humlasuse Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Jeg ble skilt for 2 år siden, og min x tok med seg vår felles katt. Nå lurer jeg på.... ( gruer for å spørre)!! Jeg vil så gjerne ha en katt eller liten hund. Hvis jeg får en katt kommer den til å bo på 80kvm med stor veranda. Bor midt i sentrum, så ut kommer den ikke, selv om det ikke er veldig trafikk i helger tror jeg ikke den bryr seg om ukedager. Har jeg lov til å i det hele tatt vurdere dyr i min situasjon?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Om du kan sikre verandaen din så katten kan få frisk luft så kan du tilby et flott hjem Finnes mange løsninger, noen har hvit nesten gjennomsiktig netting over hele, noen glasser inn, noen bruker levegger med 90 grader nett på topp. Anonymkode: b0b3f...ad7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Min personlige mening er at å ha innekatt er dyremishandling. Med mindre katten er blind, døv, eller av andre grunner ikke kan være ute uansett hvordan man nå bor, så bør den få mulighet til å være ute, og da ikke bare på en liten balkong. Om du skal ha innekatt ville jeg ihvertfall gått for en omplasseringskatt som var innekatt fra før. Ellers aner du ikke hvordan katten vil reagere på å leve innepserret i en liten leilighet hele livet. Det er lettere med hund i leilighet, siden de kan tas med på tur, og kan være ute på altanen mye ellers. Anonymkode: e1b5e...74a 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Man bør i det minste ha minst 2 katter om man skal ha innekatt.. Anonymkode: 2f741...7df 9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 Skal du ha innekatt så bør du ha to stk, jeg ser veldig stor forskjell på oppførsel hos den som er alene og de som er to stk med selskap i hverandre (gjerne søsken). Et menneske kan ikke, uansett hvor mye de prøver, klare å kommunisere og oppføre seg som en katt. Du må sikre verandaen skikkelig. En katt som plutselig ser noe den hopper etter kan lett hoppe utenfor verandaen å skade seg. Ha høye klorestativ, katter liker å ligge i høyden, i tilleg til at de får klatret litt. Du må regne med mye aktivisering. Kjøp masse leker som du bytter ut nå og da (nytt er tøft), de lekene du tar bort kan du introdusere igjen senere (rullering). Jeg har ingentkng imot innekatt så lenge man klarer å gjøre livet dems spennende Anonymkode: 23a19...031 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 Dyrebeskyttelsen har mange katter som omplasseres som innekatt av diverse grunner, ville valgt en av disse. Er i samme situasjon som deg at vi bor i sentrum og kun kan ha innekatt, så da fant vi en som ble omplassert som det Anonymkode: e6aca...7c8 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 Så må du ha masse leker som nevnt over her. Vi har ca. Samme størrelse leilighet som deg og katten vår trives fint Anonymkode: e6aca...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 Min personlige mening er at om man skal ha innekatt bør man se på det som like mye arbeid som å ha hund. Dvs man burde båndtrene dem slik at man kan ta dem med seg ut for å få mer stimuli. Man burde også leke og/ eller holde dem i aktivitet i 2 timer per dag. Helst burde man også ha en skikkelig "katteleilighet" med hyller og klatrestativ. Katter trenger stimuli og impulser. Eldre katter er kanskje litt slappere. Jeg ahr en utekatt på 1 år, og selv om han kan være ute 12 timer om dagen, så kan han fortsatt være ekstremt rastløs når han kommer inn. Gjør jeg eller samboeren noe vil han være med men en gang, selv om ha lå og sov. Du kan ikke vurdere ander dyr? Akvariefisk krever en del kunnskap og stell, det kan være ganske fascinerende. Høres kanskje kjedelig ut, men om du leser om de ser du at det er litt interessant å ha et lite økosystem Sånn på siden, så er her noen bilder av en katt som er med på fjelltur. Mange dyr er nysgjerrige vesener som liker å oppleve Anonymkode: 663da...e64 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 Du har fått mange gode råd allerede. Jeg er i utgangspunktet enig i at katter bør ha muligheten til å være ute. Men så er det slik at det allerede er altfor mange katter som ikke får noe hjem og dermed ender opp med å bli avlivet. Da synes jeg det er bedre at noen gir disse kattene et liv som innekatt. Her jeg bor blir også veldig mange katter omplassert som innekatt. Om du venner katten til det, kan du jo gå tur med den i bånd. Kjøp sele på dyrebutikken Anonymkode: bf6ef...1da 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #10 Skrevet 15. juni 2017 Ser flere nevner dette med å ha pus i bånd. Har erfaring med det med kattunger (som får gå ut alene når de er gamle nok) og det har endt med at kattene har fått vann på mølla og da begynner å mase noe fryktelig om å få gå ut. Anonymkode: 22b7a...820
humlasuse Skrevet 15. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2017 Takk for mange fine innspill. Har funnet en katteside på face, og der er alle oppdrettskatter. Alle de kattene er innedyr, så må nok se det an. Spurte dyrebeskyttelsen her i Sandefjord, og de ville ikke gi bort katt som skulle bo i leilighet. Skilpadde next. 😥😁
Tvist Skrevet 15. juni 2017 #12 Skrevet 15. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange gode råd allerede. Jeg er i utgangspunktet enig i at katter bør ha muligheten til å være ute. Men så er det slik at det allerede er altfor mange katter som ikke får noe hjem og dermed ender opp med å bli avlivet. Da synes jeg det er bedre at noen gir disse kattene et liv som innekatt. Her jeg bor blir også veldig mange katter omplassert som innekatt. Om du venner katten til det, kan du jo gå tur med den i bånd. Kjøp sele på dyrebutikken Anonymkode: bf6ef...1da Det kan være vanskelig å få en katt som har bodd ute hele sitt liv til å bli tilfreds med å bare være inne. De som ender opp med å bli avlivet, har vanligvis ikke blitt holdt som innekatter. 1
Hadley Skrevet 15. juni 2017 #13 Skrevet 15. juni 2017 Min leilighet er mindre og jeg har to katter og de trives bra. De er riktignok rasekatter og har aldri vært ute. Det viktigste er at de har masse steder å klatre, klore og utforske på! Noen katter er late og liker å sove, andre liker å løpe omkring, klatre og være nysgjerrig. Hyller, tunneller, kloremøbler, osv. De fleste burde raskt se at her bor det katter når de kommer inn hos deg. Regn med å bruke et par tusen på kattemøbler og slike ting Så lenge du tar vare på innekatter så greier de seg fint. De får MASSE kos og oppmerksomhet fra eierene sine. Andre lar utekattene sine seile sin egen sjø og forlater dem i feriene og steriliserer dem ikke engang. Det fins gode katteeiere og dårlige. Selvfølgelig, det er forskjell hvis du bor i Oslo sentrum eller en gård i huttiheita også. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #14 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Tvist skrev: Det kan være vanskelig å få en katt som har bodd ute hele sitt liv til å bli tilfreds med å bare være inne. De som ender opp med å bli avlivet, har vanligvis ikke blitt holdt som innekatter. Det er sant. Vi har akkurat flyttet og er nødt til å holde våre katter inne noen uker. Det er helt tydelig at de ikke trives med det. Den ene katten virker faktisk å være deprimert. Håper virkelig ikke han skal være slik frem til de kan gå ut igjen. Men nå var det heller ikke slike katter jeg tenkte på. Det er dessverre altfor mange uansvarlige katteeiere som ikke kastrerer kattene sine, eller som ganske enkelt ikke bryr seg om de får kattunger som må avlives. Vi bor f.eks. på en ganske liten plass. Bare her vet jeg at dyrelegen får inn ganske mange kattunger til avliving, fordi eierne ikke klarer å gi de bort. Jeg ser også stadig vekk annonser der folk prøver å gi vekk kattunger i ukevis uten hell. Dessverre ser jeg også at flere skriver at de er nødt til å avlive kattunger dersom ingen vil ha de. Da er det bedre om noen kan gi de et så godt liv som mulig som innekatt. Selvfølgelig omplasseres mange voksne katter som innekatt av ulike årsaker. Disse er kanskje enda verre å finne eiere til enn kattunger. Anonymkode: bf6ef...1da 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #15 Skrevet 16. juni 2017 Katter er jo selvfølgelig dyr som skal være ute i naturen og fange smø mus og kose seg! Men min mening er at, så lenge katten trives inne, ikke maser om å få komme ut, så har den det helt fint sånn som den har det! Det finnes jo katter, som faktisk trives best inne! En god løsning er at du kan "gå på tur med den" altså i bånd! Det funker veldig fint! ☺️ Anonymkode: 097ac...d1b 1
tussi84 Skrevet 16. juni 2017 #16 Skrevet 16. juni 2017 Skal det være innekatt så skaff deg to så de kan ha litt selskap i hverandre. 80 kvm holder mer enn nok for 2 katter. Jeg har 3 som bor på 62 kvm nå. De er mest inne da de er lite intr i å gå ut generellt. Blir bare korte turer til nAbohuset omtrent og inn igjen. Min venninne har 2 katter som bodde 3 år i 38 kvm leilighet og de var innekatter. Men skaff klorestativ og leker til kattene. Kjøp en laser evt for det er veldig morsomt for dem. Leker som gir lyder eller bevegelser er også veldig moro. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 På 15.6.2017 den 22.49, Tvist skrev: Det kan være vanskelig å få en katt som har bodd ute hele sitt liv til å bli tilfreds med å bare være inne. De som ender opp med å bli avlivet, har vanligvis ikke blitt holdt som innekatter. Det er sant, men når det kommer til omplasseringskatter så kan det også være bra den ene katten vår hadde levd som villkatt, og den var så redd og utrygg. Virket som den trivdes veldig godt med å være inne for da var det kjente og små omgivelser og den ble trygg. Prøvde å lære den å gå ut i bånd etter hvert, gikk fint å få på bånd men den hadde slett ikke lyst å gå ut døren En frisk og trygg og "normal" utekatt derimot blir jo noe annet, enig i at man ikke plutselig kan ta de inn da. Anonymkode: e6aca...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #18 Skrevet 18. juni 2017 På 15.6.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev: Min personlige mening er at å ha innekatt er dyremishandling. Med mindre katten er blind, døv, eller av andre grunner ikke kan være ute uansett hvordan man nå bor, så bør den få mulighet til å være ute, og da ikke bare på en liten balkong. Om du skal ha innekatt ville jeg ihvertfall gått for en omplasseringskatt som var innekatt fra før. Ellers aner du ikke hvordan katten vil reagere på å leve innepserret i en liten leilighet hele livet. Det er lettere med hund i leilighet, siden de kan tas med på tur, og kan være ute på altanen mye ellers. Anonymkode: e1b5e...74a Har du noen gang hatt en innekatt? Ikke alle katter trives som innekatt, det er individuelt. Noen har det fint som innekatt. Som min, han vil ikke luftes i bånd. Han har mulighet til å løpe fritt på hytta, er der 1 helg i måneden minst. Han vil ikke ut, blånekter. Døren står åpen hele dagen. Han fotfølger meg, og en gang så havnet at ute ved et uhell. Han bråsnudde og gikk rett inn igjen. Hvis du påstår at det å ha han som innekatt er dyremishandling... da lurer jeg på hva slags erfaring du har med katter. Grunnen til at han er innekatt i byen, er fordi katter blir mishandlet og drept. Påkjørt og behandlet som avskum. Jeg nekter å utsette min egen katt for en slik fare. Spesielt når han har det som plommen i egget som innekatt. Det å slippe katter ute blant dyremishandlere, det er dyremishandling det. Min gamle katt ble skutt med luftpistol og banket opp. Måtte avlives av skadene. Kommer aldri til å ha en utekatt igjen. Så lenge du gir katten det den trenger, så lider den ikke av å være innekatt. Dersom du ikke gir katten mulighet til å være katt. Da burde du ikke skaffe deg katt. Jeg har kattehyller, slik at han får klatre og ligge høyt oppe. Han får lov til å jakte på insekter, selv om at det er fare for at TV'en går i gulvet. Han har masse leker og får herje og kose seg så mye han vil. Katt på stuebordet er helt OK, så lenge det ikke er mat der. En innekatt bør få mer spillerom til å være katt. Enn det en utekatt får. Så lenge de får det de trenger. Så vil de ikke lide. En katt som aldri har vært ute, de kan ikke lengte etter noe de aldri har opplevd. Anonymkode: 493a4...b19 1
penny_ Skrevet 18. juni 2017 #19 Skrevet 18. juni 2017 Jeg ville aldri hatt innekatt. Jeg mener det er på grensen til dyreplageri. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #20 Skrevet 20. juni 2017 Jeg har to stk på 50kvm. Den eldste får gå ut om han vil, og det begrenser seg til å være med meg på veranda, og en svipptur til nærmeste busk dersom jeg ligger på verandaen. Om jeg går inn, så er han på døra etter noen minutter. Han var ute hele dagen der vi bodde før, men etter vi flyttet så liker han seg ikke ute. Han er 2 år. Yngste er ca ett år, kattemammahjertet mitt hyler de få gangene jeg har tatt han med i seler ut, for han kryper sammen, livredd og hyperventilerer. Jeg er verdens verste dyremishandler som holder disse to kattene innendørs... regner med flere her ønsker anmelde meg nå... Anonymkode: 4a118...cd2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå