ViljaH Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Barneombudet mener kvinner som går på metadon må primært gå på langtidsvirkende prevensjon, sekundært slutte med metadon om de blir gravide av hensyn til barnet. Tøft for mor selvsagt, kan innebære tvungen innleggelse. Hvor langt mener dere staten kan gå her? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/barneombudet-helsedirektoratet-staar-og-ser-paa-at-barn-paafoeres-sterke-smerter/a/23595484/ 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Jeg er enig med Barneombudet. Metadon har uheldig bivirkninger på barn. Er det så ille for kvinner å bruke langtidsvirkningene prevensjon? Er jo mange som bruker å p piller i 10 år. Den dagen hun ikke lenger bruker metadon kan hun slutte med metadon. Anonymkode: 97b16...80b 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 Norge er det eneste landet i verden som tvangsinnlegger gravide rusmisbrukere. Jeg mener at vi utvikler oss i en litt farlig retning her når man holder en kvinne fanget for å skåne barnet, er barnet viktigere enn kvinnen? Samtidig er det forjævlig å høre om små barn som fødes med abstinenser og som for senskader resten av livet! Det er rett og slett et skikkelig vanskelig spørsmål! Jeg synes derfor det er veldig bra forslag at det stilles krav til langtids prevansjon ved utdeling av metadon! For både mor og barn sitt beste! Anonymkode: eb1a6...7b2 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Helt enig med barneombudet, her må man tenke på barnets beste å det er ikke å bli født med abstinenser.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 Helt enig med barneombudet. Anonymkode: 7f453...423 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Må si jeg er enig med barneombudet, for min del kunne de gjerne tvangssterilisert de som bruker harde stoffer. Finnes ikke noe verre enn å se små babyer ligge å skrike og skjelve på grunn av abstinenser når de er født. Når man lever som hardbarka narkomane så skulle man blitt sterilisert. Disse stakkars barna som blir født med abstinenser og verre ting som utvikler seg opp gjennom oppveksten, de har de ikke greit. Anonymkode: 70098...e72 15
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 Helt enig med barneombudet. Det er få ting som gjør meg mer sinna enn disse som med viten og vilje ødelegger livet i magen sin. Anonymkode: 872d9...33f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 Hørte diskusjonen på radioen forrige uke, og synes det er horribelt at noen velger å få barn med viten om at de påfører babyene smerter, og i noen tilfeller skader for livet. De blir informert skriftlig, men likevel så blir de gravide. De bør absolutt tvinges til å bruke prevensjon. Anonymkode: 1cca7...555 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #10 Skrevet 19. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge er det eneste landet i verden som tvangsinnlegger gravide rusmisbrukere. Jeg mener at vi utvikler oss i en litt farlig retning her når man holder en kvinne fanget for å skåne barnet, er barnet viktigere enn kvinnen? Samtidig er det forjævlig å høre om små barn som fødes med abstinenser og som for senskader resten av livet! Det er rett og slett et skikkelig vanskelig spørsmål! Jeg synes derfor det er veldig bra forslag at det stilles krav til langtids prevansjon ved utdeling av metadon! For både mor og barn sitt beste! Anonymkode: eb1a6...7b2 Ja, barnet som får et liv startet i smertehelvete for så å slite resten avlivet, om det i det hele tatt vokser opp, er mye viktigere enn at kvinnen får rusa seg på 9 mnd. Det fins ingen tvil en gang.. Anonymkode: 36e6a...9d5 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #11 Skrevet 19. juni 2017 Man må gå på p-piller om man bruke *accutane*(iso ett eller annet på norsk?), så ser ingen grunn til å ikke ha samme påbudet ved bruk av andre stoffer som kan være potensielt livsfarlig for foster.. Anonymkode: 36e6a...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #13 Skrevet 19. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge er det eneste landet i verden som tvangsinnlegger gravide rusmisbrukere. Jeg mener at vi utvikler oss i en litt farlig retning her når man holder en kvinne fanget for å skåne barnet, er barnet viktigere enn kvinnen? Samtidig er det forjævlig å høre om små barn som fødes med abstinenser og som for senskader resten av livet! Det er rett og slett et skikkelig vanskelig spørsmål! Jeg synes derfor det er veldig bra forslag at det stilles krav til langtids prevansjon ved utdeling av metadon! For både mor og barn sitt beste! Anonymkode: eb1a6...7b2 Selvfølgelig er barnet viktigere enn kvinnen i slike saker! Anonymkode: b5d04...9f6 5
Gjest Margit Spat Skrevet 19. juni 2017 #14 Skrevet 19. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må gå på p-piller om man bruke *accutane*(iso ett eller annet på norsk?), så ser ingen grunn til å ikke ha samme påbudet ved bruk av andre stoffer som kan være potensielt livsfarlig for foster.. Anonymkode: 36e6a...9d5 Dette tenkte jeg også på da jeg hørte Barneombudets forslag. Da jeg fikk kreft fikk jeg også streng beskjed om å unngå å bli gravid pga cellegift, stråling og etterfølgende medisinering. Jeg synes derfor forslaget er helt ukontroversielt. Såpass må man kunne forlange.
waco Skrevet 19. juni 2017 #15 Skrevet 19. juni 2017 5 minutter siden, Margit Spat skrev: Da jeg fikk kreft fikk jeg også streng beskjed om å unngå å bli gravid pga cellegift, stråling og etterfølgende medisinering. Måtte du bruke langtidsvirkende prevensjon slik du foreslår andre pasientgrupper å bruke?
Gjest Margit Spat Skrevet 19. juni 2017 #16 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, waco skrev: Måtte du bruke langtidsvirkende prevensjon slik du foreslår andre pasientgrupper å bruke? Ja
waco Skrevet 19. juni 2017 #17 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, Margit Spat skrev: Ja Det vil si at du ikke fikk cellegift, stråling eller etterfølgende medisinering dersom du ikke tok langtidsvirkende prevensjon?
Puny Skrevet 19. juni 2017 #18 Skrevet 19. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er barnet viktigere enn kvinnen i slike saker! Anonymkode: b5d04...9f6 Det er ingen selvfølge det. Vanskelig spørsmål egentlig.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #19 Skrevet 19. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må gå på p-piller om man bruke *accutane*(iso ett eller annet på norsk?), så ser ingen grunn til å ikke ha samme påbudet ved bruk av andre stoffer som kan være potensielt livsfarlig for foster.. Anonymkode: 36e6a...9d5 Men p-piller må brukes helt riktig for at det skal være effektivt. Ser ikke for meg at denne pasientgruppa er helt der. Anonymkode: f04fd...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #20 Skrevet 19. juni 2017 Altså, nå er det kommet opp at man skal omsorgsteste par som trenger IVF for å bli foreldre. Grunnen var at det var barna som var viktigst og at det er de offentliges penger som ble brukt og at det offentlige derfor hadde en rettighet til å gjøre dette. Hvem betaler for Metadonen? Jo det offentlige. Barn som blir født med abstinenser har helt klart en mye tøffere start og mange får varige skader. Tenk hva det koster samfunnet, er barn som trenger ekstra oppfølging og hjelp. Selvfølgelig skal barnet komme først. Mor må enten tvangsinnlegges når det blir oppdaget at hun er gravid (de burde ta graviditetstester jevnlig) eller bruke langtidsprevensjon. Jeg har selv gått av Metadon, det er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Tøft ja, men overkommelig. Anonymkode: 73e23...0f6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå