bare en klasse yngre var som barn å regne. Det normale i den alderen er å drømme om lærerinner, venners mødre og venners eldre søstre. Kall det hva du vil, men dette er normale tanker for en 13-15-åring, en naturlig del av utviklingen til voksen mann. Poenget er at vi ser fremover til eldre jenter, ikke bakover til barn. Dette betyr ikke at din fetter nødvendigvis er pedofil, siden han var midt i en utviklingsfase med forvirrende tanker.

Tilbake til deg. Det sies at det viktigste er hvordan du tar det. Noe sannhet er det i det, fordi dine tanker omkring et overgrep kan være vel så skadelige som overgrepet i seg selv. Er det viktig for deg å sette en merkelapp på det som skjedde? Offerrollen kan være behagelig for å forklare symptomer, men utover det har den liten hensikt for deg, heller tvert om. Offerrollen kan bremse din egen utvikling, fordi den gir overgriperen makt. Du tar makten tilbake ved å se dette for hva det var. Dette har skjedd. Så hva har dette gjort med deg, og hva kan du gjøre med det? Det er å ta ansvar for eget liv.

Du kan anmelde ham, kanskje få ham straffet for de siste årenes overgrep. Men hjelper det deg videre? Neppe. Det vil bare ta tid og energi fra din egen prosess for å komme gjennom dine problemer. Så om du velger anmeldelse, tenker jeg motivet heller må være å stoppe vedkommende dersom du har mistanke om at han driver slik enda. Du bærer heller ikke nag til ham, så vidt jeg forstår, så en felles erkjennelse av de faktiske forholdene vil kanskje heller ikke gi deg noe. I motsatt fall, så kunne du ha pratet med ham om dette, samtidig som du har i tankene nettopp det du sier, at han selv var barn, dog et barn som var stor nok til å vite hva dette dreide seg om.

Det viktigste er deg og din prosess.

Anonymkode: 9fdf3...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...