Gå til innhold

Sele med advarsel på

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Arabella skrev:

For eksempel "ikke klapp meg", "ikke kom for nær meg", "ikke rør meg".

Helt flott at du vil bruke det norske språk, men du skjønner vel selv at du ikke kan ha så mange ord på en liten lapp uten at det blir uleselig. Derfor er engelsk ofte det beste alternativet.

Anonymkode: 43803...0e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt flott at du vil bruke det norske språk, men du skjønner vel selv at du ikke kan ha så mange ord på en liten lapp uten at det blir uleselig. Derfor er engelsk ofte det beste alternativet.

Jeg skjønner at det er logisk ikke å bruke en lang setning, men ordet "STOPP" skulle vel være tilstrekkelig, noe alle lesekyndige forstår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg bor så er det flere som har begynt å bruke gul sløyfe, for å gi beskjed til andre om at hunden trenger plass. (Høres bedre ut med space der)

Anonymkode: 642ee...3bc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville gått for noe sånt, samt en gul sløyfe i båndet. 

Barn er man alltid ops på, det er værre med voksne som plutselig kaster seg over hunden din. Min ble livredd, og det ødela all den treningen vi hadde gjort. Sendte oss langt tilbake hver gang. 

Gode tips er å lære hunden å bytte side når dere møter folk, sånn at du kommer i mellom hunden og de. Da får du bedre kontroll. Inn dører og ned trapper lærte jeg min å gå bak. Sånn at folk ikke kom for fort på. Han følte at han mestret bedre og jeg slapp å stresse over at det plutselig kunne komme noen. 

Jobbet mye med Gule hunden når det startet. Men jeg har ikke tid lenger, og føler det har stoppet helt opp på den fronten dessverre. For den ideen er veldig god, og kunne ha kommet så mye lenger. 

Disse er kjempe fine, og man kan fint lage sånne selv med norsk tekst. 

http://www.friendlydogcollars.com

Endret av MissPierce
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes "vennligst ikke klapp" eller "ikke klapp meg" er best. Å si ting som "hold avstand" kan gjøre folk redde, noe som i seg selv kan skape farlige situasjoner. F.eks kan noen tenke at de ikke kan gå forbi hunden og må løpe over gata istedet, eller så blir de så redde og distraherte at de ikke følger med hvor de selv går.

Men et enkelt og nøytralt "ikke klapp meg" vil etter min mening fungere helt fint. Kanskje norsk på den ene siden, og "do not pet" på den andre siden? Ellers kan det være lurt å slenge på et smilefjes hvis du vil ta av spissen på det strenge som står, eller kanskje skrive, som noen andre sa, "jeg er redd, ikke klapp meg".

Men hvis det faktisk er sånn at folk må fysisk holde avstand fra hunden din tror jeg det er ditt ansvar TS, så det bør du nok ikke skrive på en sele. Det er jo du som isåfall må holde hunden vekk fra andre mennesker som går forbi, ikke omvendt. :) (Nå sier jeg ikke at du faktisk tenker sånn, men siden du nevnte det som en mulig ting å skrive så tenkte jeg at jeg burde nevne det i tilfelle.)

Anonymkode: 54750...836

AnonymBruker
Skrevet

RABIES

Anonymkode: d63e3...d63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt uskkker på fremmede,  vennligst ikke klapp meg. 

Anonymkode: 8ab78...7b5

Skrevet
16 timer siden, Arabella skrev:

Hvorfor i all verden skal man bruke engelsk tekst når man bor i Norge? Husmannsånden lenge leve! Vårt eget språk duger ikke til advarsler på en hundesele. Jeg gir meg ende over.

Norsk er et fattig språk uten nyanser sammenliknet med mange andre, og noen ganger er det forferdelig knotet å prøve å ytre en melding på norsk versus engelsk. Det handler ikke bare om å prøve å være cool. :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Wilma89 skrev:

Jeg kjøpte en sele det sto "In training No touch, no talk, no eyecontact". Sluttet å gå med den ettersom folk snudde, plukket opp hundene sine osv. Skulle tro jeg gikk med en dinosaurus😂

Legger ved linken😊

https://www.etsy.com/listing/223209421/vest-for-25-to-90lb-dogs-in-training-no

Hahaha, da virket den iallefall! :D
Har sett på denne også, men syns den var så dyr å få sendt, og dessuten er det kun klapping hun ikke vil ha, hun er ikke særlig farlig for hverken chiuahuaer eller mennesker.
Men ser jeg kan velge tekst selv på den siden....hmmmm.....kanskje det blir en sånn med IKKE KLAPP MEG :) 

Anonymkode: 983de...858

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

RABIES

Anonymkode: d63e3...d63

:laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes "vennligst ikke klapp" eller "ikke klapp meg" er best. Å si ting som "hold avstand" kan gjøre folk redde, noe som i seg selv kan skape farlige situasjoner. F.eks kan noen tenke at de ikke kan gå forbi hunden og må løpe over gata istedet, eller så blir de så redde og distraherte at de ikke følger med hvor de selv går.

Men et enkelt og nøytralt "ikke klapp meg" vil etter min mening fungere helt fint. Kanskje norsk på den ene siden, og "do not pet" på den andre siden? Ellers kan det være lurt å slenge på et smilefjes hvis du vil ta av spissen på det strenge som står, eller kanskje skrive, som noen andre sa, "jeg er redd, ikke klapp meg".

Men hvis det faktisk er sånn at folk må fysisk holde avstand fra hunden din tror jeg det er ditt ansvar TS, så det bør du nok ikke skrive på en sele. Det er jo du som isåfall må holde hunden vekk fra andre mennesker som går forbi, ikke omvendt. :) (Nå sier jeg ikke at du faktisk tenker sånn, men siden du nevnte det som en mulig ting å skrive så tenkte jeg at jeg burde nevne det i tilfelle.)

Anonymkode: 54750...836

Ja nettopp, jeg heller mot "ikke klapp meg", da det er spesifikt det at folk strekker ut hendene mot henne hun ikke liker. Å holde avstand blir for ekstremt, og det trenger de ikke heller, det gjør vi selv. Mennesker er ok så lenge de ikke invaderer hennes "space".

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MissPierce skrev:

Ville gått for noe sånt, samt en gul sløyfe i båndet. 

Barn er man alltid ops på, det er værre med voksne som plutselig kaster seg over hunden din. Min ble livredd, og det ødela all den treningen vi hadde gjort. Sendte oss langt tilbake hver gang. 

Gode tips er å lære hunden å bytte side når dere møter folk, sånn at du kommer i mellom hunden og de. Da får du bedre kontroll. Inn dører og ned trapper lærte jeg min å gå bak. Sånn at folk ikke kom for fort på. Han følte at han mestret bedre og jeg slapp å stresse over at det plutselig kunne komme noen. 

Jobbet mye med Gule hunden når det startet. Men jeg har ikke tid lenger, og føler det har stoppet helt opp på den fronten dessverre. For den ideen er veldig god, og kunne ha kommet så mye lenger. 

Disse er kjempe fine, og man kan fint lage sånne selv med norsk tekst. 

http://www.friendlydogcollars.com

Ja nettopp, hun har blitt verre etter etpar sånne møter :( 

Å lære henne å bytte side er lurt, hun tar allerede kontakt med meg når hun ser mennesker som kommer imot, og jeg tar henne over på motsatt side og gir godbiter der mens vi passerer dem. Men lurt å lære henne å gjøre det selv ja, skal prøve det! Gå bak på smale steder er også lurt, takk.

Men gul sløyfe er vel noe kun hundeeiere kjenner til, da det er ment å skape avstand til andre hunder hunder? Men det kan kanskje gi en ekstra advarsel om jeg har skilt i samme farge...

Takk :) TS

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp, hun har blitt verre etter etpar sånne møter :( 

Å lære henne å bytte side er lurt, hun tar allerede kontakt med meg når hun ser mennesker som kommer imot, og jeg tar henne over på motsatt side og gir godbiter der mens vi passerer dem. Men lurt å lære henne å gjøre det selv ja, skal prøve det! Gå bak på smale steder er også lurt, takk.

Men gul sløyfe er vel noe kun hundeeiere kjenner til, da det er ment å skape avstand til andre hunder hunder? Men det kan kanskje gi en ekstra advarsel om jeg har skilt i samme farge...

Takk :) TS

Jeg la inn kommandoen(andre siden). Da byttet han side bak meg, og til motsatt side. Funket veldig bra. 

Å få han til å gå bak gjorde jeg ved å holde båndet bak ryggen i ene hånden og over til andre hånden. Holdt det kort, og brukte kommandoen(bak). Om han prøvde å gå forbi, blokkerte jeg med foten å sa bak. Tok ikke lang tid før han forsto den. Denne var også kjekk om vi møtte løse hunder jeg ikke var helt sikker på motivet til. 

Den gule sløyfen er for å få både folk og hunder til å holde avstand. Men den er dessverre ikke blitt så kjent som vi håpet. Var mye om den en stund, men så døde det ut litt. Men det skader jo ikke å ha på båndet. 

Skrevet
2 timer siden, palamina skrev:

Norsk er et fattig språk uten nyanser sammenliknet med mange andre, og noen ganger er det forferdelig knotet å prøve å ytre en melding på norsk versus engelsk. Det handler ikke bare om å prøve å være cool. :) 

Dette er jeg ytterst uenig i, men den diskusjonen kan vi eventuelt ta i et mer passende forum. :ler:

Skrevet

Hva med "Ikke hils"?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt uskkker på fremmede,  vennligst ikke klapp meg. 

Anonymkode: 8ab78...7b5

Det der er alt for mye tekst til at du klarer å klemme det inn på en sele og fortsatt ha det leselig. Du skal være ganske nær for å kunne lese det, og det er jo ikke akkurat ønsket med denne hunden.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig er det en del foreldre som burde lære barna sine om at de ikke skal gå bort til hunder og at de heller ikke skal gå bort til og klappe en førerhund som er på jobb!

Anonymkode: 7cc41...fa6

Helt enig! Mine foreldre lærte meg det da jeg var liten, og jeg ville (og vil fortsatt) hilse på alle hunder. Nå er jeg voksen og kan lese hundens kroppsspråk for å se om den er interessert i å hilse, men spør uansett først. 

TS. Jeg ville gått for "IKKE KLAPP MEG" eventuelt  bare"IKKE KLAPP" (Skjønt da møter du sikkert en eller annen idiot som tolker det som at man ikke skal klappe i hendene). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har samme sele med "bodyguard" till mine (de veier alle under to kilo) for gøy.

Tenker, at om du nå har usikker hund må du hele tiden være OBS, og ikke sette den i situasjoner den ikke mestrer. En sele med tekst, uansett om det er på norsk eller engesk vil ikke holde utenforstående borte.

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet

Ha et dekken på hunden med plass til store bokstaver. Feks teksten IKKE FORSTYRR el.l.

Anonymkode: 7cc41...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...