Gå til innhold

Jenta vår begynner i bhg er bare trist :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er ikke som andre 2åringer , og nå skal hun begynne ibhg også , jeg er så redd hun ikke forstår og vil tro mamma har forlatt henne :.( 

Anonymkode: d9954...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med barnehagen om dine bekymringer. De skal spille på lag med deg, berolige deg og trygge deg på at dette skal gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normale tanker for en mor å ha. Men å la barnet gå i barnehagen er svært positivt for barnets utvikling. Barnet skal ikke vokse opp og bli avhengig av mammaen sin, barnet skal vokse opp å bli nysgjerrig på miljøet, lære seg å utforske, bli uavhengig og selvstendig, lære nye ting, gjøre ting alene eller i samarbeid med andre. Ikke minst så skal barnet lære seg å delta i sosiale relasjoner. Å være i barnehagen er en eneste stor utvikling for barnet. Og alt fra språk til sosial kunnskap utvikles på dette viset. De som har gått i barnehage har langt bedre språklig forståelse og sosiale antenner enn barn som har vært hjemme frem til skolestart.

Barnet vokser opp og kommer etter i hvert i et stadie der barnet forstår at mamma kan være borte litt, men kommer alltid tilbake. Dine bekymringer er bare dine, ikke barnet sine. Men igjen, det er normale tanker å ha.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun det da?

Anonymkode: e0b6c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan føles tøft i starten, men det ordner seg skal du se. :)

Jeg vet ikke hva du legger i at hun ikke er som andre toåringer, men nettopp det kan være en god grunn til at hun begynner i bhg da det stimulerer utviklingen hennes. Min gutt har sosiale vansker, manglende impulskontroll, oppmerksomhet og konsentrasjon, men barnehagen har absolutt hjulpet på hans sosiale kompetanse. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du klare å kutte navlestrengen (har en mistanke om at hi kun er et ......innlegg)

Anonymkode: 932a1...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, NewInTown skrev:

De som har gått i barnehage har langt bedre språklig forståelse og sosiale antenner enn barn som har vært hjemme frem til skolestart.

Jeg ble tatt ut av barnehagen grunnet min dårlige sosiale tilpasning. Så er ikke umulig at statistikken er litt skeiv der. 

Anonymkode: 3a21c...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tatt ut av barnehagen grunnet min dårlige sosiale tilpasning. Så er ikke umulig at statistikken er litt skeiv der. 

Anonymkode: 3a21c...2da

Da tilhører du et enkelttilfelle som ikke går under flertallets erfaring. Og unntak er selvfølgelig en del av aspektet også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å bhg når jeg var rundt 2-3. Mamma sa jeg alltid strigråt når hun gikk. Jeg passet ikke helt inn og autisme ble mistenkt. Men det hadde jeg visst ikke. Uansett, synes det er så flaut å tenke på.. 

Anonymkode: 95117...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor MÅ hun begynne i bhg da, og hva gjør henne annerledes?? Vår gutt var seint fremme så vi ventet m bhg til han var 3. Da gikk det fint og han forsto litt mer 😊

Anonymkode: d468f...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å bhg når jeg var rundt 2-3. Mamma sa jeg alltid strigråt når hun gikk. Jeg passet ikke helt inn og autisme ble mistenkt. Men det hadde jeg visst ikke. Uansett, synes det er så flaut å tenke på.. 

Anonymkode: 95117...459

Hvorfor synes du det er flaut? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 1.07, NewInTown skrev:

Det er vel normale tanker for en mor å ha. Men å la barnet gå i barnehagen er svært positivt for barnets utvikling. Barnet skal ikke vokse opp og bli avhengig av mammaen sin, barnet skal vokse opp å bli nysgjerrig på miljøet, lære seg å utforske, bli uavhengig og selvstendig, lære nye ting, gjøre ting alene eller i samarbeid med andre. Ikke minst så skal barnet lære seg å delta i sosiale relasjoner. Å være i barnehagen er en eneste stor utvikling for barnet. Og alt fra språk til sosial kunnskap utvikles på dette viset. De som har gått i barnehage har langt bedre språklig forståelse og sosiale antenner enn barn som har vært hjemme frem til skolestart.

Barnet vokser opp og kommer etter i hvert i et stadie der barnet forstår at mamma kan være borte litt, men kommer alltid tilbake. Dine bekymringer er bare dine, ikke barnet sine. Men igjen, det er normale tanker å ha.

Dette er bare tull og tøys . Kvasiforskning for å få alle til å velge barnehage, slik at alle blir like . Selv begynte jeg i barnehage , men trivdes absolutt ikke. Heldigvis ble jeg tatt ut av barnehagen . Jeg koste meg virkelig hjemme. Hadde venner og dyr rundt meg også. Jeg hadde gode sosiale antenner og kunne å lese og skrive og til og med regne før jeg begynte på skolen. Det er ( min mening)unaturlig å ha små barn i barnehage. De trenger mammaen sin rundt seg. Selv har jeg valgt bort barnehage . Vurderer å søke om plass i fireårsalderen, men ikke før det. Hvis det er muligheter for å la barnet slippe, så gjør det.

Anonymkode: 741c1...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull og tøys . Kvasiforskning for å få alle til å velge barnehage, slik at alle blir like . Selv begynte jeg i barnehage , men trivdes absolutt ikke. Heldigvis ble jeg tatt ut av barnehagen . Jeg koste meg virkelig hjemme. Hadde venner og dyr rundt meg også. Jeg hadde gode sosiale antenner og kunne å lese og skrive og til og med regne før jeg begynte på skolen. Det er ( min mening)unaturlig å ha små barn i barnehage. De trenger mammaen sin rundt seg. Selv har jeg valgt bort barnehage . Vurderer å søke om plass i fireårsalderen, men ikke før det. Hvis det er muligheter for å la barnet slippe, så gjør det.

Anonymkode: 741c1...1ad

Kvasiforskning? Hva er din mening basert på da - annet enn synsing om egne erfaringer?

Igjen; flertallet av barna har store fordeler av å gå i barnehage. Det innebærer ikke at det ikke fins unntak av regelen (slik som f.eks. du som fikk en dårlig tilpasning).

Endret av NewInTown
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull og tøys . Kvasiforskning for å få alle til å velge barnehage, slik at alle blir like . Selv begynte jeg i barnehage , men trivdes absolutt ikke. Heldigvis ble jeg tatt ut av barnehagen . Jeg koste meg virkelig hjemme. Hadde venner og dyr rundt meg også. Jeg hadde gode sosiale antenner og kunne å lese og skrive og til og med regne før jeg begynte på skolen. Det er ( min mening)unaturlig å ha små barn i barnehage. De trenger mammaen sin rundt seg. Selv har jeg valgt bort barnehage . Vurderer å søke om plass i fireårsalderen, men ikke før det. Hvis det er muligheter for å la barnet slippe, så gjør det.

Anonymkode: 741c1...1ad

"Å la barnet slippe?". Jeg trivdes ikke i barnehagen selv og ble tatt ut, men så krydde det av nabobarn som heller ikke var i bhg. Dette var på tidlig/midten av nittitallet. Mine to sønner derimot elsker barnehagen. De koser seg hver dag. Så er det også slik at hadde jeg hatt råd til å ha de hjemme så hadde de ikke hatt noen å leke med da omtrent alle barn går i barnehage. Så den sosiale kompetansen kan definitivt svekkes av å ikke gå i bhg i dagens samfunn. Dessuten skal jeg være ærlig å si det at jeg ønsker ikke å være hjemmeværende i mange år. Ikke at jeg har noe valg, men jeg ønsker å jobbe, å bruke utdanningen min og få flere impulser enn kun det å være mor. Jeg blir i alle fall en bedre mamma av nettopp det. Jeg gikk hjemme med yngste til han var 1,5 år. Da hadde jeg vært hjemmeværende i to år og veldig klar for arbeidslivet igjen. Nå når jeg er 100% sykemeldt så priser jeg meg lykkelig for barnehagen da jeg har alvorlig sykdom og rett og slett ikke er i stand til å ha de hjemme hele tiden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull og tøys . Kvasiforskning for å få alle til å velge barnehage, slik at alle blir like . Selv begynte jeg i barnehage , men trivdes absolutt ikke. Heldigvis ble jeg tatt ut av barnehagen . Jeg koste meg virkelig hjemme. Hadde venner og dyr rundt meg også. Jeg hadde gode sosiale antenner og kunne å lese og skrive og til og med regne før jeg begynte på skolen. Det er ( min mening)unaturlig å ha små barn i barnehage. De trenger mammaen sin rundt seg. Selv har jeg valgt bort barnehage . Vurderer å søke om plass i fireårsalderen, men ikke før det. Hvis det er muligheter for å la barnet slippe, så gjør det.

Anonymkode: 741c1...1ad

Dess særere holdninger foreldrene har, dess bedre er det jo at barna får andre impulser.

Anonymkode: 137c9...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen er heller ikke som andre får å tror ikke han heller skjønte at jeg kom tilbake for å hente han.Han skreik så mye i strekk og var så utrygg at barnehagen måtte ha vognen inne på avdelingen for å trygge han.I vognen var hans trygge sted.Så hadde de det ganske lenge for sønnen min fant seg ikke til rette å var utrygg uten vognen. Det var også hylskriking hver dag når jeg leverte barnet i barnehagen å det er ikke noe kjekt når det er sånn :(   Skjønner bekymringen din veldig godt jeg!  Men håper det går bedre for barnet ditt enn det gjorde for mitt barn. Sønnen min er nå 5 år å vil fortsatt aldri i barnehagen.

Anonymkode: 44e2e...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min var sånn. Han skrek og skrek hver gang mamma gikk. Ble til at hun tok han ut av bhg igjen, for hun var uansett hjemme på mammapermisjon med minstesøster. Da hun ble 1 og han 3 så var det null problem å sende søstra mi i bhg, men broren min skrek fortsatt. Men det var litt lettere også, for da var i det minste lillesøster der.. :P Det ga seg når han var 4 ish.

Jeg selv gruer meg litt til å sende min 1,5 åring i bhg fra høsten av, da er hun nesten 2. Men tror det blir verre for meg enn for henne. Jeg HÅPER det ihvertfall, for per dags er hun veldig avhengig av meg. Men det er jo ikke rart siden hun har vært hjemme sammen med meg i snart 2 år. Og jeg er veldig takknemlig over at jeg har fått den muligheten med henne! Men nå kjenner jeg at hun er klar for bhg og jeg er klar for å komme meg ut i arbeid/studier igjen.

Det går nok bra skal du se!! :) Det er skummelt de første dagene, men så ser man at ... det ikke er så ille likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 1.07, NewInTown skrev:

Det er vel normale tanker for en mor å ha. Men å la barnet gå i barnehagen er svært positivt for barnets utvikling. Barnet skal ikke vokse opp og bli avhengig av mammaen sin, barnet skal vokse opp å bli nysgjerrig på miljøet, lære seg å utforske, bli uavhengig og selvstendig, lære nye ting, gjøre ting alene eller i samarbeid med andre. Ikke minst så skal barnet lære seg å delta i sosiale relasjoner. Å være i barnehagen er en eneste stor utvikling for barnet. Og alt fra språk til sosial kunnskap utvikles på dette viset. De som har gått i barnehage har langt bedre språklig forståelse og sosiale antenner enn barn som har vært hjemme frem til skolestart.

Barnet vokser opp og kommer etter i hvert i et stadie der barnet forstår at mamma kan være borte litt, men kommer alltid tilbake. Dine bekymringer er bare dine, ikke barnet sine. Men igjen, det er normale tanker å ha.

Hvor har du det ifra? Enig i at barnehage er bra på mange måter, men er det forskning som viser at de barna fra barnehagen har bedre språklig forståelse og sosiale antenner? Jeg gikk ikke i barnehagen for 20 år siden og var hjemme til skolestart, og har alltid fått topp karakterer og vært flink i språk, og gode sosiale antenner. 

 

Anonymkode: 1cb08...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det ifra? Enig i at barnehage er bra på mange måter, men er det forskning som viser at de barna fra barnehagen har bedre språklig forståelse og sosiale antenner? Jeg gikk ikke i barnehagen for 20 år siden og var hjemme til skolestart, og har alltid fått topp karakterer og vært flink i språk, og gode sosiale antenner. 

 

Anonymkode: 1cb08...f08

det finnes jo alltid unntak da.

Anonymkode: 44e2e...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...