Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en cyste på høyre eggstokk som er 3x4 cm stor. Den ble funnet der for 1 mnd siden ca. Er det sånn at den kan vokse å bli større eller har den nådd sin str? Haha! 

Og kan man ha cyste på begge stokkene samtidig? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan ha flere cyster, på samme eller begge eggstokker. Cystene oppstår som regel av at en helt naturlig prosess ikke skjer helt perfekt pga hormonubalanse f.eks. De aller fleste cyster er helt ufarlige og går tilbake i løpet en syklus eller tre.

De vanligste cystene (som er trolig at du har) kommer fordi når egget modnes, modnes det egentlig flere egg på en gang der bare det største slipper. Eggmodningen er en slags cyste det og, der egget ligger inne i en liten "vannballong" som sprekker når egget har nådd en viss størrelse (eggløsning) De andre litt mindre vannballongene tilbakedannes da og eggene i dem går til grunne, men noen ganger går det ikke helt som det skal og de fylles med mer væske, men forsvinner etterhvert de og.

De kan bli større enn din er, jeg hadde en på hver side der den største var 3x5 cm tror jeg? De tok en biopsi av den ene av mine, men det var faktisk den minste av dem. Men det og var bare en helt uskyldig vanncyste. Et halvt år senere var begge borte igjen. Den største kjente jeg litt, men det var aldri vondt.

Anonymkode: b6aa8...92d

• Liker 1
Skrevet

Jepp, de kan vokse. Min var visstnok 6 cm i diameter da den ble fisket ut. Hadde også noen mindre på den andre eggstokken. Helt uskyldige vanncyster, men siden de var "over maksimumsmålet" så ble de fisket ut da de ikke sprakk av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, June 19, 2017 den 22.09, Frøken M skrev:

Har en cyste på høyre eggstokk som er 3x4 cm stor. Den ble funnet der for 1 mnd siden ca. Er det sånn at den kan vokse å bli større eller har den nådd sin str? Haha! 

Og kan man ha cyste på begge stokkene samtidig? 

Cyster lever sitt eget liv og bestemmer selv hvor store de kan bli. De kan sprekke, eller fjernes kirurgisk. Det er fullt mulig å ha mer enn en cyste samtidig. 

Anonymkode: 8ad73...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...