Gå til innhold

Ble redd av mitt eget speilbilde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I natt så opplevde jeg noe skummelt som har skjedd før, men da var jeg full. Jeg var ikke full i natt og hadde ikke noe alkohol i blodet. Det som skjedde var at da jeg skulle legge meg halv 4 i natt og i det jeg vasket henda mine så, så jeg mitt eget ansikt i speilet selvfølgelig og det som skjedde var at jeg kjente meg ikke selv igjen. Det kunne umulig være meg, og jeg ble skeptisk og småredd. Jeg stirra lenge og lurte "Hvem er egentlig det der? Det kan ikke være meg!" Og holdt på sånn. jeg ble til slutt redd og ble helt fjern og ble litt skremt. Dette er ikke første gang det skjer. Det skjedde etter inntak av alkohol også, men da var det en veldig stressende periode. Skal sies at jeg har hatt mye og tenke på og slitt litt det siste halvåret. 

Jeg vil ha seriøse svar her. Har noen opplevd noe lignende? Noen som har innspill hvorfor sånt kan skje? Hva kan det ha vært? 

Anonymkode: 91046...afc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Bl.a. ved sterk angst og ved psykose kan man erfare hallusinasjoner o.l.

Anonymkode: ebe31...497

Skrevet

Delirium og psykose er ikke uvanlig når man inntar alkohol.

Mange av de som tror de har blitt dopet på byen har bare reagert på alkohol litt anderledes enn de er vant med.

Ro ned forbruket og ta B-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, amativeReflection skrev:

Mange av de som tror de har blitt dopet på byen har bare reagert på alkohol litt anderledes enn de er vant med.

Jeg intok ikke alkohol i natt. TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dette er ikke riktig. Forbigående bevissthets- og adferdsendring med sviktende impulskontroll og personlighetsendring - med eller uten hukommelsestap - er ikke hverken psykose eller delir.

Alkoholrus er ikke assosiert med psykose. Psykoser i forbindelse med alkohol er noe man ser hos langtkomne alkoholikere med degenerative hjerneskader - Korsakoffs psykose. Dette er ofte en del av alkoholindusert demens - Wernicke-Korsakoffs syndrom. Dette krever veldig, veldig mange år med ekstrem daglig drikking, og er ikke noe man opplever spontant ved sporadisk alkoholrus.

Delir i forbindelse med alkohol er også et fenomen som sees hos tunge alkoholmisbrukere, og kommer som regel 4-5 dager ut i abstinensfasen etter langvarig eksessiv drikking. Delirium tremens inneholder kliniske fenomener som overlapper med psykose. Det er ikke noe man kan normalt kan oppleve ved å drikke seg full en gang i blant.

Det finnes en sjelden tilstand som kan føre til abnorm adferd selv ved små alkoholinntak, men dette er veldig sjeldent, og er ikke klassifisert som en psykose.

Dersom man faktisk ser psykoser ved den type drikking du beskriver, er dette som oftest på grunn av blandingsrus med andre stoffer - ofte høypotente benzodiazepiner (og i gamle dager barbiturater).

Du må slutte å uttale deg skråsikkert om ting du ikke har greie på.

Anonymkode: f4dcc...12e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Depersonalisering?😊

Anonymkode: d4033...7c2

Skrevet

Hvis man er veldig sliten eller er våken på et tidspunkt hvor man helst burde ha sovet kan man få en del rare tanker og følelser. Har opplevd liknende episoder mange ganger selv, særlig når døgnrytmen min har vært rar. Plutselig kan man bli helt satt ut fordi ens egen nese virker totalt fremmed, eller fordi man begynner å tenke på uendeligheten og blir sugd inn i en liten eksistensiell krise. Da er det bare å prøve å ikke bli dratt inn i den sprø tankesirkelen, men heller gå og legge seg. :P

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig. Forbigående bevissthets- og adferdsendring med sviktende impulskontroll og personlighetsendring - med eller uten hukommelsestap - er ikke hverken psykose eller delir.

Alkoholrus er ikke assosiert med psykose. Psykoser i forbindelse med alkohol er noe man ser hos langtkomne alkoholikere med degenerative hjerneskader - Korsakoffs psykose. Dette er ofte en del av alkoholindusert demens - Wernicke-Korsakoffs syndrom. Dette krever veldig, veldig mange år med ekstrem daglig drikking, og er ikke noe man opplever spontant ved sporadisk alkoholrus.

Delir i forbindelse med alkohol er også et fenomen som sees hos tunge alkoholmisbrukere, og kommer som regel 4-5 dager ut i abstinensfasen etter langvarig eksessiv drikking. Delirium tremens inneholder kliniske fenomener som overlapper med psykose. Det er ikke noe man kan normalt kan oppleve ved å drikke seg full en gang i blant.

Det finnes en sjelden tilstand som kan føre til abnorm adferd selv ved små alkoholinntak, men dette er veldig sjeldent, og er ikke klassifisert som en psykose.

Dersom man faktisk ser psykoser ved den type drikking du beskriver, er dette som oftest på grunn av blandingsrus med andre stoffer - ofte høypotente benzodiazepiner (og i gamle dager barbiturater).

Du må slutte å uttale deg skråsikkert om ting du ikke har greie på.

Hvilken kiosklitteratur har du hentet dette fra? Det er jo så vanlig at det finnes gode argumenter for å fjerne klassifikasjonen fra dsm-v. 

Du nevner bare en diagnose som medfører psykose ved alkoholholrus. Det er viktig å merke seg at wks har sammenheng med b-vitaminer, og veganere og andre som villig unngår mat med adekvate vitaminer er mer utsatte. Det er relativt vanlig med b-vitamin mangel. 

Det du sier er riktig, men du prøver å få det til å virke som deliri kun skjer hos tunge misbrukere. Det er vanlig hos tunge misbrukere, men på ingen måte begrenset til. 

Jeg har sett en 20-åring som kun drikker i helgene og kun inntok alkohol gjemme seg for spøkelser og være helt uforstående til hvor og når hun er. Selv på promiller som jeg anser å være en treg start.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Hvilken kiosklitteratur har du hentet dette fra? Det er jo så vanlig at det finnes gode argumenter for å fjerne klassifikasjonen fra dsm-v. 

Du nevner bare en diagnose som medfører psykose ved alkoholholrus. Det er viktig å merke seg at wks har sammenheng med b-vitaminer, og veganere og andre som villig unngår mat med adekvate vitaminer er mer utsatte. Det er relativt vanlig med b-vitamin mangel. 

Det du sier er riktig, men du prøver å få det til å virke som deliri kun skjer hos tunge misbrukere. Det er vanlig hos tunge misbrukere, men på ingen måte begrenset til. 

Jeg har sett en 20-åring som kun drikker i helgene og kun inntok alkohol gjemme seg for spøkelser og være helt uforstående til hvor og når hun er. Selv på promiller som jeg anser å være en treg start.

Jeg håper du har lange årer, for dette har jeg fra utallige studier og klinisk erfaring. Hvis du vil ha en på.itelig og ny, norskspråklig  kilde, se Mørland og Waals "Rus og avhengighet" (universitetsforlaget oktober 2016) side 126. Dersom du henviser til lidelsene under ICD-10 F10.5 eller DSM-V: 291.8 må du merke deg at disse er klassifikasjoner som har assosiasjon, og ikke kausalitet til alkoholmisbruk, og at det knytter seg betydelig usikkerhet til om disse tilstandene sees uten latent eller manifest primær psykisk sykdom der psykose er en del av lidelsesbildet. Dette er dessuten meget sjeldent.

Hvorfor du trekker inn kosthold under dette, forstår jeg ikke. Det har en viss relevans når det kommer til nevrodegenerative lidelser hos tunge alkoholikere, men det er totalt irrelevant for det vi diskuterer her.

Du må slutte å være påståelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du har lange årer, for dette har jeg fra utallige studier og klinisk erfaring. Hvis du vil ha en på.itelig og ny, norskspråklig  kilde, se Mørland og Waals "Rus og avhengighet" (universitetsforlaget oktober 2016) side 126. Dersom du henviser til lidelsene under ICD-10 F10.5 eller DSM-V: 291.8 må du merke deg at disse er klassifikasjoner som har assosiasjon, og ikke kausalitet til alkoholmisbruk, og at det knytter seg betydelig usikkerhet til om disse tilstandene sees uten latent eller manifest primær psykisk sykdom der psykose er en del av lidelsesbildet. Dette er dessuten meget sjeldent.

Hvorfor du trekker inn kosthold under dette, forstår jeg ikke. Det har en viss relevans når det kommer til nevrodegenerative lidelser hos tunge alkoholikere, men det er totalt irrelevant for det vi diskuterer her.

Du må slutte å være påståelig.

Hva mener du at det kan være? 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en ligen fremprovosert psykose. Snakk med legen din

Anonymkode: a35d4...eb7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at det kan være? 

Det vil jeg ikke mene noe om, da fjerndiagnostisering av pasienter man ikke har sett eller møtt er svært uetisk, og sjelden fører med seg noe verdifullt.

Dersom dette er et engangsfenomen, ville jeg ikke lagt vekt på det i det hele tatt. Om det er et gjentagende fenomen, og/eller pasienten bekymrer seg i stor grad, bør det tas opp med lege for nærmere utredning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er ansiktsblind. Gjenkjenner du lett andre mennesker?

Anonymkode: 6ddce...da8

AnonymBruker
Skrevet

Lest bloggen til Sophie Elise i det siste altså?

Anonymkode: d63fb...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...