AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Hei, jeg er ei jente på 21 år som har adhd. Jeg har gått på Ritalin i et halvt år ca og har slitt med høy puls før jeg begynte på medisiner. Pulsen økte også litt etter bruk av ritalinen. Jeg har prøvd methopropol (betablokk) for å få ned puls, men tålte ikke disse, så kan ikke ta de. Idag ringte en dame og sa jeg måtte slutte på Ritalin, sånn helt ut av det blå. Og at jeg ikke får prøve noe annet før i aug fordi de har ferie. Det er altså 6 uker, som de vil at jeg skal gå uten noe og at jeg da skal begynne å prøve ut masse nytt når skolen begynner (som passer dårlig) legen har også sagt at høy puls ikke er så farlig i ung alder. Dette kom ihvertfall som er sjokk. Jeg fungerer ikke uten medisin og tar dette tungt. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 45729...9ed
Solivagant Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Fikk du ikke en begrunnelse for at du må slutte?
ajarRun Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 Hvem var det som ringte deg? Du kan alltid få en mening fra en annen lege. Virker rart at de fokuserer på puls, det er vanligvis blodtrykk de sjekker. Med meg ga de stort sett faen i pulsen og blodtrykket var for høyt men det forklarte jeg med at jeg var redd for leger. Med høy puls, mener du hjertebank? Psykiatreren min spurte meg alltid om det, jeg forstår fortsatt ikke hva det skal bety. Hvis du bare har gått på det et halvt år ser jeg ikke helt problemet, du har vel piller for tre måneder? Og du har jo klart deg hele livet uten.
ViljaH Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Fastlegekontoret kan da ikke stenge i 6 uker. De må rullere og ta pasienter for hverandre. Du skal få oppfølging også om sommeren, ikke gi deg på det. Ring og bestill time hos fastlegen imorgen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 16 minutter siden, ViljaH skrev: Fastlegekontoret kan da ikke stenge i 6 uker. De må rullere og ta pasienter for hverandre. Du skal få oppfølging også om sommeren, ikke gi deg på det. Ring og bestill time hos fastlegen imorgen. Fastleger rullerer på akuttpasienter for hverandre i sin "kollegaring". Oppfølging av ting som ikke er akutt er fastlegens eget ansvar. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/ritalin-novartis-563557 ts dersom du leser om Ritalin her, i felleskatalogen så ser du at problemer med puls/hjerte/blodtrykk er kontraindisert. Det vil si at der ikke er anbefalt å bruke Ritalin når du har forhøyet puls. Du kan da få tilstander du absolutt ikke er interesert i å ha. Fastlegen har gjerne forhørt seg om hvordan dette skal løses med spesialisten som har satt deg på Ritalin og de har blitt enige om at risikoen ved bruk for deg er for høy. Derfor har du fått den beskejden du fikk. Jeg forstår godt at du er frustrert, men kroppen din er den kroppen du må leve med, vi kan ikke rømme fra vår egen kropp selv om vi sterkt skulle kunne ønske det iblant. Anonymkode: 59d0b...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Damen som ringte er min kontakt fra adhdklinikken. Begrunnelsen var høy puls, men dette har de alltid visst om. Jeg har nok tabletter til hele perioden, men de sier jeg ikke får lov til å ta de og at jeg nå skal gå medisinfri. Jeg har vært i utredning i 2 år og fikk diagnosen i januar, så når jeg da begynte på Ritalin, så ble jeg en helt annen. Ja, jeg har klart meg uten før, men da brukte jeg mye mer av andre ting, og vil helt slippe det. Hvordan kan jeg få en annen leges vurdering? Anonymkode: 45729...9ed
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Damen som ringte er min kontakt fra adhdklinikken. Begrunnelsen var høy puls, men dette har de alltid visst om. Jeg har nok tabletter til hele perioden, men de sier jeg ikke får lov til å ta de og at jeg nå skal gå medisinfri. Jeg har vært i utredning i 2 år og fikk diagnosen i januar, så når jeg da begynte på Ritalin, så ble jeg en helt annen. Ja, jeg har klart meg uten før, men da brukte jeg mye mer av andre ting, og vil helt slippe det. Hvordan kan jeg få en annen leges vurdering? Anonymkode: 45729...9ed Det tviler jeg på at du får, en ny lege her. Når du har problemer med puls så legg bort Ritalinen så du unngår å får hjerteinfakt, hjerneblødning og alt annet du kan få når du nå først har respondert negativt på Ritalin. Er sjangsen på å bli grønnsak eller dø vedt å ta, synes du? Anonymkode: 59d0b...9b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå