Mari Y Skrevet 7. juli 2017 #241 Skrevet 7. juli 2017 4 timer siden, Z.Z skrev: Svaret er enkelt, så enkelt som deg selv: NEI! Provoser noen andre, jeg vet hvor jeg står. Javel. Jeg gidder ikke dette mer. Foreslår at du heller snakker med noen eller forsøker gjøre noe med holdningene dine.
jukkapalme Skrevet 8. juli 2017 #242 Skrevet 8. juli 2017 Har sett negre både på Rasta og Ål stasjon jeg. De hadde reint mjøl i påsan begge to.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #243 Skrevet 8. juli 2017 På 18.6.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Ikke type "jævla neger", Men mer som han nye naboen er neger? Anonymkode: a80e1...8dd Jeg sier negerbolle, negerkonge, sotnisse og svarting. Anonymkode: beb56...05d 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #244 Skrevet 8. juli 2017 9 timer siden, JackIost skrev: Ofte vet man ikke hvilket land det er snakk om, så da blir det litt vanskelig. Men kanskje man kan gjette "Han tongoleseren der, eh, eller var han kanskje beniner, ellers ghaneser, eller kanskje han er fra Jamaica.." Nei, da er nok det enklere å bruke begrepet "neger" Men hvorfor er det viktig å fortelle at han var neger? Hva har det å si for samtalen? For eksempel: hvor kom han fra? :aner ikke, han var neger ivertfall. :det sier meg egentlig ingenting. : 🤔🤔🤔🤔🤔 Når bruker du ordet? I hvilken sammenheng og hva forteller du om i forhold til dette å være neger? Anonymkode: 88332...c31
JackIost Skrevet 8. juli 2017 #246 Skrevet 8. juli 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det viktig å fortelle at han var neger? Hva har det å si for samtalen? For eksempel: hvor kom han fra? :aner ikke, han var neger ivertfall. :det sier meg egentlig ingenting. : 🤔🤔🤔🤔🤔 Når bruker du ordet? I hvilken sammenheng og hva forteller du om i forhold til dette å være neger? Anonymkode: 88332...c31 Jeg gjentar et eksempel jeg brukte tidligere i tråden: La oss si at jeg spiller en fotballkamp, det andre laget har ti hvite nordmenn og en.. ja, nettopp, neger, på laget. I pausen sier treneren. "Vi må være mer obs på han negeren, du må ta han ut av kampen, Bob-Kåre". Hva ville vært et bedre ord? Ikke vet man hva han heter, hvilket land han er fra. Eller hvilken verdensdel han er fra. Ikke kan man vite at alle fikk med seg draktnummeret, heller. I enkelte situasjoner er enkelt og greit "neger" det best beskrivende ordet, som unngår misforståelser Endret 8. juli 2017 av JackIost 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #247 Skrevet 8. juli 2017 På 19.6.2017 den 15.23, Sisti skrev: Jo, mørkhudet og svart ER bedre, for det bærer ikke med seg negative assosiasjoner i like stor grad som neger. At det finnes de som synes ordet er greit er jo ikke relevant når en stor andel har tydelig sagt at de ikke synes det er greit! Selv om noen jenter synes det er greit å bli kalt tøs, noen homofile aksepterer soper, inuitter som synes eskimo er ok og samer som blir kalt fjellfinn betyr det ikke at man i et oppegående samfunn bygget på respekt skal gi fullstendig faen i de tøsene, soperne og fjellfinnene som ønsker, og ber om, noe annet. Så mentalt utfordret er ikke de fleste nordmenn. Jeg syntes å bruke ordet mørkhudet eller svart gir mer negative assosiasjoner enn å bare bruke ordet neger. Bruker man ordet mørkhudet/svart gjør man jo det fordi man indirekte uttrykker at dette er en menneskegruppe som må "skånes". Vet ikke om forklaringen min gir noe mening, men det føles mye mer knytt for meg å referere til folk som "svarte". Bruker ordet neger / negresse mot både venner og ukjente med mye mer lettelse. Anonymkode: 21a30...240 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #248 Skrevet 8. juli 2017 1 time siden, JackIost skrev: Jeg gjentar et eksempel jeg brukte tidligere i tråden: La oss si at jeg spiller en fotballkamp, det andre laget har ti hvite nordmenn og en.. ja, nettopp, neger, på laget. I pausen sier treneren. "Vi må være mer obs på han negeren, du må ta han ut av kampen, Bob-Kåre". Hva ville vært et bedre ord? Ikke vet man hva han heter, hvilket land han er fra. Eller hvilken verdensdel han er fra. Ikke kan man vite at alle fikk med seg draktnummeret, heller. I enkelte situasjoner er enkelt og greit "neger" det best beskrivende ordet, som unngår misforståelser Men hva hadde du brukt om det var kun hvite da? Han feite? Han "homsen"? Brilleslangen? Han blåøyde? (Øh, hvem av de da?) For negerne da så er det enkelt for å unngå misforståelser. Men for bare de hvite? Da blir det helt kaos 😂😂 For ordens skyld så kunne man bare sagt; han afrikaneren, han mørke 😂😂 nei på død og liv må det bli; han negern 😂 Mennesker har behov for å sette i bås for å skille ut, jeg skjønner det. Men det gir meg ikke så stor mening, da det ikke sier så stort om selve mennesket og hvordan mennesket er en god eller dårlig fotballspiller osv. Dette er egentlig en litt festlig tråd. Det viser jo at mennesket på død og liv holder på sitt, hvor viktig det er for enkeltmennesker å nekte å godta at verden går videre og verden er i forandring, og ja behovet for å sette i bås for selv å ikke føle seg annerledes. Anonymkode: 88332...c31
JackIost Skrevet 8. juli 2017 #250 Skrevet 8. juli 2017 14 timer siden, Newroz skrev: Hvis du leser hva jeg skriver, så skrev jeg land om du vet hvor personen kommer fra Ja, og jeg skrev at om det er en man ikke kjenner, så vet man som regel ikke landet. For øvrig ville det vært merkelig om jeg skulle kalt en jeg kjenner fra for "nigerianeren" i stedet for å bruke navnet hans, så å bruke landet blir bare rart uansett etter min oppfatning. Hvor ofte kjenner man ikke navnet men hver landet?
JackIost Skrevet 8. juli 2017 #251 Skrevet 8. juli 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva hadde du brukt om det var kun hvite da? Han feite? Han "homsen"? Brilleslangen? Han blåøyde? (Øh, hvem av de da?) For negerne da så er det enkelt for å unngå misforståelser. Men for bare de hvite? Da blir det helt kaos 😂😂 For ordens skyld så kunne man bare sagt; han afrikaneren, han mørke 😂😂 nei på død og liv må det bli; han negern 😂 Mennesker har behov for å sette i bås for å skille ut, jeg skjønner det. Men det gir meg ikke så stor mening, da det ikke sier så stort om selve mennesket og hvordan mennesket er en god eller dårlig fotballspiller osv. Dette er egentlig en litt festlig tråd. Det viser jo at mennesket på død og liv holder på sitt, hvor viktig det er for enkeltmennesker å nekte å godta at verden går videre og verden er i forandring, og ja behovet for å sette i bås for selv å ikke føle seg annerledes. Anonymkode: 88332...c31 Om det hadde vært kun hvite? Da hadde man brukt det mest presise. Rødt hår, høy, kraftig, skallet, hva enn det passer å bruke som gjør at det ikke er tvil om hvem man mener. Så enkelt er det faktisk Er "han mørke" noe bedre ord? Og ville f.eks min lagkamerat, neger fra Brasil, likt å bli kalt afrikaner, han som aldri har vært i Afrika? Neppe Skal man ikke kunne bruke ordet "neger" i situasjonen jeg beskrev, så blir det fort veldig rart. "Vi må passe på han der.. øh.. sydhavsmannen, eh.." Nei, vi er i "bli støtt på vegne av andre for ingenting"-tidsalderen. Det er vel et tegn på at man egentlig har det ganske bra her i landet 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #252 Skrevet 8. juli 2017 I vår familie sier vi innvandrer. Hvis vi trenger å spesifisere, så gir vi alternativene "svart neger fra afrika", eller "mørkhudet fra midt-østen". Veldig enkelt å forholde seg til. Anonymkode: 2d4ca...62e 3
Gjest Ishm Skrevet 8. juli 2017 #253 Skrevet 8. juli 2017 er bare respektløst å kalle folk for neger! Du sier jo ikke til en som har lite penger for "han er fattig"? Du sier "han har dårlig økonomi" På samme måte finnes det penere ord man kan bruke for neger, sånn som mørkhudet eller afrikaner.
Blodets rett Skrevet 8. juli 2017 #254 Skrevet 8. juli 2017 Ja, jeg sier neger. Jeg lar meg også provosere av dem som sier det er galt å si neger. Ikke minst fordi det er et (rasistisk?) angrep på den norske språkarven, spesielt når det kommer fra negere som har lært seg noen identitetspolitiske hersketeknikker på campus i USA og skal fortelle nordmenn hvordan vi skal bruke vårt eget språk. Hva jeg mener om norske som mener det er galt å si neger tror jeg at jeg bør la være å skrive noe om.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #255 Skrevet 8. juli 2017 2 timer siden, Ishm skrev: er bare respektløst å kalle folk for neger! Du sier jo ikke til en som har lite penger for "han er fattig"? Du sier "han har dårlig økonomi" På samme måte finnes det penere ord man kan bruke for neger, sånn som mørkhudet eller afrikaner. De er jo negre? Anonymkode: 38cdd...1f8 3
Z.Z Skrevet 8. juli 2017 #256 Skrevet 8. juli 2017 18 timer siden, Mari Y skrev: Javel. Jeg gidder ikke dette mer. Foreslår at du heller snakker med noen eller forsøker gjøre noe med holdningene dine. Det var du som kom med angrepet først. Husk det. Hvem som bør gjøre noe med holdningene sine er opp til debatt. Kanskje vi finner ut at det er deg selv? Frykter du det? Cassius Clay var en sterk og kontroversiell karakter, selv da. I dag våger ingen å snakke rett fra levra som ham, på nasjonalt TV. Alt skal være så korrekt. Vi skal for all del ikke fornærme noen. Stryk det; media er mer enn villig til å hetse den lille person, eller de som ikke følger strømmen. Få en mann som Clay i studio og bli forbløffet. De vet ikke sine arme råd og er fullstendig forvirret over hva som foregår. Det har blitt latterlig, og det er nettopp det, og bare det, som vil felle den vestlige verden. 2
Gjest lurven Skrevet 8. juli 2017 #257 Skrevet 8. juli 2017 nei har slutta med det, siden mange oppfatter det som negativt, er ikke så viktig for meg å kjempe for å få lov å kalle noen neger
BeautyBox Skrevet 8. juli 2017 #258 Skrevet 8. juli 2017 Ser ikke noe poeng i å bruke det ordet. Sier heller at de er mørk i huden
Maleficenta Skrevet 8. juli 2017 #259 Skrevet 8. juli 2017 Nei. Men bare fordi man blir dømt for å være rasist om man gjør det. Men helt ærlig ser jeg ikke hva som er galt med det ordet. Er bare noen hårsåre idioter som har funnet på at det er rasistisk
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #260 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Nei. Men bare fordi man blir dømt for å være rasist om man gjør det. Men helt ærlig ser jeg ikke hva som er galt med det ordet. Er bare noen hårsåre idioter som har funnet på at det er rasistisk Selv forstår jeg ikke hva som er galt med å gi pepperbøsser til single kvinner som fyller 30. Eller omtale homofile som "homser". Anonymkode: 20bd3...464
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå