AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #21 Del Skrevet 13. juni 2017 For å si det sånn så går sønnen min i klasse med noen som er melkebønder, og der har jeg aldri sett pappaen til barnet noen sinne. Faren er aldri med på aktiviteter på skole/idrett, og han følger aldri i selskaper el.l. Hvis moren er opptatt, må alltid barnet sitte på med andre til fotballkamper, selskaper osv. Så jeg har inntrykk av at det er veldig mye jobb å være bonde. Anonymkode: eb394...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #22 Del Skrevet 13. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver jo at hun ikke er i jobb.. Anonymkode: 9c621...3ba Hun jobber. Ulønnet arbeid. Anonymkode: 04a9a...79f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 13. juni 2017 #23 Del Skrevet 13. juni 2017 Er det bonden eller gårdslivet du er lei av? Eller kanskje en kombinasjon, for meg så høres det ut som TS er på vei til å gå på veggen og at de graver seg ned i arbeid, selv så kan jeg ikke drive hardere en at jeg har mulighet til å ta enkelte frikvarter og 2ukers ferie et par ganger i løpet av året 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 13. juni 2017 #24 Del Skrevet 13. juni 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver jo at hun ikke er i jobb.. Anonymkode: 9c621...3ba Hun er i ulønnet arbeid, jobber hjemme. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #25 Del Skrevet 13. juni 2017 Min mor har nok vært frustrert enkelte ganger gjennom oppveksten min, men hvis vi begynner å regne timer, kommer nok mine foreldre relativt likt ut. Nå har begge mine foreldre hatt glede av å følge opp oss barna, så der stiller de likt. Både jeg og søsknene mine har "gått i beina" på far som vi ønsker, og dermed både hjulpet til og lært masse. Ellers deler mine foreldre melking og dyrestell likt, mens min far tar alt annet ute og min mor alt inne, regnskap inkludert. Hvis min mor ønsket mer likestilling inne, må hun ta mer ute. Noe hun også innser selv, men ikke ønsker, selv om hun føler at hun står med husarbeid til over hodet. Jeg synes dere bør sette dere ned sammen og se hva som må gjøres, så må dere sammen finne ut hva som er en rettferdig løsning. Gård er livsstil, og hvis ikke begge ønsker det, får det ikke gått. Man har både arbeid og hjem på samme sted, det kan være krevende. Anonymkode: a3d4e...1f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 13. juni 2017 #26 Del Skrevet 13. juni 2017 2 minutter siden, bettsa skrev: Hun er i ulønnet arbeid, jobber hjemme. Ja, og da er det vel kanskje ikke behov for å klage? Siden det er jobben til ts å ta seg av hus og barn... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 13. juni 2017 #27 Del Skrevet 13. juni 2017 3 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Ja, og da er det vel kanskje ikke behov for å klage? Siden det er jobben til ts å ta seg av hus og barn... Det har jeg heller ikke skrevet, jeg svarte på spørsmål om at hun jobber hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 13. juni 2017 #28 Del Skrevet 13. juni 2017 7 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Ja, og da er det vel kanskje ikke behov for å klage? Siden det er jobben til ts å ta seg av hus og barn... Det er selvsagt fortsatt lov til å være både sliten, lei og frustrert og jo det er en jobb det TS beskriver 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #29 Del Skrevet 13. juni 2017 Her i huset er det rimelig likt som hos TS, med unntak av at jeg har full jobb utenfor gården. Både fordi jeg ikke ønsker å bli minstepensjonist, fordi vi trenger inntekten, men også fordi jeg har behov for et voksent fellesskap utenfor heimen. Og mannen tar regnskapet på gården, han har et lite kontor i fjøset hvor han tar det administrative arbeidet innimellom slagene i fjøset og på jordet. Vi bygde nytt våningshus da vi tok over. Rett og slett fordi det gamle huset var fryktelig upraktisk og for stort. Og med et lettstelt hus med praktiske løsninger er det begrenset hvor mye husarbeid det blir. I forhold til fritidsaktiviteter så bor vi såpass sentralt ift resten av bygda at ungene fint kan ta seg til og fra aktiviteter på sykkel når det er bart og sparkstøtting om vinteren. I tillegg har de fått plikter hjemme etter som de er blitt eldre. Ikke fryktelig mye, men det er mye hjelp i at klesvask henges opp, bordet dekkes og potetene settes på. Vi valgte for øvrig å stoppe etter to barn, da vi innså at det ville bli for mye jobb med fler barn enn det. Anonymkode: e0423...704 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 13. juni 2017 #30 Del Skrevet 13. juni 2017 32 minutter siden, Apis skrev: Det er selvsagt fortsatt lov til å være både sliten, lei og frustrert og jo det er en jobb det TS beskriver Helt e9 i at det er jobb, ikke sagt noe annet. Og fullstendig lov å være sliten og lei, er jo piss kjedelig, men å klage på at mannen ikke gjør hennes jobb blir litt feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 13. juni 2017 #31 Del Skrevet 13. juni 2017 Dere som mener at ts er urimelig, er helt blåst. Hun og mannen har flere barn, derav et som er svært krevende. Da sier det seg selv at det er naturlig at det blir mer på far også, uansett hva som var den opprinnelige planen. Ts selv har jo langt mer arbeidspress enn hva var meningen, slik jeg forstår hennes innlegg. Jeg vet ikke hvor gamle barna er, men jeg synes at her kan far også støtte sin kone ved å sette ned foten og gi barna oppgaver og passe på at de ikke sluntrer unna. Han er både far og ektefelle og har også ansvar for familien og ikke bare kuene i fjøset! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #32 Del Skrevet 13. juni 2017 41 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Helt e9 i at det er jobb, ikke sagt noe annet. Og fullstendig lov å være sliten og lei, er jo piss kjedelig, men å klage på at mannen ikke gjør hennes jobb blir litt feil. Anonymkode: 04a9a...79f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #33 Del Skrevet 13. juni 2017 Heisann Trådstarter her. Supersyteren Verdens dårligeste bondekone. Takker for alle svar. Setter veldig stor pris på at dere har tatt dere tiden til å svare. Jeg synes mange av svarene er ganske så krasse, og det forstår jeg. Hadde jeg selv lest innlegget mitt uten å visst alt, ja så hadde jeg sikkert skrevet lignende svar. Problemet mitt er vel nemlig det at jeg ikke klager til vanlig, jeg har ikke snakket om dette før jeg skriver om dette. Jeg tar min del, og mer enn det. Jeg har kjent på urettferdigheten i det at han ligger på sofaen og sover en time dupp, mens vi har vært like lenge oppe. Jeg har kjent på urettferdigheten når jeg har holdt på med mitt og han får kose seg med ungene innimellom. Og jeg kjenner på sinne når alle sier at stakkars han er jo bonde, han har mer enn nok!! Så bønder skal ikke holde huset sitt i orden ? Jeg snakker ikke om rent, eller det som er ryddig. Men når døren feks er knust eller gått i stykker, lar bønder det være? Og ja, jeg gjør så mye jeg kan. Jeg har kjent på urettferdigheten når han sitter med kompiser og tar en laaaaaaaaaang kaffepause, mens jeg fremdeles tusler med mitt. Jeg har kjent på urettferdigheten når han har kommet seg i fra, mens jeg er her hjemme med mitt. Jeg har kjent på urettferdigheten at jeg er våken om natta med unger, jeg har gjort det frivillig, fordi han har et risikoyrke. Vi er like tidlig oppe. Jeg har kjent på sinne når han ikke møter opp på ungenes kamper, forestillinger ol som har begynt ei halvtime før han er ferdig i fjøset, for jeg vet at fjøsstellet kan forskyves såpass. Jeg er ufør. Men i fullt arbeid her hjemme. Jeg er ikke kroppslig syk, men strever vel litt med postraumatisk stresssyndrom. Dette er ikke noe andre merker, men det gjør at jeg ikke kan være i jobb utenfor huset. To av barna våre kom mot alle odds, vi skulle bare ha to. JEG KREVER IKKE AT HAN SKAL GJØRE HUSARBEID EI HELLER LAGE MAT, VASKE KLÆR OSV. Det jeg ønsker er at han kunnet vedlikeholdt litt utvendig. Jeg forstår det er masse det å være bonde, og mellom mars og oktober er det travelt. Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke går an gjøre ting november til februar . Etter å ha lest alle svarene her, kjenner jeg på at mye av feilen ligger hos meg. Jeg burde ikke vært her på gården. Han burde hatt noen andre i livet sitt. Jeg bruker alle timene jeg har til rådighet, og er dødsliten. Jeg har ikke et sosialt liv, jeg ser sjelden tv. Jeg snakker nesten aldri i telefonen. Jeg har ikke tid. At jeg nå sitter på nett, er heller ikke vanlig. Jeg trengte vel et spark i baken, jeg har ikke noe her å gjøre. Jeg er super allergisk, tar sprøyter tre ganger i året, kan ikke være med i fjøset. Dette visste han og jeg da vi ble et par. Men dette går ikke lengre. Vi lever to forskjellige liv. JEG GJØR ALT JEG KAN UT DA : Maler gjerder, rydder uthus, ordner så det er klart osv osv. Han er en svært dyktig bonde, men veldig treg. Tenker jeg bør tenke på å komme meg ut av dette. Føler meg pill råtten etter å ha lest mange svar her, men trengte denne ærligheten deres. Prøver se situasjonen fra deres ståsted, og ser at dette ikke går. Han forguder meg, mens jeg klarer ikke respektere han lengre fordi jeg klarer ikke se at ting rundt oss forfaller. En av grunnene at jeg ikke har gått er at jeg vet at det kan være kroken på døra for gården. Det blir dyrt for oss begge. Men jeg klarer ikke se på forfallet av det som jeg ikke rår over. Og jeg blir aldri noe bondekone slik mange over her sier jeg må bli. Da jeg var yngre var jeg ofte i fjøs, drev på med hest osv. Men så ble jeg skikkelig syk av det, veldig allergisk og fikk astma. De gangene jeg er i fjøset lufter vi skikkelig også bruker jeg maske i tillegg. En av mine sorger i livet er at jeg skulle bli allergisk, min store drøm var å jobbe med dyr. Jeg skal holde munn ut sommeren, travle tider for han. Jeg har holdt munn lenge, og klarer det ei god tid til. Men ser at den eneste utveien her er at vi går hver for oss. Jeg har ikke noe problemer med husarbeid, ei heller regnskap. Men jeg klarer ikke være alene om det vi skulle vært to om. Når jeg er alene på ordentlig, tenker jeg det blir lettere på mange vis. Anonymkode: 7a07f...cd8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #34 Del Skrevet 13. juni 2017 Han kommer til å bli lei og kaste deg ut når barna deres har flytta ut. Han blir vel lei av ei kone som bare går hjemme og klager. Jeg kjenner en bonde som gjorde det, kjerringa var ute med en gang alle barna hadde flytta. Var jeg deg, ville jeg skaffa enn jobb, bidratt i gårdsarbeidet og fordelt husarbeid. Også litt på ungene(de kan lage middag, støvsuge, sette inn fra oppvaskmaskinen, tørke støv eller vaske bad) Anonymkode: eb484...78a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 13. juni 2017 #35 Del Skrevet 13. juni 2017 Det er ikke muligheter til å rydde tid så du eller dere har mulighet til å komme unna litt? Vis jeg skulle gått hjemme 24/7 uten mulighet til å oppleve noe annet enn gård og gårdsdrift hadde jeg gått på veggen, om det så er trening, ferie eller hobbyer 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #36 Del Skrevet 13. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kommer til å bli lei og kaste deg ut når barna deres har flytta ut. Han blir vel lei av ei kone som bare går hjemme og klager. Jeg kjenner en bonde som gjorde det, kjerringa var ute med en gang alle barna hadde flytta. Var jeg deg, ville jeg skaffa enn jobb, bidratt i gårdsarbeidet og fordelt husarbeid. Også litt på ungene(de kan lage middag, støvsuge, sette inn fra oppvaskmaskinen, tørke støv eller vaske bad) Anonymkode: eb484...78a TS her: Du var da svært så krass. Jeg KLAGER ikke. Han har ikke hørt meg klage. Jeg bakker han opp. Jeg sier han er flink. Og jeg har mang en gang vært så fortvilet over at jeg er allergisk og ufør. Jeg går ikke her hjemme og klager og syter, jeg holder alt sammen og gjør en god jobb. Men har ikke lyktes med å få ungene med på dette, hvorfor skal de, når pappaen ikke følger opp heller? Jeg er hushjelpen deres og hushjelpen til pappaen. Og det, ja det er fullt min skyld, det vet jeg. Jeg skal flytte tenker jeg, men han hadde nok ikke kommet til å kaste meg ut. Jeg er ingen slem person, eller klagende. Ikke lat. Jeg vet det kommer til å bli svært tungt for han når jeg drar en dag. Anonymkode: 7a07f...cd8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #37 Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg vokste opp med utearbeidende mor og far som var bonde. Pappa laget middag hver dag og så til at vi gjorde lekser. Så ryddet vi barn og pappa huset hver uke og mamma vasket om alt var ryddet. Pappa støvsuger noen dager i uka, mamma vasket klær. (Tryggest for klærne) Anonymkode: a2c96...76b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #38 Del Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, Apis skrev: Det er selvsagt fortsatt lov til å være både sliten, lei og frustrert og jo det er en jobb det TS beskriver Ingen inntekt, ingen pensjon. Anonymkode: ecd79...d1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 13. juni 2017 #39 Del Skrevet 13. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen inntekt, ingen pensjon. Anonymkode: ecd79...d1f Det er bare en formalitet i regnskapet og føre slik at mor også kan få pensjonspoeng, da må selvsagt driften generere nok overskudd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #40 Del Skrevet 13. juni 2017 Steg 1: få deg en jobb. Fokus ut av deg selv og ungene og opp og ut i verden. Steg 2: fordel de praktiske oppgavene knyttet til en husholdning som faktisk er nødvendige for et velbalansert menneske i en normal familie mellom deg, mannen og ungene. Du vil finne ut at etter trinn 1 så er desse oppgavene forsvinnende få og forsvinnende lite omfattende. Nyt et luksuriøst pg avslappet liv. For jeg lover deg, ts: dersom du presterer å bli sliten av husarbeid i 2017 så er du inne i en boble der du tror du stresser rundt noe viktig som alle andre ser er bare tull. Det er derfor de ikke hjelper deg - du trenger ikke hjelp fordi oppgavene ikke behøver løses. Årsaken til situasjonen er at alle mennesker behøver føle at de er viktige. Du må skaffe deg denne følelsen utenfor hjemmet, ikke i det, ellers vil du ødelegge deg selv og dem rundt deg. Anonymkode: 4b3a5...1c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå