Maleficenta Skrevet 8. juli 2017 #261 Skrevet 8. juli 2017 (endret) På 6/18/2017 den 18.50, AnonymBruker skrev: Mørkhudet person med afrikansk opphav. Bevares.. Anonymkode: 6bbaa...2ec Men er forskjell på å være svart og brun.. er jo veldig krøkkete å si mørkhudet person med afrikansk opprinnelse. Du skal og huske på at det ikke er kun afrikanere som er så mørke. Du har aboriginerne i Australia også. De er like mørke. Ordet svart er dessuten ikke rasistisk på lik linje med at å si hvit ikke er rasistisk Endret 8. juli 2017 av Maleficenta
Maleficenta Skrevet 8. juli 2017 #262 Skrevet 8. juli 2017 På 6/18/2017 den 19.37, AnonymBruker skrev: Gjennom historien har mørkhudede - især fra Afrika - blitt påtvunget fremmedstyre (kolonitiden), påtvunget slaveri, pisket og kastrert - og alt i den begrunnelsen av at de var "negere", og dermed mindreverdige. Så jo, historisk sett har ordet en sterk negativ betydning. Anonymkode: 031b8...99f De ble vel kalt ni..ere ikke negre? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #264 Skrevet 8. juli 2017 8 timer siden, JackIost skrev: Om det hadde vært kun hvite? Da hadde man brukt det mest presise. Rødt hår, høy, kraftig, skallet, hva enn det passer å bruke som gjør at det ikke er tvil om hvem man mener. Så enkelt er det faktisk Er "han mørke" noe bedre ord? Og ville f.eks min lagkamerat, neger fra Brasil, likt å bli kalt afrikaner, han som aldri har vært i Afrika? Neppe Skal man ikke kunne bruke ordet "neger" i situasjonen jeg beskrev, så blir det fort veldig rart. "Vi må passe på han der.. øh.. sydhavsmannen, eh.." Nei, vi er i "bli støtt på vegne av andre for ingenting"-tidsalderen. Det er vel et tegn på at man egentlig har det ganske bra her i landet Tviler på at han fra Brasil ville bli satt pris på å bli kalt neger. Tiden forandrer seg, språk forandrer seg. Og vi har det ganske godt ellers. Hva er da vitsen i å tviholde på slike ord, når man vet at den gruppen egentlig ikke syns noe om å bli kalt det? PS: jeg har en venn som er veldig mørk i huden, men har et barn som er lys og blond og har blå øyer. Er barnet neger eller ikke? Kan jeg kalle barnet neger? Han er jo afrikaner men ser norsk ut? Anonymkode: 88332...c31
Maleficenta Skrevet 8. juli 2017 #265 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at han fra Brasil ville bli satt pris på å bli kalt neger. Tiden forandrer seg, språk forandrer seg. Og vi har det ganske godt ellers. Hva er da vitsen i å tviholde på slike ord, når man vet at den gruppen egentlig ikke syns noe om å bli kalt det? PS: jeg har en venn som er veldig mørk i huden, men har et barn som er lys og blond og har blå øyer. Er barnet neger eller ikke? Kan jeg kalle barnet neger? Han er jo afrikaner men ser norsk ut? Anonymkode: 88332...c31 Jeg skal slutte å si neger så snart svarte/brune slutter å kalle nordmenn potet og potethore
Blodets rett Skrevet 8. juli 2017 #266 Skrevet 8. juli 2017 17 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg skal slutte å si neger så snart svarte/brune slutter å kalle nordmenn potet og potethore Hvorfor det? Det er ikke det samme i det hele tatt. Potet/potethore er rasistisk, men neger er ikke rasistisk overhodet.
JackIost Skrevet 8. juli 2017 #267 Skrevet 8. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at han fra Brasil ville bli satt pris på å bli kalt neger. Tiden forandrer seg, språk forandrer seg. Og vi har det ganske godt ellers. Hva er da vitsen i å tviholde på slike ord, når man vet at den gruppen egentlig ikke syns noe om å bli kalt det? PS: jeg har en venn som er veldig mørk i huden, men har et barn som er lys og blond og har blå øyer. Er barnet neger eller ikke? Kan jeg kalle barnet neger? Han er jo afrikaner men ser norsk ut? Anonymkode: 88332...c31 En som er lys og blond og har blå øyne er neppe neger, nei
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #268 Skrevet 9. juli 2017 Hva er styggest å si av neger, degos, guling, bruning, dverg, mongis, bleikfis og kjing kjong kinamann? Jeg sier alt det der Anonymkode: b32fd...b8e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #269 Skrevet 9. juli 2017 Jeg bruker ikke neger, men synes mange av de som tar seg nær av neger og nigger bør ta seg en bolle. Man har mistet retten til å klage over bruken av neger om man bruker nedsettende uttrykk om f.eks homofile. Anonymkode: c6074...e75 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #270 Skrevet 9. juli 2017 6 timer siden, Maleficenta skrev: Jeg skal slutte å si neger så snart svarte/brune slutter å kalle nordmenn potet og potethore ingen voksne sier potet eller potethore som et nøytralt beskrivelse. Det at du sameligner det med neger sier vel egentlig hva du synes om ordet. Anonymkode: 21ef8...0e2 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #271 Skrevet 9. juli 2017 Jeg er så lei av negre. Mennesker som belaster deg for noe du aldri har gjort. Faktisk står de i veien. Men det er irrelevant for dem. De driter i kvalitet. Mye av selvtilliten deres er basert på vrangforestillinger. Du åpner boken og du skjønner at du leser en bok uten substans. De fleste jeg vet om nekter å lese dårlige bøker. Men noen der ute prøver å prakke kjipe bøker på deg og santidig tvinge deg til å late som at det er et litterært storverk når det bare er et se&hør-blad. Hvorfor kan de ikke kose seg med se&hør i skjul, slik andre gjør, for å ikke miste selvrespekt in public? Hvorfor er dette et jævla unntak? Vær så god, kos deg med negre, ev. Se&hør, men vi andre vil ikke vite ... det er rett og slett en fornærmelse at det fokuseres på dette. Kan like gjerne si: jeg er dum, vær snill mot meg og gi meg rett samme faen, jeg tåler ikke noe annet, jeg klikker hvis ikke. Altså er du gisselet mitt, som i en deilig nevrotisk sykdom, og jeg tar deg med på reisen, tjoho! Til ditt eget beste, selvfølgelig. Jeg er veldig, veldig snill. Anonymkode: 7099f...8ca
Maleficenta Skrevet 9. juli 2017 #272 Skrevet 9. juli 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: ingen voksne sier potet eller potethore som et nøytralt beskrivelse. Det at du sameligner det med neger sier vel egentlig hva du synes om ordet. Anonymkode: 21ef8...0e2 Nei det at jeg sammenligner det med neger handler om at ANDRE mener neger er et stygt ord. Endret 9. juli 2017 av Maleficenta
Maleficenta Skrevet 9. juli 2017 #273 Skrevet 9. juli 2017 14 timer siden, JackIost skrev: En som er lys og blond og har blå øyne er neppe neger, nei Hvis han er albino så er han jo eegentlig neger
Maleficenta Skrevet 9. juli 2017 #274 Skrevet 9. juli 2017 14 timer siden, Blodets rett skrev: Hvorfor det? Det er ikke det samme i det hele tatt. Potet/potethore er rasistisk, men neger er ikke rasistisk overhodet. For mange er neger rasistisk. Folk flyger i flint om man sier neger
Blodets rett Skrevet 9. juli 2017 #275 Skrevet 9. juli 2017 3 timer siden, Maleficenta skrev: For mange er neger rasistisk. Folk flyger i flint om man sier neger Ja, men da slåss de mot vindmøller, for ordet neger finnes ikke rasistisk på norsk. Det rasistiske her er at noen desperat prøver å gjøre det norske ordet neger rasistisk. Det er en rasistisk forfalskning av det norske språket, og et rasistisk angrep på norsk språkhistorie.
JackIost Skrevet 9. juli 2017 #276 Skrevet 9. juli 2017 3 timer siden, Maleficenta skrev: Hvis han er albino så er han jo eegentlig neger Ja, det finnes slike, men tolket ikke det å være situasjonen i dette tilfellet
Maleficenta Skrevet 9. juli 2017 #277 Skrevet 9. juli 2017 8 timer siden, Blodets rett skrev: Ja, men da slåss de mot vindmøller, for ordet neger finnes ikke rasistisk på norsk. Det rasistiske her er at noen desperat prøver å gjøre det norske ordet neger rasistisk. Det er en rasistisk forfalskning av det norske språket, og et rasistisk angrep på norsk språkhistorie. Ja kjære vene jeg er da enig med deg men jeg tør ikke si det for folk blir dritforbanna. Akkurat som jeg ikke tør å åpenlyst kritisere hijab selv om jeg er veldig imot det...
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #278 Skrevet 9. juli 2017 Jeg også sier neger i smug Anonymkode: 759dd...06d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #279 Skrevet 9. juli 2017 Bruker "afrikansk" om folk med tydelig utspring fra sør for sahara Afrika. Og "asiatisk" om folk med tydelig utspring fra Øst-Asia. Anonymkode: 3edde...eef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå