AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Hei! Jeg var veldig sjenert som ung, på barneskolen og ungdomsskolen. Jeg hadde venner, men hadde vansker for å bli kjent med nye igjen. Veldig stille og lite pratsom med ukjente folk. Hadde aldri fremvisninger osv. Husker jeg hadde en "kjæreste" i 8ende klasse, det var såvidt jeg turte å snakke med han og det eneste vi gjorde var å kysse/kline etpar ganger. (😂) Da jeg begynte på VGs flyttet jeg ut fra hjemme og vekk å bodde på internat, der ble jeg bedre, fikk litt selvtillit og turte å sosialisere meg litt. Etter det har jeg bare blitt bedre å bedre, jeg jobber nå på sykehjem noe som "tvinger" meg til å snakke med både pasienter og pårørende og det går veldig fint! Føler jeg er litt sjenert enda men har kanskje lært meg å ha på meg en maske, tror ikke noen ser det på meg at jeg egentlig er ganske beskjeden. Det største problemet mitt nå er at jeg rødmer så GRUSOMT MYE. Altså jeg skjønner ikke hvorfor det skjer engang, det bare skjer. Hvis noen snakker til meg foran mange andre kan jeg kjenne det koker i ansiktet mitt, og jeg blir til en tomat. Her en dag hadde vi rapport og da sitter vi på et lite rom med mange folk, alle er jo kollegaene mine som jeg kjenner godt! Men alikavell reagerer jeg. En av sykepleierne tok opp noe, og spurte oss som satt rundt om forskjellig. Jeg var så redd for at hun skulle spørre meg om noe, jeg fikk slik hjertebank jeg aldri har opplevd før, jeg ble glovarm, svimmel og virkelig helt dårlig der jeg satt! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er sånn. Jeg blir helt skjelven bare sjefen kommer for å spørre meg hvordan det går f.eks, det er så flaut, de ser jo hvor rød jeg blir 😂🙆🏼 Jeg tar aldri bussen, hater å gå på butikken (må gjerne snakke i tlf bare for å komme meg inn), osv. Har jeg sosial angst eller hva er det egentlig ? Med familie/venner så prater jeg som en foss og er veldig sosial, i dems hodet er jeg den ville partyjenta. Tips? Det er virkelig ikke gøy å ha det sånn 🤷🏼♀️ Kjedelig å unngå situasjoner fordi jeg ikke vil rødme å bli uvel. Og jaaa, jeg har prøvd å ikke tenkt på det, men det skjer alikavell. ! ps, jeg er 25. Anonymkode: c138c...9bd
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Er du sikker på at du først blir så rød som du tror? Fordi angst for angst eller i ditt tilfelle redslen for å rødme, kan av og til være det verste. Du tenker at nå kommer du til å rødme, og det kan være du ikke er bevisst at du tenker sånn engang, også rødmer du fordi du forventer at du skal rødme. Rødmen kommer, du kjenner den og andre ser den, men den kanskje utløses eller forsterkes av frykten din? Har du prøvd å si til kollegaene dine at du føler dette som et problem og synes det er veldig ubehagelig? Du trenger ikke ta det opp som noe alvorlig, men si til dem at du forteller om dette i et forsøk på å rødme mindre, eller noe lignende. De ser jo så klart at du rødmet, men vet de at du tenker sånn på dette? Forsøk dette, så kanskje det hjelper litt etter en tid. Og hvis rødmen bedrer seg litt på en arena du ofte er på og rødmer, så kan det gjøre det enklere for deg å ikke tenke så mye på det på f.eks butikken. Anonymkode: 1e89b...773
rikoChett Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Høres ut som sosial angst. Prat med legen din, kan være de har noe for rødming og sånt.
Gjest Athleisure Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Tips til rødming kan være å bruke sminke over! Når du vet at sminken skjuler det, vil ikke rødmingen bli så sterk, etterhvert blir det ikke et like stort problem
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 Jeg er sikker på jeg rødmer ja. Folk har ofte utbrytt "wow, så SINNSYKT rød du ble nå!" Til og med halsen min, eller brystkassen min flammer opp. Dette skjer også når jeg drikker alkohol, etter etpar super flammer brystkassa mi opp 🤷🏼♀️ Sminke hjelper ikke, det vises gjennom. Dessuten liker jeg ikke sminke meg på jobb 😐 Anonymkode: c138c...9bd 1
Solivagant Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 Kan høres ut som sosial angst, ja. Ta en tur til legen, du
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 Hei, vil bare si at jeg vet akkurat hvordan det er! Jeg rødmer og som en hummer både i hele ansiktet, på hals og bryst. Veldig lett å legge merke til, og jeg også får kommentarer. Husker jeg ble sånn pga stress før narkose en gang, og legene ble jo helt bekymrede. Jeg også har det sånn at det bare skjer automatisk i visse sosiale settinger, og det er umulig å stoppe det. Jeg tror det "beste" man kan gjøre er å bare la det skje. Prøve å akseptere at "jaja, nå blir jeg rød igjen" og prøve å heller fokusere på samtalen. Hvis noen nevner det så er det bare å le det litt vekk og si rett ut at du rødmer veldig lett. Jeg har veldig sterk sosial angst. Så det er mulig at du har en litt mildere form. Hvis du synes det begynner å hemme deg i hverdagen, så kan det være lurt å ta en prat med psykolog. Anonymkode: e362c...0fc
Ego Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 Jeg rødmer lett, og det helt uten å ha noen sosial angst 😝 Har ikke annet valg enn å akseptere at det skjer, og om det kommenteres sier jeg stort sett bare "jeg er visst bare sånn". Som regel går det greit over om jeg bare fortsetter med å prate eller hva det nå er jeg måtte holde på med. Du er kanskje blitt litt redd for å rødme slik at det rett og slett er tanken på det som gir deg angstfølelse?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå