Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man prater med folk som bor i nord Norge (altså ikke de som har flyttet ut), finner man nokså fort ut at mange ikke er fornøyde med å bli styrt fra oslo og at mange synes folket sør på har blitt noen falske og arrogante tullinger, som ikke får ting gjort.

Nord Norge har meget bra med verdiskapning og naturressurser, så rent økonomisk skulle det nok ha gått bra. Men rent juridisk sett, er dette mulig å få til? Må hele landet stemme eller hadde det holdt med de nord på?

Har hørt denne diskusjonen noen ganger nå. Er ikke helt enig selv, men hadde man fått med seg trønderlag ville jeg sagt ja, da jeg er trønder :P 

Anonymkode: f118e...737

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nord Norge har meget bra med verdiskapning og naturressurser, så rent økonomisk skulle det nok ha gått bra. Men rent juridisk sett, er dette mulig å få til? Må hele landet stemme eller hadde det holdt med de nord på?

Nei, det ville bryte med paragraf 1 i Grunnloven "Norge er et fritt og udelelig rike" Grunnloven kan riktignok endres, men det vil neppe skje selv om et flertall skulle stemme for å forlate riket. 

En annen sak er jo at nord-Norge per idag mottar mer i subsidier fra resten av landet enn de bidrar med, så hvordan de skulle ha betalt for de offentlige tjenestene selv kan man jo lure på.

Anonymkode: 0b8b9...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har lest

Anonymkode: 978e5...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ville bryte med paragraf 1 i Grunnloven "Norge er et fritt og udelelig rike" Grunnloven kan riktignok endres, men det vil neppe skje selv om et flertall skulle stemme for å forlate riket. 

En annen sak er jo at nord-Norge per idag mottar mer i subsidier fra resten av landet enn de bidrar med, så hvordan de skulle ha betalt for de offentlige tjenestene selv kan man jo lure på.

Hvor har du tallene i fra? Det er blant annet velkjent at det meste av det offentlige drar til Østlandet, så jeg vil tro en slik regning har en god del variabler.

Kutter man ut byråkratiet og tvinger flere ut i arbeid, tror jeg nord Norge hadde stått seg bra. Drar inn nok av penger bare igjennom fiske industrien. Samt har man store potensial for industri innen kraft. Finmark lagger litt etter her og der, men det kunne man ha fikset på.

Eneste faremomentet i mine øyne hadde vært putin, dersom nord Norge hadde vært egen stat.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dele Norge, slik som Storbritannia da?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært mye bedre å gi Oslo og Akershus færre representanter på Stortinget. Hvis det en skulle skille ut en region så burde vært gjort der, grensa nordover kunne gått i Lillestrøm.

Anonymkode: 95c17...c6a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blant annet velkjent at det meste av det offentlige drar til Østlandet, 

, tror jeg nord Norge hadde stått seg bra. Drar inn nok av penger bare igjennom fiske industrien. Samt har man store potensial for industri innen kraft. Finmark lagger litt etter her og der, men det kunne man ha fikset på.

Eneste faremomentet i mine øyne hadde vært putin, dersom nord Norge hadde vært egen stat.

Grunnen til at Østlandet får store offentlige midler er jo fordi flesteparten bor der. 

Man må enten se pr person, eller om pengestrømmen går inn eller ut av Nordnorge. 

Om det skulle fungere som egen stat tror jeg oljeutvinning både i Lofoten og Barentshavet ville raskt kommet i gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forsikre deg om at det ikke bare er folk nord fra som ikke liker at alt skal styres fra Oslo. 

Anonymkode: f0ac5...71d

Skrevet

Tja, alt er mulig, men hvorfor skal Nord-Norge og eventuelt Trøndelag deles i eget land når folket der er vel så villige til å følge linjen til Oslo og EU? Hva er argumentene for å forlate Norge? Har de virkelig en så annen politisk sans som resten av landet? Det ser ikke sånn ut. De følger ofte røkla i folkeavstemninger. Så hva er det som gjør at dette skal være aktuelt? Jeg ser ingen veldig store politiske motsetninger til Sør-Norge. Hadde det vært det, ville problemstillingen stilt seg annerledes. Kanskje en gang i fremtiden. I stedet for en globalistisk verdensregjering vil landene deles ytterligere, men da sannsynligvis bare på grunn av en mislykket globalistisk politikk som vi ser konturene av nå.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du Finnmark?

Anonymkode: 3da27...64b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så udelelig med tanke på Jemtland og Herjedalen...

Anonymkode: c1b9b...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten for "Nord-Norge" å lykkes som egen stat er om de også får mye sjøterritorium hvor de kan fortsette å utvinne ressursene der. Jeg tror Nord-Norge kommer veldig dårlig ut om de ikke får mye sjøterritorium også, så dette er nok ingen god ide.

Det er bedre om vi istedet endrer det styresettet vi har i dag.

Anonymkode: c1b9b...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne se dokumentasjon på at Nord-Norge mottar mer subsidier enn andre regioner i Norge.

Anonymkode: d2d02...5e7

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært mye bedre å gi Oslo og Akershus færre representanter på Stortinget. Hvis det en skulle skille ut en region så burde vært gjort der, grensa nordover kunne gått i Lillestrøm.

Anonymkode: 95c17...c6a

Skjevfordelingen er allerede der, stemmer i Nord-Norge betyr mer enn i Oslo-området.

Stiller spørsmålstegn ved argumentene her. Ja, Nord-Norge er rikt på naturressurser som for eksempel fisk, men samtidig koster det å holde ting gående oppe i nord, med lange avstander. 

Uansett rimelig urealistisk scenario.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...