Gå til innhold

Muntlig pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ble stoppet av sivil politiet for noen dager siden, og da hadde jeg vanlig matværer i bila (mat og drikk). De var mistenkt om smugling først, men tollvesenet har sjekket alle varene og de funnet ingen ting.

Politiet kunne ikke bestemme seg, først skulle de skrive en bot og etterpå tenkte de at det var ingen ting som er ulovlig, men rett og slett fikk jeg et muntlig pålegg å ikke laste matvarer i bila. Politi nevnte at det skulle være i loggen min. 

 

Hva betyr muntlig pålegg? Er det bot på en måte? 

Kan det påvirke rullebladet mitt? 

Jeg holder på å bli drosjesjåfør, kan dette pålegget gjør noen hindringer for å utstede kjøreseddel? 

Hvordan kan man klage på det, siden alt var lovlig?  

 

Anonymkode: cd414...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tror jeg ikke Politiet har hjemmel til en gang å gi deg muntlig pålegg om at du ikke kan laste matvarer i bil, så lenge du er under total lastevekt for bilen og så lenge du sier at det var lovlige varer(sjekket av Tollvesenet - går ut ifra du hadde vært i utlandet). Hadde du ikke vært i utlandet en gang, men på nærmeste Rema eller Kiwi-butikk - så hadde jeg anmeldt de politifolkene som stoppet deg for trakassering hvis de oppførte seg slik - samt kontakte en avis om saken. Da ville dette ha fått konsekvenser for de, trolig ville de kunne glemme forfremmelser en stund fremover - og ville bli satt på en watch-list - og med flere lignende saker på seg så hadde de nok blitt suspendert og avskjediget fra Politiet

Anonymkode: b48d3...0be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg ikke Politiet har hjemmel til en gang å gi deg muntlig pålegg om at du ikke kan laste matvarer i bil, så lenge du er under total lastevekt for bilen og så lenge du sier at det var lovlige varer(sjekket av Tollvesenet - går ut ifra du hadde vært i utlandet). Hadde du ikke vært i utlandet en gang, men på nærmeste Rema eller Kiwi-butikk - så hadde jeg anmeldt de politifolkene som stoppet deg for trakassering hvis de oppførte seg slik - samt kontakte en avis om saken. Da ville dette ha fått konsekvenser for de, trolig ville de kunne glemme forfremmelser en stund fremover - og ville bli satt på en watch-list - og med flere lignende saker på seg så hadde de nok blitt suspendert og avskjediget fra Politiet

Anonymkode: b48d3...0be

Dette er det dummeste jeg har lest i dag, takk for en god latter.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

 

Jeg ble stoppet av sivil politiet for noen dager siden, og da hadde jeg vanlig matværer i bila (mat og drikk). De var mistenkt om smugling først, men tollvesenet har sjekket alle varene og de funnet ingen ting.

Politiet kunne ikke bestemme seg, først skulle de skrive en bot og etterpå tenkte de at det var ingen ting som er ulovlig, men rett og slett fikk jeg et muntlig pålegg å ikke laste matvarer i bila. Politi nevnte at det skulle være i loggen min. 

 

Hva betyr muntlig pålegg? Er det bot på en måte? 

Kan det påvirke rullebladet mitt? 

Jeg holder på å bli drosjesjåfør, kan dette pålegget gjør noen hindringer for å utstede kjøreseddel? 

Hvordan kan man klage på det, siden alt var lovlig?  

 

Anonymkode: cd414...6dd

I loggen din? Du mener i politiloggen?

Muntlig pålegg er bare en kommando fra politiet. Det kan være at du får beskjed om å forlate sentrum, eller å dra hjem. Det er en liten ubetydelig reaksjon. Som hvis noen drikker på gaten, så blir de bedt om å helle ut drikken. Det er ikke en straffereaksjon som en bot.

Selvsagt ikke. For å påvirke rullebladet ditt må du få en straff, og da har du selvsagt muligheter til å anke den.

Neppe.

Her kan du lese om å klage på politiet: https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/ Da vil du forhåpentligvis få en redegjørelse for hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Dette er det dummeste jeg har lest i dag, takk for en god latter.

I loggen din? Du mener i politiloggen?

Muntlig pålegg er bare en kommando fra politiet. Det kan være at du får beskjed om å forlate sentrum, eller å dra hjem. Det er en liten ubetydelig reaksjon. Som hvis noen drikker på gaten, så blir de bedt om å helle ut drikken. Det er ikke en straffereaksjon som en bot.

Selvsagt ikke. For å påvirke rullebladet ditt må du få en straff, og da har du selvsagt muligheter til å anke den.

Neppe.

Her kan du lese om å klage på politiet: https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/ Da vil du forhåpentligvis få en redegjørelse for hva som har skjedd.

Takk for svar ☺️!

Om det hadde vært den dummeste som du har lest, dette er den dummeste som jeg ble utsatt for. To sivilpoliti kom bak meg og de sperret E6. De begynte å sjekke overalt, virket som de har tatt en terrorist. De så at det er bare matvarer, og de så alle kvitteringer. En av de kunne mål vekt på bil via sin øyene, og han funnet ut at bilen er overbelastet.

 

Da tollvesenet sjekket alle matvarene, begynte de å fli. Og da kom 5-7 politi biler til stedet. 

 

Jeg har bodd i norge i ett år og jeg forstår ikke deres regler, jeg fikk vite at det er et muntlig pålegg, og pålegg er pålegg uansett hva slags form er det.

   

 

Anonymkode: cd414...6dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye matvarer hadde du egentlig med deg da? 

Anonymkode: f4936...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det dårlige språket ditt, så virker det sannsynlig at du har misforstått noe.

Anonymkode: bd2f8...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på det dårlige språket ditt, så virker det sannsynlig at du har misforstått noe.

Anonymkode: bd2f8...778

Ikke var fordømmer som de fleste! Har bodd i norge litt mer en ett år.

Anonymkode: cd414...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...