Gå til innhold

Debattanten goes to gainsville!


debattanten

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har startet et bedre liv med samboer og ønsker å dele litt underveis og skrive litt logg. Vi er på vei fra å leve sofalivet med sjokoladeplater, pizza, cola, øl, Netflix og Playstation igjennom mange år tett fulgt av depresjoner og livskriser. Nå skal det snus og vi er allerede godt i gang.

Tidligere i år startet vi på en radikal endring som gikk på å slanke seg og komme i aktivitet. Det gikk fra sofaen med usunn mat til å spise svært variert og sunt med mye aktivitet. Ved hjelp av kardio, kroppsvekt og noe sånn der tabatagreier gikk vi ned en del kilo over 3 måneder.

Jeg gikk ned 8 kg og min samboer 10 kg. Jeg gikk selv fra å være overvektig til å kunne klassifisere meg som normalvektig, men selv så jeg meg fortsatt som dvask og fæl. Men likevel så var det stor fremgang, magemålet mitt gikk fra 106cm til å vake rundt 93cm og vekta sa nå 76,5kg istedenfor 85kg. 

Har i det siste begynt med styrketrening og det er nok hva treningen kommer til å bestå av i lang fremtid, muligens noe sykkelturer når lysten og energien er der.  

Skal kjøre et 5x5 program, retter sagt Stronglifts 5x5 og planen er å kjøre det til det ikke går mer, da vil jeg prøve å finne et annet program som vil ta meg videre. 

 

Nå har jeg i noen uker prøvd å lære meg teknikk og har rukket å teste litt begrensninger. Har en ferietur som kommer neste uke så begynner ikke fullt ut på programmet før etter det, da vil det bli 3 økter i uka med styrketrening, hvor det er 3 øvelser hver gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag ble det en styrkeøkt og første loggnotis :D 

 

Knebøy: 

Starter alltid med å varme opp litt, Goblet knebøy syns jeg er veldig fin å starte med da det løsner opp litt i muskelaturen og hjelper meg som er ekstremt stiv veldig godt. Dynamiske bevegelser er også mer anbefalt før økten slik jeg har skjønt. Tøyer også ankelen lett og prøver å åpne opp hoften litt med å gå ned i bøy og presse knærne ut med albuene. 

Varmer opp med stang 2x5, 2x5 30kg, 3x5 40kg, 2x5 50kg. 

Gikk bra, men beina som er min største svakhet kjenner økta godt og jeg presset meg kanskje litt mye, men klarte å holde forsvarlig teknikk. 

Militærpress:

Ingen gode rutiner på oppvarming enda, men jeg tøyer lett på armer, skuldre og rygg. Får litt mer bevegelse i overkroppen. 

2x5 med stang, 3x5 25kg og 2x5 30kg

Hard øvelse, aldri likt presseøvelser, men merker 2x5 30kg gikk ganske bra med god teknikk i forhold til hva jeg klarte for 1 uke siden.

Pendley roing:

Rukket å bli en av mine favorittøvelser for armer og rygg, samt at den tar kjernen godt. Denne øvelsen skal jeg kose meg mye med i tiden fremover.

Varmer opp med 2x5 30kg. Kjører 3x5 40kg før jeg avslutter med 3x5 50kg med temmelig god teknikk. Siste repsa ble kanskje noe svake. 

 

Markløft: 

Øver teknikk og kjørte 1x5 på 40kg etterfulgt av 3x5 på 50kg. Programmet sier 3 baseøvelser, men dette ble ganske lett så tok en teknikkøkt. Når jeg starter for alvor på programmet i starten av juli skal det kun kjøres 3 øvelser. 

 

Avsluttet med litt beinpress og hele økten tok ca 60min. Temmelig pumpa og kjørt. 

 

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah man! Dette blir ville saker, helt sikkert! Spiste nettopp noe kylling her så kjenner det vokser :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Heh, alle mannfolk tenker at de gror muskler bare av å knaske på litt protein :fnise: 

Neida, du (dere) har vært veldig flinke synes jeg, blir spennende å følge med videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cyrus
5 timer siden, gjest- silje skrev:

Heh, alle mannfolk tenker at de gror muskler bare av å knaske på litt protein :fnise: 

Neida, du (dere) har vært veldig flinke synes jeg, blir spennende å følge med videre !

Det funker som faen synes nå jeg. Også liker jeg proteiner. Alt av proteiner bortsett fra egentlig tunfisk 😊

@debattanten Prøv wall slides som oppvarming til skulderøvelser. Man stiller seg med ryggen inntil en vegg, også skal armene opp og ned over hodet mens albuene holdes inntil veggen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Cyrus skrev:

Det funker som faen synes nå jeg. Også liker jeg proteiner. Alt av proteiner bortsett fra egentlig tunfisk 😊

@debattanten Prøv wall slides som oppvarming til skulderøvelser. Man stiller seg med ryggen inntil en vegg, også skal armene opp og ned over hodet mens albuene holdes inntil veggen 😄

Dette så bra ut! Har litt stivhet og av og til noen knepp/popping/klikking (uten smerter) på visse øvelser som benkpress og militærpress, samt at det strammer når jeg legger stangen på ryggen under knebøy.

Får prøve denne som oppvarming.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten økt i dag altså.

Knebøy: 

Varmet opp med goblet, litt lett tøyning av ankel og hofter + knebøy med stang

2x5 40kg, 3x5 50kg

Markløft:

3x5 40kg, 2x5 60kg og 2x3 70kg

Benkpress: 

Varmet opp med stang og kjørte 2x5 40kg, 1x5 50kg og 3x5 60kg.

Videre ble det noe leg extensions samt nedtrekk og roing i kabelmaskin på vei ut døra. 

 

Har jeg en økt igjen på mandag før det blir 10 dager ferie uten treningssenter tilgjengelig.

Vekta sa 78,2kg i dag og har vært rundt der i det siste. Kan virke som jeg har gått opp litt fra å ha ligget på rundt 77kg for 3 uker siden. Meningen er jo å gå opp, men da mest mulig muskler så satser på at det er tilfellet da kostholdet er rimelig ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny treningsøkt i dag.

Mobilitetsøvelser og oppvarming av kropp. 

Knebøy: 

1x5 stang, 1x5 30kg, 1x5 40kg og 5x5 50kg

Merker god fremgang på teknikken og at oppvarmingen av hofter, ankler, skuldre og kroppen jeg gjør i forkant hjelper mye! 


Militærpress:

2x5 stang og 5x5 30kg


Benkpress: 

1x10 stang, 1x10 30kg, 1x10 40kg og 5x5 55kg
 

Pendlay roing:

1x10 30kg, 2x5 40kg og 3x50kg. 

 

Noe leg extensions også avsluttet jeg der. Klar for ferie i uker hvor det skal bli utfordrende å få trent noe særlig annet enn kardio og noe kettle bell øvelser siden det enkelt kan medbringes 1 kettle bell dit jeg skal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Aiaiai, slækker med loggen min, men skylder på ferietur og litt sånn. Hadde 3. økta etter ferien nå og ting går fremover for nybegynneren! 

Knebøy: Her kjørte jeg 5x5 med 57,5kg og jeg følte teknikken var god hele veien og fikk riktig dybde. Så det å øke vekten hver uke går veldig bra.

Benkpress: 5x5 med 57,5kg i dag som jo er en økning fra før. Prøvde 5 reps med 70kg på slutten og det gikk helt knirkefritt. Tok dermed en liten test på 80kg som er min kroppsvekt akkurat nå, der tok jeg trygt 1 rep så ny rekord og kroppsvekt i benkpress.

Markløft: Ikke noe spesielt å si her, det går fremover som alt annet. Jobbet meg oppover og tok 5 reps med 70kg på slutten med god form, følte jeg selv :P 

 

Ellers ble det litt dips og og småting. Godt med noe trening i ferien :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 21.38, gjest- silje skrev:

Heh, alle mannfolk tenker at de gror muskler bare av å knaske på litt protein :fnise: 

Neida, du (dere) har vært veldig flinke synes jeg, blir spennende å følge med videre !

Om man er helt utrent så vokser muskler faktisk relativt raskt for en mann som begynner trene hardt :) Det kalles "noob gains". Det første året man trener kan man legge på seg betydelig muskelmasse men etter det så sakker det ned dramatisk. En trent mann legger på seg i snitt max 1kg i måneden og for kvinner er tallet en halv kilo. 

http://nattyornot.com/bodybuilding-basics-noob-gains-explained/

Uansett; Heier på deg TS! Keep up the good work

37977-no-time-for-games-only-gains.jpg

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Cyrus skrev:

Når kommer formbildene??

Er det sånn når man endelig ser litt sexy ut? 

:P 

Tillater forumet slikt i disse tider? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Vanskelig det skal være å oppdatere her da.

jobbreise med 10 og 12 timersdager forrige uke. Fikk likevel trent 3 dager som planen tilsier!

skulle øke markløft til 1x5 80kg, men gikk så bra og tok jaggu 5 reps på 90kg. Var da så nærme 100kg grensen så lastet opp og tok 3 reps med 100kg før jeg gav meg pga sviktende form! 

Ellers ny økt i går.

5x5 skulderpress 37,5kg

5x5 knebøy 65kg 

Sliten så sleit med pendlay roingen så tok noe enhånds roing på manualene.

 

Ingen formbilder enda, har blitt for feit i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Benk: 3x5 75kg

knebøy: 3x5 75kg

Markløft: 1x5 100kg

skulderpress: 3x5 40kg

Barbell row: 3x5 50kg. Byttet bort pendlay row, gikk litt ned i vekt da ja.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Forrige ukes arbeidssett.

Knebøy: 3x5 80kg

Benkpress: 3x5 80kg

Markløft: 1x5 110kg og 1x3 120kg

Skulderpress: Samme som uka før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...