Gå til innhold

Barnevakt, hvor ofte har du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte har du barnevakt og hvor gamle er barna? Jeg har en bekjent med barn som jeg synes frakter barna sine rundt mer enn nødvendig, men har ingen barn selv så jeg aner ikke normalen. 

Anonymkode: 5990a...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Min er 2 år. Har aldri hatt barnevakt. Han er i barnehagen man-fre fra 08-15. I helgene koser vi oss sammen. Har ikke hatt noe behov for barnevakt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hAr barnevakt ca en gang i mnd fordi vi trenger en kjæreste kveld for å pleie forholdet uten barn litt også. Ellers prøver jeg å gå ut med venninner på dagtid de dagene jeg ikke jobber dagtid. Da er barna på skole eller i bhg uansett. Men ellers drar jeg med barna ut eller må si nei til avtaler om ikke min mann er hjemme. Barna kommer i første rekke. 

Anonymkode: 401ac...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en gang (noen få timer) hver tredje mnd.  Hender innimellom at jeg må få gjort ting hjemme og ber besteforeldre hit til oss for å se til henne/underholde mens jeg får gjort unna småprosjekter. 

Aldri vært på overnatting (2 år).. som par har vi valgte å dele oss ved invitasjoner. Vi har bestemt at datteren er viktigere enn av vi to kommer oss ut og regner med det kommer en dag hun selv ønsker å sove borte. Skal vi gjøre kjæresteting gjør vi det på dagtid når hun er i barnehagen om anledningen byr seg :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er 1,5 år og vi har hatt barnevakt en gang for å delta i bryllup (jeg var da hjemme kl. 22.30, dvs. rett etter middagen var ferdig) samt en gang i ca. 1 time for å delta på foreldremøte i barnehagen. 

 

Anonymkode: 8ca65...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 15 mnd. Vet ikke om det telles helt, men vi har barnevakt hver arbeidsdag i påvente av barnehageplass. Han er hos besteforeldrene sine. Utenom det så har vi hatt barnevakt en gang.

Anonymkode: 10915...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske ofte. Jeg er alene med 2 små. Eldste er 2,5 og begynner i barnehagen til høsten. 

Av og til er minsten hos besteforeldrene til liten time så jeg og eldste får litt alenetid, og noen ganger er eldste hos besteforeldrene så jeg får handlet litt osv og da er det lettest å kun ha med minsten. De har et svært nært forhold til besteforeldrene. 

Aldri hatt barnevakt over natten. 

Anonymkode: 4fa71...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje annenhver uke? Vi har ganske mye barnevakt fordi besteforeldrene (og barna) ønsker det. De er ofte på overnatting. Alle koser seg og jeg og samboeren får gjort noe sammen.

Noen ganger kommer en venninne av meg og passer barna et par timer hvis vi skal på foreldremøte eller noe sånt.

I tillegg hender det vi får besøk av familie som bor langt unna, og da har vi jo barnevakt på kveldene hvis vi vil.

Barna er 3 og 6 og jeg synes de er heldige som har så mange omsorgspersoner rundt seg. :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mormor lurer jeg på hvorfor dere ikke har behov for å ha litt egentid? Dere blir ikke dårlige foreldre om dere låner bort barna i ny og ne. Kan være lurt at barna deres har flere omsorgspersoner i livet sitt enn bare mamma og pappa. Hvis det skulle oppstå en uventet situasjon og barna måtte plasseres hos andre enn dere, så ville jo ungene bli veldig redde når ingen andre enn dere har hatt barna til overnatting.
Har selv to barnebarn på 7 og snart 10 som jeg har vært barnevakt for en gang i året i snitt, men jeg får jo lov til å låne dem når jeg spør heldigvis. Har også fått lov å ta med begge en uke til syden før de begynte i første klasse. Går ikke an å si hvor mye det betyr at barnebarna har et godt forhold til andre enn mamma og pappa.
Så jeg lurer på, hvorfor har dere ikke barnevakt?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst to ganger i mnd med overnatting. Det er ikke fordi vi trenger det, men fordi  besteforeldrene ønske det. De har et fantastisk forhold og kunne aldri nektet de det. Har også når det f.eks er foreldremøter, liker at begge foreldrene er med på det. Nå i det siste har det vært nesten hver helg da jeg sliter med graviditeten. I tillegg er den største på besøk hos venner alene i helgene. Mine e 3 og 5 år.

Anonymkode: a6ed1...1de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor slik at det er 1 minutt å løpe fra huset vårt og ned til bestemor, så barna går i mellom slik de vil. Har vel sånn sett kanskje barnevakt 2-3 ganger i uka - men det er fordi barna selv ønsker å besøke bestemor. De sover der også rundt 2 ganger i mnd - som regel i forbindelse med at jeg har nattevakt og mannen er bortreist :) de er 3 og 5 år.

Anonymkode: 4671b...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barnet mitt 50%, så jeg har jo mye egentid. Utover det har jeg gjerne barnevakt 2-3 helger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med jenta mi på snart 6 år. Har ikke ofte barnevakt. Men hun er en del hos bestemor og bestefar, både dagsbesøk og overnatting. Besteforeldrene hennes ønsker dette og min datter ønsker det. Er kjempeglad for at de er i livet hennes, og hun hae et veldig nært og tett bånd med besteforeldrene sine. Var glad for det da jeg måtte på sykehus i all hast tidligere i år. Jenta mi hadde da et sted å være der hun følte seg trygg og ivaretatt, mens jeg var borte. 

 

I sommerferien blir det mye jobbing. Selv i min datter sin ferie. Så hun skal være hjemme hos meg når jeg ikke er på jobb, så skal hun til pappa og besteforeldrene sine når jeg må jobbe. 

Besteforeldrene til jenta mi sier så fint ;" Vi har de bare en gang " 

 

Ikke galt i å ha egentid og sende barnet avgårde til barnevakt. Bare sunt for barn og voksne at man ikke henger oppå hverandre 24/7.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 og 2 åringer og har aldri hatt barnevakt. De er enten i barnehage eller med oss. Den største jenta går av og til på besøk til vennen, og da er hun borte kanskje 2-3 timer før jeg henter, men det regnes ikke som barnevakt :)

Jeg synes at barn skal være minst 5-6 år for å ha fremmed barnevakt. Den eldre jenta mi kunne ha fått et barnevakt, men ikke den lille, så jeg må vente ca 2 år til. Noe annet er med familie som barnevakt, men hele familien min bor nesten 2000 kilometer unna. Om jeg hadde besteforeldre her på stedet, så kanskje 1 gang i mnd kunne de passe på barna mine om kvelden, og kanskje 1-2 ganger på dagen, på helgene.

Endret av evelynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, evelynn skrev:

Har 5 og 2 åringer og har aldri hatt barnevakt. De er enten i barnehage eller med oss. Den største jenta går av og til på besøk til vennen, og da er hun borte kanskje 2-3 timer før jeg henter, men det regnes ikke som barnevakt :)

Hvorfor "får" de ikke muligheten til å ha flere omsorgspersoner i livet sitt? Dere blir ikke dårlige foreldre om dere har tid bare til de voksne. Gå på kino eller ut å ta en pizza? Eller bare være hjemme og kose dere. (En trenger ikke fly på byen å drikke seg drita om ungene overnatter hos andre.)

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ingen på

11 minutter siden, Belima skrev:

Hvorfor "får" de ikke muligheten til å ha flere omsorgspersoner i livet sitt?

For vi har ingen på stedet som kan bli omsorgsperson. Venne våre har små barn selv, og ikke mulighet til å sitte barnevakt og hele familien bor langt unna, så det er egentlig bare oss.

Faren min kommer på besøk hver 3 mnd, og da lar jeg den eldre jenta bli hjemme, og ikke gå til barnehage. Med det er bare på dagen men vi er på jobb og det gjelder bare den eldre, for hun husker bestefar og snakker med ham ofte via Skype. Den lille husker ham ikke, og hver gang han besøker oss, gråter hun og trenger minst 1 dag for å venne seg til. 

Endret av evelynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hadde barnevakt var da jeg havnet på sykehus med hjerneblødning, 2 uker men barnet ble tatt med på besøk hver dag, barnet var nesten 5 da. 

Så nå i mai så hadde jeg en times barnevakt så jeg skulle på introduksjonsmøte på skolen, da var barnet 5.5 år.

Er for øvrig alene med barnet og har det veldig greit. 🤗 Har hatt pass til barnet et par ganger før og men da har det vært snakk om 20 min når jeg har vært hos tannlegen og en venninne har passet barnet på venterommet.

Er alltid venner eller familie som har passet barnet ingen random barnevakt. Hadde en haug med tilfeldige som passet meg som barn og det var ikke optimalt.

Anonymkode: f7468...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har svært få muligheter til barnevakt av typen hvor ungene er våkne, men vi prøver å få det til hver gang det er julebord (må da leveres på dagtid). Bare en av oss som har julebord av typen hvor partner deltar. Heldigvis, det er vrient nok med den ene dagen... 

Det har hendt at vi har hatt barnevakt på kveldstid ca en gang annenhver måned. Varierte (er slutt på det nå pga dødsfall). Da var barna i seng for lengst (2 og 4 år). 

Anonymkode: 2a061...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...