Gå til innhold

Sliter med svettelukt (kvinne)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problem i tenårene, men de siste par årene har det kommet tilbake. Jeg er en jente/kvinne på 28 år som sliter med svettelukt. Jeg lukter aldri intenst, det begrenser seg som regel til at jeg kun kjenner det selv(er veldig påpasselig med hvordan jeg holder armene osv. For at ikke andre skal lukte det.) Altså, jeg stinker ikke, det blir mer litt sånn små-sur lukt (ikke skikkelig svettelukt), kort tid etter jeg har dusjet. Det blir ikke noe særlig verre utover dagen. Jeg dusjer hver morgen, og er nøye med deodorant-bruk. Allikevel lukter aldri armhulene mine fresht, i hvert fall ikke etter at deodoranten har trukket inn i huden. Jeg svetter egentlig ikke så mye, det er stort sett lukten jeg sliter med. Jeg bruker dusjsåper og deodoranter fra matbutikken, men bytter litt på hvilke jeg bruker når en har blitt tom.

Noen som har erfaring på området som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 046e9...e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det adrenalin-svette, dvs stress-svette. Og om jeg har gjort det en gang i syntetisk tøy så går ikke lukten bort. Bruker derfor stort sett bomullstøy slik at jeg enkelt kan vaske det bort igjen. 

Anonymkode: 4ddff...f9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Bruk kun naturmaterialer som ull, bomull, lin og silke innerst mot huden (dette gjelder både bh og bluse/tskjorte og lignende).

Syntetiske materialer i klærne forårsaker stygg svettelukt.

Deo-tips: sterilan rollon.

Anonymkode: d9b7a...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ps

Vil gjerne tipse om Pierre R. sportsbh som jeg har begynt å bruke grunnet at alle andre bher er ubehagelige.

Disse er skjønne å ha på :ninuskapus:

http://pierrerobert.no/trenings-bh-ull-navy/p/1640

large.jpg

Og de er i ull :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Jeg bruker stort sett bare bomull. Tar også gjerne i mot flere tips. Ts

• Liker 1
Skrevet

Deo tips: neutral eller stop24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stop24 hadde jeg god erfaring med. Bruker den, og sterilan optimal dry (fås typ på rema1000), samtidig.

Unngå syntetisk stoff!

Ha gjerne med ekstra genser (jeg kjøper alltid to like) og bytt i lunsjen hvis det blir for ille.

Kan også anbefale å vokse under armene, det har hjulpet meg å ikke ha hår.

Anonymkode: bc15e...f33

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg hadde samme problem i tenårene, men de siste par årene har det kommet tilbake. Jeg er en jente/kvinne på 28 år som sliter med svettelukt. Jeg lukter aldri intenst, det begrenser seg som regel til at jeg kun kjenner det selv(er veldig påpasselig med hvordan jeg holder armene osv. For at ikke andre skal lukte det.) Altså, jeg stinker ikke, det blir mer litt sånn små-sur lukt (ikke skikkelig svettelukt), kort tid etter jeg har dusjet. Det blir ikke noe særlig verre utover dagen. Jeg dusjer hver morgen, og er nøye med deodorant-bruk. Allikevel lukter aldri armhulene mine fresht, i hvert fall ikke etter at deodoranten har trukket inn i huden. Jeg svetter egentlig ikke så mye, det er stort sett lukten jeg sliter med. Jeg bruker dusjsåper og deodoranter fra matbutikken, men bytter litt på hvilke jeg bruker når en har blitt tom.

Noen som har erfaring på området som kan hjelpe meg? 

Jeg bruker Biotherm sin deodorant, eneste som fungerer for meg. Fåes på parfymerier.

Anonymkode: 38fdd...dae

• Liker 1
Skrevet

Vask deg med intimsåpe under armene. Den lave pHen i såpa hemmer bakterieveksten og fører igjen til mindre lukt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med dette som yngre. Kjøpte noe som heter aluminiumklorid på apoteket "mot sterk svette i armhulene "står det på den. De siste årene har jeg ikke hatt behov for den da heldigvis, svettingen kom pga jeg var stresset og nervøs, og jo mer jeg tenkte på det jo mer svettet jeg. 

Anonymkode: c0a8b...328

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: er du frisk? Fersk svette skal ikke lukte noe spesielt, det er først når den har størknet på huden og blandes med bakterier at den lukter.. Så hvis den ferske svetten lukter, bør du ta deg en tur til legen..

Andre tips som kan hjelpe, når sykdommen er utelukket; vask/skrubb med sterilan i dusjen, da dette er den eneste såpen som tar svettelukt. Bruk deo for menn, da de er mye mer effektive mot svette enn de som er for damer. Ja, de lukter mann, men den sorte til loreal (fåes på daglivare) lukter ikke så veldig mann, man kommer fint unna med den :) Om det er krise; ha alltid med de bomullspads og en liten flaske med listerine i veska, og gå på toalettet og vask deg med listerine under armene.. det tar bort ALL lukt, men anbefales kun til krise da det svir veldig hvis du har barbert armhulene samme dagen :)

Anonymkode: 56d82...d80

AnonymBruker
Skrevet

Tips 1: Lukt fra syntetisk tøy fjernes ved å legge det i eddik noen timer. Jeg bruker 1 spiseskje eddik til en liter vann, omtrent. Sterkere dersom det er mye. Supert til treningstøy, holder med 10-15 minutter når jeg gjør det hver gang. Trengs ikke ordinær vask da på lange tider. Surheten i eddik dreper bakterier.

Tips 2: Lukt kommer enten fra bakterier i armhulen, eller fra maten du har spist. Mye bønner f.eks. vil gi en særegen lukt som minner om svettelukt. Normalt lukter det ikke av meg i det hele tatt, men i perioder med sterk/eksotisk mat kan det lukte fra armhulene i flere dager uansett vask og hygiene.

Anonymkode: db099...d7e

AnonymBruker
Skrevet

Angst og stress er ofte årsaken etter det jeg hører fra andre, var det hos meg også, men midt oppi det var det ikke lett å få bukt med eller i det hele tatt skjønne sammenhengen. 

Mine råd er dans, yoga, meditasjon, slutte med syntetiske stoffer mot huden, bedre kosthold, øve på bedre selvtillit eller ta vekk stress momenter, gå med løse ikke tettsittende klær (i det minste hjemme), kaste klær hvor svetten har satt seg, vaske klær med eddik innimellom, om du har noen andres "stemmer" (typ kommentarer om din person fra kjipe folk) så øv deg på å stenge de ute og konsentrer deg om å være fornøyd med deg selv. Folk tror at f.eks folk med ekstra kjøtt på kroppen svetter mer/lukter mer vondt (hvor mange hollywood filmer viser vel ikke den fordommen), men poenget er at tjukke folk med god selvtillit ikke svetter mer enn andre utenom når det er snakk om å være en utrent som trener. Stress, press og lav selvfølelse er det som får oss til å bli som stinkende griser. Vær litt rebell, bli seg selv, stå i mot de som skaper stygge tanker -da tror jeg de fleste kan få bukt med dette problemet.

Anonymkode: 13363...31c

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at nå for tiden har jeg det slik at jeg i mine mest avslappede perioder ikke engang behov for deo i det hele tatt, og dusjer en gang i uka, ikke håret blir fett en gang -men når jeg besøker hjemplassen min f.eks. så må jeg dusje hele tiden... 

Og en siste ting, noen reagerer på å spise svin, så vet også om folk som har fått bedring ved å kutte dette ut av kostholdet.

Anonymkode: 13363...31c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...