Gå til innhold

Informere eksen om graviditet? Felles barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer venter nå barn etter ett års prøving (jippi!!!)

 

Det vi lurer på er informasjonsplikten videre. Min kjære har ett barn på 9år med sin tidligere kjæreste. Jeg har ett barn på 3 år, men far er ute av bildet, og min samboer har fungert som en pappa siden han ble født. Vi ble sammen da jeg var gravid, men kjent hverandre siden 10års alderen. 

Hans eks og familie har vært veldig stygg mot han, hvor de ofte sårer han. Kaller han stygge ting, og sier at han må slutte med dette (ordrett)  "nye livet-tullet sitt". Da altså meg og mitt barn. De tror vel vi skal bryte lag, eller at jeg er ett tidsfordriv, det er hvertfall disse inntrykkene han sitter igjen med. De har ett bra samarbeid seg imellom ift barnet, men han prøver å holde det til kun det, på grunn av oppførselen hennes/deres. (hun dessuten er bipolar, og vil ha  han tilbake. Ringer ofte og skriver meldinger om at hun savner han osv). Mye styr, men ikke rundt barnet. Skal sies at jeg og eksen hans har en veldig god tone og samarbeider bra, aldri vært noe styr eller lignende oss mellom. 

Han kvier seg på å fortelle om min graviditet til sin eks, og lurer på om han må gjøre det. Altså. Hun må jo vite det, men om han er nødt å invitere henne på kaffe for å fortelle dette. Dette er jo en kjempefin ting for oss og noe vi har ønsket oss lenge, men han er redd hun skal ødelegge den gode, stole følelsen han har nå, med å skjelle han ut el. 

Han ønsker å offentliggjøre graviditeten på Facebook etter ul, slik at eksen finner det ut på lik linje med alle våre venner og familien. Da altså når deres felles barn er hos oss, slik at hun vet at han skal bli storebror, før hun skal ha samvær igjen. Altså at barnet ikke blir budbringeren. Hun har hatt flere kjærester som vi får høre om av barnet. Selv fortalte min kjære henne om meg,  men dette går jo ikke begge veier så dette forsterker vel hans tanke om at hun kan få vite det på samme måte som alle andre. 

Hva mener dere? Ble kanskje litt rotete. Hva hadde dere foretrekt? Hva ville dere gjort? Har han "informasjonsrett" ift dette? 

Anonymkode: f6a04...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det ligger mer bak her enn det gjorde hos oss, feks... Men jeg synes allikevel ikke han skal synke på lavere nivå enn han egentlig ville gjort!

Vi fortalte det til ungene ved middagsbordet husker jeg (altså mine stebarn) og da vi gikk fra bordet sendte han sin eks en sms og sa noe som at "Nå har vi informert ungene om at de blir storesøsken da og da. Tenkte det var fint for deg å vite det før de kommer til deg igjen!" eller noe sånt. Da fikk hun litt tid til å fordøye det om hun trengte det. Vet ikke om man kan si at man har "informasjonsplikt", men jeg synes definitivt man skal informere uten at barnet er den som gjør det, ihvertfall....

Dersom ingen andre får vite det før dere poster på Facebook er jo det deres greie, så klart. Jeg var gravid før Facebook var "allemannseie", så jeg tør ikke si hva jeg ville gjort i dag ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan dere gjør det for å "kopiere" og svare, men til deg ulrikke😅 tusen takk for svar. Dette var ikke så dumt, altså bare å sende en enkel melding som dette. 

Hvis vi skal gjøre det må vi hvertfall fortelle all familie før vi forteller henne og før vi offentliggjør det. Hehe.  

Men ja ligger litt bak her.. Vanskelig for ham.

Var for all del ikke meningen å fremstå som at barnet skal fortelle mor dette, siden det virket slik på en del av svaret ditt. Det er noe vi uansett skal unngå😊😊

-ts:) 

Anonymkode: f6a04...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt en SMS til henne 5 minutter før dere legger det ut på facebook. Da er  hun informert direkte, ikke via jungeltelegrafen, samtidig som hun ikke har en nyhet å spre (hvis hun kan finne på å spre den på en ondsinnet måte). 

Ser ingen grunn  til at dette må diskuteres over en kaffekopp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger jo ikke invitere henne på kaffe for å fortelle det, men send ei melding etter at dere har fortalt til barnet at det skal bli storebror/storesøster. 

Både eksen min og meg informerte hverandre da det var familieforøkelse på gang. Ikke at vi har informasjonsplikt sånn egentlig, men det er jo en stor begivenhet i livet til vårt felles barn. 

(vi gjorde også avtale om at hvis fødselen skulle starte mens barnet var hjemme så skulle den andre komme å hente barnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dette er noe som kommer til å være vondt for henne, men det kommer til å bli verre om hun får vite det helt random ved at minstemann forteller det eller at hun tilfeldigvis ser deg høygravid på kjøpesenteret.

Hun virker ikke så flink til å skjule sine følelser, så jeg forstår godt at han er redd for at hun skal reagere for sterkt og være ekkel. Men han burde absolutt fortelle henne det. Om så bare på en hyggelig sms der han forteller at han synes at hun burde få vite det før andre. Og helst før den kommende storebror.

Hun kommer alltid til å være en del av livet deres, så dere må bare ta hensyn til det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en selvfølge at far tar en skikkelig telefon til eksen og informerer om graviditeten, slik at man kan prate litt rundt det. Det er jo tross alt en stor hendelse i livet til barnet de deler, som skal få et lillesøsken. Det å få et halvsøsken kan by på blandede følelser for barnet, på den ene siden spenning og forventning, den andre siden usikkerhet og redsel for å bli byttet ut med fars "nye familie", å bli skjøvet ut på sidelinjen, osv. Så det er absolutt på sin plass at begge foreldre er orientert og har en viss dialog omkring slike store hendelser og hvordan man skal takle eventuelle spørsmål og følelser barnet måtte ha. Synes ikke Facebook er medium for den type informasjon mellom to voksne som deler ansvar for et barn, man tar kontakt i mer private kanaler.

I deres tilfelle så skjønner jeg at mors ustabile humør og utskjellingstendenser er plagsomt, og jeg deler selv et barn med min eksmann som ikke evner å samarbeide bra. Likevel så er min taktikk å alltid beholde roen og i hvert fall gjøre mitt for at samarbeidet er bra. Jeg informerer om det som trengs å informere om på en ryddig måte, og hvis han svarer med utskjelling eller stygge ord så avslutter jeg samtalen. Vennlig men bestemt. Ved ny graviditet så ville jeg ringt ham og fortalt nyheten, men i det øyeblikket han ble ufin, så ville jeg sagt at "nå avslutter jeg samtalen, for den tonen finner jeg meg ikke i, men hvis du skulle få lyst til å snakke på en hyggelig måte så er jeg her". Og så lagt på. På den måten opprettholder jeg min del av samarbeidet og inviterer til dialog om barnet, samtidig som jeg er tydelig på hva jeg ikke aksepterer.

Jeg tenker også at du ikke trenger å ta del i den dialogen og opplysningsplikten. Den kan far alene ta seg av med sin eks.

 

Anonymkode: cf2ed...d1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sendt en sms. Først informere barnet man har med eksen, f.eks under en middag, og så sendt eksen en melding minuttet etterpå.

Kan ikke se noen grunn til å skulle invitere på kaffe og styr for å fortelle en sånn sak. Hun har strengt tatt ikke så mye med det, så hvorfor lange så mye styr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan dere gjør det for å "kopiere" og svare, men til deg ulrikke😅 tusen takk for svar. Dette var ikke så dumt, altså bare å sende en enkel melding som dette. 

Hvis vi skal gjøre det må vi hvertfall fortelle all familie før vi forteller henne og før vi offentliggjør det. Hehe.  

Men ja ligger litt bak her.. Vanskelig for ham.

Var for all del ikke meningen å fremstå som at barnet skal fortelle mor dette, siden det virket slik på en del av svaret ditt. Det er noe vi uansett skal unngå😊😊

-ts:) 

Anonymkode: f6a04...bfd

Neida, tolket deg egentlig ikke som at du mente at barnet skulle være budbringer altså...

Men å invitere på kaffe for å informere om dette synes jeg ikke er nødvendig! Men en sms som bare er til henne, før hele verden får vite det (og rett etter at barnet har fått vite det, sånn at barnet ikke rekker å si det først, og at de heller ikke rekker å ha kontakt på mobil liksom) synes jeg er helt på sin plass.

Kommer det noe negativt, hev dere over det, gi evt beskjed om at hun kan være så negativ hun vil men at dere gleder dere uansett, og at barnet må få velge sin egen reaksjon. Og så like blid og høflig etterpå.

Gratulerer, forresten ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en SMS slik at de slipper pinlig stillhet i telefonen, og slik at hun får litt tid på seg til å få igjen pusten før hun må gratulere dere. 

Anonymkode: fb7fa...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en sms og si det! det gjorde vi. Samarbeidet der fungerer svært dårlig, og eksen hans har aldri akseptert at han har gått videre, verken med tidligere kjærester eller meg. Etter diverse trusler, falske anmeldelser og forfølgelse har jeg nådd et punkt hvor jeg overlater alt som har med henne til han, og bryr meg fint lite. Sånn må det desverre være for hun er manipulativ og gal! Var en periode jeg var redd hun skulle tenne på huset mens vi sov;P Huff.. 

Anyway.. Vi snakket om dette før vi bestemte oss for å tekste henne og graviditeten. Vi gjorde det slik fordi den nydelige sønnen de har sammen skulle slippe å være den som måtte fortelle mora si det. Hun hadde neppe tatt det veldig godt, og han gledet seg veldig til å bli storebror. Vi ville ikke utsette han for det. Det ble et ramaskrik uansett, og da var det likegreit at alt ble tatt over sms for vår del. Vi har nå vært sammen i 8 år og har to felles barn. Hun sitter fremdeles hjemme i leiligheten sin og hater hver dag og lager kvalme. 

Ikke tenkt for mye over disse tingene! Enkelte vil aldri infinne seg med virkeligheten, og du kan bare ikke gjøre det til ditt problem. Du har valgt din vei, funnet den store kjærligheten og du må bare gjøre det beste ut av ting! Ikke la noen forsure livet ditt! 

Anonymkode: 8ab5c...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til:P Hun har ikke krav på å vite noe om det! Men jeg vil råde dere til å fortelle det, slik at ungen de har sammen slipper å komme opp i en ubehagelig setting. Synes de voksne skal være de som overlever den "triste" nyheten til eksen. 

Anonymkode: 8ab5c...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at vi er i en veldig annerledes situasjon, men vi fortalte det til hans eks før vi sa det til barna. Hun var en av de første som fikk vite det, synes hun fortjente å høre det fra oss og ikke noen andre.

Anonymkode: e86b6...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...