Gå til innhold

Lite tannproblem ble stort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg satte tanntråd fast mellom to jeksler. Tannlegen kunne ikke få den løs manuelt, og foreslo det bare føltes som om det var noe der. Tok røntgen hvor hun ikke kunne se noe. Jeg insisterte på at der var noe. Hun mente så at fyllingen på den bakerste jekselen var rufsete og hadde et dårlig kontaktpunkt og at den burde skiftes uansett. Den fikk jeg laget fjor sommer, har ikke hatt problemer med den, og den hadde ikke hull. Enten kunne jeg gå hjem eller så kunne hun fjerne den. Hun fjerner, og under prosedyren faller en liten bit av den andre jekselen av, hvor tanntråden hadde satt seg fast mellom den løse tannbiten og resten av tannen. Hun mente i etterkant hun kanskje kunne se det litt på røntgen. Hun hadde ikke tid til å fullføre to tenner og jeg gikk hjem med et gap mellom de to tennene. I tillegg var der en spiss på den nye fyllingen som stakk på tungen hver gang jeg svelgte, så jeg fikk en time to dager etterpå hos den andre tannlegen på kontoret for å ferdigstille behandlingen. Problemet nå er: 1) en av de nye fyllingene er virkelig rufsete, så tanntråden henger litt fast og deler seg og blir rufsete. 2) Tannen foran begge jekslene, en liten jeksel, som der absolutt ikke var problemer mer i forkant, er jeg nå latterlig klar over. Det gjør ikke direkte veldig vondt, og den er ikke sensitiv for varme eller kulde, men det føles som om jeg tygger ned på den. Den føles også noe nummen. Når jeg tar tanntråd mellom den og tannen bak er den veldig øm. Jeg lurer på om, mer sannsynlig, de to nye fyllingene er for lave i forhold til tannen foran sånn at jeg tygger på den og den er blitt irritert, eller om tennene kan ha hatt tid til å flytte på seg? og at de dermed legger press på tannen? Håper virkelig ikke tannen dør og jeg trenger rotfylling. Eller at bittet mitt blir helt ødelagt av dette. 

Utover dette har jeg tenkt over om en annen tannlege kunne klart å diagnostisere det egentlige problemet utfra røntgen. Burde jeg la disse gjøre mer arbeid på tennene mine/rette opp feiler? Merker jeg er litt skeptisk. Håper noen orker lese og kommer med noen inputs. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå tilbake til tannlegen og forklar problemene. Det er sikkert bare noe sliping som skal til for at dette blir bra. De bruker et slikt papir du tygger ned på og da vil de evnt se om noen av jekslene er for høye.

Anonymkode: 87d06...15d

AnonymBruker
Skrevet

Du går tilbake til din vanlige tannlege. Så får du tilsendt en kopi av røntgen. Denne kan du godt få din normale tannlege til å se på. 

Så sender du de to klumsete tannlegene et krav, med beskjed om at du vil klage til rette organ dersom de ikke dekker hele behandlingen de selv gjorde samt alt arbeid den vanlige tannlegen din anser som nødvendig for å rette opp i tullballet. 

Anonymkode: 0b5fb...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...