Gå til innhold

Hvordan beregne barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest MizBiz
Skrevet

Jeg venter barn om noen måneder med kjæresten. Vi er ikke samboere. Hvordan beregner man barnebidrag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bidrag når du er sammen med faren? 

Anonymkode: c7b4b...672

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bidrag når du er sammen med faren? 

Ja en kan lure. ....

AnonymBruker
Skrevet

Øh...Dette skurrer.

Anonymkode: 5da55...9da

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis dere er kjærester skal vel ikke far betale bidrag selv om dere ikke bor sammen.

Anonymkode: 21df7...b85

Gjest MizBiz
Skrevet

jeg aner ikke hvordan det her fungerer. jeg skal jo bo i egen leilighet og fortsette å betale alt selv. er det så rart da at en eller annen form for bidrag hadde vært riktig?

Gjest MizBiz
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis dere er kjærester skal vel ikke far betale bidrag selv om dere ikke bor sammen.

så han skal ikke betale noe fordi vi et sammen??

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MizBiz skrev:

Dere kan jo bare avtale dere i mellom, dere er jo kjærester og skal ha dette barnet sammen. Bidrag er der mor og far ikke er sammen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, MizBiz skrev:

Har aldri hørt om par der mannen betaler barnebidrag... men de fleste bor jo sammen når babyen kommer... hvordan utgiftene deles varierer.. noen har felles økonomi - andre har delt..

Skrevet
4 timer siden, MizBiz skrev:

jeg aner ikke hvordan det her fungerer. jeg skal jo bo i egen leilighet og fortsette å betale alt selv. er det så rart da at en eller annen form for bidrag hadde vært riktig?

Begge foreldrene skal dekke barnets behov etter evner står det I Barnelova. Med dette menes både omsorg og økonomisk. 

Der forekdrene ikke bor sammen kan det avtales barnebidrag hvis de ikke bor sammen. Blir dere ikke enige skal NAV være den som gjør vedtak om pålegg, og eventuelt krever inn Barnebidraget. 

Grunnen til at du har fått slike svar som du har TS.er  at kjærester ordner dette selv uten å kalle det bidrag. Men egentliger det et bidrag som må på plass når dere ikke bor sammen, og den ene betaler alle barnets utgifter. Men dette er ikke så vanlig. 

Hvilken alder har dere? 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, MizBiz skrev:

Du er ikke alenemor når du er kjæreste med barnets far. Du har ikke krav på noen stønader som enslig forsørger. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Peter007 skrev:

Begge foreldrene skal dekke barnets behov etter evner står det I Barnelova. Med dette menes både omsorg og økonomisk. 

Der forekdrene ikke bor sammen kan det avtales barnebidrag hvis de ikke bor sammen. Blir dere ikke enige skal NAV være den som gjør vedtak om pålegg, og eventuelt krever inn Barnebidraget. 

Grunnen til at du har fått slike svar som du har TS.er  at kjærester ordner dette selv uten å kalle det bidrag. Men egentliger det et bidrag som må på plass når dere ikke bor sammen, og den ene betaler alle barnets utgifter. Men dette er ikke så vanlig. 

Hvilken alder har dere? 

TS er ikke alenemor og skal derfor ikke søke bidrag via nav.

Skrevet
1 minutt siden, Rotemor skrev:

TS er ikke alenemor og skal derfor ikke søke bidrag via nav.

Definer enslig forsørger 

Skrevet
Akkurat nå, Peter007 skrev:

Definer enslig forsørger 

Det behøver jeg ikke. Det fremkommer av lovverket vårt. 

Foreldre som omgåes sosialt ( er kjærester) er ikke å regne som enslige forsørgere. Det er ganske opplagt at ikke staten skal betale for alle som velger å bo i særbo. Hvor skal vel da grensen gå.

• Liker 6
Skrevet (endret)
4 timer siden, Rotemor skrev:

Foreldre som omgåes sosialt ( er kjærester) er ikke å regne som enslige forsørgere. Det er ganske opplagt at ikke staten skal betale for alle som velger å bo i særbo. Hvor skal vel da grensen gå.

Det du skriver er nok riktig for de sosiale stønader etter Folketrygdloven. Men du må skille mellom barnbidrag og f.eks. overgangsstønad. 

Det jeg har skrevet om er IKKE  lenken du henviser til. 

Foreldrene har et annet forhold som trolig ikke gir rett til stønader. 

Men det er ikke til hinder for å kreve krav om fostringsplikt jf. Barnelova kap 8. Dette er en annen hjemmel enn Folketrygdloven. 

Endret av Peter007
  • Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Rotemor skrev:

11 minutter siden, Rotemor skrev:

Pardon my French, men hva er det du babler om? :klo:

Du er den eneste som snakker om enslig forsørger her, alle andre snakker om bidrag fra far til mor (eller far til barn). Du kan roe deg helt ned.

Forøvrig er det rimelig at den som kommer et argument kan argumentere for det, ikke bare viser til Norges lover. Ihvertfall når det er du som bringer begrepet ("alenemor") inn i debatten.

Skrevet
Akkurat nå, Peter007 skrev:

Det du skriver er nok riktig for de sosiale stønader etter Folketrygdloven. Men du må skille mellom barnbidrag og f.eks. overgangsstønad. 

Det jeg har skrevet om er IKKE  lenken du henviser til. 

Foreldrene har et annet forhold som trolig ikke gir rett til stønader. 

Men det er ikke til hinder for å kreve krav fostringsplikt jf. Barnelova kap 8. Dette er en annen hjemmel enn Folketrygdloven. 

Det er dog greit å presisere at TS ikke er alenemor. ettersom hun ikke aner noe om lovverket så bør dette inkluderes i svaret. Det er jo ikke normalt å skal kreve bidrag via nav om man ikke anser seg som enslig forsørger.....Tipper hun gjør det.

Og å bruke lovverket mot kjæresten sin, gjør man ikke. Man finner løsninger sammen.

Skrevet
Akkurat nå, applestories skrev:

Pardon my French, men hva er det du babler om? :klo:

Du er den eneste som snakker om enslig forsørger her, alle andre snakker om bidrag fra far til mor (eller far til barn). Du kan roe deg helt ned.

Forøvrig er det rimelig at den som kommer et argument kan argumentere for det, ikke bare viser til Norges lover. Ihvertfall når det er du som bringer begrepet ("alenemor") inn i debatten.

Dersom TS kommer tilbake og skriver at hun forstår at hun ikke har krav på stønader som enslig forsørger og ikke hadde tenkt til å søke så tar jeg feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...