AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Ikke en tråd for fibromyalgifornektere. Kun oppriktige råd og tips ønskes! Jeg er diagnostisert med fibro av en revmatolog. Har hatt smerter siden jeg var liten, men har aldri greid å sette dem i sammenheng, og har aldri vært hos lege for det, før nå. Starter hos èn fastlege som nektet å henvise meg noe sted, så da gikk jeg rett over til privatsektoren hvor jeg ble tatt på alvor (og henvist til revmatologen som diagnostiserte meg) og er i gang med psykomotorisk fysioterapi, DPS, og oppfølging hos Raskere tilbake på Sunnaas. Har i mellomtiden skiftet fastlege, og etter råd fra Raskere tilbake om å involvere den nye legen, har jeg vært der et par ganger. Opplever igjen ikke å bli tatt på alvor, og kjenner på maktesløsheten. Har vært sykemeldt i 7 mnd grunnet store smerter og svært varierende dager. Har null arbeidsevne per dags dato, men håpet er at behandlingene jeg er i gang med skal hjelpe litt på smertene. Raskere tilbake er enige i at jeg ikke har noe på jobb å gjøre sånn som det er nå, og jeg har også blitt rådet til å ikke gi meg i vei med for mye behandlingsformer, da det kan forverre smertene. Problemet nå er at fastlegen har henvist meg til enda mer, noe jeg riktignok har lyst til å gjennomføre (i håp om at det skal hjelpe), men det krever mye av meg å opprettholde timeplanen min slik den er nå grunnet smertene. Legen nekter også å forlenge sykemeldingen min, og begrunner det med at jeg er for ung, og at dette "tross alt ikke er kreft". Smertene er i aller høyeste grad reelle, og setter meg ut av spill store deler av dagen. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg prøver jo å aktivisere meg litt for ikke å stivne, og når jeg såvidt greier det til tider, forstår jeg ikke hvordan jeg skal greie å jobbe. Er det noen som kan anbefale en fastlege i Oslo-området som tar slike lidelser på alvor? Tas i mot med stor takk! Anonymkode: 33b38...ef2
helledussen Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Fortvilende for deg å ha det sånn men bra at du har fått støtte fra Raskere tilbake i forhold til jobb. Fastlegen mener jeg har fibromyalgi og jeg venter på å komme til hos revmatolog. Mye smerter i tillegg til at jeg er utslitt av en krevende jobb og et smertefullt samlivsbrudd. Jeg har en støttende og flott fastlege men han er dessverre ikke i Oslo. Er nok lurt at du får en ny fastlege som kan støtte deg i prosessen.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 Anbefaler Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Ifølge han er det er er et virus som heter Epstein Barr og/eller helvetesildviruset som infiserer sentralnervesystemet. Disse virusene kan man evt teste for, iallefall Epstein Barr. Da vil man finne ut at man hadde en infeksjon en gang, men de har ikke noen måte å teste for om viruset nå er i nervesystemet. Det flytter seg rundt så det går under radaren til leger og forskere (foreløpig). Det er ganske enkle ting man kan gjøre for å bli kvitt det, man tar bort mat som mater viruset, og innfører mat og kosttilskudd som tar knekken på det. Jeg har en venninne som har hatt fibromyalgi i mange år som er smertefri nå, det var hun som gjorde meg oppmerksom på det. Selv har jeg slitt med utmattelse, fordøyelsesproblemer og div andre symptomer i mange år, og merker helt klart at jeg blir bedre med de endringene jeg har gjort.http://www.medicalmedium.com/blog/epstein-barr-virus-revealed Anonymkode: 877bc...0dd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Det at du er i kontakt med DPS er vel på grunn av psykisk sykdom ikke FM? Anonymkode: ba454...a79
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at du er i kontakt med DPS er vel på grunn av psykisk sykdom ikke FM? Anonymkode: ba454...a79 Ja, men fordi Sunnaas mener at det psykiske kan feste seg i kroppen fysisk, i form av anspenthet osv, som igjen kan lede til smerter. De sa også at kroppen "husker", så om man har opplevd traumatiske ting i livet kan det dukke opp som smerter senere om man ikke får bearbeidet tankene. TS Anonymkode: 33b38...ef2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 På 20.6.2017 den 11.43, helledussen skrev: Fortvilende for deg å ha det sånn men bra at du har fått støtte fra Raskere tilbake i forhold til jobb. Fastlegen mener jeg har fibromyalgi og jeg venter på å komme til hos revmatolog. Mye smerter i tillegg til at jeg er utslitt av en krevende jobb og et smertefullt samlivsbrudd. Jeg har en støttende og flott fastlege men han er dessverre ikke i Oslo. Er nok lurt at du får en ny fastlege som kan støtte deg i prosessen. Takk for svar! Huff, det hørtes tøft ut. Håper du får god hjelp! Lykke til med utredning og evt behandling :). TS Anonymkode: 33b38...ef2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #7 Skrevet 22. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men fordi Sunnaas mener at det psykiske kan feste seg i kroppen fysisk, i form av anspenthet osv, som igjen kan lede til smerter. De sa også at kroppen "husker", så om man har opplevd traumatiske ting i livet kan det dukke opp som smerter senere om man ikke får bearbeidet tankene. TS Anonymkode: 33b38...ef2 Hm, interessant. Har opplegget funket for deg? Og hva gjør man egentlig hvis kroppen husker men hodet har det greit altså at det ikke er noen traumer som ikke allerede er bearbeidet. Spør fordi jeg tror du kasnskje vet. Anonymkode: ba454...a79 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #8 Skrevet 22. juni 2017 Jeg var invalidiserende av smerter. 0 overskudd. Spesialisten ville jeg sku søke uføre. For det første har jeg ikke råd til det,og det er iallefall ikke helsefremmende. Gikk på sykmld. Raumatalogen sa at han viste ikke om noen som var i jobb,som var så hardt rammet. Det var de som ble ufør av langt mindre. Psyken har mye å si. Smerter går på psyken. Gikk til fysioterapi i lang tid,men det tålte jeg ikke. Etter hver beh.lå jeg en uke. Var stiv, og verre ble det,for da knyter du deg.til slutt låste alt seg. Begynte til kiropraktor.Fortsatt sykmld. Etterhvert låste det seg opp. Går der en gang i mnd nå. Har såkalt sykmld pluss. Altså får det ved behov. Jeg la om livstil. Mat,og går hver dag. Da i skogen. Lette fjellturer.asfalt blir jeg gåen av. Jeg viker etter turene. Sitte lenge eks,det går ikke.Jeg har ikke vært sykemeldt på 2 år. Anonymkode: 6b7b1...d07
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #9 Skrevet 22. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, interessant. Har opplegget funket for deg? Og hva gjør man egentlig hvis kroppen husker men hodet har det greit altså at det ikke er noen traumer som ikke allerede er bearbeidet. Spør fordi jeg tror du kasnskje vet. Anonymkode: ba454...a79 Skjønner ikke hva du mener i det hele tatt. Om kroppen husker, men det ikke er noen traumer som ikke er bearbeidet, hva er det kroppen husker da? Det er heller ikke sånn at ALLE som har smertetilstander har det fordi de er anspent i kroppen eller fordi de har opplevd traumer. Men det er verdt å prøve ulike behandlingsformer mot det likevel, i tilfelle det hjelper. At psyken påvirker kroppen er noe de psykologer vet ganske mye om, og jeg stoler på at de forhåpentligvis kan hjelpe meg. Forstår ikke helt hvor du vil med dette. TS Anonymkode: 33b38...ef2
helledussen Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 På 6/21/2017 den 22.41, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Huff, det hørtes tøft ut. Håper du får god hjelp! Lykke til med utredning og evt behandling :). TS Anonymkode: 33b38...ef2 Masse lykke til til deg også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå