Gå til innhold

Uvanlig med mange tremenninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det egentlig uvanlig med mange tremenninger? Jeg og venninnen min snakket om dette igår og ifølge henne er det ikke vanlig å ha mange tremenninger. Selv så har jeg rundt 60-70, men hun har "bare" 20. Hvor mange har dere og er det unormalt med så mange tremenninger som jeg har?

Anonymkode: 52902...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo helt på familien til folk. 

Anonymkode: 6ca22...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mange jeg har, har ikke møtt noen av dem engang. Men 20 hørtes lite ut. Jeg har 24 søskenbarn, så har sikkert flere tremenninger.

Barna mine har 18 tremenninger som jeg vet om (har ikke oversikt over alle søskenbarna til faren), men de fleste av mine søskenbarn har ikke stiftet familie ennå, så det blir sikkert en haug til.

Anonymkode: 34f34...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremenning betyr jo felles oldeforeldre. 

Da er vi jo på kanskje 1850 - 1880.

Ikke uvanlig med søskenflokker på 6 eller mer. 

Også neste generasjon hadde ofte mange barn, så om alle de seks søskene har i snitt 6 barn blir det jo 36 søskenbarn, eller tomenninger. 

Hvis de 36 i snitt har to barn blir det over 70 tomenninger. 

Der jeg vokste opp var det to familier som hadde 12 og 10 unger hver. Mange av disse giftet seg og fikk igjen mange barn, så halve kommunen er i slekt med hverandre. 

Selv har jeg 24 søskenbarn og ingen oversikt over alle tremenninger, men vet at det er ihvertfall fem søskenbarn av min far i USA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er det egentlig uvanlig med mange tremenninger? Jeg og venninnen min snakket om dette igår og ifølge henne er det ikke vanlig å ha mange tremenninger. Selv så har jeg rundt 60-70, men hun har "bare" 20. Hvor mange har dere og er det unormalt med så mange tremenninger som jeg har?

Anonymkode: 52902...afe

Har dine foreldre mange søskenbarn, blir det fort mange tremenninger. Og hadde dine besteforeldre mange søsken, har dine foreldre fort mange søskenbarn. (Og du tremenninger).

Tipper jeg har et sted mellom 150 og 250. Min mor har nemlig 57 søskenbarn (hennes mor og far kom fra store søskenflokker). Min far hadde også en bråte. 

Anonymkode: b6e8f...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne blander ikke søskenbarn og tremenninger? 

Jeg aner ikke hvor mange tremenninger jeg har. Har ingen oversikt over hva mine oldeforeldre hadde og hvordan de slektene utvikler seg.

Anonymkode: d1444...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Besteforeldrene mine hadde vel drøyt 15 søsken til sammen. Si hver av dem fikk to barn, så blir det 30 søskenbarn til mine foreldre. Og om hver av dem igjen fikk to barn, så har jeg 60 tremenninger. 

Til sammenligning så har mine foreldre ett søsken hver. De har fått hhv to og tre barn = fem søskenbarn til meg. Disse har til sammen fått åtte tremenninger til datteren min. Farens familie er en annen historie, så der har hun sikkert 30 tremenninger - jeg har null oversikt. 

Anonymkode: 46f8f...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså! Tremenninger er jo min kusine/fetters barn. 

Det handler ikke om hvor mange søsken mine besteforeldre hadde, men hvor mange søsken mine foreldre hadde! 

Anonymkode: ce8aa...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså! Tremenninger er jo min kusine/fetters barn. 

Det handler ikke om hvor mange søsken mine besteforeldre hadde, men hvor mange søsken mine foreldre hadde! 

Anonymkode: ce8aa...94f

Din kusines/fetters barn er tremenninger til dine barn. Dine tremenninger er barna til dine foreldres kusine/fetter. Tremenninger har altså felles oldeforeldre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså! Tremenninger er jo min kusine/fetters barn. 

Det handler ikke om hvor mange søsken mine besteforeldre hadde, men hvor mange søsken mine foreldre hadde! 

Anonymkode: ce8aa...94f

Nei, tremenninger er dine foreldres søskensbarns barn. Så det handler om hvor mange søsken besteforeldrene hadde, og hvor mange barn de har. Dine søskensbarns barn blir tremenninger til dine barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært mange tremenninger, vet ikke eksakt hvor mange, bare at det er over 300. Vet bare hvem brøkdelen av de er.

Anonymkode: f082b...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lou Salome skrev:

Nei, tremenninger er dine foreldres søskensbarns barn. Så det handler om hvor mange søsken besteforeldrene hadde, og hvor mange barn de har. Dine søskensbarns barn blir tremenninger til dine barn.

Jeg snakket altså om at MINE barns tremenninger er mine kusiners barn. 

Anonymkode: ce8aa...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså! Tremenninger er jo min kusine/fetters barn. 

Anonymkode: ce8aa...94f

Nei, det kalles filleniese eller -nevø, og du er filletante eller -onkel til disse. 

Anonymkode: 9245f...cf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 31 søskenbarn. Så mine barn kommer til å ha MANGE tremenninger etter hvert, de begynner vel å nærme seg 20 allerede. Store familier var vel vanligere før enn nå, så det er lok vanligere med mange tremenninger blant voksne enn blant barn. 

Anonymkode: 29528...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15 søskenbarn, og tilsammen har de vel 20-30 barn alt, og de fleste er i alderen der de greit kan få enda flere.

Min mann har vel 5-6 søskenbarn med rundt 10 barn tilsammen.

Så min 3-åring har rundt 30-40 tremenninger.

Har derimot en kamerat som kun hadde ett søskenbarn på morssiden og ingen på farsiden og dette ene søskenbarnet var en homofil mann..  så hans barn har 0 tremenninger på farssiden. 

Begge deler er vel innenfor normalt skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nokså normalt å ikke ha oversikt over alle tremenningene sine. Jeg er f.eks. ikke i nærheten (kan ikke liste opp alle mine foreldres søskenbarn og aner slett ikke hvor mange av dem som har barn). Klarer kanskje å huske hvor mange av mine egne søskenbarn som har formert seg slik at jeg kan ha en viss anelse om hvor mange tremenninger mine unger har... kanskje.

Husker en gang da jeg gikk på videregående, og hadde vært hjemme hos en klassevenninne (ikke noe mer spennende enn et gruppearbeidsprosjekt vi hadde sammen) -- en ukes tid senere ble jeg diskret informert via bestemora mi (som da tydeligvis hadde snakket med bestemora hennes) om at jeg og denne jenta faktisk var tremenninger... så det er noen som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...