Gå til innhold

Hva er riktig ang. barn og solkrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er anbefalt.. ?? Er det noen steder at det står at det anbefales å smøre barn med spf 50??? (4-5 år)

Anonymkode: a62dd...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg smører med faktor 30 og med solkrem for barn(fysisk filter). Smører med noen timers mellomrom. Mine har aldri vært solbrent. Kjøper også solkrem som kommer godt ut på tester i forhold til uheldige stoffer

Har aldri sett anbefalinger om faktor 50, ikke her i Norge hvertfall. Kunne vurdert det de første dagene i syden midt på sommeren

https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-6988?source=relisdb

Anonymkode: 766f7...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungen gå uten solkrem i ca 10 min før du påfører solkrem, så får barnet nok D vitamin gjennom solen da solkrem blokker det meste av D vitaminer. 

Når det kommer til faktor er dette inviduelt i forhold til hudtype og hvor i verden man er. Har man "normal" norsk hud i Norge så vil jeg tro 30 holder. Har man veldig hvit og sart hud ville jeg nok prøvd meg på 50 og gå ned i faktor når/ vis barnet får litt farge samt kle på en t- shorte og caps når solen er på det sterkeste. 

Anonymkode: 43e8d...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 50 på mine, aldri solbrent.

Anonymkode: 3cbe9...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører med 50 om morgenen før bhg fordi de er så dårlige til å smøre der, selv om de er ute i sola hele dagen. Men smøring med 50 om morgenen holder faktisk til at han ikke blir solbrent. Han har bare blitt brent én gang da jeg glemte å smøre ham. Ringte og ga beskjed til bhg, men likevel gjorde de det ikke...

30 holder lenge når jeg er sammen med ham selv og har mulighet til å smøre oftere.

Leste forøvrig nylig at det er viktigere å bruke nok solkrem enn å ha høy faktor. Én håndfull til én kropp. (Barnehånd til barnekropp.)

Anonymkode: 8db74...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker 50 på mine, aldri solbrent.

Anonymkode: 3cbe9...b71

Det er ikke lurt å overdrive heller, siden det hindrer D-vitaminproduksjon i huden. Mange nordmenn får for lite D-vitamin pga. lite sol.

Anonymkode: 89332...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som har veldig lys og sensitiv hud, som trenger solfaktor 50 på de mest solrike dagene. 

Mitt andre barn trenger egentlig ikke mer enn 20, men får 30.

Anonymkode: d5c73...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, June 16, 2017 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Hva er anbefalt.. ?? Er det noen steder at det står at det anbefales å smøre barn med spf 50??? (4-5 år)

Anonymkode: a62dd...1e5

Sunn fornuft er aldri dumt å kombinere sammen med egen kritisk sans. Forbrukerrådet har nettopp testet solkremmer. Det var forsvinnende få som var uten diverse stoffer vi bør unngå. Om det er MI i solkremmen og, har ikke jeg lest meg opp på, enda. 

Alt vi smører på huden taes opp av kroppen, noen brytes lett ned andre ting blir lagret og lever og nyrer blir påført ekstra belastninger. Men sola er heller ikke heldig å få fo mye av på nordisk hud, så igjen sunt bodevett er aldri å kimse av. 

Anonymkode: 71283...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med veldig lys hud som egentlig aldri blir brun. Pga mye soleksem i tillegg har vi smurt og smurt, uten at det egentlig har hjulpet veldig. Nå er hun 11, og denne sesongen har jeg ikke brukt mer enn faktor 15 faktisk. Hun har ikke blitt brent, og soleksemen har gått over fortere (akkurat som om det "koker" mer i huden med høyere faktor?) Før har hun alltid blitt smurt med minst faktor 30. 

Vi skal til sørøstlige strøk i sommerferien, og jeg tror jeg dropper å ta med faktor 50. Satser på faktor 30 og heller smøre oftere, passe på på kle på skuldre osv og pauser fra sola. Det kan hende det blir katastrofe, men jeg håper ikke det. Brukte faktor 50 på henne i Hellas for et par år siden, men i fjor i Hellas holdt jeg meg til bare 30. Det gikk faktisk fint. Brun blir hun ikke, men det virker ikke som om hun har hud som blir brun, så så lenge hun ikke blir brent og soleksemen ikke er ekstrem er jeg mer enn fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt å overdrive heller, siden det hindrer D-vitaminproduksjon i huden. Mange nordmenn får for lite D-vitamin pga. lite sol.

Anonymkode: 89332...6d6

Ikke om sommeren! Nesten ingen smører nok, ergo kommer det masse d-vitamin selv med solfaktor 50. 

Anonymkode: 76278...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt å overdrive heller, siden det hindrer D-vitaminproduksjon i huden. Mange nordmenn får for lite D-vitamin pga. lite sol.

Anonymkode: 89332...6d6

Det stemmer jo ikke helt. Jeg smører både meg selv og sønnen vår med faktor 30 igjennom hele dagen, ingen av oss har d vit mangel. Dette har vi fårt bekreftet igjennom blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillelykke skrev:

Det stemmer jo ikke helt. Jeg smører både meg selv og sønnen vår med faktor 30 igjennom hele dagen, ingen av oss har d vit mangel. Dette har vi fårt bekreftet igjennom blodprøver. 

Personen jeg svarte bruker 50. Jeg sier ikke at man ikke skal bruke solkrem, men jeg ville ikke gått rett på 50 i Norge uten å prøve 30 først og se om man blir rød. Man blir jo ikke farlig solbrent i løpet av sekunder.

Anonymkode: 89332...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Leste forøvrig nylig at det er viktigere å bruke nok solkrem enn å ha høy faktor. Én håndfull til én kropp. (Barnehånd til barnekropp.)

Anonymkode: 8db74...a82

En håndfull? Det hørtes lite ut synes jeg. Jeg bruker mye mer enn det på meg selv. Tykt lag solkrem. Med tynt lag blir jeg alltid brent.

Anonymkode: 341ea...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En håndfull? Det hørtes lite ut synes jeg. Jeg bruker mye mer enn det på meg selv. Tykt lag solkrem. Med tynt lag blir jeg alltid brent.

Anonymkode: 341ea...393

Det er den generelle anbefalingen ja, men trenger du mer så bruker du selvsagt mer. Vi er alle forskjellige. :)

Anonymkode: 8db74...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...