Gå til innhold

Må kjøpe egen bil til bruk i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

I min jobb er vi 12 selgere som alle har ansvar for å selge diverse utstyr i hele Norge. Når vi reiser langt er det som regel med fly. Kontoret er basert i Oslo og vi har flere kunder utenfor Oslo i kjøre-avstand. 

Jeg har i 4 år nå ikke disponert bil i arbeidet. Har ikke hatt privat bil, og har heller ikke veldig stort behov for det, og heller ikke hatt firmabil. Alle de andre selgerne våre har firmabil. 

Jeg ser nå at behovet for en bil er blitt ganske stort. Jeg har etterhvert fått ansvar for større utstyr som kundene har behov for å teste ut på sine anleggsområdet, noe som innebærer en del reising. Noen kan jeg nå med kollektiv, men tyr oftere til taxi. Innimellom har jeg taxiregninger på ca 1500,-kr i uka, men da har jeg også begrensa meg (prøvd å legge flere møter til samme sted etter hverandre, tar med mindre utstyr enn nødvendig, eventuelt drasser rundt med store kofferter med mye utstyr til flere). 

Jeg har nå spurt om mulighet for bil, men fikk beskjed om at firmabil ikke var aktuelt. Firmaet mener de andre selgerne som har bil har det som en del av lønna si, og at det vil tilsvare en alt for høy lønnsøkning for meg. På selve lønna mi vil det utgjøre ca -4000kr mindre utbetalt i mnd med firmabil. 

Jeg har ikke sørlig behov for bil på privaten, men det hadde vært kjekt innimellom. Også veldig praktisk å kunne kjøre direkte til anleggsstedet til kunde istedet for innom kontoret først, sparer mye tid på det! Jeg er villig til å "betale" 4000kr fast i mnd hvis dette innebærer et problemfritt og forutsigbart bilforhold, som da også gir meg fri bruk av bil uten variable kostnader. 

Det alternativet jeg har er å få kjøregodtgjørelse per km ut fra statens satser, pluss et fast tillegg på kr 5000/mnd (som må skattes av, ca 3000 utbetalt). Om jeg nå må gå til innkjøp av en bil som primært brukes i jobbsammenheng vil jeg få mye høyere utgifter per mnd om man inkluderer lån, avgifter, forsikring, verditap, service, reparasjoner etc. I tillegg må jeg binde kapital i et billån og samtidig ta på meg denne risikoen. 

De ekstra 5000 jeg får på lønna vil ikke bli inkludert ved beregning av permisjonspenger om jeg blir gravid, ikke i feriepenger, sykepenger etc. Skulle jeg bli borte fra jobb en periode sitter jeg igjen med de samme utgiftene, men uten ekstra støtte til å dekke de. 

Jeg synes firmaet er urimelig som ikke tilbyr meg firmabil, som eneste av 12 ansatte. Om dette er fullstendig uaktuelt ønsker jeg å be om høyere fast bilgodtgjørelse. Har hørt om firma som betaler både 8.000,- og 10.000,- per måned til ansatte som benytter privatbil. 

Jeg synes dette er så vanskelig, og trenger egentlig litt råd og tips fra dere. Hva betaler deres firma i fast bilgodtgjørelse? Hva annet bør jeg tenke på? Hva kan jeg kreve og hvordan skal jeg legge frem min sak på best mulig måte? 

Takker for alle svar. 

 

Anonymkode: 7bd4b...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan jo kjøpe/lease en bil som står stasjonert på kontoret, som du ikke disponerer etter arbeidstid. 

Anonymkode: 91537...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, du får jo kmgodtgjørelse på 4.10 PR km, har du utstyr i bilen er det en krone ekstra, pluss på enda en om du kjører mye på anleggsvei. Kjører du fem mil for dagen, utgjør det en 4000 i mnd. Pluss på de tre, man får litt bil for et månedlig avdrag på 3000, og 4000 for å drifte den burde jo dekke både drivstoff, service osv så lenge du ikke kjører rundt i en bensinsluker som er rådyr å forsikre? 

Anonymkode: 91537...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Det alternativet jeg har er å få kjøregodtgjørelse per km ut fra statens satser, pluss et fast tillegg på kr 5000/mnd (som må skattes av, ca 3000 utbetalt). Om jeg nå må gå til innkjøp av en bil som primært brukes i jobbsammenheng vil jeg få mye høyere utgifter per mnd om man inkluderer lån, avgifter, forsikring, verditap, service, reparasjoner etc. I tillegg må jeg binde kapital i et billån og samtidig ta på meg denne risikoen. 

Jeg synes dette er så vanskelig, og trenger egentlig litt råd og tips fra dere. Hva betaler deres firma i fast bilgodtgjørelse? Hva annet bør jeg tenke på? Hva kan jeg kreve og hvordan skal jeg legge frem min sak på best mulig måte? 

Takker for alle svar. 

 

Anonymkode: 7bd4b...983

Fast bilgodtgjørelse finnes ikke, bare km for antall km kjørt.

Synes 5000 i mnd i tillegg til km godtgjørelse høres ut som en god deal, men dekker selvsagt ikke om det er en XV90 du skal ha. Selvsagt vil antall km du honoreres for bety en god del for økonomien men i forhold til firmabil med beskatning synes jeg dette virker som en bedre løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den åpenbare løsningen er jo at du slutter å ta hensyn. Ta taxi når det passer deg, og de vil raskt se hva som lønner seg. Hva er argumentet for at de andre selgerne fortjener høyere lønn enn deg? 

Anonymkode: 4c89f...189

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎14‎.‎06‎.‎2017 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Jeg synes firmaet er urimelig som ikke tilbyr meg firmabil, som eneste av 12 ansatte. Om dette er fullstendig uaktuelt ønsker jeg å be om høyere fast bilgodtgjørelse. Har hørt om firma som betaler både 8.000,- og 10.000,- per måned til ansatte som benytter privatbil. 

Jeg synes dette er så vanskelig, og trenger egentlig litt råd og tips fra dere. Hva betaler deres firma i fast bilgodtgjørelse? Hva annet bør jeg tenke på? Hva kan jeg kreve og hvordan skal jeg legge frem min sak på best mulig måte? 

Har ikke så mange smarte tips dessverre. Har selv kjørt på kjøregodtgjørelse i mange år, og for 15 år siden var det relativt lønnsomt. Men i 2017 blir det såpass store kostnader med bilholdet, og det er avhengig av at du kjører en billig liten Toyota Yaris til 15000kr som har nada verditap og lave vedlikeholdskostnader for at du i realiteten skal gå i pluss.

Det absolutt enkleste i lengden er å gå for firmabil, og jeg synes arbeidsgiveren din høres særdeles lite sympatisk ut som ikke vil gå med på det. For min del skatter jeg 4500kr ekstra pr mnd av nettoinntekt, men til syvende og sist er det mer økonomisk lønnsomt og mye mindre stress enn å kjøre privatbil. Bare det å slippe å stresse med kvitteringer og uforutsette bilrelaterte utgifter er utrolig behagelig når man er avhengig av bil i jobben slik som vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med ham ⬆. Det er urimelig og forskjellsbegandling når de andre får bil men ikke du. Er du eneste kvinne?

Ergo, kjøp en Starlet, Yaris, Jazz eller noe sånt i prisklassen 15-25000kr. Finner du en god bil kan de være overraskende pålitelige og blir det ikke for mye bompenger, kan du havne på 3.15-3.60kr/km på de, samtlige kostnader inklusive. Jeg har hatt en rekke slike og liker å regne på det, derav de presise tallene. Alternativet, om du kjenner noen nevenyttig, kjøp en Corolla veteran. Superlave faste kostnader.

...og arbeidsgiveren din vil kanskje etter hvert innse at om du dukker opp overalt i en slik skranglekasse, da sender ikke det de beste signalene. Vi får noen gang inn selgere som kommer i Landcruiser, en millionbil, som heller ikke sender optimale signaler. 😂

Anonymkode: cdae9...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

TS her. Tusen takk for alle svar! Godt å høre at det er hold i frustrasjonen min.

Har sjekket opp privatleasing, men har regnet på at det vil koste meg mer enn å kjøpe en bruktbil til ca 100.000 NOK. Når vi i utgangspunktet ikke trenger bil på privaten trenger vi i hvert fall ikke leasing :)

Var i nytt møte med sjefen nå, og firmabil blir uaktuelt. Det er ikke til å diskutere en gang. De mener det å få firmabil tilsvarer en lønnsøkning på 150.000kr året, og det vil de ikke gi meg.

Spurte om høyere fast bilgodtgjørelse, og det kunne de heller ikke gå med på. Den eneste avtalen jeg kan få er 5000kr mnd i fast bilgodtgjørelse + kilometergodtgjørelse, men da må jeg også skrive under på en avtale om at jeg godtar å ikke få lønnsøkning på to år!

For å svare på spørsmål, jeg er ikke eneste kvinne, det er lik fordeling mellom kvinner og menn i salgsavdelingen vår. Prøver å spørre om de andre har gått med på å ikke få lønnsøkning, men ledelsen vil ikke svare på noe som har med de andres lønn å gjøre.

Jeg kommer til å ringe fagforeningen på mandag og høre hva de synes om dette. Om jeg har en sak og kan fortsette å stå på mitt, eller om det er jeg som er urimelig og storforlangende her.

Anonymkode: 7bd4b...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

TS her. Tusen takk for alle svar! Godt å høre at det er hold i frustrasjonen min.

Har sjekket opp privatleasing, men har regnet på at det vil koste meg mer enn å kjøpe en bruktbil til ca 100.000 NOK. Når vi i utgangspunktet ikke trenger bil på privaten trenger vi i hvert fall ikke leasing :)

Var i nytt møte med sjefen nå, og firmabil blir uaktuelt. Det er ikke til å diskutere en gang. De mener det å få firmabil tilsvarer en lønnsøkning på 150.000kr året, og det vil de ikke gi meg.

Spurte om høyere fast bilgodtgjørelse, og det kunne de heller ikke gå med på. Den eneste avtalen jeg kan få er 5000kr mnd i fast bilgodtgjørelse + kilometergodtgjørelse, men da må jeg også skrive under på en avtale om at jeg godtar å ikke få lønnsøkning på to år!

For å svare på spørsmål, jeg er ikke eneste kvinne, det er lik fordeling mellom kvinner og menn i salgsavdelingen vår. Prøver å spørre om de andre har gått med på å ikke få lønnsøkning, men ledelsen vil ikke svare på noe som har med de andres lønn å gjøre.

Jeg kommer til å ringe fagforeningen på mandag og høre hva de synes om dette. Om jeg har en sak og kan fortsette å stå på mitt, eller om det er jeg som er urimelig og storforlangende her.

Anonymkode: 7bd4b...983

Hvorfor trenger du firmabil da?

Firma kan kjøpe bil uten at du kan bruke den privat. Da har du akkurat samme lønnen (både utbetalt og skattemessig), parkerer bilen på arbeidsplassen når du er ferdig og du slipper å skatte 4000 i måneden for en bil du uansett ikke vil ha. Du kan bruke den opp til 1000 kilometer fordelt på ti turer uten skatt. Eneste ulempen er at du sannsynligvis vil trenge kjørebok. Med kjørebok kan du også skatte av faktisk bruk, da er det en kilometersats som brukes isteden for den vanlige utregningen.

Firmabil er en lønnsytelse som firma ofte tilbyr fordi det er billigere enn å utbetale kontanter, spesielt når de uansett må kjøpe bilen. Det koster dem veldig lite å la deg kjøre noen ekstra kilometer privat.

Summen en firmabil tilsvarer i lønnsøkning finnes det kalkulatorer på og dette har skatteetaten fastsatt, så der tar de neppe feil. Det er også denne summen du skatter av (derav får du mindre utbetalt med firmabil).

Ville ikke funnet på en avtale på 5000 + kilometersats. Firmabilavtale er verdt mye mer i måneden (fordi det er slik kostnadene reellt sett er). 

Men poenget mitt er uansett som følger: De kan kjøpe bil du ikke kan kjøre privat, da vil den ikke utgjøre noen økning i din lønn.

Endret av amativeReflection
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor trenger du firmabil da?

Firma kan kjøpe bil uten at du kan bruke den privat. Da har du akkurat samme lønnen (både utbetalt og skattemessig), parkerer bilen på arbeidsplassen når du er ferdig og du slipper å skatte 4000 i måneden for en bil du uansett ikke vil ha. Du kan bruke den opp til 1000 kilometer fordelt på ti turer uten skatt. Eneste ulempen er at du sannsynligvis vil trenge kjørebok. Med kjørebok kan du også skatte av faktisk bruk, da er det en kilometersats som brukes isteden for den vanlige utregningen.

Firmabil er en lønnsytelse som firma ofte tilbyr fordi det er billigere enn å utbetale kontanter, spesielt når de uansett må kjøpe bilen. Det koster dem veldig lite å la deg kjøre noen ekstra kilometer privat.

Summen en firmabil tilsvarer i lønnsøkning finnes det kalkulatorer på og dette har skatteetaten fastsatt, så der tar de neppe feil. Det er også denne summen du skatter av (derav får du mindre utbetalt med firmabil).

Ville ikke funnet på en avtale på 5000 + kilometersats. Firmabilavtale er verdt mye mer i måneden (fordi det er slik kostnadene reellt sett er). 

Men poenget mitt er uansett som følger: De kan kjøpe bil du ikke kan kjøre privat, da vil den ikke utgjøre noen økning i din lønn.

Jeg trenger bil i jobben rett og slett for å bli mer effektiv. Ser at jeg bruker svært mye tid på å reise med kollektivtransport, eller vente på taxi. Ofte må jeg frem og tilbake mellom kontoret og kunder flere ganger i løpet av en dag, fordi jeg ikke kan ta med meg alt utstyret på en gang. Er snakk om å vise frem rør, ledninger, verktøy etc til anlegg. Har en koffert jeg triller med meg, men den er også ganske tung og dra på, og stappfull. Jeg har også kunder utenfor byen som jeg ikke har besøkt på 1,5 år fordi jeg har kviet meg for å ta taxi som sikkert kommer på flere tusen en vei...

Jeg har ikke sørlig behov for bil på privaten, men det hadde vært kjekt innimellom. Også veldig praktisk å kunne kjøre direkte til anleggsstedet til kunde istedet for innom kontoret først, sparer mye tid på det da kontoret er i feil retning av hvor jeg skal. Vi har også nettopp flyttet og ser nytten i å ha bil for å treffe familie som nå bor ca 1,5 time unna med buss + tog + buss. Om jeg allikevel må innom kontoret for å hente en bil her så tar jeg heller taxi, for da trenger jeg ikke tenke på parkering og kan konsentrere meg om andre ting mens taxien kjører. Uansett, om firmaet kjøper en bil som skal stå her, som jeg ikke kan bruke privat. Så koster den bilen så og si det samme for arbeidsgiver, bortsett fra ekstrakostnadene av mitt bruk.

Jeg føler meg urettferdig behandla. Firmaet gir ikke meg de samme mulighetene for effektivt arbeid som de andre, og jeg kjenner jeg blir veldig frustrert...

Anonymkode: 7bd4b...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger bil i jobben rett og slett for å bli mer effektiv. Ser at jeg bruker svært mye tid på å reise med kollektivtransport, eller vente på taxi. Ofte må jeg frem og tilbake mellom kontoret og kunder flere ganger i løpet av en dag, fordi jeg ikke kan ta med meg alt utstyret på en gang. Er snakk om å vise frem rør, ledninger, verktøy etc til anlegg. Har en koffert jeg triller med meg, men den er også ganske tung og dra på, og stappfull. Jeg har også kunder utenfor byen som jeg ikke har besøkt på 1,5 år fordi jeg har kviet meg for å ta taxi som sikkert kommer på flere tusen en vei...

Jeg har ikke sørlig behov for bil på privaten, men det hadde vært kjekt innimellom. Også veldig praktisk å kunne kjøre direkte til anleggsstedet til kunde istedet for innom kontoret først, sparer mye tid på det da kontoret er i feil retning av hvor jeg skal. Vi har også nettopp flyttet og ser nytten i å ha bil for å treffe familie som nå bor ca 1,5 time unna med buss + tog + buss. Om jeg allikevel må innom kontoret for å hente en bil her så tar jeg heller taxi, for da trenger jeg ikke tenke på parkering og kan konsentrere meg om andre ting mens taxien kjører. Uansett, om firmaet kjøper en bil som skal stå her, som jeg ikke kan bruke privat. Så koster den bilen så og si det samme for arbeidsgiver, bortsett fra ekstrakostnadene av mitt bruk.

Jeg føler meg urettferdig behandla. Firmaet gir ikke meg de samme mulighetene for effektivt arbeid som de andre, og jeg kjenner jeg blir veldig frustrert...

Anonymkode: 7bd4b...983

Det virker som du ikke har lest argumentet mitt. Hvis firma stiller en bil til rette for deg i arbeidstiden er ikke dette en "firmabil" i den forstand at du har høyere inntekt. Poenget med å føre dette argumentet til arbeidsgiver er selvsagt å tvinge dem til å kjøpe bilen. Når de først har kjøpt bilen er det marginale kostnader hvis du får lov til å bruke den privat. En bil firma eier vil du selvsagt kunne disponere i løpet av hele arbeidsdagen. Eneste begrensningen er at du ikke tar den med hjem om natten.

Ja, at det koster for arbeidsgiver er hele poenget. De argumenterer med at du ikke kan få firmabilavtale fordi det blir en for stor økning i lønn. Nå må du avsløre bløffen ved å be om bil uten firmabilavtale. Det medfører ingen økning i lønn og da sitter de uten argumenter for å ikke kjøpe bilen. Når bilen først er på plass kan du begynne å mase om firmabil igjen, og da vil det være langt mer lønnsomt for dem. Det går an å tenke litt taktisk når man forhandler.

Hvorfor bryr du deg om hva taxiene koster? Kan virkelig ikke se problemet med at arbeidsgiver bruker penger på taxi. Om min arbeidsgiver ønsket det skulle jeg gjerne tatt taxi hele dagen hver dag.

Spør kollegaene dine hva de tjener da vel, hvis de tjener mye mer har du kanskje et godt argument for lønnsøkning.

At du har bosatt deg upraktisk i forhold til din arbeidsplass er strengt talt ikke din arbeidsgiver sitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et billig vrak til 30.000 og kjør til den kneler så er kostnaden av bilen tjent inn i løpet av ett år.

Anonymkode: c56aa...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp et billig vrak til 30.000 og kjør til den kneler så er kostnaden av bilen tjent inn i løpet av ett år.

Anonymkode: c56aa...1d2

Kan du vise regnestykket for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger bil i jobben rett og slett for å bli mer effektiv. Ser at jeg bruker svært mye tid på å reise med kollektivtransport, eller vente på taxi. Ofte må jeg frem og tilbake mellom kontoret og kunder flere ganger i løpet av en dag, fordi jeg ikke kan ta med meg alt utstyret på en gang. Er snakk om å vise frem rør, ledninger, verktøy etc til anlegg. Har en koffert jeg triller med meg, men den er også ganske tung og dra på, og stappfull. Jeg har også kunder utenfor byen som jeg ikke har besøkt på 1,5 år fordi jeg har kviet meg for å ta taxi som sikkert kommer på flere tusen en vei...

Jeg har ikke sørlig behov for bil på privaten, men det hadde vært kjekt innimellom. Også veldig praktisk å kunne kjøre direkte til anleggsstedet til kunde istedet for innom kontoret først, sparer mye tid på det da kontoret er i feil retning av hvor jeg skal. Vi har også nettopp flyttet og ser nytten i å ha bil for å treffe familie som nå bor ca 1,5 time unna med buss + tog + buss. Om jeg allikevel må innom kontoret for å hente en bil her så tar jeg heller taxi, for da trenger jeg ikke tenke på parkering og kan konsentrere meg om andre ting mens taxien kjører. Uansett, om firmaet kjøper en bil som skal stå her, som jeg ikke kan bruke privat. Så koster den bilen så og si det samme for arbeidsgiver, bortsett fra ekstrakostnadene av mitt bruk.

Jeg føler meg urettferdig behandla. Firmaet gir ikke meg de samme mulighetene for effektivt arbeid som de andre, og jeg kjenner jeg blir veldig frustrert...

Anonymkode: 7bd4b...983

Du betaler ikke taxi selv nei? Hvis arbeidsgiver betaler skal du drite i at det koster tusenvis av kroner. Den støyten får de ta når de ikke har en bil du kan disponere. Hvis du må legge ut for taxi selv og får betalt for utlegg må du be om firmakort.

Anonymkode: ff51f...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å ringe fagforeningen på mandag og høre hva de synes om dette. Om jeg har en sak og kan fortsette å stå på mitt, eller om det er jeg som er urimelig og storforlangende her.

Anonymkode: 7bd4b...983

Go girl! Fagforeningen hadde også vært mitt nærmeste skritt etter et slikt møte...tvungen lønnsfrys og eneste uten firmabil...høres ut som om du skal skvises ut nesten.

Anonymkode: cdae9...4f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leter etter turbil til en kamerat, og så denne...må jo være perfekt for deg: Stor, sabla billig evighetsmaskin, med et respektabelt ytre:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98576987

Broren min har en tilsvarende som snart bikker 600000km. Ingenting slår en Camry når det gjelder driftskostnader. 

Anonymkode: cdae9...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fast jobb i kommunen for noen måneder siden, og der var det krav til at jeg måtte disponere egen bil. Har klart å komme meg unna dette så langt, men de begynner å bli rimelig utålmodige. Det er ikke snakk om å få noe godtgjørelse for at man må kjøpe bil, kun 4,10 per km, og basert på de siste månedene vil gjennomsnittlig bruk være max 5 mil i uken.

Det blir noen tusen å betale for ha en bil stående som jeg ikke engang har parkeringsplass til. Men i motsetning til deg visste jeg dette da jeg tok jobben, jeg visste bare ikke hvor utrolig lite bilen kom til å bli brukt, og hvor dyrt det viser seg å være å ha en stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Hei, 

I min jobb er vi 12 selgere som alle har ansvar for å selge diverse utstyr i hele Norge. Når vi reiser langt er det som regel med fly. Kontoret er basert i Oslo og vi har flere kunder utenfor Oslo i kjøre-avstand. 

Jeg har i 4 år nå ikke disponert bil i arbeidet. Har ikke hatt privat bil, og har heller ikke veldig stort behov for det, og heller ikke hatt firmabil. Alle de andre selgerne våre har firmabil. 

Jeg ser nå at behovet for en bil er blitt ganske stort. Jeg har etterhvert fått ansvar for større utstyr som kundene har behov for å teste ut på sine anleggsområdet, noe som innebærer en del reising. Noen kan jeg nå med kollektiv, men tyr oftere til taxi. Innimellom har jeg taxiregninger på ca 1500,-kr i uka, men da har jeg også begrensa meg (prøvd å legge flere møter til samme sted etter hverandre, tar med mindre utstyr enn nødvendig, eventuelt drasser rundt med store kofferter med mye utstyr til flere). 

Jeg har nå spurt om mulighet for bil, men fikk beskjed om at firmabil ikke var aktuelt. Firmaet mener de andre selgerne som har bil har det som en del av lønna si, og at det vil tilsvare en alt for høy lønnsøkning for meg. På selve lønna mi vil det utgjøre ca -4000kr mindre utbetalt i mnd med firmabil. 

Jeg har ikke sørlig behov for bil på privaten, men det hadde vært kjekt innimellom. Også veldig praktisk å kunne kjøre direkte til anleggsstedet til kunde istedet for innom kontoret først, sparer mye tid på det! Jeg er villig til å "betale" 4000kr fast i mnd hvis dette innebærer et problemfritt og forutsigbart bilforhold, som da også gir meg fri bruk av bil uten variable kostnader. 

Det alternativet jeg har er å få kjøregodtgjørelse per km ut fra statens satser, pluss et fast tillegg på kr 5000/mnd (som må skattes av, ca 3000 utbetalt). Om jeg nå må gå til innkjøp av en bil som primært brukes i jobbsammenheng vil jeg få mye høyere utgifter per mnd om man inkluderer lån, avgifter, forsikring, verditap, service, reparasjoner etc. I tillegg må jeg binde kapital i et billån og samtidig ta på meg denne risikoen. 

De ekstra 5000 jeg får på lønna vil ikke bli inkludert ved beregning av permisjonspenger om jeg blir gravid, ikke i feriepenger, sykepenger etc. Skulle jeg bli borte fra jobb en periode sitter jeg igjen med de samme utgiftene, men uten ekstra støtte til å dekke de. 

Jeg synes firmaet er urimelig som ikke tilbyr meg firmabil, som eneste av 12 ansatte. Om dette er fullstendig uaktuelt ønsker jeg å be om høyere fast bilgodtgjørelse. Har hørt om firma som betaler både 8.000,- og 10.000,- per måned til ansatte som benytter privatbil. 

Jeg synes dette er så vanskelig, og trenger egentlig litt råd og tips fra dere. Hva betaler deres firma i fast bilgodtgjørelse? Hva annet bør jeg tenke på? Hva kan jeg kreve og hvordan skal jeg legge frem min sak på best mulig måte? 

Takker for alle svar. 

 

Anonymkode: 7bd4b...983

Hva med bilkollektiv? Da slipper du alt styret med å eie egen bil, og det er lett å utgiftsføre alle kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 16.6.2017 den 16.29, AnonymBruker skrev:

Hei,

TS her. Tusen takk for alle svar! Godt å høre at det er hold i frustrasjonen min.

Har sjekket opp privatleasing, men har regnet på at det vil koste meg mer enn å kjøpe en bruktbil til ca 100.000 NOK. Når vi i utgangspunktet ikke trenger bil på privaten trenger vi i hvert fall ikke leasing :)

Var i nytt møte med sjefen nå, og firmabil blir uaktuelt. Det er ikke til å diskutere en gang. De mener det å få firmabil tilsvarer en lønnsøkning på 150.000kr året, og det vil de ikke gi meg.

Spurte om høyere fast bilgodtgjørelse, og det kunne de heller ikke gå med på. Den eneste avtalen jeg kan få er 5000kr mnd i fast bilgodtgjørelse + kilometergodtgjørelse, men da må jeg også skrive under på en avtale om at jeg godtar å ikke få lønnsøkning på to år!

For å svare på spørsmål, jeg er ikke eneste kvinne, det er lik fordeling mellom kvinner og menn i salgsavdelingen vår. Prøver å spørre om de andre har gått med på å ikke få lønnsøkning, men ledelsen vil ikke svare på noe som har med de andres lønn å gjøre.

Jeg kommer til å ringe fagforeningen på mandag og høre hva de synes om dette. Om jeg har en sak og kan fortsette å stå på mitt, eller om det er jeg som er urimelig og storforlangende her.

Anonymkode: 7bd4b...983

Der har du svaret. Fagforeningen var det første jeg tenkte på - de vil hjelpe deg og fortelle deg hva som er rimelig. Står det noe i arbeidskontrakten din at du må disponere egen bil?  Fortell oss hvordan det går. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...