applestories Skrevet 20. juni 2017 #21 Skrevet 20. juni 2017 Akkurat nå, Rotemor skrev: Dersom TS kommer tilbake og skriver at hun forstår at hun ikke har krav på stønader som enslig forsørger og ikke hadde tenkt til å søke så tar jeg feil. TS har ikke engang nevnt NAV i sine innlegg. Alt hun viser til er at far bør betale. Å gå fra det til å anta at TS mener hun har krav på stønader som enslig forsørger, mener hun skal ha overgangsstønad og har tenkt å søke (for ikke å si vet hva noe av dette i det hele tatt er) - det blir et litt lang sprang, tror du ikke? Tro det eller ei, ikke alle er ute etter å ta pengene dine.
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #22 Skrevet 20. juni 2017 31 minutter siden, Rotemor skrev: Du er ikke alenemor når du er kjæreste med barnets far. Du har ikke krav på noen stønader som enslig forsørger. jeg snakker ikke om stønader fra det offentlige el lign. jeg lurte på hva er det som er normalt for barnefar å bidra med? jeg trodde han måtte bidra på et eller annet vis han også, selvom vi er kjærester.
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #23 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, applestories skrev: TS har ikke engang nevnt NAV i sine innlegg. Alt hun viser til er at far bør betale. Å gå fra det til å anta at TS mener hun har krav på stønader som enslig forsørger, mener hun skal ha overgangsstønad og har tenkt å søke (for ikke å si vet hva noe av dette i det hele tatt er) - det blir et litt lang sprang, tror du ikke? Tro det eller ei, ikke alle er ute etter å ta pengene dine. TAKK! er overhodet ikke hva jeg lurer på i det hele tatt
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #24 Skrevet 20. juni 2017 Akkurat nå, MizBiz skrev: TAKK! er overhodet ikke hva jeg lurer på i det hele tatt Du kan gå på bidragskalkulatoren til nav.no og se selv. Det er jo kjempefint at du er inneforstått med at du ikke er enslig forsørger.
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #25 Skrevet 20. juni 2017 3 minutter siden, applestories skrev: TS har ikke engang nevnt NAV i sine innlegg. Alt hun viser til er at far bør betale. Å gå fra det til å anta at TS mener hun har krav på stønader som enslig forsørger, mener hun skal ha overgangsstønad og har tenkt å søke (for ikke å si vet hva noe av dette i det hele tatt er) - det blir et litt lang sprang, tror du ikke? Tro det eller ei, ikke alle er ute etter å ta pengene dine. Det handler ikke om det. Men du ville blitt sjokkert om du visste hvor vanlig det var at man anså seg selv som enslig forsørger i særbo. Det var selvsagt feil av meg å konkludere med det. Men de færreste får med seg den biten når de velger å få barn i egen bolig. 1
Peter007 Skrevet 20. juni 2017 #26 Skrevet 20. juni 2017 10 minutter siden, Rotemor skrev: Det er dog greit å presisere at TS ikke er alenemor. ettersom hun ikke aner noe om lovverket så bør dette inkluderes i svaret. Det er jo ikke normalt å skal kreve bidrag via nav om man ikke anser seg som enslig forsørger.....Tipper hun gjør det. Og å bruke lovverket mot kjæresten sin, gjør man ikke. Man finner løsninger sammen. Ja og dette med løsninger sammen er vanlig Se mine innlegg I begynnelsen av tråden
Peter007 Skrevet 20. juni 2017 #27 Skrevet 20. juni 2017 5 minutter siden, MizBiz skrev: jeg snakker ikke om stønader fra det offentlige el lign. jeg lurte på hva er det som er normalt for barnefar å bidra med? jeg trodde han måtte bidra på et eller annet vis han også, selvom vi er kjærester. Ja det har du rett i. Jeg har forstått deg slik.
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #28 Skrevet 20. juni 2017 2 minutter siden, Rotemor skrev: Du kan gå på bidragskalkulatoren til nav.no og se selv. Det er jo kjempefint at du er inneforstått med at du ikke er enslig forsørger. Han er med til jordmortimer, og står oppført som "kjæreste" på graviditetskortet og så deltagende som en ikke samboende kjæreste kan være (med unntak av det økonomiske), så ja, jeg forstår at jeg ikke regnes som enslig forsørger. Mine spørsmål dreide seg om han - hva kan jeg "kreve" av han. Jeg har ikke lurt på om jeg har noe krav i forhold til NAV. Selvom, når jeg tenker etter synes det er litt interessant hvor grensa går for hva som regnes som enslig forsørger og ikke. Om man, som vi, bor hver for seg, og den ene parten ikke bidrar, selvom man er kjærester er man jo faktisk enslig forsørger? Likeledes vil det vel være fedre som bidrar på en jevnbyrdig måte selvom de ikke lenger er kjærester med moren?
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #29 Skrevet 20. juni 2017 Akkurat nå, MizBiz skrev: Han er med til jordmortimer, og står oppført som "kjæreste" på graviditetskortet og så deltagende som en ikke samboende kjæreste kan være (med unntak av det økonomiske), så ja, jeg forstår at jeg ikke regnes som enslig forsørger. Mine spørsmål dreide seg om han - hva kan jeg "kreve" av han. Jeg har ikke lurt på om jeg har noe krav i forhold til NAV. Selvom, når jeg tenker etter synes det er litt interessant hvor grensa går for hva som regnes som enslig forsørger og ikke. Om man, som vi, bor hver for seg, og den ene parten ikke bidrar, selvom man er kjærester er man jo faktisk enslig forsørger? Likeledes vil det vel være fedre som bidrar på en jevnbyrdig måte selvom de ikke lenger er kjærester med moren? Om den ene parten ikke bidrar så har man en sak - Altså et jrav iht forstringsplikt. Men ingen vil jo være kjæreste med en som ikke tar sitt økonomiske ansvar for det fellesbarnet på alvor vel? Dersom foreldre bidrar jevnbyrdig vom i 50/50 samvær etc så er man ikke enslig. Men dersom samværsbrøken er ujevn så vil man fortsatt ha krav på stønader selvom den andre part bidrar til utsytr, fritidsaktiviteter etc. Det er ganske enkelt å lese seg opp på. Det er ikke så mange gråsoner der 1
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #30 Skrevet 20. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, Rotemor skrev: Det handler ikke om det. Men du ville blitt sjokkert om du visste hvor vanlig det var at man anså seg selv som enslig forsørger i særbo. Det var selvsagt feil av meg å konkludere med det. Men de færreste får med seg den biten når de velger å få barn i egen bolig. Dette er en ny verden for meg. Hva som "lønner seg" i forhold til stønader og sånt har jeg null peil på. Vi er kjærester og bor hver for oss, og har tenkt å samarbeide om foreldreskapet. Men, han er litt i tåka om det økonomiske og praktiske, så jeg tenkte legge frem et slags regnskap og "krav" om bidrag med utgangspunkt i hva som er vanlig/normalt å be om. Tenkte ikke på at vi kanskje er i en litt uvanlig situasjon. Endret 20. juni 2017 av MizBiz
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #31 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, Rotemor skrev: Om den ene parten ikke bidrar så har man en sak - Altså et jrav iht forstringsplikt. Men ingen vil jo være kjæreste med en som ikke tar sitt økonomiske ansvar for det fellesbarnet på alvor vel? Dersom foreldre bidrar jevnbyrdig vom i 50/50 samvær etc så er man ikke enslig. Men dersom samværsbrøken er ujevn så vil man fortsatt ha krav på stønader selvom den andre part bidrar til utsytr, fritidsaktiviteter etc. Det er ganske enkelt å lese seg opp på. Det er ikke så mange gråsoner der Ok, får vel bare Google og lese meg opp... Takk for svar
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #32 Skrevet 20. juni 2017 Akkurat nå, MizBiz skrev: Dette er en ny verden for meg. Hva som "lønner seg" i forhold til stønader og sånt har jeg null peil på. Vi er kjærester og bor hver for oss, og har tenkt å samarbeide om foreldreskapet. Men, han er litt i tåka om det økonomiske og praktiske, så jeg tenkte legge frem et slags regnskap og "krav" om bidrag med utgangspunkt i hva som er vanlig/normalt å be om. Tenkte ikke på av i kanskje er i en litt uvanlig situasjon. Det er nok ikke så uvanlig når man ikke har planlagt svangerskapet. Men selvsagt skal han bidra. Men da spørs det jo hva du mener da? Første året er jo barnet bortimot gratis dersom du ammer. Du vil jo få barnetrygd også. Innkjøp av utstyr bør dere jo være to om og også kjøpe billig av hensyn til Far. Dere blir jo nødt til å snakke ordentlig sammen om dette og gå utifra at dette skal endre seg med årene, barnets alder og behov. "barnebidrag" i tradsjonell forstand trenger dere jo ikke snakke om enda.
applestories Skrevet 20. juni 2017 #33 Skrevet 20. juni 2017 6 minutter siden, Rotemor skrev: Om den ene parten ikke bidrar så har man en sak - Altså et jrav iht forstringsplikt. Men ingen vil jo være kjæreste med en som ikke tar sitt økonomiske ansvar for det fellesbarnet på alvor vel? Dersom foreldre bidrar jevnbyrdig vom i 50/50 samvær etc så er man ikke enslig. Men dersom samværsbrøken er ujevn så vil man fortsatt ha krav på stønader selvom den andre part bidrar til utsytr, fritidsaktiviteter etc. Det er ganske enkelt å lese seg opp på. Det er ikke så mange gråsoner der Limer inn det jeg nettopp skrev i en annen tråd; "I forhold til overgangsstønad kommer det an på hvor mye samvær dere har. Jeg fikk nettopp innsyn i en sak der mor og far ønsker å samarbeide til det beste for barnet og gjøre overgangen lettere ved at far var mye på besøk etter at han flyttet ut. Der ble det avslag fordi far var for mye sammen med barnet, og delvis også mor. Skal hjelpe til å klage siden det tydeligvis ikke er tatt hensyn til at mor har alle utgifter med et lite barn, men de vil nok si at det skal søkes barnebidrag i stedet, og det er jo forståelig."
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #34 Skrevet 20. juni 2017 9 minutter siden, Rotemor skrev: Det er nok ikke så uvanlig når man ikke har planlagt svangerskapet. Men selvsagt skal han bidra. Men da spørs det jo hva du mener da? Første året er jo barnet bortimot gratis dersom du ammer. Du vil jo få barnetrygd også. Innkjøp av utstyr bør dere jo være to om og også kjøpe billig av hensyn til Far. Dere blir jo nødt til å snakke ordentlig sammen om dette og gå utifra at dette skal endre seg med årene, barnets alder og behov. "barnebidrag" i tradsjonell forstand trenger dere jo ikke snakke om enda. Ja, må nok bare "kvinne" meg opp og snakke ut med han...
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #35 Skrevet 20. juni 2017 5 minutter siden, applestories skrev: Limer inn det jeg nettopp skrev i en annen tråd; "I forhold til overgangsstønad kommer det an på hvor mye samvær dere har. Jeg fikk nettopp innsyn i en sak der mor og far ønsker å samarbeide til det beste for barnet og gjøre overgangen lettere ved at far var mye på besøk etter at han flyttet ut. Der ble det avslag fordi far var for mye sammen med barnet, og delvis også mor. Skal hjelpe til å klage siden det tydeligvis ikke er tatt hensyn til at mor har alle utgifter med et lite barn, men de vil nok si at det skal søkes barnebidrag i stedet, og det er jo forståelig." Ja, jeg vil kanskje si at dersom far er så mye i bilde så bør han jo bidra mer økonomisk også. Ikke bare skumme fløten. Men nå vet jo ikke jeg resten av sammenhengen der da... 1
Gjest MizBiz Skrevet 20. juni 2017 #36 Skrevet 20. juni 2017 6 minutter siden, applestories skrev: Limer inn det jeg nettopp skrev i en annen tråd; "I forhold til overgangsstønad kommer det an på hvor mye samvær dere har. Jeg fikk nettopp innsyn i en sak der mor og far ønsker å samarbeide til det beste for barnet og gjøre overgangen lettere ved at far var mye på besøk etter at han flyttet ut. Der ble det avslag fordi far var for mye sammen med barnet, og delvis også mor. Skal hjelpe til å klage siden det tydeligvis ikke er tatt hensyn til at mor har alle utgifter med et lite barn, men de vil nok si at det skal søkes barnebidrag i stedet, og det er jo forståelig." Takk. Det var interessant. Heldigvis (?) er ikke overgangsstønad aktuelt uansett.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #37 Skrevet 20. juni 2017 Selvsagt skal begge foreldrene forsørge barnet. Om de velger å kalle det bidrag eller noe annet har sånn sett ikke noe å si.. Er dere kjærester vil jeg tro dette er noe dere kan diskutere åpent og greit bli enige om? Det er fullt mulig å bruke bidragsveilederen for å få en ide om hvor mye han burde bidra. Det er jo en god del kostnader før fødsel også og jeg tenker det er naturlig at far også bidrar med dette.. Sannsynligvis vil også Nav automarisk fastsette bidrag i og med at dere ikke bor sammen når barnet blir født. Dette får dere brev om etter fødsel. Men betaling må dere ordne opp i privat.. Anonymkode: 918e4...b61
applestories Skrevet 20. juni 2017 #38 Skrevet 20. juni 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal begge foreldrene forsørge barnet. Om de velger å kalle det bidrag eller noe annet har sånn sett ikke noe å si.. Er dere kjærester vil jeg tro dette er noe dere kan diskutere åpent og greit bli enige om? Det er fullt mulig å bruke bidragsveilederen for å få en ide om hvor mye han burde bidra. Det er jo en god del kostnader før fødsel også og jeg tenker det er naturlig at far også bidrar med dette.. Sannsynligvis vil også Nav automarisk fastsette bidrag i og med at dere ikke bor sammen når barnet blir født. Dette får dere brev om etter fødsel. Men betaling må dere ordne opp i privat.. Anonymkode: 918e4...b61 NAV fastsetter ikke automatisk noe bidrag. Tvert imot oppfordrer NAV foreldre til å inngå privat avtale. NAV fastsetter kun bidrag dersom en av foreldrene søker om det. Det er litt av en prosess med søknader og dokumentasjon for å få nok til å avgjøre saken, noe som gjerne tar opp mot seks måneder. Dersom det søkes om fastsettelse av barnebidrag må begge foreldre betale et gebyr på kr. 1049,- hver. - Hvor har du det fra at NAV fastsetter bidrag og sender brev om det etter fødselen? 2
Rotemor Skrevet 20. juni 2017 #39 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal begge foreldrene forsørge barnet. Om de velger å kalle det bidrag eller noe annet har sånn sett ikke noe å si.. Er dere kjærester vil jeg tro dette er noe dere kan diskutere åpent og greit bli enige om? Det er fullt mulig å bruke bidragsveilederen for å få en ide om hvor mye han burde bidra. Det er jo en god del kostnader før fødsel også og jeg tenker det er naturlig at far også bidrar med dette.. Sannsynligvis vil også Nav automarisk fastsette bidrag i og med at dere ikke bor sammen når barnet blir født. Dette får dere brev om etter fødsel. Men betaling må dere ordne opp i privat.. Anonymkode: 918e4...b61 Hvorfor skriver du sånt? Det er totalt usannsynlig og ulovlig av NAV og uoppfordret blande seg inn i deres økonomi... 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #40 Skrevet 20. juni 2017 Her har far og jeg betalt 50/50 for alt utstyr og alt barnet trenger. Far har et barn fra før og det ble slutt før barnet ble født. De delte også 50/50 på alle utgifter, men ifølge bidragskalkulatoren skulle han ha betalt mye mindre. Så synes den er et dårlig verktøy å bruke. Er man sammen om å då barn bør man dele kostnadene likt. Foreslår at du setter deg med med bf og regner ut ca hvor mye alt vil koste også deler dere kostnadene likt. Kanskje ha en konto begge overfører likt beløp til i mnd. Kan jeg spørre hvorfor dere ikke bor sammen? Anonymkode: 73e83...d9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå