Gå til innhold

Hvordan er helgen din med 3-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg som verdens verste mor for tiden. Er så sliten og det går ut over barnet mitt. Jeg har så lyst å ha masse energi til å leke og tulle, men jeg orker så lite. Barnet mitt krever oppmerksomhet hele tiden og klarer ikke å være alene eller leke alene, bortsett fra når hen ser på TV/film. Dette resulterer i alt for mye tv...

Hvordan ser deres dager ut? Er dere konstant med barna deres og vier hvert ledige minutt til dem? Hvis min ikke får oppmerksomhet eller se på TV griner eller hyler hen. Dessverre har det ført til at jeg  oftere og oftere i frustrasjon har snakket hardt til henne og bedt hen om å "slutte med den der sytelyden sin og at hen må lære seg å fortelle hva som er galt, for mamma skjønner ikke hvorfor du står der og hyler " o.l.

Og med en gang etterpå blir samvittigheten svart, fordi hen er så sensitiv og takler dårlig å bli snakket hardt til. Og min tynnslitte tålmodighet gjør at jeg plutselig får nok og ikke klarer å være rolig og pedagogisk. 

Så, jeg vet ungen min er bortskjemt på oppmerksomhet. Nå trenger jeg innspill på hvordan/hvor mye tid barna deres "får" i helgene. Bruker dere ikke TV/iPad?

Hvordan klare å ikke la min elendige tålmodighet gå ut over barnet? Føler jeg legger all skyld på barnet når jeg blir sint, slik at hen føler seg utilstrekkelig. Det er jo det motsatte av hva jeg vil. Barnet mitt trenger selvtillit!

Dette ble visst lenger og litt mer utbroderende enn planlagt.

Anonymkode: 1f122...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en slitsom periode den alderen. Jeg har en på 2 som er sånn. Har også en på 4 år så har vært igjennom det før. Det blir bedre! Det som hjelper mest for oss er å prøve å holde den positive energien oppe. Og vi må ut ila dagen ellers blir de veldig sutrete. Jeg har også perioder hvor jeg er sliten hele tiden og ikke orker å holde dem igang hele tiden og da blir det mye sutring og masing. Føler at det er en ond sirkel hvor de merker at man ikke orker og da blir de også sutrete. 

Men bare for å ha det sagt, du er IKKE en dårlig mor selvom du har dårlige dager. Jeg har også sånne dager hvor jeg ikke er mye pedagogisk, og jeg er utdannet pedagog.

 

Prøv å gå turer, museum, kino, lekeplasser, eller andre aktiviteter så hun får litt gode opplevelser hvor hun får kommet seg ut. Eller bare dra på besøk til noen, det hjelper å bare være med andre mennesker.

Anonymkode: 6501a...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at vi er lite hjemme i helgene,tiden går mye fortere om vi går på kino,lekeland,vilvite,bowling,akvariet,en lang tur på fjellet,en tur på Fløyen osv.

Anonymkode: 182c4...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg som verdens verste mor for tiden. Er så sliten og det går ut over barnet mitt. Jeg har så lyst å ha masse energi til å leke og tulle, men jeg orker så lite. Barnet mitt krever oppmerksomhet hele tiden og klarer ikke å være alene eller leke alene, bortsett fra når hen ser på TV/film. Dette resulterer i alt for mye tv...

Hvordan ser deres dager ut? Er dere konstant med barna deres og vier hvert ledige minutt til dem? Hvis min ikke får oppmerksomhet eller se på TV griner eller hyler hen. Dessverre har det ført til at jeg  oftere og oftere i frustrasjon har snakket hardt til henne og bedt hen om å "slutte med den der sytelyden sin og at hen må lære seg å fortelle hva som er galt, for mamma skjønner ikke hvorfor du står der og hyler " o.l.

Og med en gang etterpå blir samvittigheten svart, fordi hen er så sensitiv og takler dårlig å bli snakket hardt til. Og min tynnslitte tålmodighet gjør at jeg plutselig får nok og ikke klarer å være rolig og pedagogisk. 

Så, jeg vet ungen min er bortskjemt på oppmerksomhet. Nå trenger jeg innspill på hvordan/hvor mye tid barna deres "får" i helgene. Bruker dere ikke TV/iPad?

Hvordan klare å ikke la min elendige tålmodighet gå ut over barnet? Føler jeg legger all skyld på barnet når jeg blir sint, slik at hen føler seg utilstrekkelig. Det er jo det motsatte av hva jeg vil. Barnet mitt trenger selvtillit!

Dette ble visst lenger og litt mer utbroderende enn planlagt.

Anonymkode: 1f122...52c

Hektisk. Leker ute, er på trampoline, lekeland og kafé etc. 

Anonymkode: 0e60d...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke gjøre noe absolutt hele tiden, liker han ikke det får han i hvert fall finne på noe sjøl. Men vi er ute minst en gang i løpet av dagen, da gjerne flere timer. Hvis ikke klikker det jo for meg og. Spesielt i perioder jeg er dausliten, da hjelper det å være ute. Lekeplass, lekeland, besøke venner/familie, dra på tur (trenger ikke dra så langt), ta med matpakke og spis i skauen. Lager til dagen før og må bare pakkes ned før vi går ut. 

Ipad brukes av og til på morgenen hvis han våkner før seks f.eks og ikke vil legge seg igjen, da får han ligge i min seng og trykke litt mens jeg slumrer (med mindre begge ungene er våkne, da er det bare å overgi seg). Og mens jeg skal legge lillesøstera, jeg orker ikke at han skal leke skummel stangedinosaur akkurat når hun skal sove. Ooog noen ganger på ettermiddagen om dagen generelt har vært ræv og han spør etter å få se litt. Dårlig mor, hæ? :lur: 

Jeg må få gjort husarbeid, lage mat, handling og alt annet dagligdags selv om det er helg, om han absolutt vil legge klær i vaskemaskina så greit, men som regel setter han seg ned med leire eller maling mens jeg vasker ol. Han er mer enn gjerne med på matlaging da. Hyling, sutring og unødvendig bråk gidder jeg ikke høre på. Det hører vel med alderen ofte, men det betyr ikke at jeg må gi etter for det. Vil han ha en ordentlig respons får han snakke ordentlig til meg.

Legg planer, helt enkle og så lavterskel som mulig, avtal med venner (evt noen fra barnehagen?) og bruk noen timer sammen. Trenger ikke skje noe hele tiden, men å ha en ting eller to på planen er ikke så dumt. Selv om man er veldig sliten selv så gir det jo noe positivt for både en selv og ungen, og dere har gjort noe hyggelig sammen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blevsutring hjemme så dro jeg ut. I skogen,  en ny lekeplass mm.

Anonymkode: 27596...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må barna luftes på formiddag om resten av dagen skal bli god. Særlig femåringen blir brakkesjuk og masete om han ikke får brent av litt energi ute, mens toåringen klarer seg bedre.

Ellers kan hun gjerne trene på å leke alene. Gi henne et begrenset tidsperspektiv der hun må klare seg selv. Si for eksempel: "Nå skal jeg drikke kaffen min, og så kan vi leke sammen etterpå". Siden hun ikke er vant til det, vil hun sikkert komme og gnåle en del på deg, men bare gjenta det samme igjen og igjen. Du kan eventuelt sette henne i gang med en aktivitet på forhånd. Det er helt greit å si at hun må snakke med vanlig stemme dersom hun sutrer.

Vi bruker noe TV, men ikke tidlig på dagen. Vi opplever at TV kan gi en rastløshet som bare forverrer situasjonen senere på dagen, så det venter vi med til barna er slitne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, det er helt innafor å invitere seg sjøl og barn hjem til besteforeldre/tante/onkel ei helg for litt avlastning. Eller bare ungen for ei overnatting (hvis man bor nærme og de har et bra forhold). Litt roligere tilstander for mor/far, ungen får i bøtter og spann med oppmerksomhet og familien får litt ekstra tid med dere. Vinn-vinn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må alltid ut, lekeplass, tur, møte venner fra barnehagen etc. Et eller annet opplegg for å bruke opp litt energi. 

Anonymkode: abafd...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Favole skrev:

Og forresten, det er helt innafor å invitere seg sjøl og barn hjem til besteforeldre/tante/onkel ei helg for litt avlastning. Eller bare ungen for ei overnatting (hvis man bor nærme og de har et bra forhold). Litt roligere tilstander for mor/far, ungen får i bøtter og spann med oppmerksomhet og familien får litt ekstra tid med dere. Vinn-vinn!

Sant! Om bare for et par timer, det hjelper godt både for liten og stor 😊 Her har 4,5-åringen vært på tur i marka med farmor og farfar, og alle hadde var strålende fornøyd😊

Anonymkode: abafd...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du alene med barnet? En tre-åring krever at det skjer noe i løpet av dagen, gjerne flere ting, så jeg har full forståelse for at det blir krevende om man er alene - da må man jo kombinere det med ærend og husarbeid. Her er vi to og veksler på å aktivisere henne, men hun blir også satt foran TV el IPad i løpet av helgen. Aller best funker det når vi har en avtale med andre m barn, er jeg alene m vesla en hel helg, tar jeg masse initiativ - inviterer folk m barn, eller foreslår aktiviteter med dem. Fra lekeplasser til mer organiserte tilbud, hjemme kan det være bading, baking el bare lek.

Føler at jeg alene ikke er nok, ikke en hel helg, selv om det er tydelig at hun også vil ha litt mammatid. 

 

Anonymkode: b797a...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 3 år. På lørdag og søndag morgen får hun se barneTV fra hun står opp. Kan sitte opptil 2 timer... Så vi tar litt rolige morgener med lavt tempo på stell og frokost. Etterpå leker hun som regel litt med seg selv i stua eller en av oss voksne leker litt med henne. Så går vi alltid ut en del i løpet av dagene. Ut på sparkesykkelen i gaten, på lekeplassen, trampolinen, henger med naboen med jevnaldrende barn osv. Ellers er vi gjerne hos besteforeldre, tanter/onkler, tar oss en tur et sted med mat i sekken e.l. Det må liksom skje litt, ellers går vi alle på veggene! Spesielt hvis jeg er alene med henne og lillesøskenet hennes så må jeg ha en plan for dagen, slik at vi kommer oss gjennom dagene på en god måte. Min 3 åring er også gladest i at vi voksne er med på mye av leken, men hun klarer til en hvis grad å leke selv også. Det må hun også nå pga småsøsken som sagt. På kvelden får hun se 1 time med fantorangen/barneTV. Så det blir jo litt TV i løpet av dagene i helgen. Men hun ser ikke så mye i ukedagene, og bruker heller ikke ipad. Men 3 åringer er travle ;) Spesielt siden de har litt egne meninger om det meste... 

Anonymkode: bbede...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi mye ute. Funker like bra hver dag.

Står opp kl 06.30-07. Spiser frokost, leker, steller og går ut i rundt 09. Så er vi inne igjen til 11.30, spiser og enten leker, leser bok eller han sover en dupp. Spiser middag kl 15. Er ute igjen rett etter middag og frem til ca kl 18. Når vi er ute er det alt fra sykkeltur, tur i skogen, lekeplass, oppdagelsesferd i nabolaget, kaste stein i elven, ta buss, se på bilene, barnemuseum, besøksgård osv. Ser ikke på tv eller pad. Er heldigvis flink til å aktivisere seg selv.

Anonymkode: fd051...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre skriver så er vi mye ute. Nå har min 3-åring en storesøster, og de kan være en del utenfor huset alene siden vi bor veldig barnevennlig. Minsten kan også være utenfor helt alene mens vi følger med i vinduet. Vi er ute uansett vær, regn er nesten gøyere for de små, for da kan man jo plaske i sølepyttene osv.

Ellers sykler vi på tur, drar til lekeplasser eller barnehager i området, spiser lunsj ute (veldig stas) eller går en tur på butikken og kjører sånn liten handlevogn.

Inne bygger vi lego og leser bøker. Vi kan også la ungene se litt på iPad, eller se en film sammen. Synes egentlig treårsalderen er da det begynner å løsne veldig med tanke på å slippe å underholde barna konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer er deilig i forhold til vinteren mtp å aktivisere barna. Her har barnet liten eller ingen interesse for tv. Det går i lek på lekeplassen, oppdagelsesturer, besøksgård, familiebesøk, lek inne hvis dårlig vær, baking eller lignende hvis jeg vil, kos og lek med lillesøster, lekeland, badeland, bading ute eller inne, rydding med barnet, vask med barnet og handling. Jeg liker det jeg da, men skjønner mange syns det er slitsomt til tider. 

Anonymkode: d6a98...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha rolige morgener. Står opp mellom halv åtte og halv ni. Sløver litt på sofaen med barnetv. Spiser frokost mens hun ser tv. Skrur av tvn etterhvert og hun leker for seg selv eller med oss til tolvtiden, da spiser vi lunsj og gjør oss klare til å dra. Lekeplass, senter, skogen, besteforeldre, drar til stengte barnehager eller skoler, bedøksgårder osv. Kommer hjem i 4 tiden og lager middag, koser og leker (hun er veldig flink til å aktivisere seg selv). Bruker ikke omtrent nettbrett, kanskje 1 gang hver annen eller tredje uke. Det hender noen helger at vi ikke gjør noe særlig, og har skikkelig daffedager, men det tillater vi oss. Mange føler på et enormt press med å være perfekte foreldre som er ute på fjellet hver helg (eksempelvis, det er ikke noe galt i å være på fjellet hver helg, altså!), og "perfekte" bilder i sosiale medier er jo ikke med på å senke dette presset. Barna har godt av, og lærer mye av å kjede seg en gang i blant også, og må ikke aktiviseres til enhver tid :)

Anonymkode: b7d7a...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å ha rolige morgener. Står opp mellom halv åtte og halv ni. Sløver litt på sofaen med barnetv. Spiser frokost mens hun ser tv. Skrur av tvn etterhvert og hun leker for seg selv eller med oss til tolvtiden, da spiser vi lunsj og gjør oss klare til å dra. Lekeplass, senter, skogen, besteforeldre, drar til stengte barnehager eller skoler, bedøksgårder osv. Kommer hjem i 4 tiden og lager middag, koser og leker (hun er veldig flink til å aktivisere seg selv). Bruker ikke omtrent nettbrett, kanskje 1 gang hver annen eller tredje uke. Det hender noen helger at vi ikke gjør noe særlig, og har skikkelig daffedager, men det tillater vi oss. Mange føler på et enormt press med å være perfekte foreldre som er ute på fjellet hver helg (eksempelvis, det er ikke noe galt i å være på fjellet hver helg, altså!), og "perfekte" bilder i sosiale medier er jo ikke med på å senke dette presset. Barna har godt av, og lærer mye av å kjede seg en gang i blant også, og må ikke aktiviseres til enhver tid :)

Anonymkode: b7d7a...f2a

Beklager skrivefeil, ikke så lett fra mobil 

Anonymkode: b7d7a...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å ha rolige morgener. Står opp mellom halv åtte og halv ni. Sløver litt på sofaen med barnetv. Spiser frokost mens hun ser tv. Skrur av tvn etterhvert og hun leker for seg selv eller med oss til tolvtiden, da spiser vi lunsj og gjør oss klare til å dra. Lekeplass, senter, skogen, besteforeldre, drar til stengte barnehager eller skoler, bedøksgårder osv. Kommer hjem i 4 tiden og lager middag, koser og leker (hun er veldig flink til å aktivisere seg selv). Bruker ikke omtrent nettbrett, kanskje 1 gang hver annen eller tredje uke. Det hender noen helger at vi ikke gjør noe særlig, og har skikkelig daffedager, men det tillater vi oss. Mange føler på et enormt press med å være perfekte foreldre som er ute på fjellet hver helg (eksempelvis, det er ikke noe galt i å være på fjellet hver helg, altså!), og "perfekte" bilder i sosiale medier er jo ikke med på å senke dette presset. Barna har godt av, og lærer mye av å kjede seg en gang i blant også, og må ikke aktiviseres til enhver tid :)

Anonymkode: b7d7a...f2a

Det høres flott ut, og er helt enig i at man ikke skal føle på aktivitetspress fra samfunnets side. Her kommer likevel presset, men fra inni kroppen til femåringen, ikke samfunnet.

Han er flink til å leke selv og kjeder seg aldri, men om han er inne en hel dag, tar leken en vending som driver oss andre til vanvidd. Her starter dagen klokka seks, og rolige morgener foran TV ville vært oppskriften på katastrofe hjemme hos oss.

Det er derfor du ser oss ute på tur klokka ni. Ikke fordi vi er opptatt av å prestere, men fordi vi er opptatt av å komme gjennom helga med vettet i behold, haha!

Endret av Hactar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å ha rolige morgener. Står opp mellom halv åtte og halv ni. Sløver litt på sofaen med barnetv. Spiser frokost mens hun ser tv. Skrur av tvn etterhvert og hun leker for seg selv eller med oss til tolvtiden, da spiser vi lunsj og gjør oss klare til å dra. Lekeplass, senter, skogen, besteforeldre, drar til stengte barnehager eller skoler, bedøksgårder osv. Kommer hjem i 4 tiden og lager middag, koser og leker (hun er veldig flink til å aktivisere seg selv). Bruker ikke omtrent nettbrett, kanskje 1 gang hver annen eller tredje uke. Det hender noen helger at vi ikke gjør noe særlig, og har skikkelig daffedager, men det tillater vi oss. Mange føler på et enormt press med å være perfekte foreldre som er ute på fjellet hver helg (eksempelvis, det er ikke noe galt i å være på fjellet hver helg, altså!), og "perfekte" bilder i sosiale medier er jo ikke med på å senke dette presset. Barna har godt av, og lærer mye av å kjede seg en gang i blant også, og må ikke aktiviseres til enhver tid :)

Anonymkode: b7d7a...f2a

Deg om det. Det er ikke veldig mange småbarn som sover så lenge eller som kan holdes innendørs til kl 12 uten at det blir hyling etc. 

Anonymkode: a92f3...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Det er ikke veldig mange småbarn som sover så lenge eller som kan holdes innendørs til kl 12 uten at det blir hyling etc. 

Anonymkode: a92f3...b79

Jeg skrev bare hvordan våre helger er? Ikke noe om hvordan andres helger bør være eller er. 

Anonymkode: b7d7a...f2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...