AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Jeg skal på jordomreise om en måned, og blir borte et halvt år. Det jeg lurer på er om jeg rekker å ta alle dosene med HPV-vaksine i perioden dette er gratis (2 år fremover fra november 2016). På folkehelseinstituttet sine sider står det at HPV-vaksinen gis i tre doser ila 6-12 måneder. Er det noen som vet hvor lenge det er mellom de tre dosene? Anonymkode: f1f82...08a
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Nr, 1 så vent minst 4 uker så nr 2, så må man vente minst 4 mnd til nr 3 om jeg ikke husker feil. Anonymkode: cbe30...603
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nr, 1 så vent minst 4 uker så nr 2, så må man vente minst 4 mnd til nr 3 om jeg ikke husker feil. Anonymkode: cbe30...603 Nei, er minimum 2 mnd mellom 1 og 2 og minimum 5 måneder mellom nr 2 og 3. Den gis vel på helsestasjon for ungdom og man må se på sin kommunes nettsider når den settes. Anonymkode: 35aa7...b83
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har også et spørsmål i forbindelse med vaksinen: hvordan foregår det konkret? Er det bare ett stikk i armen og så ferdig, eller stiller de noen spørsmål/gjør andre undersøkelser? Anonymkode: f4ff5...d44
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har også et spørsmål i forbindelse med vaksinen: hvordan foregår det konkret? Er det bare ett stikk i armen og så ferdig, eller stiller de noen spørsmål/gjør andre undersøkelser? Anonymkode: f4ff5...d44 Du blir registrert i et datasystem for at du og annet helsepersonell kan se at du har tatt vaksinen. Du må før vaksinen oppgi allergier og sykdommer. Så får du et stikk i armen du sannsynligvis ikke engang merker noe til og så er du ferdig. Anonymkode: 35aa7...b83
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, er minimum 2 mnd mellom 1 og 2 og minimum 5 måneder mellom nr 2 og 3. Den gis vel på helsestasjon for ungdom og man må se på sin kommunes nettsider når den settes. Anonymkode: 35aa7...b83 Da har helsesøster satt de med for kort mellomrom på meg for jeg fikk første på 2-ukers kontroll og nr 2 på 6-ukerskontroll. Siste skal jeg få når baby er 6 mnd sa hun. Anonymkode: cbe30...603
Rosaprosa20 Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Du må ha påbegynt vaksinasjonsprogrammet innen utgangen av 2018. Det vil si at den første dosen du tar må være innen desember 2018. Den varianten som tilbys til de født etter 1991 er over tre doser. Et lite stikk i overarmen, så er du ferdig. Dose nr to tas minst 1 måned etter dose nr en, og tredje dose tas minst fem måneder etter dose nr to. Det er i alle fall det som står i informasjonen jeg har fått, og det er slik jeg skal ta mine
altflyter Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 På 20. juni 2017 den 20.10, AnonymBruker skrev: Da har helsesøster satt de med for kort mellomrom på meg for jeg fikk første på 2-ukers kontroll og nr 2 på 6-ukerskontroll. Siste skal jeg få når baby er 6 mnd sa hun. Anonymkode: cbe30...603 Da jeg tok, fikk jeg beskjed om at det skulle være minst en måned mellom første og andre og den tredje, minst 5 måneder etter den andre, så tror det er rett. Men hvorfor blander du kontroller med ungen din inn i dette? :s
Persephone Skrevet 21. juni 2017 #9 Skrevet 21. juni 2017 På 20.6.2017 den 19.17, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har også et spørsmål i forbindelse med vaksinen: hvordan foregår det konkret? Er det bare ett stikk i armen og så ferdig, eller stiller de noen spørsmål/gjør andre undersøkelser? Anonymkode: f4ff5...d44 Det er ikke noe mer enn et stikk i armen. Det kan også være de spør om du har tatt en dose før. Den første gangen jeg var innom spurte de meg også om adressen min var riktig, og jeg måtte rette på den.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #10 Skrevet 22. juni 2017 På Tuesday, June 20, 2017 den 14.15, AnonymBruker skrev: Jeg skal på jordomreise om en måned, og blir borte et halvt år. Det jeg lurer på er om jeg rekker å ta alle dosene med HPV-vaksine i perioden dette er gratis (2 år fremover fra november 2016). På folkehelseinstituttet sine sider står det at HPV-vaksinen gis i tre doser ila 6-12 måneder. Er det noen som vet hvor lenge det er mellom de tre dosene? Anonymkode: f1f82...08a Skal du på jordomseiling/reise så må du kontakte et vaksineasjonskontor for reise vaksine i god tid på forhånd, for å få reisevaksiner. Da kan du spørre om HPV vaksine samtidig. Råder det til å bestille reisevaksine i god tid. Anonymkode: 0b4da...ac9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå