Gå til innhold

Valp 8 uker trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har en valp på 9 uker som vi har fått problemer med. Han har vært hos oss i en uke i dag, og vi er såå glade i han allerede, men vi har et problem. Med en gang vi ikke er i syne begynner han å hyyyyyle. Han følger ikke etter oss, men setter seg ned å skriker. Og dette tror jeg ikke er vanlig valpepiping, for han skriker så høyt at det høres ut som om han får vondt. Når vi legger oss er det samme sak. Vi har han i et bur som vi har øvd på å være i med masse godbiter, og han sover ved siden av oss. Likevel kan han hyle og bjeffe i over timesvis, til han blir utslitt og sovner. Vi gir han ingen oppmerksomhet da vi ikke vil lære han at hyling -> oppmerksomhet, men må si i fra når det er på det verste da vi bor i leilighet og roe han ned når det er helt panikktilstand. Han har flere ganger kastet opp i buret sitt av at han sliter seg ut.. 

Til informasjon er han vanligvis "normal". Han skal gjerne være oppå oss hele tiden, men det er jo normalt. Han leker og spiser normalt, men er ikke glad i å gå tur da det er veldig skummelt.

Er det noen som kan komme med noen gode tips!? Jeg føler meg maktesløs...

Anonymkode: 4dada...e91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normal adferd. Høres ut som at valpen er ekstremt usikker og redd. Virker som at den ble tatt fra moren alt for tidlig. Noen valper trenger lengre tid og er ikke leveringsklar før 10-11 uker. 

Anonymkode: 57cfc...fc8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ikke tvinge han til å være alene, hvordan hadde du følt det om du var så redd at du kastet opp? Dere må gå fra han i så korte perioder at han ikke reagerer på det, og så øke. Han skal syns det er ok, og ikke bli traumatisert av det....

Har dere Valpen Flytter Hjemmefra av Linn Palm?

Jeg hadde hatt hunden i sengen med meg i begynnelsen og tatt det derifra. Husk den kommer fra å sove i en mølje med søsknene sine og moren sin, og skal så gå over til å sove alene i et hus med mennesker han ikke kjenner. Det er ikke gjort på en uke.

Høres ellers ut som han kan være litt nervøs av seg.

Anonymkode: c2d63...6e8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det?

Anonymkode: 59e88...670

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må ikke tvinge han til å være alene, hvordan hadde du følt det om du var så redd at du kastet opp? Dere må gå fra han i så korte perioder at han ikke reagerer på det, og så øke. Han skal syns det er ok, og ikke bli traumatisert av det....

Jeg hadde hatt hunden i sengen med meg i begynnelsen og tatt det derifra. Husk den kommer fra å sove i en mølje med søsknene sine og moren sin, og skal så gå over til å sove alene i et hus med mennesker han ikke kjenner. Det er ikke gjort på en uke.

Vi har to hunder og disse har overhodet ikke vært som dette. Dette er nok en spesiell situasjon.
Første hunden vår gikk i bur selv om kvelden og andre sov i gangen fra dag 1 (la seg der selv).

Anonymkode: 9349f...535

AnonymBruker
Skrevet

Gå veldig gradvis frem. Da mener jeg bokstavelig talt at dere starter med noen sekunder av gangen hvor dere er ute av syne og hvor han så får erfare at dere kommer tilbake. Han har nok allerede fått forsterket separasjonsangsten sin i uka som har gått. Åtte uker er veldig ungt når det gjelder å være borte fra mor.

Anonymkode: a49ed...4fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten min har en valp på 9 uker som vi har fått problemer med. Han har vært hos oss i en uke i dag, og vi er såå glade i han allerede, men vi har et problem. Med en gang vi ikke er i syne begynner han å hyyyyyle. Han følger ikke etter oss, men setter seg ned å skriker. Og dette tror jeg ikke er vanlig valpepiping, for han skriker så høyt at det høres ut som om han får vondt. Når vi legger oss er det samme sak. Vi har han i et bur som vi har øvd på å være i med masse godbiter, og han sover ved siden av oss. Likevel kan han hyle og bjeffe i over timesvis, til han blir utslitt og sovner. Vi gir han ingen oppmerksomhet da vi ikke vil lære han at hyling -> oppmerksomhet, men må si i fra når det er på det verste da vi bor i leilighet og roe han ned når det er helt panikktilstand. Han har flere ganger kastet opp i buret sitt av at han sliter seg ut.. 

Til informasjon er han vanligvis "normal". Han skal gjerne være oppå oss hele tiden, men det er jo normalt. Han leker og spiser normalt, men er ikke glad i å gå tur da det er veldig skummelt.

Dette høres ikke ut som "normal" atferd.

1. Gå til veterinær og evt. hundeterapaut for å utelukke at det feiler valpen noe.

2. Dette er bare en "baby". Når den hyler er det for å rope på moren sin, og den er vant med at moren kommer med en gang. Det er ikke feil å gi den oppmerksomhet i disse situasjonene. Tvert om. Jeg ville personlig aldri latt valpene mine sittet og "grått" som dette.

Det er helt klart noe som ikke stemmer når den hyler til den blir så sliten at den kaster opp!!

3. Selvom dere har trent på å være i bur betyr ikke det at valpen trives med det. Er det noen spesiell grunn til at dere må putte han i bur? Hvis ikke ville jeg uten tvil tatt noen netter på sofaen/madrass på gulvet om natten sammen med valpen.

Om den har smerter er det jo enda verre å ikke bli hørt/få oppmerksomhet. Så her må noe gjøres!

Jeg får vondt i hjertet mitt når jeg hører at han er i "panikktilstand"!

4. Så unge valper skal ikke gå tur. De skal kun luftes. Alt er skummelt for en så ung valp og det er viktig å miljøtrene den godt og på riktig vis!

Ser på Facebook at noen holder et webinar om valp i morgen, så ville meldt meg på det. Linken er her
https://innlandethundesenter.clickmeeting.com/valpen/register?_ga=2.188018792.199677807.1497822036-1508469713.1495731984

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke alene, som jeg skrev ligger han i bur ved siden av oss om natten. Han har alltid en hånd å lukte på og han vet jo at vi er der. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor han blir så veldig urolig, om det er kun for oppmerksomhet eller om han faktisk er redd

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det?

Anonymkode: 59e88...670

Han er en mellompuddel!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå veldig gradvis frem. Da mener jeg bokstavelig talt at dere starter med noen sekunder av gangen hvor dere er ute av syne og hvor han så får erfare at dere kommer tilbake. Han har nok allerede fått forsterket separasjonsangsten sin i uka som har gått. Åtte uker er veldig ungt når det gjelder å være borte fra mor.

Anonymkode: a49ed...4fe

Takk for tips, vi får prøve dette enda mer gradvis. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Dette høres ikke ut som "normal" atferd.

1. Gå til veterinær og evt. hundeterapaut for å utelukke at det feiler valpen noe.

2. Dette er bare en "baby". Når den hyler er det for å rope på moren sin, og den er vant med at moren kommer med en gang. Det er ikke feil å gi den oppmerksomhet i disse situasjonene. Tvert om. Jeg ville personlig aldri latt valpene mine sittet og "grått" som dette.

Det er helt klart noe som ikke stemmer når den hyler til den blir så sliten at den kaster opp!!

3. Selvom dere har trent på å være i bur betyr ikke det at valpen trives med det. Er det noen spesiell grunn til at dere må putte han i bur? Hvis ikke ville jeg uten tvil tatt noen netter på sofaen/madrass på gulvet om natten sammen med valpen.

Om den har smerter er det jo enda verre å ikke bli hørt/få oppmerksomhet. Så her må noe gjøres!

Jeg får vondt i hjertet mitt når jeg hører at han er i "panikktilstand"!

4. Så unge valper skal ikke gå tur. De skal kun luftes. Alt er skummelt for en så ung valp og det er viktig å miljøtrene den godt og på riktig vis!

Ser på Facebook at noen holder et webinar om valp i morgen, så ville meldt meg på det. Linken er her
https://innlandethundesenter.clickmeeting.com/valpen/register?_ga=2.188018792.199677807.1497822036-1508469713.1495731984

Hei, og tusen takk for tips!

2. Vi får prøve å gi han oppmerksomhet når dette skjer. Vi har tidligere fått beskjed fra oppdretter at hun anbefalte å la han "gråte det av seg", da oppmerksomhet vil føre til mer hyling. Syntes dette virket logisk, men som deg får jeg vondt i hjertet av å høre han hyle, derfor jeg kom hit for flere tips :) 

3. Vi leier en leilighet hvor møblene er inkludert, derfor kan vi ikke risikere en oppspist sofa... Og buret er jo ved aiden av oss om natten, så jeg syntes det skal være innafor. 

4. Jeg er enig, og vi går kun lufteturer i bakgården på gresset. Utdypet ikke dette.. 

og linken skal definitivt sjekkes ut!

Skrevet

Det er heeeelt normalt. Han har jo blitt fratatt flokken sin, og moren sin! Nå er dere hans nye flokk, og han vil ikke (og SKAL IKKE) være alene. Du skal IKKE la en valp hyle og bjeffe i timesvis! Han er livredd, og trenger å være nær dere 24/7. 

Alene-hjemme-trening kan dere begynne med om noen måneder. Veldig, veldig, veldig sakte og gradvis. 

Mitt tips: Vær en god hundeeier. Sov med hunden i senga. La hunden være med overalt. Må du i butikken? Nei, det må du ikke. Send samboeren din ;)

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Vi får prøve å gi han oppmerksomhet når dette skjer. Vi har tidligere fått beskjed fra oppdretter at hun anbefalte å la han "gråte det av seg", da oppmerksomhet vil føre til mer hyling. Syntes dette virket logisk, men som deg får jeg vondt i hjertet av å høre han hyle, derfor jeg kom hit for flere tips :) 

3. Vi leier en leilighet hvor møblene er inkludert, derfor kan vi ikke risikere en oppspist sofa... Og buret er jo ved aiden av oss om natten, så jeg syntes det skal være innafor. 

4. Jeg er enig, og vi går kun lufteturer i bakgården på gresset. Utdypet ikke dette.. 

Det høres ut som en oppdretter som dessverre ikke har fulgt med i timen de siste 20 årene. På -80 tallet og tidlig -90 tallet fikk man alltid beskjed om å la valpene gråte fra seg. Heldigvis vet vi mer om hunder nå, og det er altså feil. Valpen er redd og må få være sammen  med noen den føler seg trygg med.

Det er ikke sånn at alle valper spiser møbler og inventart heldigvis. Jeg har hatt ganske mange opp igjennom og aldri, aldri hatt noen i bur. Og det har gått helt fint.

Jeg ville uansett spandert på meg noen netter på sofaen eller madrass på gulvet.

Og så ville jeg som sagt gått til veterinær.

Lykke til.

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal hunden være om dagen da når dere ikke er hjemme?Håper virkelig ikke dere har tenkt å ha den i bur både på natt OG når den senere er hjemme alene? Legg dere med hunden på en madrass på gulvet nå i starten til den er tryggere og ta det derfra ☺ Samme med alenetrening,ta det sakte! Selv om 2 andre hunder var annerledes som valp så betyr ikke det at denne er lik dem.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Simbyxor skrev:

Det er heeeelt normalt. Han har jo blitt fratatt flokken sin, og moren sin! Nå er dere hans nye flokk, og han vil ikke (og SKAL IKKE) være alene. Du skal IKKE la en valp hyle og bjeffe i timesvis! Han er livredd, og trenger å være nær dere 24/7. 

Alene-hjemme-trening kan dere begynne med om noen måneder. Veldig, veldig, veldig sakte og gradvis. 

Mitt tips: Vær en god hundeeier. Sov med hunden i senga. La hunden være med overalt. Må du i butikken? Nei, det må du ikke. Send samboeren din ;)

Mener du at det er helt normalt å sette seg ned å hyle?

Forutsatt at jeg har forstått TS riktig så er det når de er tilstede (i huset). Ikke at de går fra den. Men mulig jeg har misforstått.

Skrevet
2 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Mener du at det er helt normalt å sette seg ned å hyle?

Forutsatt at jeg har forstått TS riktig så er det når de er tilstede (i huset). Ikke at de går fra den. Men mulig jeg har misforstått.

Ja, du har misforstått. Valpen hyler når den ikke ser eierne sine... 

Sitat

Med en gang vi ikke er i syne begynner han å hyyyyyle

Skrevet

Da vi hentet vår lille halvannet kg store valp, turte jeg ikke ha han i sengen pga muligheten for at han skulle komme i klem.. Så vi lagde hundeversjonen av bedside crib. Satte et bord ved siden av sengen med buret oppå i flukt med sengekanten. Burdøren ble tatt av og et teppe lagt fra buret og ut i senga. Når valpen ble urolig la jeg hele armen inn i buret, og det roet han fint ned.

Har dere ikke plass til en lignende løsning eller ønske om å ha valpen i senga, ville jeg sovet på madrass på gulvet med ham til situasjonen roer seg.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Simbyxor skrev:

Ja, du har misforstått. Valpen hyler når den ikke ser eierne sine... 

Ja men det er forskjell på å ikke se de hvis de går inn på et annet rom eller om de går ut og låser ytterdøren eller ikke har mulighet å følge etter. Tror TS bør oppklare?

Skrevet
Akkurat nå, Portvinpiken skrev:

Ja men det er forskjell på å ikke se de hvis de går inn på et annet rom eller om de går ut og låser ytterdøren eller ikke har mulighet å følge etter. Tror TS bør oppklare?

Ikke veldig, mange valper reagerer bare de ikke ser eierne sine. Alle valper har separasjonsangst, det er et sunnhetstegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...