Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jada, jada, jeg vet det kommer spørsmål om trygge oster hele tiden, og jeg har mer enn en gang tenkt "Herregud, hørt om google?" selv. :P
Men jeg har googlet! Og je gsliter litt med om jeg kan spise denne osten eller ikke... Er 3 mnd på vei :)
Finner ikke noe konkret om det på nett, fordi det er fra en liten produsent. Det er en smøremyk ost, og det står at den er laget av pasteruisert melk - og det er jo greit, sant? Men så står det og "syrekultur", og ingenting om den er pasterisert eller ikke. Er uthevet som allergen, så vil tro det er melk av noe slag det og, selv om det er syre? Må det pasteruiseres da?
Skal bruke den i pastarett, så vil jo bli oppvarmet.

En klem til den som gjør meg litt klokere! :blomst::klem:

Anonymkode: a7eef...c21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville holdt meg unna sånn for sikkerhets skyld. Jeg stoler ikke helt på småprodusenter, både etter å ha lest denne saken, og etter å ha hørt et par skrekkhistorier om hvordan det står til med kunnskapsnivået deres.

Jeg har en venninne som jobber med å blant annet analysere bakterieinnhold i oster fra småprodusenter såvel som store produsenter, og selv om vedkommende ikke kan fortelle hvilken produsent det er snakk om, har jeg hørt nok skrekkhistorier hva kunnskapsløshet angår, til å holde meg milevis unna småprodusenter og ostene deres når jeg er gravid.

Anonymkode: 0730e...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

All ost som er produsert av upasteurisert melk, rakfisk, røkt fisk, rått kjøtt og pålegg med lang holdbarhetstid er ifølge Mattilsynet risikoprodukter med tanke på listeria. Camembert-osten fra Varø var pasteurisert, men Nielsen fraråder likevel gravide kvinner å spise slike typer ost.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jada, jeg vet det kommer spørsmål om trygge oster hele tiden, og jeg har mer enn en gang tenkt "Herregud, hørt om google?" selv. :P
Men jeg har googlet! Og je gsliter litt med om jeg kan spise denne osten eller ikke... Er 3 mnd på vei :)
Finner ikke noe konkret om det på nett, fordi det er fra en liten produsent. Det er en smøremyk ost, og det står at den er laget av pasteruisert melk - og det er jo greit, sant? Men så står det og "syrekultur", og ingenting om den er pasterisert eller ikke. Er uthevet som allergen, så vil tro det er melk av noe slag det og, selv om det er syre? Må det pasteruiseres da?

Hjelper om du sier hvilken ost det er snakk om.

Anonymkode: 5e61a...1ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper om du sier hvilken ost det er snakk om.

Anonymkode: 5e61a...1ab

Haha, såklart! Det er "Snadderost" fra Gangstad Gårdsysteri :)

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville holdt meg unna sånn for sikkerhets skyld. Jeg stoler ikke helt på småprodusenter, både etter å ha lest denne saken, og etter å ha hørt et par skrekkhistorier om hvordan det står til med kunnskapsnivået deres.

Jeg har en venninne som jobber med å blant annet analysere bakterieinnhold i oster fra småprodusenter såvel som store produsenter, og selv om vedkommende ikke kan fortelle hvilken produsent det er snakk om, har jeg hørt nok skrekkhistorier hva kunnskapsløshet angår, til å holde meg milevis unna småprodusenter og ostene deres når jeg er gravid.

Den har fått spesialitetmerket (Matmerk) ser jeg, og det tildeles vel ikke til produsenter som ikke har alt på stell?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, såklart! Det er "Snadderost" fra Gangstad Gårdsysteri :)

Den har fått spesialitetmerket (Matmerk) ser jeg, og det tildeles vel ikke til produsenter som ikke har alt på stell?

Noen klipp fra Varø-saken

Sitat

Så langt ser jo alt greit ut. Om man graver litt dypere og undersøker hva som skal til for å få denne godkjenningen, ser man derimot at godkjenningen ikke nødvendigvis betydde så veldig mye. 

Sitat

Osten som kom til Rikshospitalet var i utgangspunktet bare kontrollert av gårdsmeieriet selv. Det bekrefter distriktssjef John B. Falch i Mattilsynet overfor NTB. Bare to til tre ganger i året tar Mattilsynet ut prøver for å verifisere produsentenes egenkontroll, bekrefter Falch. Mattilsynet stiller nå spørsmål ved om dette er godt nok.

Renhold

– De store har sine utfordringer, de små har andre typer utfordringer. En kan si det slik at de store produsentene har egne laboratorier og god bakteorologisk kontroll. Hos de små er prøvetakingen et spørsmål om kapasitet og kostnad.

Det er også et spørsmål om kompetanse. Kompetansen varierer mye fra produsent til produsent, sier Falch. I tillegg er renhold en faktor som er viktig for å unngå listeriasmitte.

Påviste smitte

Rapporten forteller at det var produkter av camembert, brie og blåmuggost produsert på tre datoer i august som utgjorde helserisikoen, og det stilles spørsmål ved hvorfor gårdsmeieriet ikke påviste listeria på sine prøver når osten som ble servert på Rikshospitalet noen uker senere var stinn av bakterier.

Smitten ble påvist flere steder i produksjonslokalet, blant annet i et saltkar. Det viste seg også at gårdsmeieriet ikke hadde oppvaskmaskin. All vask ble gjort manuelt.

http://frifagbevegelse.no/listeriakontrollen-ikke-god-nok-6.158.50323.f4f21ca765

Hvordan i huleste heiteste dette meieriet kunne innbille seg at manuell oppvask er greit, går over min fatteevne.

Jeg skulle også gjerne likt å vite hvordan de kunne unngå å påvise listeria på sine egne prøver. Spekulasjoner, jeg vet, men jeg tipper at de enten ikke har giddet å ta prøvene, eller så har de forfalsket resultatet for å unngå å måtte trekke tilbake hele partiet. Disse "forsikringene" fra Mattilsynet om at osten var trygg, var ikke verdt papiret den var skrevet på, og mennesker måtte bøte med livet som en følge av dette.

Mulig rutinene har blitt strengere, jeg vet ikke. Men jeg tar uansett ikke sjansen. 

Skrevet
Sitat

Upasteuriserte oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza og gratenger, er trygge å spise for gravide. Gjennom varmebehandling over 72 ºC i mer enn 15 sekunder vil Listeriabakterien dø. Du kan derfor fint spise alle ostetyper som du vet har vært varmebehandlet godt.

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Hvilke-oster-kan-jeg-spise-naar-jeg-er-gravid 

Ser ut som det skal greit så lenge den varmebehandles? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Varmebehandlet går det helt fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...