Gå til innhold

Depersonalisering Derealisjon Ocd.


luckystrikee

Anbefalte innlegg

Så godt å lese at du har fått hjelp! Og bra at psykologen din ikke opplevde deg psykotisk! Det må du ta som en bekreftelse på at du har ganske mye kontroll fremdeles! 

Bare det å få snakke med noen hjelper. Og ja, jeg ble skikkelig glad nå av å høre at du har fått hjelp og at noen som ser deg. Da blir det jobbing en stund fremover, men dette takler du! 

Anonymkode: 684bf...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7/21/2017 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Så bra! Uvirkelighetsfølelse er helt klassisk ved panikkangst. Selvfølgelig er du ikke psykotisk, men frykten for å være "gal" eller på vei inn i en alvorlig sinnslidelse er også veldig vanlig ved panikkangst, særlig når man har uvirkelighetsfølelse i tillegg! Flott at du får god hjelp - jeg måtte også på medisiner, rett og slett for å komme meg ut av "bobla" og få energi til å jobbe med den kognitive terapien. Dette kommer til å gå bra! :)

Anonymkode: 0ebee...d8b

takk for oppmuntrende ord:) ja jeg håper dette skal gå bra. Føler deler av uvirkelighetsfølelsen er borte, minsket. Men henger igjen tanker om alt er en illusjon og sånn bullshit. Håper det kan snus med terapi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/22/2017 den 4.06, AnonymBruker skrev:

Så godt å lese at du har fått hjelp! Og bra at psykologen din ikke opplevde deg psykotisk! Det må du ta som en bekreftelse på at du har ganske mye kontroll fremdeles! 

Bare det å få snakke med noen hjelper. Og ja, jeg ble skikkelig glad nå av å høre at du har fått hjelp og at noen som ser deg. Da blir det jobbing en stund fremover, men dette takler du! 

Anonymkode: 684bf...0e2

Ja det er nok en lang vei igjen, men føler jeg har vert i d verste nå. Går gradvis bedre føler jeg. Var det slik med deg og? alt blir vel ikke perfekt på dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, luckystrikee skrev:

Ja det er nok en lang vei igjen, men føler jeg har vert i d verste nå. Går gradvis bedre føler jeg. Var det slik med deg og? alt blir vel ikke perfekt på dagen..

Ja de var sånn med meg også. Men jeg hadde mye underliggende problemer og en del andre diagnoser også. Går fremdeles i behandling flere år senere. 

Uvirkelighetsfølelsen og derealisasjonen og depersonaliseringen kommer en sjelden gang. Men mens det før var en overhengende greie som varte lenge og der jeg mistet fotfestet så er det nå når det kommer en ettermiddag/natt her og der. Jeg blir skremt men håndterer det. Prøver å unngå å tenke for mye på eksistens, illusjon og evighet og sånne ting. 

Der er virkelig en grusom følelse det å gå å ikke vite om man er ekte eller ei. Om noe er sant eller ikke. Om menneskene som snakker til deg finnes eller ikke, om du innbiller deg det de sier eller om du hører feil osv. Osv. Men nå er den verste delen over for deg! Så bra!  Og gjennom terapi skal du få mer og mer støtte til å hjelpe deg selv ut av det. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 684bf...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de var sånn med meg også. Men jeg hadde mye underliggende problemer og en del andre diagnoser også. Går fremdeles i behandling flere år senere. 

Uvirkelighetsfølelsen og derealisasjonen og depersonaliseringen kommer en sjelden gang. Men mens det før var en overhengende greie som varte lenge og der jeg mistet fotfestet så er det nå når det kommer en ettermiddag/natt her og der. Jeg blir skremt men håndterer det. Prøver å unngå å tenke for mye på eksistens, illusjon og evighet og sånne ting. 

Der er virkelig en grusom følelse det å gå å ikke vite om man er ekte eller ei. Om noe er sant eller ikke. Om menneskene som snakker til deg finnes eller ikke, om du innbiller deg det de sier eller om du hører feil osv. Osv. Men nå er den verste delen over for deg! Så bra!  Og gjennom terapi skal du få mer og mer støtte til å hjelpe deg selv ut av det. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 684bf...0e2

Tusen takk for gode ord! Ja det er forferdelig å måtte gå å lure på alt hele tiden. Men som sakt håper det går gradvis oppover nå!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden eller spore av, men har et spørsmål om depersonalisering. Kan eventuelt starte en annen tråd.

Hvordan oppleves det? Går det på i forhold til en selv eller andre? Er det som om man mister fullstending kontakten med seg selv. At det ikke er noe "kobling" mellom den man egentlig er og det man faktisk gjør og sier. Er det som å kikke seg i speilet og personen man ser er en "fremmed"? Eller handler dette mer om dissosiering?

Anonymkode: 50add...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden eller spore av, men har et spørsmål om depersonalisering. Kan eventuelt starte en annen tråd.

Hvordan oppleves det? Går det på i forhold til en selv eller andre? Er det som om man mister fullstending kontakten med seg selv. At det ikke er noe "kobling" mellom den man egentlig er og det man faktisk gjør og sier. Er det som å kikke seg i speilet og personen man ser er en "fremmed"? Eller handler dette mer om dissosiering?

Anonymkode: 50add...039

Depersonalisering går mer på deg selv som ukjent, føler deg ubekvem i egen kropp. Mens derealisjon går mer på at omstendighetene virker uvirkelige. Hatt mest av derealisjon selv men også merket Depersonalisjon. Ligger mye forklaringer på youtube etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvordan går det med deg nå? Har du blitt helt frisk igjen?

Hilsen ei som har slitt med dette i snart ett år (er riktignok blitt mye bedre nå enn jeg har vært i perioder).

Anonymkode: efbbc...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...