Gå til innhold

Ikke så mange omkomne da....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dersom man ser litt på tallene fra flodbølge katastrofen kontra innbyggertallet , så snakker vi her om veldig lite folk.

I indonesia er det pr.juli 2004 : 238,452,952 hvorav 94000 er registret omkomne. Dette er jo bare promille.0,03prosent.

I sri lanka er det pr.juli 2004 : 19,905,165 hvorav 30196 er registrert omkomne.

Dette er bare 0,15 prosent.

I India er det pr.juli 2004 : 1,065,070,607 hvorav 10000 er registrert omkomne.

Dette er bare 0,009 prosent

Nå har jeg tatt utgangspunkt i at alle var fra disse landene, noe som jo er feil da det finnes flere utenlandske også.

Men uansett så synes jeg ikke det er så mange å så fryktelig dersom man setter dette opp mot andre ting som skjer i verden. Daglig dør jo mer 0,009% av verden også.........

Men disse talla er jo selfølgelig tragiske for dei det måtte angå også da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Men disse talla er jo selfølgelig tragiske for dei det måtte angå også da.......

Ja, nettopp!!

Jeg forstår poenget ditt, det blir diskutert i en annen tråd her i forumet akkurat nå, men å si at "det ikke er så fryktelig" er respektløst. At mennesker dør er alltid fryktelig. At millioner av andre mennesker dør av andre grunner hvert år gjør det ikke mindre fryktelig.

Vis litt respekt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ja, nettopp!!

Jeg forstår poenget ditt, det blir diskutert i en annen tråd her i forumet akkurat nå, men å si at "det ikke er så fryktelig" er respektløst. At mennesker dør er alltid fryktelig. At millioner av andre mennesker dør av andre grunner hvert år gjør det ikke mindre fryktelig.

De fleste andre som dør i verden dør av alderdom. Det er ikke så fryktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De fleste andre som dør i verden dør av alderdom. Det er ikke så fryktelig.

De tredve ungene som stryker med hver dag dør neppe av alderdom? :wink:

Men nei, folk som dør av alderdom er ikke så fryktelig. Så jeg presiserer: At millionener dør av andre grunner hvert år, og da regner jeg ikke med de som dør av alderdom, er fryktelig. Fornøyd? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et helt utrolig sært innlegg. Er det mindre fryktelig at folk dør fordi de kommer fra folkerike land?? Hvis Sumatra var en egen stat og ikke en del av Indonesia, ville prosentandelen som døde i flodbølgen vært høy. Ville du gråte mer for dem av den grunn?

Hvert eneste menneske er uerstattelig, helt uavhengig av hvor gammelt det er, hvor det kommer fra eller hvordan det dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,03 % i Norge er 1200 personer....

0,15 % er i Norge 6000 personer....

Slike ulykker ville definitivt vekket oppsikt her, selv om de kun gjaldt en svært liten andel av befolkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
0,03 % i Norge er 1200 personer....

0,15 % er i Norge 6000 personer....

Slike ulykker ville definitivt vekket oppsikt her, selv om de kun gjaldt en svært liten andel av befolkningen...

0,026% er 1200 personer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mennesker dør er alltid fryktelig.

Men nei, folk som dør av alderdom er ikke så fryktelig.

Faen for en dobbeltmoral!

Selvsagt er det forferdelig at så mange dør, selv om de utgjør enliten prosent! Det er like bedritent at noen i familien dør av alderdom også! Personen blir borte for alltid og metoden er det eneste som varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like bedritent at noen i familien dør av alderdom også!

Nei, det er jeg ikke enig med deg i.

Mine besteforeldre er gamle og slitne, og vi vet de vil dø om ikke så lenge. Men aldri i verden om jeg ønsker å se dem eller yngre familiemedlemmer dø i en flodbølge/brann eller andre dramatiske ulykker mens de kjemper for livet. Heller sovne inn av alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg ikke enig med deg i.

Mine besteforeldre er gamle og slitne, og vi vet de vil dø om ikke så lenge. Men aldri i verden om jeg ønsker å se dem eller yngre familiemedlemmer dø i en flodbølge/brann eller andre dramatiske ulykker mens de kjemper for livet. Heller sovne inn av alderdom.

Som sagt metodene man dør på varierer! Men at noen blir borte er fortsatt like kjipt!

Man kan selvsagt trøste seg med at "h*n sovnet stille inn...", men faktumet er at du aldri kommer til å få se denne personen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at noen blir borte er fortsatt like kjipt!  

Man kan selvsagt trøste seg med at "h*n sovnet stille inn...", men faktumet er at du aldri kommer til å få se denne personen mer.

Jeg er ikke enig i det heller, jeg. Gamle kommer til å dø snart. Det gjør vondt, men er en del av livet.

De som ikke er gamle "skal ikke dø". Tror det da er verre å finne ro og mening med dødsfallet, og ihvertfall hvis det skjer brått og uventet.

Sånn er det ihvertfall for meg. Men, dette er en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i det heller, jeg. Gamle kommer til å dø snart. Det gjør vondt, men er en del av livet.

De som ikke er gamle "skal ikke dø". Tror det da er verre å finne ro og mening med dødsfallet, og ihvertfall hvis det skjer brått og uventet.

Sånn er det ihvertfall for meg. Men, dette er en avsporing.

Enig med deg Melk!

Tror de fleste vil si at det hadde vært verre å miste et barn, enn å miste besteforeldrene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du, trådstarter, prøve å bagatellisere en naturkatastrofe som dreper 150 000 mennesker på en gang? Mange av dem var barn, som ellers ville levd et langt liv. Å drive å regne det antall drepte om til prosentandel av befolkningen totalt i et land blir bare dumt. Mener du at de som har mistet sine kjære bare skal slutte å klage, siden det fortsatt bor folk i resten av landet?

Det er alltid tragisk når folk dør, men dette er en katastrofe som gjør mer en å ta menneskeliv. Den har også ødelagt landområder, infrastruktur, korallrev, arbeidsplasser, naturreservat osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Faen for en dobbeltmoral!

Hva er dobbelmoralen?

Det er verre å dø før tiden, enn å dø av alderdom. Det er ikke meningen at vi skal leve for alltid, og mange eldre og deres familie er inneforstått med at de skal dø, og tar det ikke så tungt. At noen plutselig blir revet bort, er noe helt annet.

Poenget med at jeg tok med dette, var statistikken over antall som døde hver dag på jorden. Jeg tipper brorparten dør av alderdom. Det er ikke alle som dør en smertefull og unødvendig død før tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De fleste andre som dør i verden dør av alderdom. Det er ikke så fryktelig.

De som dør av alderdom blir vel ikke uventet og plutselig og sjokkerende revet bort fra sine nærmeste, gjør det vel?

Man er liksom litt forberedt på at de gamle dør snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mange som dør hver dag, både ventet og uventet, men det er ikke så ofte at så mange dør uventet på et bestemt område, på samme tid. Det er noe av det som gjør det til en katastrofe - sammen med alle som har mistet alt, selvfølgelig.

Og disse som omkom nå, de kommer jo i tillegg til de "vanlige" dldsfallene som skjer hver dag. Sorgen for de som mister sine er uansett stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Dette er statistikk av samme klasse som den som sier at Tromsø er (en av) verdens største by(er)... Fordi den er stor i utstrekning og har lavt folketall har hver innbygger stor plass. Men egentlig sier denne tilnærmingen til bystørrelse meg svært lite om Tromsø.

På samme måte er statistikken over hvor stor promille av en befolkning som er omkommet uinterresant. Selv om det også er noen som dør i Norge hver dag fører hvert dødsfall med seg lidelse for de berørte familiene, enten det er få eller mange. Selvsagt er det forskjell på lidelsen avhengig av om folk dør gamle eller unge, man er forberedt, om personen var ensom eller hadde mange nære relasjoner osv, men dette kan man ikke ta med i en statistikk.

En flodbølge som denne fører jo også med seg bieffekter - infrastruktur og hele lokalsamfunn er mer eller mindre borte, feks. Foreldreløse barn har ikke engang slektninger å bo hos, fordi alle er skylt på sjøen... Så konsekvensene er kanskje større enn det meste man opplever av lidelse i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det hele er tragisk. Men! Ærlig talt, hvor mange mennesker er det som dør hvert år i de evige krigene i Afrika da? Det er absolutt like ille! Jeg blir forbanna når jeg hører at vi skal gi såååå urtolig masse penger til flomofrene, hvorfor er det ingen som nevner de evige krigsofrene da?

Jeg mener det; jeg syns rett og slett ikke det er mer krise at det dør mange mennesker i tvillingtårnene eller flomkatastrofen enn de som liten av sult i krigsherjede land. Unnskyld meg. Og ja, jeg har gitt penger til flomofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god grunn til å gi så det monner nå, er jo å forhindre at alle disse folka skal bli veldig fattige på sikt, med tanke på at mange klarte seg ok.

Men selvfølgleig burde man gi mer til de som alt har det fælt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er enig i at det hele er tragisk. Men! Ærlig talt, hvor mange mennesker er det som dør hvert år i de evige krigene i Afrika da? Det er absolutt like ille! Jeg blir forbanna når jeg hører at vi skal gi såååå urtolig masse penger til flomofrene, hvorfor er det ingen som nevner de evige krigsofrene da?

Jeg mener det; jeg syns rett og slett ikke det er mer krise at det dør mange mennesker i tvillingtårnene eller flomkatastrofen enn de som liten av sult i krigsherjede land. Unnskyld meg. Og ja, jeg har gitt penger til flomofrene.

At det er mange som til enhver tid sulter ihel og dør av krig, ulykker og nød hele tiden, gjør ikke denne katastrofen mindre i mine øyne. At noe er like ille gjør ikke dette bedre - eller har vi blitt så avstumpet av at det er så mye elendighet i verden at vi ikke lenger gidder reagere?

Det er tragedie med hvert enkelt menneske som blir drept av en gjenglemt mine og det er forferdelig med enhver person som sulter - hvorfor vi skal gi utrolig masse penger til Asia nå?

I tilfelle du ikke har forstått det enda så er det flere hundre tusen som er drept, uant antall mennesker som er skadet. Ufattelig mange mennesker som er uten mat, vann, bopel og heller ikke har mulighet til å skaffe det. Overlater vi disse til seg selv og ser en annen vei vil regionen bli en gigantisk nødsone mye hardere rammet enn Afrika.

Derfor skal man og bør man gi såååå utrolig masse penger akkurat nå og akkurat dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...