AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Siden hunden min er så usikker på fremmede tenker jeg å kjøpe en Julius K-9 sele med egendefinert banner på, der det skal stå noe om at man må holde seg unna hunden. På engelsk ville det vært lett å velge, da ville jeg skrevet "do not pet", men på norsk er det vanskeligere. Tenker at ikke alle leser Engelsk like godt, så sikkert lurt å ha det på norsk. Lurer på "Ikke klapp meg" eller "hold avstand", "ikke rør" eller noe sånt. "Jeg biter" blir litt for ekstremt. Det gjør hun ikke og jeg kan ikke skrive det på henne da det kan bli en selvoppfyllende profeti... Hva vil se best ut tenker dere? Andre forslag? Det er denne selen jeg tenker på: Anonymkode: 983de...858 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Du kan fint ha en med engelsk tekst, eller så ville jeg hatt "ikke klapp meg". "Hold avstand" kan skape for mye frykt. Veldig smart med sånne bånd. Anonymkode: c0bcc...946 6
Gjest NotNaomi Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 Når vil folk komme i kontakt med hunden din da? Du er jo alltid i nærheten av den,og det er jo bare å gi beskjed? Eller? Er den en fare for andre,så er jo ny munnkurv en løsni g? Hvorfor er den usikker i utgangspunktet?
Arabella Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Hvorfor i all verden skal man bruke engelsk tekst når man bor i Norge? Husmannsånden lenge leve! Vårt eget språk duger ikke til advarsler på en hundesele. Jeg gir meg ende over. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 5 minutter siden, Arabella skrev: Hvorfor i all verden skal man bruke engelsk tekst når man bor i Norge? Husmannsånden lenge leve! Vårt eget språk duger ikke til advarsler på en hundesele. Jeg gir meg ende over. Hva syns du passer på norsk da? Det ville være et mye mere konstruktivt svar. Jeg har aldri sett noen bruke dette i Norge, så jeg har aldri sett norsk tekst på dem, derfor jeg lurer. Det har ikke noe med å gjøre at det norske språket ikke er "bra nok". Anonymkode: 983de...858 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 9 minutter siden, NotNaomi skrev: Når vil folk komme i kontakt med hunden din da? Du er jo alltid i nærheten av den,og det er jo bare å gi beskjed? Eller? Er den en fare for andre,så er jo ny munnkurv en løsni g? Hvorfor er den usikker i utgangspunktet? Har opplevd at folk har prøvd å klappe henne i forbifarten, liksom slengt ut en hånd og jeg har måttet glefse "Ikke klapp hunden min!". Hun er omplassering med dårlige opplevelser i fortiden. Munnkurv er ikke noe poeng, da hun ikke biter. Jeg vil unngå at folk kommer for nær i utgangspunktet for å ikke skremme henne mere. Hun trenger avstand til folk, litt som en "gul" hund (gul sløyfe på båndet) trenger til hunder. Anonymkode: 983de...858
Gjest NotNaomi Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd at folk har prøvd å klappe henne i forbifarten, liksom slengt ut en hånd og jeg har måttet glefse "Ikke klapp hunden min!". Hun er omplassering med dårlige opplevelser i fortiden. Munnkurv er ikke noe poeng, da hun ikke biter. Jeg vil unngå at folk kommer for nær i utgangspunktet for å ikke skremme henne mere. Hun trenger avstand til folk, litt som en "gul" hund (gul sløyfe på båndet) trenger til hunder. Anonymkode: 983de...858 Ok. Men vil de skjønne båndet når de er så uvettige å bare slenge ut hånden tror du? Hvis de gjør det så impulsivt,så ser de båndet i det hele tatt? Mange uvettige mennesker. Munnkurv forstår de,og ser. Ikke at jeg syns det er en ideell løsning. Bare spørs om de forstår. Endret 20. juni 2017 av NotNaomi
Arabella Skrevet 20. juni 2017 #8 Skrevet 20. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva syns du passer på norsk da? Det ville være et mye mere konstruktivt svar. Jeg har aldri sett noen bruke dette i Norge, så jeg har aldri sett norsk tekst på dem, derfor jeg lurer. Det har ikke noe med å gjøre at det norske språket ikke er "bra nok". Anonymkode: 983de...858 For eksempel "ikke klapp meg", "ikke kom for nær meg", "ikke rør meg". 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 Det må være ganske kort også, dess lengre setning dess mindre synlige bokstaver. TS Anonymkode: 983de...858 2
Rosalie Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 Do not pet er kort og lettoppfattelig. Små barn vil uansett ikke kunne lese på båndet, og litt større barn vil ikke legge merke til båndet, så dette er jo for større barn og voksne.
happiest Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 5 timer siden, NotNaomi skrev: Når vil folk komme i kontakt med hunden din da? Du er jo alltid i nærheten av den,og det er jo bare å gi beskjed? Eller? Er den en fare for andre,så er jo ny munnkurv en løsni g? Hvorfor er den usikker i utgangspunktet? Jeg opplever stadig, da spesielt barn, som kommer løpene bort eller plutselig begynner å klappe. F.eks når de skal gå forbi oss. Det er ikke alltid de spør. Jeg pleier å si ja om de spør, men ser an situasjonen. Om noen oppfører seg voldsomt så sier jeg nei. Jeg sier også nei om jeg ser det er en annen hund i nærheten da hundene mine ikke er like snill i møte med andre hunder. Trener på dette da, men ønsker ikke at ungene skal bli redd fordi mine hunder kan bjeffe voldsomt og dra seg mot imøtekommende hund.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 "Jeg er redd, ikke rør meg", hadde nabohunden. Over to linjer, så bokstavene var store og tydelige. På andre siden sto det "do not pet". "Ikke klapp meg," er kort og konsist. Anonymkode: 08306...79f 10
Rosalie Skrevet 20. juni 2017 #14 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, happiest skrev: Jeg opplever stadig, da spesielt barn, som kommer løpene bort eller plutselig begynner å klappe. F.eks når de skal gå forbi oss. Det er ikke alltid de spør. Jeg pleier å si ja om de spør, men ser an situasjonen. Om noen oppfører seg voldsomt så sier jeg nei. Jeg sier også nei om jeg ser det er en annen hund i nærheten da hundene mine ikke er like snill i møte med andre hunder. Trener på dette da, men ønsker ikke at ungene skal bli redd fordi mine hunder kan bjeffe voldsomt og dra seg mot imøtekommende hund. Men dette vil uansett ikke være en løsning ift de fleste barn. Forvde legger ikke merke til slikt, om de i det hele tatt kan lese. 2
Arabella Skrevet 20. juni 2017 #15 Skrevet 20. juni 2017 3 timer siden, Rosalie skrev: Do not pet er kort og lettoppfattelig. Små barn vil uansett ikke kunne lese på båndet, og litt større barn vil ikke legge merke til båndet, så dette er jo for større barn og voksne. For engelsktalende, ja. Hvorfor synes du det er nødvendig å bruke engelsk? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville tatt på f eks "under trening" eller "ikke forstyrr - under trening" om det er plass på skiltet Anonymkode: 7b1d2...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 2 timer siden, Rosalie skrev: Men dette vil uansett ikke være en løsning ift de fleste barn. Forvde legger ikke merke til slikt, om de i det hele tatt kan lese. Barn som er så små at de ikke kan lese, er som regel i følge med voksne som har ansvaret (og som kan lese). Hva med et slikt skilt på begge sider av hunden, + tekst om at man ikke må røre hunden? Anonymkode: 7cc41...fa6 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 Forøvrig er det en del foreldre som burde lære barna sine om at de ikke skal gå bort til hunder og at de heller ikke skal gå bort til og klappe en førerhund som er på jobb! Anonymkode: 7cc41...fa6 9
palamina Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 Syns ikke Julius-selen er synlig nok. Selv vil jeg heller ha en av samme type som redningshunder og andre hunder i jobb bruker, da får du den rette oppmerksomheten og folk vil oppfatte at hunden har et budskap på selen. Julius er veldig anonym. Hadde en slik sele før med "under trening, hold avstand" på. 2
Rosalie Skrevet 20. juni 2017 #20 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, Arabella skrev: For engelsktalende, ja. Hvorfor synes du det er nødvendig å bruke engelsk? Fordi alle vil skjønne det, også utenlandske turister. Dessuten har vi ingen norske like lett oppfattelige fraser korte nok til at de blir godt synlige på en slik sele. Ja, voksne må lære barn at de ikke oppsøker fremmede dyr. Men barn er spontane skapninger som fort glemmer det kår de ser søteste vovsen. Og førskolebarn er ikke under direkte oppsyn av voksne 24/7. Dessuten kan barn være helt utrolig kjappe, selv med ansvarlig voksne til stede. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå